Kirjoittaja Aihe: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)  (Luettu 45177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Strutter

  • Vieras
206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« : 16.03.2008, 14:04:35 »
Arkistoitu ohje: 206 - Vesivuoto tuulilasinpesurin suuttimesta konetilaan


Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2000 206 1,4 (117 000 km).

Vilkuttaa siis moottorin itsediagnostiikan merkkivaloa ja tyhjäkäynnillä kierrokset heijaavat; melkein sammuu - ei sammukaan - melkein sammuu - ei sammu... Tai jos kierrokset pysyvätkin, niin kuitenkin täristää hieman. Ajaessa myös jurnuttaa, kaasua saa painaa tosissaan ja silti ei kiihdy. Tuntuu vähän kuin olisi liian iso vaihde silmässä. Kuitenkin kun vauhtiin pääsee, kulkee ihan ok pientä tärinää lukuunottamatta, mutta ylämäen tullessa hyytyy jopa 6-kymppiin kaasu pohjassa...

Mystisen tästä ongelmasta tekee sen ajoittainen esiintyminen... Toisinaan voi pelata parikin viikkoa ihan ok, sitten taas alkaa temppuilemaan. Tai jos saman päivän aikana ajan useita pätkiä, niin toisella matkalla toimii, toisella temppuilee, sitten taas toimii... Monesti alkaa temppuilla, jos ensin ajan jonnekin ja pysähdyn vähäksi aikaa. Sitten kun uudestaan starttaan, alkaa temppuilu. Tosin osaa temppuilla myös heti kylmiltään. Lähinnä temppuilee nyt talvikelillä nollan tietämissä, kesäisin hyvin hyvin harvoin. Sammuttaminen ja hetken aikaa odottelu ei ole auttanut.

Lokakuun lopussa käytin huollossa ja silloin vaihtoivat sytytyspuolan. No alle pari kk meni, ja sama homma taas alkoi. Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että jos vika on sytytyspuolassa, pitäisi matkan teon loppua melko välittömästi, eikä tälleen, että välillä toimii ja välillä ei... Auto on ollut minulla 2½ vuotta, ja vilkutteli tuota merkkivaloa jo ekana talvena kerran - pari. Tänä talvena temppuillut nyt sitten huomattavasti useammin. Tulppien vaihdostakaan ei muistaakseni ole kovin kauan.

Isä epäili syyksi jotain vikaa polttoainejärjestelmässä? Mahdollisesti suodattimessa ja polttoaineseoksessa? 

Huolto on varattu viikolle 16 (samalla öljynvaihto), mutta vinkkejä, mikä mahdollisesti voisi pököttiäni vaivata? Huoltamo ei ole mikään peugeot-erikoisliike, joten jos te täällä osaisitte valaista, josko kyseessä olisi vaikka joku tyyppivika... Sitä paitsi löytyykö huollossa edes mitään vikaa, jos se sattuukin juuri sinä kauniina päivänä taas toimimaan normaalisti?

Osa 2:

Vaikuttaako vesisade ongelmaan? Tuossa 206:ssa hantinpuoleinen pissapojan suutin on suoraan nelos sylinterin ruiskutus suuttimen yläpuolella, eikä konepellin reikä ole täysin tiivis. Voisi alkuun kurkkia onko liittimet kuivat, myös sisäpuolelta.

Jokuhan siellä takertelee jos se aika ajoin toimii ja toisinaan ei.

Kosteahkot kelit vaikuttaa juu, ja ilman viileys, eli kesäisin ei ole temppuillut. Jotain kosketushäiriötä olen itsekin epäillyt, kun tosiaan välillä temppuilee ja sitten taas ei.

Itse asiassa tänään, kun ajoin töistä kaupunkiin, vikavalo jäi palamaan (ei siis vilkkunut), mutta auto toimi siitä huolimatta normaalisti! Mutta sitten kun taas ajoin kaupungista kotiin, vikavalo vilkkui ja pösö temppuilli taas tuttuun malliin...

