Kirjoittaja Aihe: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon  (Luettu 13052 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« : 10.08.2017, 12:39:40 »
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo (XU10JTE).

Kahdesti on käynyt niin (välissä ehkä vuosi), että avain ei ole suostunut menemään virtalukkoon. Siis ei uppoa lainkaan avainreikään. Olen laittanut mukana ollutta öljyllistä lukkosulaa tuohon ja muutaman minuutin tökkimisen jälkeen avain on mennyt paikalleen ja toiminut normaalisti sen jälkeen.

Onko tuolle jotain tehtävissä ennen kuin jättää tielle? Siis muuta kuin vaihtaa koko lukko.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Mikey_Rotten

  • Vieras
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #1 : 10.08.2017, 15:44:00 »
Omassa 405 oli sama homma ja olin aikeissa vaihtaa siihen virtalukon vaikka ongelma olikin kuluneessa avaimessa. Virtalukko luuli kulunutta avainta toisenlaiseksi eikä siksi mennyt pesään asti. Oletko kokeillut mahdollisella toisella avaimella? Paikallinen suutari takoi uuden avaimen minulle hintaan 13e. Varma en ole sinun tapauksessasi mutta ei ole kallis hommakaan.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #2 : 10.08.2017, 17:43:59 »
Laita nyt ainakin aseöljyä sinne.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #3 : 10.02.2019, 17:30:15 »
Pitkä aika meni ongelmitta, mutta sitten eilen en saanut millään avainta paikoilleen. Avain meni vain n. 1 cm verran virtalukkoon ja pysähtyi kuin seinään. Laitoin öljyä jne., mutta mikään ei tuntunut auttavan.

Onneksi sattui olemaan takakontissa kaikenlaista työkalua mukana. Lopulta ongelma ratkesi yleismittarin mittauspäällä. Siis se teräväkärkinen mittauspiikki. Sekään ei mennyt kuin sen 1 cm sisään, mutta hiukan painamalla ja heiluttamalla sen sai menemään pituutensa verran virtalukkoon eli n. 2 cm. Aluksi se ei auttanut avainta, mutta muutaman kerran ja mittauspään heiluttelun jälkeen avain meni ongelmitta virtalukkoon.

Ilmeisesti virtalukossa on jonkinlainen suojaluukku tms., joka päästää avaimen varsinaiseen lukkopesään? Vaikea tuolta on silmin mitään nähdä. Onko tuolle mitään muuta tehtävissä kuin voitelu?

Avaimia on kaksi kaukosäätöistä ja yksi ilman. Ongelma ei muutu avainta vaihtamalla. Ja sitten kun avaimen saa ohi tuon portin, se on aina toiminut OK.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #4 : 11.02.2019, 00:21:58 »
Olethan nyt laittanut sinne jotain kunnolla voitelevaa öljyä, kuten sitä aseöljyä? Joku WD40 ja lukkosula tuskin auttavat noissa, saattavat olla jopa enemmän haitaksi.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #5 : 06.05.2019, 23:08:04 »
Tänään muutaman kuukauden ongelmattoman toiminnan jälkeen en saanut mitenkään avainta virtalukkoon. Jouduin siis jättämään auton ja menemään kotiin muilla keinoin. Virtalukkoon saa kyllä työnnettyä yleismittarin mittapiikin tai pienen kuusiokoloavaimen, muttei avainta. Aika huonosti tuonne näkee, mutta vaikuttaa siltä, että "luukku" on 2-osainen. Toinen kieleke kyllä menee sivulle ja on selvästikin jousikuormitteinen, mutta toinen ei liiku mihinkään. Tuo "luukku" on 1-2 cm syvyydessä ja on vaikea nähdä kunnolla mitä tapahtuu. En tiedä millainen tuo liikkuva puolisko on uutena ollut, mutta nyt vaikuttaa varsin epämääräisesti heiluvalta eli oliskohan pahasti kulunut.

Ilmeisesti lukkopesän saa jotenkin pois, vaikka avainta ei lukkoon saisikaan? Mistä sitten saa uuden lukkopesän? Sevicebox tuntee kaksi vaihtoehtoa, mutta hinta on suolainen reilut 200 tai 300 € (sarjoittamaton ja sarjoitettu). En ole vielä kysynyt saako noita edes. Aika montaa osaa ei enää saa tuohon.

Varasosanumerolla hakemalla en ole löytänyt mitään.

Käykö tuohon joku muu virtalukko. Ebayssä on jotain kiinalaisia muutaman euron lukkopesiä, joiden väitetään sopivan 605:een. Johdoille ruuvilittimet ja kuvien perusteella ei rattilukkoa. Eikös rattilukko ole pakollinen katsastusvaruste edelleen? Katasatuskin mukavasti 30.5. mennessä.

Sitten löytyy myös muutamalla kympillä muihin 90-luvun PSA-autoihin asiallisen näköisiä tai jopa alkuperäisiä virtalukkoja. Käyköhän joku noista? Varaosanumerot ovat eri (605: 416273 tai 416274). Monessa muussa mallissa on 4162-alkuinen ja kuvissa avain on samantapainen X-muotoinen poikkileikkaukseltaan. Esimerkiksi tämä sopii moneen saman aikakauden PSA-autoon: https://www.ebay.co.uk/itm/Ignition-Lock-Barrel-Keys-For-Peugeot-106-806-Partner-Expert-Citroen-Saxo-AX/273598784290?epid=6026837456&hash=item3fb3c22322:g:AEAAAOSwpCFcnJFX
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #6 : 07.05.2019, 06:31:48 »
Saattaa sopiakin tuollanen saman ikäisen muun psa-tuotteen lukko. Samanlaista avainta en ole muissa malleissa tavannut, eikai sillä väliä ole. Tosin jos haluaa samalla avaimella kaikki.

