Kirjoittaja Aihe: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot  (Luettu 58639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #15 : 06.09.2009, 02:53:53 »
Benkku, mika olisi toiseksi paras vaihtoehto Krytoxin jalkeen? On itsellekin ajankohtainen asia kun taka-akseliremonttia pukkaa...

Jokin suuren pintapaineen keston omaava, hydraamaton vaseliini. Tyypillisesti esim. ns. valkoinen vaseliini. Normi 'MoS2' yms. Litium pohjaiset laadut hydraavat.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #16 : 06.09.2009, 03:04:29 »
Krytoxin tuotteita vain tuntuu olevan hankala löytää; siis kunnei tiedä, mistä etsiä. :-)

http://www.ytm.fi/tuotteet/teollisuuskemikaalit/krytox_erikoisvoiteluaineet/
http://www2.dupont.com/Lubricants/en_US/products/krytox/krytox.html

Vaikkei ihan parasta tuonne laittaisi, niin silti sopimattomimmat aineet olisi hyvä osata kiertää ja valita kelvollinen tuote.

Tuosta voi tarkastella 'automotive' käyttöön tarkoitettuja (eli ovat hieman edullisempia kuin nuo rankempiin oloihin tarkoitetut rasvat).
http://www2.dupont.com/Lubricants/en_US/assets/downloads/new/K-20051,%20Krytox%20AUT%20Series.pdf

http://www2.dupont.com/Lubricants/en_US/assets/downloads/K-20547,%20Krytox%20Lubes%20for%20Auto%20Bearing%20Appl.pdf

Erityisesti korroosiota (eri aineiden kemiallistakin) estämään tarkoitetut.
http://www2.dupont.com/Lubricants/en_US/assets/downloads/new/H-58510-2,%20Typical%20Properties%20of%20Krytox%20GPL.pdf

Omiin vehkeisiin käytän 240AC vai oliko se 240AD tuotetta. Ei ole 'ihan halvinta', mutta sitä eivät ole laakeriremontitkaan.

Näyttää tarjolla olevan edullisempi vaihtoehto po. tuotteista.
<clip>
Krytox Performance Lubricants introduces lower cost alternatives to the Krytox 240 Series Greases

EG 2000 -> Use in Place of  Krytox 240AC
EG 3000 -> Use in Place of Krytox 240AD
</clip>
« Viimeksi muokattu: 06.09.2009, 03:15:20 kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #17 : 08.09.2009, 16:14:36 »
Ei näyttäisi CRC:n valikoimissa olevan muita kuin litium-pohjaisia rasvoja. Lähetin CRC:lle tiedustelun koskien tuota aiemmin mainitsemaani "neulalaakerikieltoa" ja mahdollisia muita tuotevaihtoehtoja tähän käyttökohteeseen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #18 : 22.09.2009, 13:53:18 »
Ostin jo tuotetta 60-0105 (CRC MoS2) kaksi patruunaa, mutta nyt tuotetietoja netistä tutkiessani löysin huolestuttavan seikan liittyen tuotteen käyttöön neulalaakereiden kanssa:

(CRC) Mos2 -rasva / Super longterm grease + mos2

Tuotetiedot PDF-muodossa

Tuo taitaisi olla mm. vedenkestoltaan riittävän hyvää? Mutta huomatkaa kohta "Do not use on needle bearings". Miksi tuotetta ei saa käyttää neulalaakerien (taka-akseliston laakerit) kanssa, johtuuko se molybdeenidisulfidista (MoS2) ja/tai neulalaakerin käyttöolosuhteista (pyörintänopeus ja lämpötila) tai sille tyypillisistä ominaisuuksista tms.?

Sain CRC:ltä vastauksen lähettämääni kysymykseen koskien em. tuotteen käyttöä neulalaakereiden kanssa. Syy oli se, mitä vähän arvelinkin eli sitä ei suositella käytettäväksi johtuen tuotteen korkeasta MoS2-pitoisuudesta. Välykset neulalaakereissa ovat varsin pienet ja MoS2 saattaa erottua rasvasta, jolloin se voi haitata neulojen vapaata liikettä. CRC:n mukaan parempi vaihtoehto on esim. Multi Grease -yleisrasva.

