Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto  (Luettu 5093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto
« : 13.04.2015, 15:28:49 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Missä mahtaa etupään ABS-anturin (oikea tässä tapauksessa) vaihdossa irrotettava liitin olla? Entä pitääkö anturia vaihdettaessa sisälokari irrottaa? Helppo hommako (jos saa anturin irti). Jos on anturi jumissa, kuinka sen saa helpoiten irti hajottamatta mitään muuta, esim. magneettikehää jos joutuisi porailemaan.

Alkoi renkaiden vaihdon jälkeen, n. 200km ajon jälkeen ohjausta ääriasentoon käännettäessä ilmoitella ABS yms viasta joka alkuunsa nollautui sammuttamalla eikä palannut 200km ajon aikana. Tuon jälkeen irroitin etupyörät ja katsoin silmämääräisesti kunnon, samalla aBS-anturin johtoa taivutellen ja heilutellen pyörän päästä. Tuon seurauksena ABS-vika iskee nyt jokaisen startin jälkeen, joten anturi (Delphi) menee vaihtoon.

Samalla huomasin että vasen alapallo on väljä (ei ole SKF vaan jokin Motonetista hankittu, vanha malli ilman välisuojalevyä). Niinpä 13-kohtainen autotoimenpidelista kasvoi 15-kohtaiseksi. Sisältää myös VW:n ja Korollan korjaukset/toimenpiteet. Tähän asti Pösön lista olikin lyhin, nyt samanmittainen muiden autojen listojen kanssa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto
« Vastaus #1 : 16.04.2015, 09:18:34 »
Onkos joku vaihtanut tuon ABS-anturin? Mitään muistikuvaa homman hankaluudesta?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto
« Vastaus #2 : 16.04.2015, 13:02:28 »
Kyllä minä sen aikanaan vaihdoin, mutta sen verran simppeli toimenpide oli ettei siitä sen suurempaa muistijälkeä jäänyt. Liitin oli muistaakseni jossain konehuoneen puolella.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto
« Vastaus #3 : 19.04.2015, 00:26:46 »
Simppelin hommankin saa hieman monimutkaiseksi.

Oikea etupään anturi siis kyseessä. Osa johdon kiinnityspisteistä oli hieman tiukkoja irroittaa. Lähti kun ruuvarilla ikään kuin pyöritti kumit pois kiinnitysraudan hahloista.

Seuraavaksi piti vetää johto ulos konetilasta. Liitin on ohjaustehostimen pumpun vieressä. Miksiköhän useimmin vaihdettavan osan (eli ABS anturin) liitin on kiinnitetty koriin. Olisi helpompaa vain irroittaa liittimet toisistaan. Nyt pitää liitin irroittaa vielä koristakin. Onneksi on uusi osa vierellä niin pystyy päättelemään mistä kohtaa ruuvarilla vänkää lukitukset auki että irtoaa. Kun liitin on irti johdon voi vetää korin reiän kautta ulos.

Epämääräisen muotoinen muovianturi on pyörän navan pyöreässä reiässä. Anturin pitää ruuvin lisäksi paikallaan muovin kitka hieman ruostuneen reiän seinämiä vasten. Ruuvi lähti sinänsä helposti, mutta oli hieman tiukka koko matkalta. Ruuvin irroituksen jälkeen anturin luulisi lähtevän helposti reiästä. Sen verran oli ruostetta tullut reiän seinämiin että anturista lähti ensin palasia. Lopun sain kokonaisena, vetämällä pihdeillä anturin yläpäästä johdon suuntaisesti ja nitkuttelemalla samalla. WD40 ehkä auttoi hieman.

Reikää viilailin puhtaammaksi varovasti ja uusi anturi ei tuntunut tiukalta ollenkaan. Ruuvi kylläkin oli tiukka. Sen kanssa turasin jonkin aikaa. Aiemmissa anturinvaihdoissa olivat ilmeisesti saaneet jengat lievästi sekaisin tai korkkaamaan vähän. Kokeilin aikani putsailla ruuvarin kulmalla kierteitä (6mm kierre), mutta päädyin lopulta pyörittelemään kierretapilla varovasti jengat toimivaksi.

Johdon veto konehuoneen puolelle kävi hieman helpommin kun irrotti sisälokarin yhden kiinnitystapin, mutta muutama ärräpää irtosi kuitenkin. Pellin ja sisälokarin väli ei ole kovin iso ja joutuu työskentelemään käsikopelolla käsi 15 senttiä muovin reunan takana, toisen käden toimittaessa lisää tilaa sisälokaria vääntämällä. Olisikohan helpompi vetää johto toiseen suuntaan?

Loppu hyvin kaikki hyvin. ABS vikaa ei enää tule. Uusi anturi Bosch 35€, vanha oli Delphi (kesti noin 70 Mm).

Konepeltiä sulkiessa huomasin että kannatinta säilytysasennossa kantta vasten pitävä muoviklipsi oli hajonnut. No sitten rautalankaa etsimään... Vikojen määrä pysyi siis samana.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 00:31:50 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Cooley

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto
« Vastaus #4 : 18.08.2015, 07:36:18 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Olympia (EW10).

Lieneekö mulla myös kyse abs-anturista? Välillä tipahtaa kesken ajon abs pelistä ja samalla lyö myös esp:n pois päältä? Häviää myös uudelleenkäynnistyksellä, mutta palaa ennen pitkää. Nyt lähes joka käynnistyksellä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etupyörän ABS-anturin vaihto
« Vastaus #5 : 21.08.2015, 13:28:36 »
Väittäisin että hyvinkin mahdollista. Jollain diagnostiikkalaitteella katsot viat niin oikea anturi (tai muu syy) ehkä varmistuu.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207