Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)  (Luettu 6186 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kenobiitti

  • Vieras
3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« : 24.03.2019, 14:16:13 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi 110 FAP 2Tronic.

En ihan vastaavaa asiaa foorumilta löytänyt joten kysymys. Mistä johtuu seuraava:

N. 70-110km/h vauhdissa kiihdytettäessä auto vatkaa melkolailla. Jos kiihdyttää tosi rauhallisesti on vatkaus pienempää.

Vatkaus lakkaa heti kun nostaa kaasun, ei vatkaa vapaalla ei tasakaasulla. Vika mitä ilmeisemmin ei ole renkaiden tasapainotuksessa koska mitään tärinää ei ole millään nopeudella jos mennään vaikka vapaalla. Tasapaino-ongelma vaivaisi riippumatta siitä kiihdytetäänkö vai ei. Juuri nyt ei ole mitään muutoksia kuten esim. renkaiden vaihtoa tehty.

Rengaspaineet tarkastettu ja ovat oikein. Kytkinpaketti mukaanlukien vauhtipyörä vaihdettu n. 10tkm sitten. Uskoisin vauhtipyörän olevan vielä kunnossa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #1 : 24.03.2019, 14:43:11 »
Moottorin tukikumit tai vetarin sisäpään nivel.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #2 : 24.03.2019, 18:29:51 »
Jos vetarin nivel kuuluisko siitä ääntä missään olosuhteissa?
Ja toisaalta tuntuisiko se silloin ratissa?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2019, 18:35:33 kirjoittanut kenobiitti »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #3 : 24.03.2019, 20:30:16 »
Ei sisäpään nivelet kamalasti tunnu ratissa, eikä ne kyllä äännäkään. Melkein ensin kuitenkin katot ne moottorin tukikumit.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #4 : 24.03.2019, 23:49:01 »
Mikä sisänivelessä voi mennä rikki? Mielestäni 1. neulat ei voi hajota 2. neulojen ympärillä oleva rulla ei voi hajota 3. urat jossa rulla on ei voi hajota 4. keskellä oleva jousi tuskin menee poikki.
Joten vika olisi ulkonivelessä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #5 : 25.03.2019, 06:04:07 »
Jos on erimieltä niin on hyvä ja vaihtaa vaikka kaikki osat  jos sillä tulee kuntoon, ei kenelläkään ole kristallipalloa, arvailuja nämä on. Ei jaksa alkaa vänkäämään mikä voi hajota ja mikä ei.

Foorumilta löytyy tapauksia missä hajonneen moottorin tukikumin oireena on vatkaaminen kiihdytettäessä, vaihdekepissä tuntuu myös vatkaaminen. Sisäpään niveliä on joskus aikoinaan rasvattu lisää ihan merkkihuollossa, jossain on alkujaan liian vähän liian ohutta rasvaa. Ilmeisesti edellä oleva johtaa siihen että sisäpään kuppiin kuluu monttu suoraan ajamisen asento kohtaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #6 : 25.03.2019, 16:20:12 »
Kyllä itsellä yhdessä Jettassa murtui sisemmän nivelen sisäosa mutta se oli tyyppiä kuulavakionopeusnivel. Tämä PSA:n tripodi vaan vaikuttaa niin varmalta ettei luulisi muuttuvan mikskään. Voihan sitä joskus huvikseen katsoa miltä näyttää...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #7 : 25.03.2019, 18:19:10 »
Kyllä ne vaan kuluu nuo tripoditkin vaikka aika varmoja ja pitkäikäisiä ovatkin. Ja niinkuin SamiK aiemmin tuossa kirjoitti niin pelkkä voiteluaineen vähyys saattaa aiheuttaa tuollaista ravistusta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #8 : 25.03.2019, 18:48:41 »
Tripodi on hyvin erilainen kuin ulempi 6-kuulainen vakionopeusnivel.  Ulemmassa on kiusana se kuoriosa joka ohjaa kuulia pysymään "ympyräkehällä". Veikkaan että kuori teettää jumitusta sen kautta että kuula jotenkin puree kiinni siihen ja sitten vääntää akselia. Päädyin tähän kun avasin yhden nivelen joka oli nykinyt, sen kaikki kulutuspinnat oli kuin uusia. Tietysti kuoppa kulutuspinnassa voi tehdä myös nykimistä ja varmaan tekeekin mutta kyseisessä nivelessä ei ollut kuoppia.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #9 : 25.03.2019, 19:01:50 »
OK, Jos lähdetään moottorin kumityynyistä ja mikäli se ei auta. Korjaantuuko asia jos molemmille puolille vaihtaa tommoset liitteen kuvassa olevat vetoakselit? Vai onko halvempia konsteja? Ilmeisen vaoikea keksiä kumpi niistä aiheuttaa vatkauksen joten molemmat varmaan vaihtuu samalla kerralla. Siis vetoakselit jos siihen asti päästään.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #10 : 25.03.2019, 21:45:14 »
Ilmeisen vaoikea keksiä kumpi niistä aiheuttaa vatkauksen joten molemmat varmaan vaihtuu samalla kerralla. Siis vetoakselit jos siihen asti päästään.