60-0106 CRC vesivaseliini 400g 6,90 e (valmistajan tuotetiedot)

(CRC) Sitkeä rasva / Super adhesive grease

En löytänyt tähän hätään parempiakaan vaihtoehtoja, joten ostin ja käytin CRC:n "vesivaseliinia" (sitkeä rasva/Super adhesive grease). Jos akseli tulee purettua, korjattua ja kasattua uudelleen, niin sitten laitan jotain parempaa (kuten aiemmin mainittua Krytoxia).

Tuotetiedot PDF-muodossa

Lainaus
1. GENERAL DESCRIPTION
Exceptional adhering EP-lithium grease. CRC Super Adhesive Grease is a semi-synthetic high performance EP (extreme pressure)-lithium soap-based grease for slow moving rolling-element and sliding-contact bearings. As a result of its exceptional adhesive properties, this grease is normally used in environments characterised by splash water, high humidity and dirt. The excellent long-term resistance makes it suitable for use on difficult to reach lubrication points which are rarely lubricated.

2. FEATURES
• Extremely resistant to oxidation
• Extreme worked stability
• High pressure load
• Water resistant
• Good protection against corrosion
• High temperature stability
• Very good adhering properties

3. APPLICATIONS
• High loaded slow moving rolling-element bearings.
• High loaded slow moving sliding-contact bearings.
• Guides
• Bending and revolving joints
• Rim bearings in construction machines, milling units and presses.

4. DIRECTIONS
• Surfaces/equipment to be treated should be clean and dry. Use CRC Fast Dry Degreaser for removing all dirt.
• When using CRC Super Adhesive Grease on new bearings, apply until fresh grease appears.
• Roller bearings should normally only be half filled with grease. Follow bearing manufacturer’s specifications.
• For best results, do not mix with other grease types.The mixing of different lithium-based greases is not critical. Not compatible with sodium-based greases.

5. TYPICAL PRODUCT DATA
Thickener : lithium
Base oil : semi-synthetic
NLGI class : 2
Temperature range
-permanent : -30°C to +140°C
-short-term : +150°C
Dropping point (ASTM D 2265) : approx. 190°C
Worked penetration (ASTM D 2137) : 265 to 295 mm/10
Water resistance (DIN 51 807 T1) : 1-90
Base oil viscosity at 40°C (ASTM D 445) : 800 mm2/s
Corrosion protection (IP 220/85) : corrosion degree 0
Copper corrosion at 120°C (ASTM D 4048) : corrosion grade 1
Mechanical-dynamic test at 120°C
(DIN E 51806-02-SKF-R2F-120) : pass
FAG-FE9 useful life at 140°C
(DIN 51 821-02-A/1500/6000-140) : F50 > 200 h
Timken load (ASTM D-2509) : 50 lb
Designation
(DIN 51 502) : KP 2 N-30
(ISO 6743-9) : ISO-L-XCDEB 2
DN-value : 250.000 mm/min
« Viimeksi muokattu: 22.09.2009, 14:02:30 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #19 : 23.09.2009, 09:00:17 »
Purin viikonloppuna suht uudesta (vm 2002 tai 2003) saxosta peräisin olevan akselin. Akselitapin laakerivastinpinnat olivat uudenveroiset. Tein mielenkiintoisen havainnon: pientä ruostetäplää oli havaittavissa tapeissa laakereiden välisessä osassa, eli näytti siltä että ruostuminen alkaa keskeltä tappia. 106 tyyppisissä kynkissä on muovinen holkki minkä tarkoitus on tukkia kynkässä oleva reikä ja siten estää kosteuden pääsy onton kynkän kautta laakeritilaan. Näköjään holkki ei ole riittävän tiivis. Ainakin itse meinaan tukkia tuon reiän kynkässä, jättää muoviholkin pois ja laittaa rasvanipat laakereiden väliseen tilaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #20 : 27.09.2009, 23:24:52 »
Rasvanipoista laakereiden välisessä tilassa ei juuri ole hyötyä ->laakerit ovat tiivistetyt ja rasvan painaminen paineella rikkoo tiivisteet, tähän vielä hydraavan rasvan käyttö ja kohta on akseli entinen.

