Auto: 1993 306 1,8 (8-vent.).
Mahtaisikohan tämä reikä vaikuttaa kolinaan? Tuo ylimääräinen reikähän on siis nokka-akselin O renkaan kohdalla hihnapyörän puolella.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Ihan samanlainen aukko on ainakin omassa XU52C-koneessa (1989 309 XL Look 1,6) ja ei se ainakaan kolissut ole:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Samanlainen aukko on myös XU7JP-koneessa (1995 306 ST 1,8). Muista XU-koneista en ole irrottanut nokka-akselia ja pelkän öljytiivisteen vaihdon yhteydessä en ole huomannut katsoa ko. paikkaa esim. XU10J2-koneesta. Joku XU-koneita enemmän purkanut osannee kertoa, onko aukko jätetty tarkoituksella, vaikka kieltämättä näyttää viimeistelemättömältä vai onko kyseessä valmistusvirhe (vaikea uskoa, ettei asiaa oltaisi havaittu tehtaalla tai että pala olisi käytössä lohjennut?). Nokka-akselin öljytiiviste ei tosiaan tiivistä kokonaan aukkoa, vaan tiivisteen taakse laakeripukkiin jää n. millimetrin verran tilaa (näkyy kuvasta). Aukko on siis luultavasti tehty tarkoituksella ja liittynee jakopään puoleisen laakeripukin kautta voiteluputken avulla tapahtuvaan nokka-akselin muiden laakeripintojen ja nokkien voiteluun:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11479.msg78723#msg78723http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15306.msg86530#msg86530http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Temp/309/xu52c_cam_lube_rail&id=images&lang=2Joku voi kumota esittämäni teorian esim. kertomalla 8-venttiilisestä XU-koneesta, josta ei ole ko. aukkoa löytynyt. :-) Tietääkseni mitään korjauskampanjaa ei asian vuoksi ainakaan ole järjestetty.