Arkistoitu ohje: 206 - Vesivuoto tuulilasinpesurin suuttimesta konetilaan
Ongelma:Osa 1:
Auto: 2000 206 1,4 (117 000 km).
Vilkuttaa siis moottorin itsediagnostiikan merkkivaloa ja tyhjäkäynnillä kierrokset heijaavat; melkein sammuu - ei sammukaan - melkein sammuu - ei sammu... Tai jos kierrokset pysyvätkin, niin kuitenkin täristää hieman. Ajaessa myös jurnuttaa, kaasua saa painaa tosissaan ja silti ei kiihdy. Tuntuu vähän kuin olisi liian iso vaihde silmässä. Kuitenkin kun vauhtiin pääsee, kulkee ihan ok pientä tärinää lukuunottamatta, mutta ylämäen tullessa hyytyy jopa 6-kymppiin kaasu pohjassa...
Mystisen tästä ongelmasta tekee sen ajoittainen esiintyminen... Toisinaan voi pelata parikin viikkoa ihan ok, sitten taas alkaa temppuilemaan. Tai jos saman päivän aikana ajan useita pätkiä, niin toisella matkalla toimii, toisella temppuilee, sitten taas toimii... Monesti alkaa temppuilla, jos ensin ajan jonnekin ja pysähdyn vähäksi aikaa. Sitten kun uudestaan starttaan, alkaa temppuilu. Tosin osaa temppuilla myös heti kylmiltään. Lähinnä temppuilee nyt talvikelillä nollan tietämissä, kesäisin hyvin hyvin harvoin. Sammuttaminen ja hetken aikaa odottelu ei ole auttanut.
Lokakuun lopussa käytin huollossa ja silloin vaihtoivat sytytyspuolan. No alle pari kk meni, ja sama homma taas alkoi. Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että jos vika on sytytyspuolassa, pitäisi matkan teon loppua melko välittömästi, eikä tälleen, että välillä toimii ja välillä ei... Auto on ollut minulla 2½ vuotta, ja vilkutteli tuota merkkivaloa jo ekana talvena kerran - pari. Tänä talvena temppuillut nyt sitten huomattavasti useammin. Tulppien vaihdostakaan ei muistaakseni ole kovin kauan.
Isä epäili syyksi jotain vikaa polttoainejärjestelmässä? Mahdollisesti suodattimessa ja polttoaineseoksessa?
Huolto on varattu viikolle 16 (samalla öljynvaihto), mutta vinkkejä, mikä mahdollisesti voisi pököttiäni vaivata? Huoltamo ei ole mikään peugeot-erikoisliike, joten jos te täällä osaisitte valaista, josko kyseessä olisi vaikka joku tyyppivika... Sitä paitsi löytyykö huollossa edes mitään vikaa, jos se sattuukin juuri sinä kauniina päivänä taas toimimaan normaalisti?
Osa 2:
Vaikuttaako vesisade ongelmaan? Tuossa 206:ssa hantinpuoleinen pissapojan suutin on suoraan nelos sylinterin ruiskutus suuttimen yläpuolella, eikä konepellin reikä ole täysin tiivis. Voisi alkuun kurkkia onko liittimet kuivat, myös sisäpuolelta.
Jokuhan siellä takertelee jos se aika ajoin toimii ja toisinaan ei.
Kosteahkot kelit vaikuttaa juu, ja ilman viileys, eli kesäisin ei ole temppuillut. Jotain kosketushäiriötä olen itsekin epäillyt, kun tosiaan välillä temppuilee ja sitten taas ei.
Itse asiassa tänään, kun ajoin töistä kaupunkiin, vikavalo jäi palamaan (ei siis vilkkunut), mutta auto toimi siitä huolimatta normaalisti! Mutta sitten kun taas ajoin kaupungista kotiin, vikavalo vilkkui ja pösö temppuilli taas tuttuun malliin...
Nyt satunnaiset käyntihäiriöt ovat muuttuneet jatkuviksi ja enää ei kylmänä tahdo pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä ollenkaan. Kierrokset heittävät niin alas, että sammuu. Kun liikenteeseen pääsee, pysyy yleensä kuitenkin käynnissä liikennevaloissa ym. seisoessa, mutta joko kierrokset heittelevät edestakaisin tai sitten välillä kierrokset saattavat jäädä jopa 1500-2000 ja täristää voimakkaasti. Ja edelleen ajaessa myös tehoton ja täristää, eli vika ei ole pelkässä tyhjäkäynnissä!
Ratkaisu:Vika korjattu. Eli syynä oli 4. sylinterin ruiskusuutin.
Vikakoodit ilmoittivat sytytyspuolaa + tuo 4. sylinterin suutinta. No, ensin kokeiltiin puolan vaihtoa, kun se olisi mennyt vielä takuuseen, koska se puolahan vasta vaihdettiin syksyllä (ilmeisesti siis turhaan silloinkin). Mutta eipä auttanut. Sitten vaihdettiin tuo suutin, joka oli aivan rikki (tosin piti vielä lisäksi nollata vikamuisti, ennen kuin Pösö huomasi olevansa kunnossa taas). Katalysaattori oli säilynyt kunnossa.
Sitähän tässä jo vähän veikkailtiinkin, että ei puolavika aiheuttaisi tällaisia satunnaisia (no viimein jo jatkuvia) häiriöitä, vaan puolan hajotessa pitäisi matkanteon loppua melko välittömästi... Tämä suutin sen sijaan siis ajoittain toimi, sitten taas ei, ja nyt viimein oli sitten mennyt lopullisesti jumiin. Siinähän se 4.sylinterin suutin tosiaan on vänkärin puolella pissapojan reiän alla, että sieltä kai sitä kosteutta on sinne päässyt tekemään tuhojaan.
Citröenilla suutin maksoi 110 e + tietenkin työt päälle. Jos vaikka joku ne suuttimet osaisi itsekin vaihtaa, niin vikakoodit piti kuitenkin vielä nollata ennen kuin pösö alkoi toimia normaalisti.