Toni, tuon tuotteen kuormituksen kesto (Timken) on melko vaatimaton, po. kohteessa kannattaa käyttää laadultaan parempaa rasvaa.

hp10a10

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #21 : 28.09.2009, 07:55:26 »
Rasvanipoista laakereiden välisessä tilassa ei juuri ole hyötyä ->laakerit ovat tiivistetyt ja rasvan painaminen paineella rikkoo tiivisteet, tähän vielä hydraavan rasvan käyttö ja kohta on akseli entinen.

Tarkoitatko Benkku, että tämä ohjeesi koskisi kaikkia vääntösauvajousituksella varustettuja akseleita?

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #22 : 28.09.2009, 17:43:37 »
Rasvanipoista laakereiden välisessä tilassa ei juuri ole hyötyä ->laakerit ovat tiivistetyt ja rasvan painaminen paineella rikkoo tiivisteet, tähän vielä hydraavan rasvan käyttö ja kohta on akseli entinen.

Toni, tuon tuotteen kuormituksen kesto (Timken) on melko vaatimaton, po. kohteessa kannattaa käyttää laadultaan parempaa rasvaa.

Muistaakseni 306:n akselissa laakerit olivat avoimet ja tiivistys akseliputken päässä. Tällöinhän nipan paras paikka olisi juuri laakereiden välissä.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #23 : 28.09.2009, 23:31:50 »
306 mallissa taitaa olla täysin sama laakerointi kuin vaikkapa 205 ja 309 malleissa. Tiivistys molemmin puolin laakeria.

J-PR

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #24 : 19.04.2010, 09:26:17 »
106 mallit: kynkän sisemmän puolen laakerissa (=isompi laakeri) on tiivistys vain ulkokehällä. Uloimmaisessa laakerissa ei ole tiivistystä ollenkaan. Ainoastaa stefa pitää veden ulkona siltä puolen. Jos tämä stefa pettää, vesi valuu suoraan laakeriin.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2010, 09:29:48 kirjoittanut J-PR »

maza123

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #25 : 21.07.2010, 09:42:11 »
106 mallit: kynkän sisemmän puolen laakerissa (=isompi laakeri) on tiivistys vain ulkokehällä. Uloimmaisessa laakerissa ei ole tiivistystä ollenkaan.

Eli rasvanippojen asentamisesta 106:n akseliin olisi ilmeisesti hyötyä, jos sitä muoviholkkia ei olisi laakereiden välissä estämässä rasvan kulkeutumista laakereille? Jos nippaa asentaa paikallaan olevaan akseliin, auttaako se, jos poraa niin pitkälle, että muoviholkkiinkin tulee reikä? Taitaa olla niin pieni reikä, että vaseliini hakeutuu mieluummin kynkän onteloon, kuin syntyneestä reiästä kohti laakereita?

ottohellberg

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #26 : 22.07.2010, 18:05:53 »
Koitin itsekin asentaa 106:seen rasvanippoja. Jostain sain tiedon 8 cm akseliputken päästä, mutta ei mene pora läpi. Koitin muutamasta muustakin kohdasta, sama. Ilmeisesti osuin laakeripintoihin ja enempää en viittinyt yrittää MuTu:lla.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
« Vastaus #27 : 23.07.2010, 04:17:05 »
106 ja 405 malleissa ainakin, ulommainen laakeri on 'akselikiinnityksen ulkopuolella', siis tukivarren kohdalla/sen sisällä. Sisempi laakeri, on jonkin verran syvemmällä, kuin 80 mm.