Nyt satunnaiset käyntihäiriöt ovat muuttuneet jatkuviksi ja enää ei kylmänä tahdo pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä ollenkaan. Kierrokset heittävät niin alas, että sammuu. Kun liikenteeseen pääsee, pysyy yleensä kuitenkin käynnissä liikennevaloissa ym. seisoessa, mutta joko kierrokset heittelevät edestakaisin tai sitten välillä kierrokset saattavat jäädä jopa 1500-2000 ja täristää voimakkaasti. Ja edelleen ajaessa myös tehoton ja täristää, eli vika ei ole pelkässä tyhjäkäynnissä!

Ratkaisu:

Vika korjattu. Eli syynä oli 4. sylinterin ruiskusuutin.

Vikakoodit ilmoittivat sytytyspuolaa + tuo 4. sylinterin suutinta. No, ensin kokeiltiin puolan vaihtoa, kun se olisi mennyt vielä takuuseen, koska se puolahan vasta vaihdettiin syksyllä (ilmeisesti siis turhaan silloinkin). Mutta eipä auttanut. Sitten vaihdettiin tuo suutin, joka oli aivan rikki (tosin piti vielä lisäksi nollata vikamuisti, ennen kuin Pösö huomasi olevansa kunnossa taas). Katalysaattori oli säilynyt kunnossa.

Sitähän tässä jo vähän veikkailtiinkin, että ei puolavika aiheuttaisi tällaisia satunnaisia (no viimein jo jatkuvia) häiriöitä, vaan puolan hajotessa pitäisi matkanteon loppua melko välittömästi... Tämä suutin sen sijaan siis ajoittain toimi, sitten taas ei, ja nyt viimein oli sitten mennyt lopullisesti jumiin. Siinähän se 4.sylinterin suutin tosiaan on vänkärin puolella pissapojan reiän alla, että sieltä kai sitä kosteutta on sinne päässyt tekemään tuhojaan.

Citröenilla suutin maksoi 110 e + tietenkin työt päälle. Jos vaikka joku ne suuttimet osaisi itsekin vaihtaa, niin vikakoodit piti kuitenkin vielä nollata ennen kuin pösö alkoi toimia normaalisti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #1 : 16.03.2008, 14:48:54 »
Hmm, pystyykö ne vikakoodit lukemaan ihan missä tahansa korjaamolla? Eihän ne ainakaan silloin syksyllä osanneet oikeaa vikaa korjata... Että pitäisikö tämä viedä ihan Laakkoselle...

Jos korjaamolta löytyy joku suht. nykyaikainen testeri, niin kyllä sillä pitäisi myös 206:n vikakoodit pystyä katsomaan. Kannattaa tosin varmistaa asia ennen huoltoa. Toki voi olla, että mitään vikakoodeja ei edes löydy, mutta auttaa sekin tavallaan vian selvittämisessä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #2 : 16.03.2008, 15:03:25 »
Vaikuttaako vesisade ongelmaan? Tuossa 206:ssa hantinpuoleinen pissapojan suutin on suoraan nelos sylinterin ruiskutus suuttimen yläpuolella, eikä konepellin reikä ole täysin tiivis. Voisi alkuun kurkkia onko liittimet kuivat, myös sisäpuolelta.

Jokuhan siellä takertelee jos se aika ajoin toimii ja toisinaan ei.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #3 : 17.03.2008, 17:16:37 »
Löysin arkistojen kätköistä topikin, jossa oli samantyyppisiä käyntihäiriöitä 406:ssa. Siellä oli vika löytynyt jostain suuttimista, vaikka ensin vikakoodi oli väittänyt sytytyspuolaa. Niin mitkä nämä suuttimet siis ovat?Että osaan siellä huollossa sanoa, että kattokaa ne... Kun silloin syksyllä jo vaihtoivat sen puolan, eikä vika siitä korjaantunut. Ja toinen katsottava on varmaan se polttoainesuodatin.

