Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)  (Luettu 14038 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

j pesonen

  • Vieras
306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« : 11.09.2008, 00:19:49 »
Ongelma:

Mikähän mahtaa olla vikana, kun vuosimallin 1996 306 2 litran bensakoneella (8v) ei käynnisty. Ajoin auton pihaan ja viikon päästä olin lähdössä liikenteeseen, niin se ei käynnistynyt enää. Kun pistää virran päälle, niin moottorin vikavalo vilkkuu ja ecu-kotelossa kiinni oleva rele nakuttaa valon tahdissa. Sitten kun ottaa virta-avaimen lukosta pois n. 1 min kuluttua, rele nakuttaa n. 10 kertaa. Lisäksi polttoaineletkuissa tuntuu painesykäyksiä releen nakutuksen tahdissa eli polttoainepumppu pumppailee itsekseen.Tarkistin tänään, että tulpat eivät anna kipinää. Autossa on näppäimistöllä varustettu ajonestolaite.

Ratkaisu:

Vika korjattu. Moottorinohjausyksikkö vaihdettu (samalla polttoainepumppu lopetti itsekseen pyörimisen), jonka jälkeen auton käynnistyi.

henkilotunnus

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #1 : 11.09.2008, 14:31:40 »
Asiaa tarkemmin tuntematta kehotan tarkistamaan (tai vaihtamaan) releen. Vika voi olla itse releessä tai huonoissa sähköliitoksissa (johtoja kannattaa heilutella ja väännellä kevyesti).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #2 : 11.09.2008, 23:14:04 »
Kuulostaa siltä, että kyseisessä ns. kaksoisreleessä tai sen liitännöissä on vikaa. Myös kaksoisreleen ja moottorinohjausyksikön väliset johtimet sekä ohjausyksikön liitännät ja maadoitukset kannattaa käydä läpi.

Eräs epätodennäköisempi mahdollisuus lienee, että virtalukolta releen napaan 14 tuleva tuleva ohjausvirta pätkii (johtimessa todennäköisesti merkintä CC2 tms.). Kaksoisreleen kautta ohjataan koko MM 8P -moottorinohjausjärjestelmän sähköjärjestelmää ja siten myös polttoainepumppua. Hakusanalla "kaksoisrele" löytyy runsaasti lisätietoa ko. releen toiminnasta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tätä myöskin Magneti Marelli 8P -järjestelmällä varustetun 1,8-litraisen XU7JP-moottorin kytkentäkaaviota voinee pienin varauksin käyttää apuna vian etsinnässä (kytkentä voi poiketa eri moottoriversioissa ja vuosimalleissa):

http://www.autoelectric.ru/auto/peugeot/306/xu7jpz/xu7jpz.htm
http://www.autoelectric.ru/auto/peugeot/m-peugeot.html

Kaksoisrele on 1304, virtalukko CA00, moottorinohjausyksikkö 1320 ja ajonestolaite 82--.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2008, 00:44:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #3 : 10.10.2008, 23:58:59 »
Vaihdoin sen kaksoisreleen uuteen eikä alkanut pelaamaan.Onkohan polttoaine järjestelmässä joku paineanturi mikä pitää paineen järjestelmässä,ja se olisi rikki ja pumppu vain pyörii kun luulee että paine ei riitä

Yleismittarilla mitattuna akun lepojännite on 12 V.

Akun varaustaso on n. 25% -> käytännössä siis tyhjä. Kulutuslaitteita kytkettäessä napajännite vielä tuostakin notkahtaa ja käynnistin kytkettäessä, taatusti niin alas etteivät edes tietokoneet (lähinnä ECU) käynnisty.

j pesonen

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #4 : 11.10.2008, 23:36:11 »
Tänään kokeilin antaa toisesta autosta virtaa ja tulos oli, että polttoainepumppu jauhaa edelleen ja moottorinvikavalo vilkkuu pumpun tahdissa. Ajonestolaitteen näppäimistössä palavat molemmat valot, eikä huoli koodia.

Liian alhainen akun varaus ei liene ongelmana tässä tapauksessa, kun kokeilin antaa apuvirtaa käynnissä olevasta autosta, jolloin akun napajännite on lähempänä 14 volttia. Olisiko mitään muuta ideaa siihen alkuperäiseen ongelmaan?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #5 : 12.10.2008, 01:27:00 »
Ajonestolaitteen näppäimistössä palaa molemmat valot, eikä huoli koodia.

Tuo ajonestolaitteen valojen palaminen voi olla seurausta akun liian alhaisesta varaustilasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=19970.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4749.0
« Viimeksi muokattu: 12.10.2008, 01:31:29 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #6 : 12.10.2008, 12:19:07 »
Olisiko mitään muuta ideaa siihen alkuperäiseen ongelmaan?

Eipä juuri muuta tule nyt mieleen kuin niiden ensimmäisessä viestissäni mainittujen asioiden tarkistaminen (kaksoisreleen ja moottorinohjausyksikön väliset johtimet sekä ohjausyksikön liitännät ja maadoitukset sekä virtalukolta releelle tulevan ohjausvirran mittaus).

Lisäksi kannattaa selvittää, miten ajonesto integroituu ko. systeemiin eli voisiko siinä oleva vika olla syynä. Tarkista, etteivät näppäimistön johdot ole rikki.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info