Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, automaatti).
Tässäpä vikojen sarja mitä Pösössä on viime aikoina ollut ja on edelleen. Kaiketi nämä kuuluvat tänne sähkön piiriin.
Uudenvuoden aattona syttyi moottorivalo ja tuli ilmoitus Engine antipollution system defective ja käynti meni tosi huonoksi ja epätasaiseksi.
No minähän ajelin huoltoon ja tehtiin seuraavat toimenpiteet:
1. Tulppien vaihto -> auttoi hetkellisesti
2. Seuraavana päivänä vaihdettiin puola -> vikavalo tuli taas mutta ravistusta ei enään tullut.
Pirssi toimi siis muuten täysin normaalisti, mutta Engine antipollution paloi satunaisesti. Joskus valo paloi päiviä putkeen ja joskus ei palanut päivään tai pariin. Ajelin huoleti menemään, kun vika ei ajoa haitannut.
Pitihän vikaa alkaa sitten selvitellä katsastusta varten. Vein auton paikalliseen pikku korjaamoon ja vikakoodi nollattiin ja diagnoosina satunainen häiriö. Leima tuli. Seuraavana päivänä valo taas syttyi ja auto takaisin korjaamolle. Sieltä tuli lähete Pörhölle, kun testerin mukaan vika oli polttoaineen suihkutusjäsrjestelmässä ja heillä ei ollut tarvittavia mittareita vian paikantamiseen.
Pörhölle siis ja vika selvitykseen. Valo siis paloi satunaisesti ja huollossa sitä ei saata syttymään ajon aikana. Autoon tehtiin kaiken maailman tutkimuksia, sumutuskuviot tarkistettiin ja vastukset sun muut mitattiin. Mitään vikaa ei löytynyt. Moottorin ohjaukseen tehtiin jotain päivityksiä, ja todettiin, että siinä mahdollinen hetkellinen häiriö.
Taas aikana ajelin ja valo aina syttyi vähän väliä. Yleensä niin, että päivällä sammui ja taas aamulla töihin mennessä syttyi. Vein siis auton taas Pörhölle ja kaikki tutkittiin uudestaan, lisäksi johtosarjat tarkistettiin silmämääräisesti ja moottorin ohjaus boksi avattiin ja tarkistettiin silmämääräisesti. Suuttimet tarkistettiin, kun ne irroitettiin niin O- renkaat olivat kuulemma varisseet lattialle ja ne vaihdettiin. Koe ajoa ajettiin 50 km ja ei oireita. Tulos, moottorin ohjausjärjestelmä viallinen, jos tiivisteiden vaihto ei auttanut.
Ajelin kolme päivää ja vikaa ei enään ollut. Nyt hain auton tänään jakopään huollosta ja kuitissa luki: moottori valo palaa. Eli vika oli palannut. Lisäksi huollossa oli tullut uusi vika. Kun avasin oven niin alkoi varoitus piippaus ääni, joka tulee kun ovi on auki ja avaimet paikoillaan. Minulla tosin oli avaimet vielä kädessä. No ajelin kotiin ja käytin virtaa poissa ja värkkäsin avaimia virtalukossa, edelleen huutaa... (Käytin konepellin auki ja huomasin, että yksi suoja oli jäänyt moottorin päältä vielä huoltoon).
Voikohan nuo kaikki liittyä toisiinsa? Joku johto irti? Vai tosiaan moottorin ohjaus sökö? Ei huvittaisi alkaa maksaa tuota moottorinohjauksen vaihtoa, jos onkin turhaa.
Toivottavasti joku osaisi vähän avittaa.