On varmaan tarkoitettu polttoainesuuttimia, niitä jotka ruiskuttavat polttoainetta sylintereihin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #4 : 18.03.2008, 10:30:00 »
Onkohan polttoainetankin korvausilma- tai polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmässä vikaa? Polttoainehöyryjen varastoimiseen käytetty aktiivihiilisäiliö voi jäätyä tukkoon, sen solenoidiventtiili voi jumittua auki tai kiinni ja toisaalta tankkiin voi kertyä liiallinen alipaine esim. tukkeutuneen korvausilmaletkun tai venttiilin seurauksena. En ole tutkinut, miten 206:ssa on tuo asia hoidettu. Varaosaluettelosta voit yrittää tutkia järjestelmän toimintaa.

Vian ilmetessä voisit avata korkin ja kokeilla, auttaako se heti ongelmaan.

Em. aiheista lisää:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21378.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17310.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3987.0

Esim. hakutermeillä "korvausilma" ja "aktiivihiilisäiliö" löytyy vielä lisääkin.

Max. 3 klikkausta ku tankki täynnä. Sitten jos tankkaa liian täyteen voi tulla käyntihäiriöitä.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2010, 13:57:19 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pösöukko

  • Vieras
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #5 : 18.03.2008, 15:57:31 »
Kävin tänään ihmettelemässä tuota Strutterin pököttiä. Imusarjassa oli aika öljyistä ja MAP-anturi oli melko öljyinen. Onko jollain tietoa, käykö tuohon XUJP4-koneen anturi, olisi nimittäin yksi hyllyssä ja se on samannäköinen liitintä myöten kuin tuossa. Vähintään se pitäisi tietää, onko johdotus samanlainen, ettei tule savuja, jos sitä testaa?

Pitää nyt ensimmäiseksi iskeä sinne uudet tulpat, noilla on ajettu jo vissiin 24000 km. Taitaa tuo 1.4 konekin olla tarkka tulpista ja kärkiväleistä, kun on tuo puolakansirakenne. Ottaako tuo puola maita niiden pultinreikien vai piuhojen kautta? Itsellä oli 406 rakkineessa pikkuisen maadoitusvikaa kun puolan ja koneen välinen kontakti hapettuu.

Koeajolla tosiaan vastamäkeen ei kiihtynyt kunnolla, vaikka kaasun iski pohjaan. Samaten kone täristää voimakkaasti, aivan kuin se pyörisi kolmella ja puolella, tai sytty olisi aavistuksen pielessä. Paikallaan ottaa kierrosta ihan mallikkaasti, mutta ajaessa voimat puuttuu.

Bensansuuttimista kuului ok nakutus ja ei näyttänyt siltä, että ne vuotaisivat.

Yksi ongelmakohta voisi olla tyhjäkäyntimoottori. Onko se tuossa imusarjassa ylempi vai alempi osa, johon tulee johto? Sen akselin takeltelu voisi aiheuttaa tuon tyhjäkäynnin äkkinäisen heilumisen 500-1500 rpm välillä. Kuuluuko sen toimia jotenkin myös kierroksilla? Se tuskin kyllä vaikuttaa tuohon tehottomuuteen.

Joskus muinoin Audissa tyhjäkäynti sekoili ja auto sammuili, kun lambda-anturi oli rikki. Onko kokemusta kenelläkään, mitä rikkinäinen lambda teettää 206:lle?

