Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)  (Luettu 144467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #75 : 15.11.2010, 14:57:00 »
Minulla rajoittaa öljyjen valinta tämä sijainti. Ei viitsi lähteä erikseen ajamaan erikseen Motonettiin, tulee ajoa 100km per suunta -> öljyt tulee kalliiksi.

Laitat sinne lähellä myytävää vaihteisto-öljyä (mielellään täysynteettistä), jolla oikea luokitus (GL4/5), kylmänpään viskositeetti (75W-80 tai 75W-90) ja jotka täyttävät myöskin luokitusten testit oksidoitumisen ja vaahtoamisenkin suhteen. Öljyn merkistä riippumatta.

405gr

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #76 : 15.11.2010, 15:02:29 »
Tuo TAF-X näyttäs olevan 75W-90 API GL -4+ ja SMX-S on 75W-85 API GL3/4. Toisen liikkeen tarjonnasta en tiedä muuta kun siellä on Mobilia eikä viitsisi "kilpailijalta" ostaa :P.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #77 : 16.11.2010, 10:34:54 »
Hmm, Castrol suosittelee Styleen SAF-XO 75W-90:iä. Luokitukseltaan tuo näyttäs olevan API 5:sta.

Öljyä SAF-OX 75W-90 ei kannata käyttää (väärä luokitus), vaan oikea öljy Castrolilta on TAF-X 75W-90:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg190044#msg190044
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg190171#msg190171
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405gr

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #78 : 16.11.2010, 11:14:30 »
No sitä minä tässä ihmettelinkin, ei pidä luottaa noihin Castrolin suosituksiin.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #79 : 20.11.2010, 20:25:10 »
Hah,

pari-kolme kertaa on vetari irronnut lootasta korjausten yhteydessä, öljyä tullu pihalle....ja joka kerta lisätty pikkasen öljyä. Tänään sitte päästin öljyt pois, olisko ollu kolme litraa :D Tilalle kaksi litraa TAF-X:ää pakkianturin kolosta taas, ja kyllä pelaa hienosti.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #80 : 04.12.2010, 02:58:35 »
Kannattaa kyllä näissä 'pidemmissä täytöissä' kyseinen unohtaa, oksidoituu ja lisäksi kyseinen öljy vaahtoaa enemmän.

Kyseinen laatu siis, ei toimi 'yhtä hyvin'.  <- piste. Menikö perille? No - yritetään vielä toisella lauseella. Käyttö-autoissa vaihteisto-öljyjen vaihtovälit tyypillisesti ovat pitkiä, tämä yhdistettynä öljyn nopeampaan ikääntymiseen ja korkeampaan vaahtoamiseen, tekee siitä teknisesti ottaen huonommin soveltuvaa. Tuohon jälkimmäiseen liittyy vielä muutakin - miksi vaahtoavaa öljyä tulee välttää, mutta eiköhän tämä aiheesta riitä.

Kaikkia tuotteita on tarkoitus käyttää oikein niin Red Line öljyjä kun Kossua, akateeminen tyhmyys  korostuu tuollaisella kirjoituksella eiköhän olisi parempi kirjoittaa miten tuotetta käytetään oikein eikä vähätellä tuotetta joka on huippulaatua niikuin Red Line öljyt, Red Linen vaihtoväli on noin kaksi vuotta eikä siinä ajassa ole havaittavaa ikääntymistä, menikö perille piste.

Kenties, mutta luepa linkin testi ja 'nillitä akateemisesta tyhmyydestä' vasta sitten. Siinä olet oikeassa, että tyhmyys korostuu - pätee myöskin tilanteissa joissa kommentoidaan asiaa - tutustumatta siihen.

http://www.amsoil.com/lit/g2457.pdf

Redline, Brookfield viskotesti -> fail (raja 15000 cP)
<clip>
Red Line, Royal Purple and Lucas, having failed the viscosity requirement for SAE 75W, were then tested at the SAE 80W
parameters for comparison purposes. Red Line scored 18,250 cP
</clip>

Oksidoitumistesti (ASTM D-2893), viskositeetin muutos suurin, eli Redline lähestulkoon koko testijoukon huonoin (sivut 10 ja 11).
Vaahtoaminen, uusi ja käytetty öljy, molemmissa testeissä, Red Line Synthetic  fail

... eli ei se nyt niin huippu-öljy ole, kuin mitä markkinointi antaa ymmärtää.

Kirjoitin, että kyseinen tuote ikääntyy, vaahtoaa - ja myös ettei teknisesti sovellu käyttö-autojen pitkiin vaihtoväleihin - mikä näistä mielestäsi ei ko. testin valossa pidä paikkaansa? Kaksi vuotta on pitkä aika laadulle, joka ikääntyy. Menikö perille? Piste.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #81 : 04.12.2010, 14:35:24 »
Eiköhän ole turha kinata selvistä asiosta Red Line on laadukas tuote oikein käytettynä.

Joiltain ominaisuuksiltaan laadukas, joiltain ei. Eipä tuohon vaahtoamiseen voi käyttäjä vaikuttaa mitenkään.

Aivan, vaahtoamiseen ei voi vaikuttaa, paitsi ehkäistä sen mahdollisesti aiheuttamia hammasvaurioita - vaihtamalla öljy riittävän usein. Tuohon vielä jokunen promille vettä, ja öljy mikrodieselöityy vieläkin nopeammin.

