Kirjoittaja Aihe: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)  (Luettu 11617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #15 : 13.04.2012, 02:54:35 »
Kyseinen pakonokka-akselin synkronihihnapyörä on kumisella värähtelyn vaimentimella varustettu. Toisinsanoen hihnakehä on kiinnitetty kumivulkanoinnilla keskiöön. 'Ensimmäisessä versiossa', kumi rasituksen alla 'leikkaantui' eli kumiin syntyi käytön myötä murtumia.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #16 : 13.04.2012, 11:13:55 »
Pystyykö tuon numeron jotenkin katsomaan avaamalla suojamuoveja vai pitääkö pyörä iroittaa nokka-akselilta nr. selvittämistä varten.

Varaosanumeroa ei lue osassa itsessään, mutta siinä saattaa olla esim. 96-alkuinen tunnistenumero, jolla tosin ei tee mitään, jollei ole vertailukohtaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pekoni

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #17 : 07.06.2012, 13:28:32 »
Auto: 2002 607 2,2 (190 000 km).

Tervehdys,

melkoista resonointia pitää 1700-2300 kierroksilla. Sen verran kuunneltu että konehuoneen puolelta tuntuisi kuuluvan, joten viitannee myös hihnapyörään.

Autossa on vaihdettu jakohihna vuosi sitten ja sen jälkeen ajettu 30 000 km. Autoista kovin vähän ymmärtävänä kysynkin, olisiko hihnapyörän vaihto kannattavaa vaikkei jakohihnan vaihdolle vielä tarvetta olekaan? Voiko hihnapyörä hajota/hajottaa jotain muuta? Onko hihnapyörän vaihto sellainen operaatio, että kyseessä on käytännössä jakopään remontti vai voiko/kannattaako pyörän vaihtaa ns. kevyemmällä remontilla?

Entä löytyykö hyviä vinkkejä remontin tekijästä Uudenmaan tai Kanta-Hämeen alueelta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #18 : 07.06.2012, 13:46:58 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34115.90
Tässä aiheessa puhutaan tuosta kierroksilla kuuluvasta korinasta. Käsittääkseni ei hajota mitään. :)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #19 : 06.11.2012, 11:43:40 »
Venttiilin nostimien vaihdolla siitä todennäköisesti pääsee eroon. Aika hintava operaatio vaan kyseessä.

Auto: 2006 407 Wagon 2,2 (EW12J4, 130 000 km).

Kuinka paljon tuo toimenpide mahtaa maksaa?
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

LhassaBronze

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #20 : 20.11.2013, 21:50:16 »
Tässä kun tästä EW12J4 koneesta on juttua niin mahtaisiko joku tietää nokista, onko ne tässä koneessa uniikit vai käyttääkö EW10 samoja nokkia?Tuli ostettua lievästi konevikainen 607 2.2i -02 jossa imunokka ja nostin saanut siipeensä, nostin olisi jo uusi mutta pitäisi löytää korvaava nokka vanhan vaurioituneen tilalle tai alata täyttö ja hiontapuuhiin..Postattu myös ostoilmoitus foorumille jos joltain sattuisi löytymään ylimääräinen.Uutena mahtaa maksaa "kaviaaria". ::)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #21 : 20.11.2013, 22:02:17 »
...käyttääkö EW10 samoja nokkia?

Ei käytä, EW10 moottorin nokka-akseli ei ole edes VVT mallinen, joten siitä puuttuu solenoidiventtiilille öljyä johtavat poraukset ja kanavat.

LhassaBronze

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #22 : 20.11.2013, 22:48:16 »
Kiitokset Benkulle informaatiosta, tietääpä nyt varmasti mitä hakee, vaikka noistakin on tod.näk ainakin "pari" eri versiota jos on esim. eri autosta, 406-407...liekö sitten miten merkittäviä eroja.

jarvinen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #23 : 22.12.2022, 08:43:14 »
Omasta repesi vulkanointi, ja otin sen limpun pois sieltä.
Kuinkahan vaarallista on ajella ilman tuota dampperia?
Uudet ja jopa käytetyt tuntuvat olevan kiven alla.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #24 : 22.12.2022, 20:00:27 »
En oikeastaan tiedä mutta luin jostain että turhaan vaimennin ei siellä ole. Noin maalaisjärjellä ihmettelee eikö kuminen nokkahihna riittäisi vaimentamaan mutta ilmeisesti ei.

jarvinen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #25 : 23.12.2022, 13:35:32 »
En oikeastaan tiedä mutta luin jostain että turhaan vaimennin ei siellä ole. Noin maalaisjärjellä ihmettelee eikö kuminen nokkahihna riittäisi vaimentamaan mutta ilmeisesti ei.
Joo ei se siellä turhaan ole.
Tuon dampperin tehtävä on vaimentaa nokka-akselin tuottamaa värähtelyä, eli vähentää hihnaan kohdistuvia nykäyksiä.

Mutta joo, toivotaan että kestää pari viikkoa.
407 EW12J4 dampperi löytyi purkaamolta ja saas nähdä onko käypäinen.
Tämä auto siis 406 EW12J4.