Tuossa autossa näytti olevan PSA-merkkinen ruiskun boksi. Lieneekö sille lukijoita normaalikorjaamolla lukijaa, ts. voiko sitä lukea semmoisella yleislukijalla? Liitin näytti sille, että tuossa voisi olla jo OBD-hommat.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #6 : 18.03.2008, 16:05:43 »
Vaikka autoon on puola joskus vaihdettu voi se uusikin olla viallinen. Puolista on löytynyt silikonia joka tulisi poistaa. Voi aiheuttaa sen, että auto menee linkuta huoltoon ohjelmalle (vika valo palaa).
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #7 : 19.03.2008, 16:11:15 »
Itse asiassa tänään, kun ajoin töistä kaupunkiin, vikavalo jäi palamaan (ei siis vilkkunut), mutta auto toimi siitä huolimatta normaalisti! Mutta sitten kun taas ajoin kaupungista kotiin, vikavalo vilkkui ja pösö temppuilli taas tuttuun malliin...

Vaikuttaa hiukan mystiseltä sähkövialta. Suihkupulloon vettä ja roiskimaan käyvän mootorin päälle. Eiköhän se siitä löydy. Vikakoodit voisi antaa myös hyvää osviittaa korjaustarpeesta. Tulpat harvoin on vaihtokunnossa ennen 60.000km täyttymistä.  Lambdavika näkyy jo vuosikatsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2008, 17:11:43 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #8 : 24.03.2008, 14:28:08 »
Lisäksi muuten öljy on "vaahtoista ja kermaista", eli siis vettä öljyn seassa. Mistä sitä sinne on voinut joutua, eräs jo tuossa pelottelikin, että kansi halki ja 1000€ remppa??  ??? Toivottavasti joku muu pienempi vika olisi, esim. tukossa oleva huohotin? Ja edelleen vko 16 on se öljyn vaihto ja muu huolto tulossa...

Ei sen kannen tarvii olla halki, voi pelkästään kannentiiviste vuotaa. Käyntihäiriöt saattaa johtua myös kannentiivisteen rikkoutumisesta jos esim. jäähdytysnestettä pääsee palotilaan . Selvä merkki kannentiivisteen vuotamisesta on jäähdytysnesteen häviäminen ja tuo öljyn muuttuminen harmaaksi ja vaahtoavaksi. En paljon ajelisi, jos öljyjen seassa on paljon jäähdytysnestettä, saattaa mennä laakerit yms. ja se taas tietää lisäkustannuksia remonttiin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #9 : 29.03.2008, 13:26:32 »
Yleismittarilla voi mitata suuttimet esim. yhdessä C5 2.0 citikassa 1 pytty näytti 0:llaa ja muilla pytyillä 12-13 ohm. Puola kannattaa tarkistaa, tulpat oikeat ja oikea kärkiväli, ohjelmiston päivitys, ecun littimien silikoonit puhdistus. Siinäpä yleisimmät.. Jos sähköinen kaasuläppä niin sopeutus, polttoainesuodattimen vaihto (jos sellainen on), maadoituksen parantaminen.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2008, 13:31:09 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

206 S edition

  • Vieras
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #10 : 15.08.2009, 16:05:23 »
Ongelma:

Auto: 2005 206 1,4 SW.

Valon tulisi normaalisti palaa 2 sekuntia käynnistämisen yhteydessä. Huomasin kesälomareissulla auton seistyä sateessa, että tämä vikavalo syttyi ja summeri hälytti kerran. Pankissa asioinnin ja 15 km ajon jälkeen valo ei enää syttynyt.

Sama tilanne on jatkunut - tietynlainen kostea sää saa valon syttymään ja summeri piippaa. Olen kysynyt Automaasta ja tämän henkilön mielestä valon palaminen ei haittaa, jos autossa ei ole huomattavissa mitään vikaa. Epäili laitteistossa olevan kosteutta.

Ratkaisu:

Nelossylinterin bensasuutin vaihdettiin takuuseen.

LeinonenJ

  • Vieras
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #11 : 08.07.2010, 23:21:09 »
Ongelma:

Auto: 1999 206 1,4 (TU3JP, KFX).

Kone tärisee ja käy kolmella. Ongelma alkoi yhtäkkiä. Eikä yritäkkään käydä tasaisesti.

