Kirjoittaja Aihe: 306 - Nokka-akselin voiteluaukko kannessa (8-venttiiliset XU-koneet)  (Luettu 2490 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 1993 306 1,8 (8-vent.).

Mahtaisikohan tämä reikä vaikuttaa kolinaan? Tuo ylimääräinen reikähän on siis nokka-akselin O renkaan kohdalla hihnapyörän puolella.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Ihan samanlainen aukko on ainakin omassa XU52C-koneessa (1989 309 XL Look 1,6) ja ei se ainakaan kolissut ole:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Samanlainen aukko on myös XU7JP-koneessa (1995 306 ST 1,8). Muista XU-koneista en ole irrottanut nokka-akselia ja pelkän öljytiivisteen vaihdon yhteydessä en ole huomannut katsoa ko. paikkaa esim. XU10J2-koneesta. Joku XU-koneita enemmän purkanut osannee kertoa, onko aukko jätetty tarkoituksella, vaikka kieltämättä näyttää viimeistelemättömältä vai onko kyseessä valmistusvirhe (vaikea uskoa, ettei asiaa oltaisi havaittu tehtaalla tai että pala olisi käytössä lohjennut?). Nokka-akselin öljytiiviste ei tosiaan tiivistä kokonaan aukkoa, vaan tiivisteen taakse laakeripukkiin jää n. millimetrin verran tilaa (näkyy kuvasta). Aukko on siis luultavasti tehty tarkoituksella ja liittynee jakopään puoleisen laakeripukin kautta voiteluputken avulla tapahtuvaan nokka-akselin muiden laakeripintojen ja nokkien voiteluun:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11479.msg78723#msg78723
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15306.msg86530#msg86530
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Temp/309/xu52c_cam_lube_rail&id=images&lang=2

Joku voi kumota esittämäni teorian esim. kertomalla 8-venttiilisestä XU-koneesta, josta ei ole ko. aukkoa löytynyt. :-) Tietääkseni mitään korjauskampanjaa ei asian vuoksi ainakaan ole järjestetty.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2009, 13:16:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tuo reikä ei kyllä näytä siltä, että se olisi tarkoituksella tehty voitelua ajatellen. Luulisi, että siinä tapauksessa se olisi viimeistellymmän näköinen. Jospa nuo reikiä sisältävät kannet kuuluvat johonkin tiettyyn sarjaan ja valumuotissa olis ollut jotain häikkää. Oudon näköinen joka tapauksessa.

Mielenkiintoisen pitkäaikainen virhe olisikin kyseessä, kun kerran havaitut tapaukset ovat vuosimalleja 1989-1995 (kannetkin ovat erilaiset). No, odotellaan joltain varsinaista varmaa tietoa asiasta.

Meneekös tuo reikä vesikanavaan? Selittäis ainakin miksi tuo öljykorkki ja muut menee majoneesiin. Tuo itse rakohan tuossa on niin pieni että sieltä ei paljoa vettä pääse tulemaan olettaen että se on vesikanava mutta riittävästi että kosteutta tulee öljyyn.

En ole noissa omissa autoissani havainnut öljyn ja jäähdytinnesteen sekoittumista. Eiköhän se reikä mene sinne öljykanavaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Eikös tuo reikä ole siainniltaan siten että laakerilta tuleva öljy pääsee sen kautta takaisin öljytilaan.

Anteeksi että olen olemassa ja sori ku oon syntynyt, mutta tuossa on kuitenkin kyseessä liukulaakeri ja sen pitääkin käsittääkseni vuotaa ulospäin. No jos tuolla stefan puolella ei olisi tuota poisto reikää niin mihin se öljy sieltä laakeroinnin ja stefan välistä poistuisi?

Öljyä pitäisi päästä sieltä laakeripukin toiseltakin puolelta ulos, mutta voitelu varmaan toimii paremmin, kun öljyä pääsee ulos kummaltakin puolelta kuten muidenkin laakeripukkien kohdalla tapahtuu. Aukon tarkoitus lienee nyt selvitetty?
« Viimeksi muokattu: 26.06.2009, 13:04:11 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Tämä selvä, mutta reikä saisi olla siistimmän näköinen, vaikka mitäpä sen väliä, kun toimii. ;)

Ilmeisesti tuolla tavalla toteutettuna säästetään jokun sentti eikä öljy tiedä mitään ;D

Juurikin niin, yhtään 'ylimääräistä' työstövaihetta - esimerkiksi reikää ei kannata porata, siksipä valu tuosta kohtaa tarkoituksella ohut.