Kirjoittaja Aihe: 308 - Automaattivaihteiston painesolenoidin vaihto (AL4-automaattivaihteisto)  (Luettu 1749 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Terve, ongelmana se tuttu vaihteiston paukkuminen vaihdettaessa 1->2 jonka seurauksena ilmoitus gearbox failure ja auto "vikasietotilaan". Ajatelin että aloitetaan korjaavat toimenpiteet päivittämällä laatikon ja moottorin ecut uusimpiin softaversioihin. Kärry Veholle ja softat päivittäen (200e). Edelleen paukkui mutta päivityksen jälkeen kärry ei enää mennyt vikasietotilaan. Tilasin netistä Renaultin pusseissa olleet Borg-Warnerin solenoidit kotiin kannettuna hintaan 60e. Sielussa kiinni ollut oli myös saman merkkinen ja mustalla liittimellä. Ei muutakuin joululomilla sielu esille ja solenoidit vaihtaen. Tähänhän on erinomaiset ohjeet Sitikkafoorumilla...https://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.0.html Jos tuon meinaa yksin tehdä niin pari lisävinkkiä. 1. Laita pultin reikiin muovikiskot jonka varassa sielua on helppo vetää ulos ilman että pelkää sen lipsahtavan käsistä. Varmistin sielun vielä rautalangalla, sillä tarvitsin molempia käsiä liittimien irroitteluun (kuva 3). 2. Liittimiä ei kannata alkaa sielun ollessa pystyasennossa irroittelemaan.  (kuva 2) Se on tuskaa yritti sitä sitten ylhäältä tai alhaalta. Nyt ottaisin sielun ensin ulos ja kääntäisin vaakaan, jolloin homma helpottuisi miljoonakertaisesti. Johdot on riittävän pitkiä sielun kääntämiseen. 3. Vaihdettujen solenoidien kiristysmomentti oli hieman hakusessa, mutta 9NM lienee oikein (kuva 8 ). 4. Sielun takana olevien pulttien kireys tarkistettava. Minulla oli kolme niistä löystynyt siten että niitä pystyi melkein käsillä pyörittämään (kuva 9). Olisin vielä vaihtanut termostaattiyksikönkin, kun kerran syylarinesteet on valutettu pois mutten yrityksistä huolimatta löytänyt mikä piti tuota kuvassa näkyvää L-kirjaimen muotoista johtosuojusta (kuva 10) paikoillaan. Jos joku tietää niin kiitollisuudella vastaanotetaan tämä tieto. Ohje "nosta pois" ei ihan toiminut. Vaihdoin samalla öljyt jotka tuli öljypropun kautta ulos. n. 3.5 L. Sielua avattaessa ei vaihteistoöljyä valunut nimeksikään. Nyt vaihtaa nätisti eikä paukuta. Ohessa muutamia jouluisia kuvia. t: Irfan

TEMP_ARKISTOON

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä juttu ja lopputulos, monelle myös avuksi vinkit. Johtosuojus selviteään, jos ei muuten, niin vaikka autohajottamon autosta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -