Kirjoittaja Aihe: 308 - Nykiminen pintakaasulla (THP) (karstoittuneet imukanavat ja -venttiilit)  (Luettu 7802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bug85

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2008 308 1,6 150 THP GT (100 000 km).

Tuli tuossa ostettua 308. Kaiken kaikkiaan mukava peli ja menee kakkosautona oikein hyvin. Nyt hieman autolla ajaneena olen huomannut tai ollut huomaavina, että hitaassa vauhdissa (30-70km/h) pintakaasulla (kierrokset noin 2000 luokkaa, vaihde yleensä 3 tai 4) ajettaessa auto ikään kuin hieman nypyttää/nykisi. Nypytys ei ole mitenkään voimakasta eikä hirveän häiritsevää nykimistä, vaan enemmänkin sellaista suht pehmeää nypytystä - välillä voisi jopa luulla, että kyse on tien epätasaisuuksista, jotka välittyvät suht matalien kumien kautta (225/45R17). Kaasua lisättäessä auto myös reagoi hyvin, terävästi ja normaalisti kaasuun, joten isosta ongelmasta ei liene kysymys.

Onko jollakin samanlaisia kokemuksia vain onko tämä vain auton ominaisuus? Ja jos tuon voi hoitaa pois päiväjärjestyksestä niin miten?

Olen ajanut yleensä 95:lla, mutta aamulla tankkasin 98:a. Mielestäni ei eroa.

Ratkaisu:

No niin. Auto tosiaan kävi pörhöllä ja nykimisen aiheuttajaksi paljastui ne kuuluisat karstoittuneet imukanavat ja -venttiilit. Kanavat on nyt puhdistettu ja ainakin äskeisen reilun 10 km ajon jälkeen tuntuu, että kuntoon tuli. Sanoivat Pörhöltä, että noihin suoraruiskuihin on ihan olemassa huoltotiedote, että about noilla kilometreillä suoritettu operaatio on todennäköinen. Samalla tarkistetaan aina jakoketju, mutta nyt sille ei tarvinnut tehdä mitään.

Korjaus meni myös liikkeen piikkiin, joten siitä pointsit Tampereen Veholle.

bug85

  • Vieras
Jos ostit liikkeestä niin valita sinne ja käske laittaa kuntoon. Jos taas yksityiseltä niin en voi muuta kuin ottaa osaa.

En tiedä missä ja milloin sut on opetettu lukemaan, mutta mielestäni en kysynyt, että mitä tässä asiassa tulisi tehdä vaan sitä, että onko jollakin muulla ollut samanlaisia kokemuksia ja miten niistä selvittiin. Tämä lienee myös yksi näiden foorumien tarkoituksista.

Tuossa hieman lueskelin niin ilmeisesti 308:t tai ainakin osa niistä ovat kärsineet "nypyttävästä" alustasta, mikä ilmenee juurikin suht hiljaisissa vauhdeissa ja varmaan antaa myös tunteen, että kone nykisi.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Auto: 2008 308 SW 2,0 HDi Sport (203 000 km).

Tuon tapaisen havainnon tein omassanikin tänä aamuna. Samaa en kyllä havainnut kun palasin kotiin. Pientä epäilyä kohdistuu ohjauskulmiin. Oikean puolen eturengas on kulunut selvästi enemmän sisäreunasta, noin 20mm leveydeltä kuin muu rengas. Googlaten löysin kuitenkin 'arvailua' että leveä rengas kuluisi noin kun kulutuspinta alkaa olla lopussa. Renkaat ovat 215/55r16. Ei kovin leveä?

Edellisten alla olleiden renkaiden kanssa jotka olivat samaa kokoa kuin nämä, tapahtui samaa, mutta epänormaalia kulumista tapahtui leveämmällä alueella. Silloin vein auton ohjauskulmien säätöön ja muistelen että vähän oli säädetty. Seuraavat kesärenkaat ja talvirenkaat myös kuluivat tasaisesti. Nyt alla olevat olen ostanut käytettyinä eikä niissä ollut silloin kovin paljoa pintaa. Nyt tarkistan onko etupäässä missään väljää kun auto on myös katsastettava pian.