Siis ominaisuuksiltaan selkeästi ns. kilpa-öljy (joita tyypillisesti ammattipiireissä ainakin vaihdetaan usein), jonka ikääntymisominaisuuksiin ei ole kiinnitetty kovinkaan paljon huomiota.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #82 : 05.12.2010, 14:05:27 »
Ekaa kertaa törmäsin API-GL6+ ?? öljyyn kun kattelin jääradalle silkolene 2t öljyä.

http://www.performance-oils.co.uk/acatalog/Castrol.html

Castrol B373
B373 is a mineral based extreme pressure gear oil which combines limited slip performance with excellent load carrying ability. B373 is particularly suitable for use in limited slip final drives fitted to competition vehicles.
A full extreme pressure oil for limited slip differentials in racing and rally cars.
Not suitable for normal road use.
API Service Level GL6+

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #83 : 05.12.2010, 23:14:17 »
Hömpän pömppää... ja kyseessä vieläpä teknisesti halpa mineraali-öljy, kenties voimakkaasti lisä-aineistettu, mutta... markkinointia yhtäkaikki.

Service level 'GL-6+':aa ei ole olemassakaan, myöskään GL-6 ei ole käytössä.

Luokitusten pääsivu
http://www.api.org/certifications/engineoil/pubs/index.cfm

ja edelleen...
Lubricant Service Designations Automotive Manual Transmissions, Manual Transaxles, and Axles...
http://www.api.org/certifications/engineoil/pubs/upload/1560.pdf

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #84 : 06.12.2010, 16:47:33 »
Halapaahan se oli hinnaltaankin £4.67 litra. Suomessa 19,5€ litra :D Katteet kohillaan.

epppe

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #85 : 10.01.2011, 19:51:11 »
Aikasemmin tässä ketjussa sanoin että TB:n 75W90 ei passaa vaihteistoon, mutta lievennetään sen verran, että se "peljättävä möykkä" johtui ääntävästä toisioakselin laakerista, joka viime viikolla sitten otti lopputilin. Kauan se kesti, ostin auton 50tkm sitten ja ääni kuului jo silloin. Luulin tosin sitä painelaakerin ääneksi, enkä panikoinut kun ei kytkin täristänyt. Ilmeisesti vaihteistolla oli ajettu jossain vaiheessa liian kuivana.

Kunnossa olevassa laatikossa käytännön eroa ei kai juuri ole kun ei ole ylimääräisiä ääniäkään. Jos niitä on, niin total ilmeisesti noista kahdesta eristää ääntä paremmin.. Suurin ero taitaa olla hinnassa: Total vianorilla 5,50€ ja TB marketista 9,90€. Uuteen vaihteistoon kokeilen laittaa ELF-merkkistä 75W80 voidetta, Vianorin ukko kun möi kannullisen 6,60€ litra. Varmasti ihan laadukasta tuotetta sekin.

Ace74

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #86 : 06.04.2011, 21:38:46 »
Määkin vaihdoin nuo totalin bv liemet vaihteistoon,ja tuntuu menevän vaihteet paremmin silmään.Tuo laatikon öljytilavuus oli vähän hämärän peitossa,mutta  JMT:n pojat sano että 2-2,5 litraa kuulemma vetää,no laitoin sen 2,5 litraa suunnilleen että kaippa siellä on tarpeeksi öljyä.Tarkastusropusta kun katoin niin valui sieltä öljyä.....Ei muuta kuin kovaa ajoa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #87 : 06.04.2011, 22:01:37 »
Aikasemmin tässä ketjussa sanoin että TB:n 75W90 ei passaa vaihteistoon, mutta lievennetään sen verran, että se "peljättävä möykkä" johtui ääntävästä toisioakselin laakerista, joka viime viikolla sitten otti lopputilin. Kauan se kesti, ostin auton 50tkm sitten ja ääni kuului jo silloin. Luulin tosin sitä painelaakerin ääneksi, enkä panikoinut kun ei kytkin täristänyt. Ilmeisesti vaihteistolla oli ajettu jossain vaiheessa liian kuivana.


Outo vahinko, kun öljy katoaa huomaamatta. 106 Pögö siis kyseessä... ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

405gr

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #88 : 07.04.2011, 08:41:26 »
Pari litraa tuli laitettua Castrolin TAF-X:ää Stylen vaihteistoon. Nyt menee paljon paremmin pakki ja ykkönen silmään, muutenkin aika iso ero verrattuna aikaisempaan. Lootassa oli jopa öljyä ja näytti vielä vaihteistoöljyltä mutta olisikohan ollut arvoiltaan / luokitukseltaan väärä.

naavaparta

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #89 : 17.06.2011, 18:24:49 »
Auto: 1999 Boxer 2,5 TD (kuorma-auto).

Täällä kun peloteltiin Redline öljyjen nopeasta vanhentumisesta, niin en sitten uskaltanut pitää niitä kuin vuoden ja n. 20000km lootassa. Ne kyllä toimivat OK ja myös kovilla pakkasilla ja tulivat ulos lähes uuden näköisenä, mutta en nyt tiedä kertooko tuo silmämääräinen tarkastelu paljoakaan.

Uudet litkut on Castrolin TAF-X uudistunut versio Syntrans 75W-90 (GL-4+). Joudun myöntämään, ettei vaihteet ole koskaan vaihtuneet paremmin, kuin nyt.  :)