Kirjoittaja Aihe: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)  (Luettu 12631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« : 10.11.2007, 01:27:19 »
Auto: 1998 406 1,8 (XU7JP4, 16-vent.).

Juuri vaihdoin uudet nesteet ja siinä sitten tehdessä vasta aloin etsimään järjestelmän tilavuutta. Ei tietenkään löytynyt ohjekirjastakaan tai sitten ohitin sen sieltä sujuvasti.

Ensin tyhjensin tyhjennyspropusta, painoin paineilmaa paisuntasäiliöstä & puhdasta vettä, puhdistusaine ja ajoa noin 40 km, tyhjennys ja huuhtelu & paineilmaa neljään kertaan aina välissä kuumaksi käyttäen. Sitten laitoin raakaa nestettä sisään & ajoa ja mittaan pakkasen keston jahka jäähtyy. Käytin Nesteen nestettä semmosta hyvin vaaleaa vihreää, liki keltaista.

Ilmauksen tein pitämällä jäähdyttäjän oikeassa laidassa päällä olevaa punaista proppua auki kunnes sieltä ei tullut pyrskähdyksiä. Propun ollessa kiinni puristelin vielä alavesiletkua.

Samalla nostaisin esiin kysymyksen mitä lämpöjen pitäisi oikeasti olla tyhjäkäynnillä seisottaessa ja paljonko ajettaessa kun rupesin kiinnittämään huomiota tuon nesteen vaihdon jälkeen siihen ettei lämmöntuotto ole tyhjäkäynnillä yhtä hyvä kuin kierroksilla.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« Vastaus #1 : 10.11.2007, 12:14:57 »
Haynes sanoo:

All engines (approximate) 8,8 litres

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« Vastaus #2 : 16.11.2007, 22:10:45 »
Uusi termostaatti on autossa penkillä odottamassa asennusta. Paljonkohan pitää laskea nestettä pois ennen kotelon avaamista ettei olis kauhea sotku  :o

1,8-litraisessa (8-venttiilinen XU7JP) 306:n koneessa siirsin hiukan letkuja syrjään termostaattikotelon ympäriltä, puristin letkut umpeen (ylävesiletku ja joku toinen ohuempi letku sen vieressä) siihen tarkoitukseen tehdyillä pihdeillä ja avasin termostaattikotelon. Ylävesiletkuakaan ei tarvinnut termostaattikotelon kannesta irrottaa, vaan kokonaisuuden sai hyvin siirrettyä syrjään. Ehkä sieltä n. 0,5-1,0 litraa valui nestettä, mutta sitten lakkasi.

Kun vaihto oli tehty, suoritin luonnollisesti ilmauksen oikeaoppisesti (tässä tapauksessa ilmausruuvit jäähdyttimen päädyssä, termostaattikoteloon tulevassa pienemmässä letkussa, termostaattikotelon kannessa ja lämmityslaitteen letkussa) ja lopuksi pesin koneen päälle valuneen jäähdytinnesteen pois, jotta mahd. vuodot näkyisivät veden haihduttua (kunnei jäähdytinneste kovin helposti haihdu pois).

Auton alle pitää tietenkin laittaa vaikka jokin kooltaan sopiva astia ottamaan enimmät nesteet talteen. Oikea paikka vanhoille autokemikaaleille on kaatopaikka, jonne ne voi viedä maksutta.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 14:46:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« Vastaus #3 : 17.11.2007, 01:20:21 »
Mikäli jäähdyttimessä tyhjennyshana, usein on - niin kannattaa ennen purkamista laskea nestettä 2-3 litraa astiaan. Toinen vaihtoehto on valuttaa sopiva määrä alavesiletkusta tai jäähdytyspuhaltim(i)en anturilta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« Vastaus #4 : 17.11.2007, 21:11:29 »
Uusi Peugeotilta ostettu termostaatti on paikallaan ja se on erinäköinen kuin paikallaan ollut. Kummassakin on merkintä 83 astetta. Pikaisen kokeilun perusteella lämmöt olisivat samat uudellakin termostaatilla. Tarjolla ei ollut kuin tuo yksi vaihtoehto.

Laitoin jätesäkin termostaattikotelon alle ennen avausta ja se pieni määrä nestettä valui sitä pitkin alla olevaan astiaan eikä sotkua siten tullut. Kätevä homma vaihtaa muuten paitsi kun letku ei irronnut millään siitä kotelosta niin oli lievästi sanottuna kärsivällisyys koetuksella kun avasi sitä letkun takana olevaa pulttia. Kun kotelo viimein oli irti niin letkukin irtosi ja takaisin laittaminen oli helppoa. Jousen irrotin heti alkuun vaan kun ei irronnut niin ei irronnut
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« Vastaus #5 : 24.11.2007, 15:10:03 »
Kuinka ilmaus tehdään taiteen sääntöjen mukaan? Tyhjäkäynnillä tulppa auki vai miten

No siis huollossa HDi:n kohdalla nähneenä se meni jotenkin silleen että laitetaan nestettä riittävästi erikoistyökalun avituksella (nostetaan nesteen pintaa noin 15-20 cm). Käytetään lämpimäksi ja siinä samalla availlaan ruuveja ja lisätään nestettä siihen tötteroon, jolla nostetaan nesteen pintaa. Ilmausruuvien määrä ja sijainti riippuvat koneesta.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 14:41:28 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Termostaatin vaihto (XU7JP4)
« Vastaus #6 : 24.11.2007, 23:16:00 »
Kuinka ilmaus tehdään taiteen sääntöjen mukaan? Tyhjäkäynnillä tulppa auki vai miten

Avaamalla ilmaruuveja (siis kaikkia mitä systeemistä löytyy), sekä täyttämällä järjestelmä. Ilmausruuveja nestepinnan täytön myötä/kohoamisen mukaan kiinni (ts. matalalla sijaitsevasta ilmausruuvista kun alkaa nestettä tulemaan -> kiinni jne.) Viimeksi taitaa jäädä termostaattikotelossa oleva ilmausruuvi, joka sijaitsee ylimpänä, tämäkin kiinni. Auto käyntiin ja tarkkaillaan nestepintaa paisuntasäiliössä jäähdytysnesteen lämmetessä.

Normi lämpötila (esim. 88 mittarissa tjsp.) kun saavutettu täytetään järjestelmä paisuntasäiliön merkkiin saakka.

Samalla kun vehje lämpiää voi todeta myös termostaatin toiminnan kokeilemalla ns. ylävesiletkusta -> letku ei saisi merkittävästi lämmetä - ennen termostaatin avautumislämpötilaa.

Onko termostaatin ilmausruuvi sellainen uppokantainen metallinen kuusiokolo siinä termostaattikotelon päällä? Sitä en ole availlut.

Kyllä, joissakin termostaattikotelomalleissa ilmausruuvi on kuusiokolokantainen.