Jos kumityynyissä ei ole vikaa, saattaa tosiaan vetonivelissä olla. Kyllä vikaa voi etsiä niin että nostaa keulan akselipukkien varaan ja pyörittää vaikka 3-vaihteella ja lukitsee toisen puolen lukkoon (vaikka renkaan alle lautoja). Eli kun akselikulma on jousien ulkoasennossa jyrkkä, saattaa nivel nykiä, sen kyllä huomaa jos ei pyöri nätisti. Vastusta voi lisätä painamalla jarrua. Tietty kannattaa olla varovainen ettei keula putoa pukeilta, siis jos maahan lukittu rengas jotenkin nykäisee (jos sammuttaa koneen ja nostaa kytkimen vaihde päällä, niin vinhasti pyörivä rengas saattaa vääntää tasauspyörästön kautta momentin lukitulle pyörälle).
Niin se vielä ettei abs rupea tekemään mitään jarrutuksia automaattisesti, se pitäisi varmistaa, tosin en tiedä voiko abs:n tai luistoneston kytkeä pois päältä. Jos ei pysty, voi testi olla mahdoton toteuttaa.
Jos jompikumpi ulkonivel jumittaa, voi sen vaihtaa erillisenä osana, ei tarvitse koko akselia vaihtaa.

2tronic taitaa olla automaatti?

Rupesin vielä miettimään, miksi ravistus tulee noin kovassa vauhdissa, se ei ehkä viittaa vetoniveliin, niiden pitäisi nykiä hitaassakin vauhdissa...
« Viimeksi muokattu: 25.03.2019, 21:59:21 kirjoittanut fluxpur »

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #11 : 26.03.2019, 19:18:15 »
Tässä ehdotettiin sisempää niveltä ja se varmaan kuuluu tohon vetoakselipakettiin. Kannattanee vaihtaa koko akseli jos siinä kerran tulee kaikki kerralla. Hajoo seuraavaksi kuitenkin ulompi nivel muuten. Kyllä, 2Tronic on robottiautomaatti joten kykimen ja kolmosvaihteen kanssa testailut voi unohtaa tässä.

Tänään taas vähän kiihdyttelin ja se taitaa alkaa pikemminkin 80 km/h:n kohdalla se ravistus sittenkin.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #12 : 26.03.2019, 20:01:55 »
Jos ei tukikumeissa ole vikaa, voihan sitten kokeilla vaihtaa vetoakseleita. Se vaan että varaosassa on sama oem-numero, on tärkeää koska eri vaihteistoilla akselien pituudet vaihtelee ja saattaa olla muitakin eroja. Jos jollakin olisi pääsy tehtaan varaosanumeroihin, varmistuisi oikea osa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #13 : 04.04.2019, 14:27:56 »
Vielä muistui mieleen yksi, suutinvika. Eli jos suutin ei jaksa aueta kunnolla, sen sylinterin teho romahtaa ja käynti ontuu. Jos sitten ontumisen taajuus ja tukikumien taajuus osuu yksiin, voi kone alkaa heilumaan.

Tuntuuko pienemmillä vaihteilla ontumista kun kiihdyttää?

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #14 : 07.04.2019, 10:52:34 »
Käynnissä ei mun havaintojen perusteella ole mitään vikaa. Toi varmaan tuntuisi enemmän, esim. tehon puutteena tai putoamisena, ja kuuluisi jopa äänessä luulisin.
Korjaamo, missä tätä ei vielä ole yhtään tutkittu, arveli että vika voisi olla esim. väljistymään alkavassa tukivarressa joka päästää renkaan heilumaan kiihdytyksessä.