Seuraavaa on jo roplattu eli tulpat vaihdettu, puolaboksi vaihdettu (kipänä tulee kyllä), kaikki johdot konehuoneesta käyty läpi, puristuspaineet mitattu ja tasaista on. Tulpan vaihdon yhteydessä yksi tulppa oli selvästi tummempi kuin muut, taisi olla nokkahihnan puolimmainen. Kokeiltu myös vaihtaa suuttimia keskenään 1:sestä 4 ja päinvastoin, mutta hieman vaikea on noista suuttimista saada selvää onko ne kunnossa vai ei? Tarkoitus kokeilla vielä irrottaa suuttimille tulevia sähköjohtoja ja kokeilla onko vaikutusta käyntiin.

Ratkaisu:

Tänään kokeilin käyttää suuttimille tulevia sähköjohtoja vuorotellen irti. 1,2 ja 3sen suutin johtoja kun käytti irti, niin käynti vain huononee tai ei käy enää ollenkaan. 4 sylinteriltä kun johdon ottaa irti, ni käynnissä ei tapahdu minkäänlaista muutosta. Eli vika on aika selvä! Jännä kuitenkin, että ei polta mitään varoitus/merkkivaloja. Ei muuta kun suutinta etsimään. Alkuperäinen tuntui olevan n 200 euron nurkilla.

Suuttimet löytyivät ja tuon nelosen kun vaihdoin, niin heti auto toimi normaalisti. Eli suutin oli rikki. Suuttimia kyselin ja hinta tosiaan on parin sadan luokkaa. Paikalliselta varaosa myyjältä olisi 130 e lähtenyt kpl. Purkaamolta 30 e kpl. Tulipahan samalla tiivistettyä tuo pesurin suutimen reikä, niin ei vesi tee enää tuhojaan.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #12 : 08.07.2010, 23:45:35 »
Suutin rikki tai johtosarjassa johto poikki.

4. sylinterin suutin rikki. Vesi vuotanut tuulilasinpesurin suuttimen läpiviennistä konepellistä moottorin ruiskusuuttimen päälle:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24379.0
« Viimeksi muokattu: 01.08.2010, 13:53:49 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Käyntihäiriöitä (suutin)
« Vastaus #13 : 10.07.2010, 02:49:07 »
Kysy samalla varaosanumerolla suuttimen hintaa Citroenilta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33278.0

1984 C2, PETROL INJECTOR, 197,00 e (Citroen 136,00 e)
1984 E0, PETROL INJECTOR, 104,00 e (Citroen 136,00 e)

Oikea suuttimen varaosanumero pitää tarkistaa esim. Service Box:sta, koska noiden kahden lisäksi taisi olla vielä pari muutakin vaihtoehtoa 206:n TU3JP-moottorin versiosta riippuen. Citroen Servicen antamat hinnat eivät välttämättä ole oikeita, vaan nekin pitää varmistaa liikkeestä...

eBay:stä tai muualta voi löytyä myös halvemmalla:

http://www.genuine-parts.de/ (n. 90 e)
http://www.teilesuche24.de/ (n. 90 e)
http://www.oscaro.com/ (n. 90 e)
http://www.rick-autoteile.de/ (n. 70 e)

Eli ainakin Saksasta tai Ranskasta suuttimen saa Suomeen toimitettuna n. 90-110 eurolla. Kyseessä näyttäisi olevan ihan normaali Boschin suutin, joten sitä löytynee Suomesta myös tarvikeliikkeiden kautta tilattuna kenties merkkiliikkeitä halvemmalla. Varaosaluettelon mukaan ainakin Peugeotilta tai Citroenilta ostettaessa suuttimen mukana tulevat myös tiivisteet.

Kuten "anssi406" kirjoitti, voi vika olla myös johdoissa, vaikkakin oireet näyttäisivät täsmäävän hyvin tuohon vesivuotojuttuun. No, voithan vielä kertaalleen kokeilla vaihtaa suuttimien paikkoja, jotta asia varmistuu.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2010, 02:56:32 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info