Kyllä se pieni nypytys on 308:in ominaisuus. Olen reilua 20 eri yksilöä ajanut ja kaikki nypyttävät asfaltilla ajettaessa. Oma tulkintani on ollut, että auto on herkkä tien pinnan epätasaisuuksille, joita Suomessa riittää heti uudessakin asfaltissa. Lyhyt akselivälinen hatchback nypyttää vielä enemmän, GT:ssä jäykempi alusta nypyttää enemmän ja GT:ssä vielä matalaprofiiliset renkaat nypyttävät enemmän. Kaikkein vähiten ajamistani on nypyttänyt joku mopodieseli korkeaprofiilisilla renkailla SW-mallina. Sitten noissa tuntuu olevan vielä yksilöllisiäkin eroja ja ollut jo uutena. Yksi vaan nypyttää enemmän kuin toinen. Pahin ajamani tapaus oli sellainen ettei sitä hytkytystä kestänyt. Ei siinä autossa silti merkkihuollon mukaan mitään vikaa ollut missään. Ehkä siinä oli vaan kulmikkaat renkaat tai jotain.

Ja yksi ominaisuus, johon olen kiinnittänyt huomioita on pirun herkkä kaasunvaste/kaasun asentotunnistin. Tämä korostuu juurikin hitaissa vauhdissa kaasu lisättäessä, koska tehon vaihtelu on niin paljon suurempi kuin suuremmissa nopeuksissa. Ainakin itselle ajaminen on tuottanut aika ajoin melkoista kenguru-efektiä, kun olen ajanut jo vuosio diesel automaateilla ja nyt sitten pitää "opetella" ajamaan autolla, jossa on erittäin herkkä kaasunvaste ja kytkin, joka ottaa aika terävästi ja ylhäältä.Mutta kyllähän tuohon pikku hiljaa oppii.

Kenguruefekti vaimenee kun ajat isommalla vaihteella. Kuutosella menee ihan hyvin jo 50 nopeudesta asti ja pienemmilläkin nopeuksilla vaan totuttua isompaa vaihdetta silmään. Vaimoa piti aina ohjeistaa kun ajoi minun 308 SW GT THP 150:llä, että aja kaksi vaihdetta suuremmalla vaihteella kuin omalla autollasi, paitsi liikkeelle lähdöissä älä käytä kakkosta suurempaa vaihdetta.

bug85

  • Vieras
Heh. Kiitos. Nyt alkaa vastaukset olemaan sitä luokkaa, mihin olen noilla muillakin asiallisilla foorumeilla (esim. muutamat moottoripyörä foorumit). Mutta joo, pikku hiljaa tässä alkaa autoon tottumaan.  ;) Mukava rassi.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
No pitääpä lisätä että samalla tavalla on kulunut vasemman puolen rengaskin. Eilen sen totesin kun tutkin tarkemmin. Muistelen kyllä että olisin silloin aiemmin jo katsonut senkin puolen.

Rengaspaineet voivat myös vaikuttaa nypyttämiseen. Ainakin omassa 308:ssa nypytys alkoi vaivaamaan, jos käytti liian kovia paineita ja jos taas yhtään alle suosituksen, niin renkaat kuluivat silmissä.

bug85

  • Vieras
Sen verta tuli mieleen vielä tästä uudesta tuttavuudesta, että ilmeisesti tuo pirun herkkä kaasunvaste on ominaisuus? Tai ainakin tässä yksilössä vaihdot 1-2-1 tai ihan pintakaasulla ajo pienillä vaihteilla tuottavat joskus hienoista "kenguru-efektiä", kun se rajapinta, jos veto on päällä tai pois on tosi jyrkkä. Kuulostaako tutulta?

bug85

  • Vieras
Hei, se on GT!

Kaipa se tutulta kuulostaa, mutta ei minulla koskaan ollut tuon kanssa ongelmaa. Jos lähdin liikkeelle ykkösellä, enkä kakkosella, niin vaihdoin kakkosta jo heti kun auto oli mittansa liikkunut, jos sitäkään. Kakkoselta ei ykköselle tarvitse vaihtaa käytännössä milloinkaan muulloin kuin pysähtyessä. Liikkeelle lähdössä kakkoselta vaihdoinkin sitten jo suoraan neloselle, vitoselle tai jopa kuutoselle. Taajamassa voi aivan hyvin ajaa viitosella, yli 50 km/h nopeuksissa jo kuutosella. Itse tykkäsin tuosta, että auto oli vähän kuin miten Puretech 130:stä nyt mainostetaan, että voi ajaa Hangosta Ylläksen huipulle vaihdetta vaihtamatta.

Raja on jyrkkä siinä kun polttoaineensuihkutus lopetetaan ja siirrytään moottorijarrutukselle, mutta ei sen nyt mikään hirveä kenguru pitäisi olla. Toki toisen henkilön kuvauksen kanssa on aina vähän vaikea arvioida tilannetta, voihan siinä oikeasti olla joku pielessäkin. Vierestä muiden ajoa seuranneena olisin kuitenkin taipuvainen siihen, että nyt sinun vaan pitää opetella vaihtamaan aiemmin isompaa vaihdetta ja ajaa suuremmilla vaihteilla.

Kyllä tuo ajo koko ajan paranee, kun tuohon tottuu. Ja tosiaankin toisten kuvauksista on vaikea ymmärtää. Lähinnä sen takia kuitenkin kyselen, että saan hieman kuvaa autosta ja sen normaalista käytöksestä - tietääpähän sitten paremmin että onko vikaa vai ei :) Kiitti hyvistä vastauksista. Ja niin, mulla on vain se 5-vaihteinen malli.

Karstaiset imuventtiilit aiheuttaa tuon "töksäyksen" tyhjäkäynnin ja kaasun rajalla. Etenkin liikkeelle lähtiessä tuon huomaa parhaiten. Ajossa matalilla kierroksilla voi esiintyä "pumppaamista" joka ei kierroslukumittarissa näy mutta tuntuu.

"Oire" on vähän kuvaamasi kaltainen. Onko (imu)venttiilien puhdistukseen mitään muuta keinoa kuin antaa autolle hivenen reilummin länkeä? Esim. jotain lisäainetta ja tohtiiko niitä käyttää? Esimerkiksi Red Line SI-1 Complete Fuelsystem Cleaner tai STP Complete Fuel System Cleaner.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Kyllä tuo ajo koko ajan paranee, kun tuohon tottuu. Ja tosiaankin toisten kuvauksista on vaikea ymmärtää. Lähinnä sen takia kuitenkin kyselen, että saan hieman kuvaa autosta ja sen normaalista käytöksestä - tietääpähän sitten paremmin että onko vikaa vai ei :) Kiitti hyvistä vastauksista. Ja niin, mulla on vain se 5-vaihteinen malli.

"Oire" on vähän kuvaamasi kaltainen. Onko (imu)venttiilien puhdistukseen mitään muuta keinoa kuin antaa autolle hivenen reilummin länkeä? Esim. jotain lisäainetta ja tohtiiko niitä käyttää? Esimerkiksi Red Line SI-1 Complete Fuelsystem Cleaner tai STP Complete Fuel System Cleaner.

Ei auta antaa kenkää eikä aineet koska suorasuihkutus moottori. Tietty kannattaa ensin lukaista vikakoodit josko johtuisi jostain muusta. Myös tulpat ja niiden kunto/kärkiväli hyvä tarkistaa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Onko puhdistukseen mitään muuta kuin mekaaninen puhdistus, eli imusarja pois ja sitten puhdistelemaan?

Minun ymmärtääkseni ei ole.

bug85

  • Vieras
Kyllähän se karsta on sieltä mekaanisesti pois saatava ja ymmärtääkseni olisi parempi, jos sitä ei sylinteriin asti päätyisi.

Auto menee 15.9 Oulun pörhölle tutkittavaksi. Eiköhän siellä jotain selviä. Onko muuten kellään mitään arvausta sille että tuntuu, että auto nykii enemmän lämpimänä. Tämä voi kyllä olla ihan mutu-tuntumakin. :)