Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesukarhu666

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #225 : 05.12.2019, 19:11:59 »
Itsellä vika ilmeni että vasemmalle jäykkä ohjaus ainakin tuttu kertoi vian syyksi... ja katsastusmies vahvisti,eli vasemmalle kääntyessä, tuntuu kun ei olisi tehostinta ollenkaan


megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #226 : 10.12.2019, 11:10:31 »
Meillä kuului käännettäessä narinaa kesäisin, jos oli useampi viikko kuivaa. Vesikelit voiteli ja laakeri hiljeni.

Ja ohjauksen keskitys esim. liikenneympyrästä poistuttaessa oli varsin puutteellista silloin kun oli kuivat kelit ja alapallon laakeri narisi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Pesukarhu666

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #227 : 15.12.2019, 18:25:44 »
Jatkoa aiheeseen, osat vaihdettu, kumminkin myös se missä se kääntölaakeri on kiinni oli kulunut, jos ei mene leimasta, läpi tarvii ilmeisesti uusia koko osakasa siihen pyörännapoineen, korjaaja jutteli vaan, mikä  sen  pyörännavan sisältämä  osahässäkkä on nimeltään, ja saakohan mistä varaosana ?

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #228 : 15.12.2019, 19:05:00 »
Katsopa esim. allaolevasta linkistä ... (Tarkista sopivuus vuosimalliin, kätisyys ym. ...)
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/435/100657/autot/peugeot/407-2004-2011?vuosimalli=2006#Alusta-ja-ohjaus
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #229 : 15.12.2019, 19:38:24 »
Eipä ole tullut mieleenkään, että tuollaisenkin kokonaisuuden saa. Onko kokemuksia mikä on laatu Motonet osassa noiden kohdalla? Hinnan puolesta jos sattuu olemaan vikaa kääntölaakerissa ja pyöränlaakerissa niin aika houkuttava hinta vaihtaa koko paketti.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #230 : 15.12.2019, 19:54:12 »
Jatkoa aiheeseen, osat vaihdettu, kumminkin myös se missä se kääntölaakeri on kiinni oli kulunut, jos ei mene leimasta, läpi tarvii ilmeisesti uusia koko osakasa siihen pyörännapoineen, korjaaja jutteli vaan, mikä  sen  pyörännavan sisältämä  osahässäkkä on nimeltään, ja saakohan mistä varaosana ?
Tarkoittanet olka akselia?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

Pesukarhu666

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #231 : 31.12.2019, 20:06:17 »
Ei tarvinnut vaihtaa meni leimasta läpi,,

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #232 : 12.07.2022, 22:10:37 »
Omasta 407:sta (-05 SW RFN) alkaa olla kuskin puoleinen "alapallo"-nivel uusissa. Pyörässä tuntuu molempiin suuntiin heiluttaessa välystä ja kolahtelee montuissa. Nyt paikoillaan ollut nivel kesti vajaa kaksi vuotta ja 40tkm. Nivelen vaihdoin kaksi vuotta sitten motonetin oe-vaihtoehtoon, joka silloin muistaakseni oli Lemförderin tekemä.

Tässä autossa (dam: 10404) on vielä vanhemman version olka-akselit jossa tuota nivelen laakerointia ei ole suojattu niin hyvin kuin uudemmassa versiossa. Viimeksi kun vaihdoin tuon nivelen sen mukana tuli metallinen suojus jonka laitoin tuon nivelen ja olka-akselin väliin. Samalla tavalla näyti olevan asennettuna myös toisella puolella, jonne on ilmeisesti vaihdettu edeltäjän omistajan toimesta. Sillä puolella en havainnut ylimääräistä liikettä. Sen puolen osa on luultavasti orginaali tai SKF.

Onko kokemusta miten nuo ns-halppisversion nivelet on kestäneet missä tuo laakerointi on ilmeisesti toteutettu tuollaisella normaalilla suojatullla kuulalaakerilla? Lemfördelin nivelessä on tuo alkuperäistä vastaava rullalaakeri. Nivel pitää kuitenkin uusia ennen katsastusta, joten samalla ajattelin myös uusia tuon yläpallo nivelen, vaikka siinä ei varsinaisesti välystä tunnukkaan. Lähinnä sen takia jos siinä olisi kuitenkin kulumaa ja olka-akseli olisi hieman normaalia ylempänä jättäen enemmän rakoa tuon alapallo nivelen tiivistykseen.

Liitteenä kuva tuosta lemförderin versiosta missä näkyy tuo suojarengas. Siitä en ole ihan varma kuuluisikohan tuota edes käyttää vanhemmassa olka-akseli versiossa? No tulipahan pitkät tekstit ja jonnin joutavat jorinat  ;)
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #233 : 13.07.2022, 15:43:07 »
Itse käytin ”suojarengasta” kun viimeksi laitoin SKF:n laakerin jossa oli tuplatiivistehuuli. Autossa alkuperäinen v2006 mikälie olkamötikkä jossa se tappi johon laakeri taotaan yläpuolelle.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #234 : 14.07.2022, 14:59:06 »
Onko kellään kokemusta Moogin valmistamasta nivelestä? Moogin versiossa on rullat ja kuulat korvattu muovi(nylon?) renkaalla metalli osien välissä.

https://www.moogparts.eu/pdf/product-improvement/lv/en/PRMMO2125-EN-Easy-Solution-bulletin-peugeot-and-citroen-ball-joints.pdf
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #235 : 14.07.2022, 15:55:45 »
Muistaakseni Moog on ollut TRW:tä mutta en mene vannomaan. Kouluarvosanalla 4-10 antaisin sille 7-9, siksi koska ei ole kauheasti kokemusta. TRW:stä antaisin 7 koska yhdessä autossani katkesi melko uusi raidetangon sisänivel nivelen juuresta, onneksi 40km/t alueella! Oli prässätty niin tiukaksi että väsytti teräksen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #236 : 14.07.2022, 20:34:37 »
SKF original kestää, joten satasen osan säästö on pieni. Kysäiseppäs Autoartikkelista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #237 : 14.07.2022, 23:58:55 »
Tuolta aikaisemmista viesteistä jäi käsitys että ei ole "synti" käyttää tuota uudempaa niveltä myöskään tuossa vanhemman version olka-akselissa? Vperan kuvissa näyttää olevan uudempi malli asennettuna tuon suojuksen kanssa. SKF:llä on sentään molemmille versioille omat numeronsa vanha vdk 13500 ja uusi vdk 13501. Monella muulla valmistajalla myyvät yhtä ja samaa niveltä.

Uuden päivitetyn olka-akselinkaan asennus ei oikein ole auton ikä ja kilsat (245tkm) ottaen huomioon kannattavaa. Tosin purkaamolta saisi uudempia olka-akseleita n. 50€:lla. Tosin nekin joutuisi mahdollisesti "kunnostamaan" ja raidetangonpäät päivittämään.

mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #238 : 15.07.2022, 09:51:15 »
245 tkm ei ole vielä kovin suuri ajomäärä (jos kori on ok.), joten siitä vaan, kun on vain satasien remppa... 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -