Kirjoittaja Aihe: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)  (Luettu 8852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« : 08.06.2019, 15:57:38 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi.

Alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä todella runsaasti. Neste valuu pohjapanssarin takareunasta maahan vaikka auto ei ole edes käynnissä kun paisuntasäiliöön laittaa nestettä. Eli vuoto on tosi iso. Nestepinta ei vaju, kun laittaa paisarin korkin kiinni, mutta jos avaa ilmausruuvia, niin lähtee taas valumaan. Koneen etupuoli ja pohjapanssari ovat täysin kuivat. Käsikopelolla koneen takaosa ja jakotukki ovat kuivat. Raidetangon päällä tuntui kosteutta, kun ylhäältä päin kopeloin. Lämppärin letkut ovat kuivat. Koneen sivut ovat kuivat ja vaihteiston päällinen kuiva. Onko koneen takana alhaalla jotain putkea tai letkua? Vai vesipumppuko se vuotaa. Vika alkoi yllättäen, huomasin kun lämmöt olivat 100 asteessa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #1 : 08.06.2019, 22:54:03 »
Huh, älä ainakaan aja yhtään ennen kuin vuoto on löytynyt ja korjattu.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #2 : 08.06.2019, 23:03:41 »
Peilillä kannattaa tutkailla.

Jii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #3 : 08.06.2019, 23:23:02 »
Käytin jakohihnan yläpään suojamuovia irti ja ihan kuivaa siellä oli. Tiirailin lampulla niin pitkälle kuin näki. Luulisi että hihna pyöriessään olisi edes jonkun tipan nakannut ylöspäin, jos vesipumppu vuotaisi. Täytyy huomenna tunkata keula ylös ja ottaa pohjamuovi pois. Eiköhän tuo vikapaikka löydy.

Nurmi

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #4 : 10.06.2019, 09:53:16 »
Jo neljän vuoden ikäisenä itselle kävi samat ja kuinkas muutenkaan kuin valmistevika,
että sellaista putkea käytetty, joka puhki päässyt ruostumaan. Sijainnista ei tietoa, kun en vaihtoa ole suorittanut.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2019, 10:02:58 kirjoittanut Nurmi »

MikkoM

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #5 : 11.06.2019, 14:34:36 »
C5 autoissa ruostuu webastoon menevät putket, kannattaa tsekata myös niitä. Omaan C femmaan metalliputket korvattiin kumisilla.

Jii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #6 : 11.06.2019, 17:03:09 »
Lohkossa olevasta pakkastulpasta vuotaa. Ovat vaan työläässä paikassa koneen takana.

Hpp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #7 : 01.07.2019, 09:21:16 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi (235 000 km).

Sama ongelma. Alkoi jäähdytysnesteet häviämään. Tyhjenee melko nopeasti mitä säiliöön saa lisättyä. Jostain syystä vuoto tuntuu loppuvan joka kerta siihen, että säiliö tyhjenee lähes tyhjäksi. Moottorin lämmöt eivät ole heiluneet mihinkään suuntaan.
Vuotopaikkaa en ole vielä löytänyt. Webaston nurkan eilen tarkastin mutta siellä vuosi lampunpesuri.

Mites nuo pakkastulpat? onko minkälainen homma korjailla.

TEMP_ARKISTOON

Jii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #8 : 02.07.2019, 21:46:26 »
Iso työ on vaihtaa. Korjaamo teki töitä puolitoista päivää. Apurunko, turbo, pakosarja pois ainakin. Niitä on kolme siellä koneen takana. Kannattaa vaihtaa kaikki kerralla. 650 euroa tuli maksamaan ja ei ollut edes Pörhöllä.

Hpp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #9 : 21.08.2019, 13:13:28 »
Nyt on vuoto korjattu. Yhdessä letkussa oli vuoto ja lisäksi öljynsuodattimen jalka  piti vaihtaa. Suurin vuoto taisi olla jalustassa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #10 : 09.03.2020, 23:57:26 »
En tiedä onko vuoto vai mikä.

Missä ihmisillä on kylmänä jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä. Mulla taisi olla taso laskenut, tai ainakin niin luulen. Oli selvästi alle minimin. Ulkona vähän yli nollan lämpötila. Lämppäristä tuli muutamalla rauhallisella ajolenkillä pääasiassa kylmää. Samoin jossain vaiheessa lämpömittarin neula heilui aika tavalla ja kävi normaalia ylempänä. Ilmaa epäilin olevan.

Kun kylmänä avasin paisuntasäiliön kannen, tuli jossain vaiheessa korkin avausta moottorin suunnasta säiliöön ryöpsähdys (ja raollaan olevasta korkista yritti uloskin), aivan kuin moottorin suunnassa olisi ollut painetta ja säiliössä vastapainetta joka esti nesteen tulon moottorin suunnasta. Säiliöön tulleen nesteen väri oli lähinnä ruskeaa (ei beesiä eikä punaista). Luulin että pitäisi olla sinivihreää.

Kun en parina kertana ajojen välissä nähnyt säiliössä nestettä kuin ehkä paisuntasäiliön alaletkun tienoilla, laitoin lisää pari puolikasta litraa, yhteensä noin litran, molemmilla kerroilla noin minimiin, mutta lopputuloksena oli että ajolenkin jälkeen nestettä oli ympäriinsä säiliön luona. Lämmöt tosin oli ok ja sisäänkin tuli lämpöistä koko matkan. Nyt viimeksi yritin ilmailla kahdesta ilmausruuvista, lämppärille menevästä letkusta ja siitä keskeltä moottoritilaa ehkä termostaatin vierestä. Lämppärin ruuvista lähinnä näytti nesteeltä kun ilmauskorkkia löysäsin, termarin luota kuplia löysätystä korkista. Nyt olen vähän ymmälläni.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2020, 00:10:56 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

matias123

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #11 : 10.03.2020, 08:31:10 »
Vaihda paisuntasäiliön korkki näin aluksi pikaisesti. Se ei mahdollisesti enää päästä liikaa painetta pois ja aiheuttaa mm. vuotoja tiivisteistä. Tiiviys pitäisi myös tarkistaa ja letkut noin muutenkin. Yllättävän paljon voi hävittää nestettä tuo viallinen korkki.

Ymmärtääkseni kylmänä jäähdytysneste on min- ja max - merkintöjen välissä, eli täyttö niiden väliin. Lämpimänä nestepinta on max - kohdassa. Ylitäyttö taas puskee nesteet tosiaan pihalle.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #12 : 10.03.2020, 10:03:12 »
Juurikin noin ilmeni minullakin nesteen häviäminen. Mittauta kaasuanalyysi paisuntasäiliöstä, se kertoo onko kyse kannentiivisteestä vai EGR vuodosta. Minulla oli kannentiiviste. Viimekesän rempan jälkeen ei ole nestepinta muuttunut lainkaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #13 : 10.03.2020, 14:19:33 »
Pysyykö dieseleissä normaalisti jäähdytysneste sinivihreänä koko viiden vuoden ajan hihnanvaihtojen välillä, vai muuttuuko väri samaan tapaan kuin öljyssä? Nyt autolla siis ajettu 96000 km ja aiemmista vaihdoista ei tietoa.

Aamulla mäessä keula ylös nestepintaa ei näkyvissä. 30km ajon jälkeen säiliön pohjalla ehkä muutaman sentin korkeudessa. Lämmöt koko matkan vajaa 90 astetta ja lämppäristä tuli sopivaa ilmaa. Paisarin korkki tilattu varmuuden vuoksi kun ei ollut kallis.

Miten näissä kestää termarit?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2020, 14:31:58 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #14 : 10.03.2020, 14:32:34 »
Meillä näyttää myös ruskehtavalta, on ollut sen 5vuotta/100tkm ajan. Nyt 180tkm mittarissa.
Tosin paperin kun kastaa nesteeseen, ei se nyt niin ruskeaa olekaan, olikohan sitä sinivihreää...en ole vuoteen katsonut sisälle.
Ja nestetaso hieman seilaa, ei kyllä noin paljon, mutta käy minimissä välillä. Kerran - pari vuoteen, lisään pikkuisen nestettä.
Sama on muuten Fordin dieselissä, sekin seilaa, ja vielä reilummin. Pääasia ettei pääse kuivumaan.
Mutta seuraa vpera toki tuota. Olikohan joku riskipaikka siellä EGR:n suunnassa mikä voi aiheuttaa tuota, en tiedä. Yhdessä korjaamossa niin sanottiin kun sitä kysyin että pitääkö huolestua. Mutta mitään ei ole vielä tarvinnut tehdä ja lämpöä tulee kabiiniin nopeasti.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04