Itse haeskelin joku aika sitten koko lukkosarjaa ja tuli selvitettyä ettei merkkiliikkeestä saa mitään lukkoja enää.

Netistäkään en onnistunut löytämään helposti ainakaan koko sarjaa.

Totesin että ainut vaihtoehto ehjälle koko sarjalle on purkuauto. Yksi toimiva ovi +virtalukko löytyikin.

Jos et muuta keksi, niin löytyy useampi toimiva purku virtalukko kyllä, mutta kaikissa niihin kuuluvissa ovilukoissa taitaa olla jumi vika.
Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #7 : 07.05.2019, 06:52:46 »
Ei oo väliä samasta avaimesta. Kunhan saisi toimivaksi ja katsastuskelpoiseksi pienellä vaivalla ja rahalla. Vuosi kerraallaan mennään tällä kunnes ylläpitoriesa käy liian suureksi.

Ekaa kertaa jätti tielle 16 vuoden omistuksen aikana!

Jos on tiedossa toimiva 605 purkuvirtalukko olen kiinnostunut. Ovilukkoja en ala vaihtamaan. Tavaratilan lukko ei ole toiminut ainakaan 10 vuoteen muuten kuin kauko-ohjaimella.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #8 : 11.05.2019, 12:32:06 »
Nyt alkaa karma olemaan tätä autoa vastaan! Torstaina sain kauhealla työllä virtalukon pois putkestaan ja auton liikkeelle virtalukon pohjan katkaisijaa kääntämällä. Eilen auto oli käytössä ja toimi OK. Tänään sitten parkista löhtiessä kuului rapinaa oikeasta etupyörästä. Ajattelin, että joku oksa on pyöräkotelossa, mutta ei tuo loppunut parkkipaikalla peruutettaessa. Katsomalla selvisi, että oikea etukulma oli useita senttejä alempana kuin vasen. Varmaankin jousi poikki.

Tuota olen pelännyt jo vuosikymmenen, mutta nyt se sitten iski. Yläkääntölaakerit vaihdoin muistaakseni kaksi vuotta sitten puristamalla jousia. Nyt pitäisi purkaa ilmeisesti paljon enemmän. Pitääkö jouset vaihtaa parittain vai riittäisikö tuo oikea? Kohtuu halvalla saisi KYB RA3769 (68 € Mister Autossa), mutta sen referenssissä on 5002G5, kun Service Box näyttää 5002G2. G5:sta käytetään ahtamattomassa bensakoneessa ja turbodieselissä. G2:sta bensaturbossa. Tosin DAM 07510 saakka G5:sta käytettiin vain turbodieselissä ja G2 oli myös ahtamattomassa bensakoneessa. Mitähän noissa on eroa ja miksi bensaturbo ei siirtynyt G5:een?
« Viimeksi muokattu: 11.05.2019, 12:36:03 kirjoittanut joakim »
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #9 : 13.05.2019, 16:29:15 »
Autossa oleva jousi on 14 mm paksu, kuten on myös suurin osa 5002G5 tarvikejousista. KYBille ilmoitetaan vain 12,5 mm, joten se lienee selvästi löysempi ellei sitten kierrosten määrällä ole jotenkin kompensoitu. Länsiautosta ei saa sen enempää alkuperäistä kuin tarvikettakaan.

Lisävahinkona vetonivelen suojakumi on rikki, vaikka auto ei liikkunut kuin 10 m. Pakko olisi ollut ajaa tuon verran, vaikka olisin huomannutkin ennen liikkeellelähtöä, sillä hajonnut nurkka oli autokatoksen nurkassa, jossa ei olisi mitään mahtunut tekemään. Pitää siis irrottaa alapallonivel, jotta saa kumin vaihdettua.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #10 : 28.05.2019, 14:19:46 »
Vihdoin auto taas ajokunnossa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=83817.0

Mutta vaihdettu purkuosavirtalukkokin temppuilee samalla tavalla! Eli välillä avain ei mene paikalleen millään. Tämä kuitenkin "aukeaa" heti kun näyttää pientä kuusiokoloavainta.

Onko tuo 605:en tyyppivika, onko minulla äärimmäisen huonoa tuuria vai onko autossani jotain mystistä, joka tuon aiheuttaa? Eikö kukaan muu ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan.

Vaihdettu lukko ja avaimet vaikuttavat selvästi vähemmän kuluneelta kuin se alkuperäinen, jonka jouduin poraamaan pois. Ei todellakaan kiinnostaisi porata uudestaan, mutta katsotaan auttaako voitelu ja käyttö.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #11 : 28.05.2019, 16:25:31 »
Aseöljy voisi hyvin auttaa lukon toimintaan.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #12 : 28.05.2019, 20:28:04 »
Edellistä uitin öljyssä, ei apua. Tätäkin olen öljynnyt, mutta on jo useamman kerran ollut tuo sama ongelma. Toki kokemusta vasta muutamalta päivältä. Ongelma kuitenkin on täysin sama elu avain törmää kuin seinään n. 1 cm syvyydessä, jossa ilmeisesti on jonkinnäköinen pölysuoja. Tai ehkä tuon funktio on lukita avain paikalleen.

Aina kun on saanut avaimen tuosta ohi toimii normaalisti.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #13 : 28.05.2019, 21:21:10 »
Tuntematta 605:n avainta niin onko avaimen päässä sellaista suorakaiteen muotoista reikää?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Avain ei aina mene virtalukkoon
« Vastaus #14 : 28.05.2019, 21:41:41 »
605 kauko-ohjaimeton avain näyttää tältä https://www.multikey.com/uploads/item/images/large/7c10ef96954778390698a9449519e91641c90db7.jpg

Päästä katsottuna X-muotoinen, ei reikiä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)