Kirjoittaja Aihe: 406 - Pyöränkulmat  (Luettu 6169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
406 - Pyöränkulmat
« : 10.10.2014, 09:01:30 »
Auto: 2000 406 Coupe 2,0 (16-ventt., EW10J4, RFR, käyttöönotto 07/2000).

Vaihdatin läjän alustanosia katsastusmiehen toivomuksesta (ala-pallot, kääntölaakerit ja taka aurauksensäätötangot) ja samalla koska auton keula on mällätty jossain vaiheessa pyysin korjaamoa katsomaan pyöränkulmat kokonaisuudessaan. Ohessa mittausraportti. Edessä vasemmalla caster-kulma ohjearvojen ulkopuolella säädön jälkeenkin, mitään vikaa (esim väljää puslaa) en löydä.

Miten huolissaan tuosta kannattaa olla? Uusilla tukivarsilla ja puslilla varmistuisi ettei niissä ole häikkää ja apurungon kiinnitystä voinee säätää joitain millejä. Tuossa olisi kyllä tilaa myös säädettäville yläpään laakeroinneille, mutta niihin pitäisi kehittää jonkinmoinen yläjousilautanen vakiomittaiselle jouselle. Syy kysymykselle on se että auto tuntuu hieman levottomalta tai ainakin kovin herkältä ajaa. Osasyy toki renkaissa, eli katselen tilannetta talvirenkailla uudestaan.

[ylläpito on poistanut liitteen]

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #1 : 10.10.2014, 19:16:32 »
Casteria ei pysty säätämään, joten jonkun mittausvirheen ovat tehneet jos arvo on muuttunut? Kulma määräytyy ohjausakselin kallistuksen mukaan, eli kiinnepisteet ovat MacPherson -tuennalla iskunvaimentimen yläpää ja navan sijainti alapäässä. Olettaen että apurunko ei ole mutkalla, niin ainoaksi muuttuvaksi parametriksi jää tukivarren alapallon kiinnitysreiän sijainti.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #2 : 10.10.2014, 19:51:46 »
Oletko mitannut ihan rullamitalla vanteesta-vanteeseen (etu-taka). Apurungossa on hieman pelivaraa pultit löysäten ja kelkaa kääntäen. Alatukivarsi voi myös olla "ei mitoissa". Palauttaako ohjaus samalla lailla käänettäessä vas-oik.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #3 : 10.10.2014, 22:26:18 »
Ei muuten näytä äkkiseltään pahalta mut akselivälin ero 12mm on jotenkin paljo, mut ku en ota selvää kummalla puolen se on isompi, niin en tiedä miten apurungon kääntö vaikuttaa casteriin, paraneeko vai paheneeko. Ja itselle jos laittaisin, laittaisin hivenen etuaurausta lisää,ehken yht 0.06´. Ja ei se caster ole muuttunut, se hyppää 2.59stä 3.00aan. Ja aurauksen säätö vaikuttaa tietenkin casteriin, ei paljoa mut sen verran et näkee laitteella.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #4 : 11.10.2014, 00:02:00 »
Jos mittaa apurungon etäisyyden taka-akselista niin näkee onko apurunko vinossa. Jos on suora niin sitten seuraavaksi yrittäisi mitata kolmiotukivarren, onko symmetrinen toisen puolen kanssa.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #5 : 11.10.2014, 11:08:44 »
Ja aurauksen säätö vaikuttaa tietenkin casteriin, ei paljoa mut sen verran et näkee laitteella.

Voitko selittää, miksi se vaikuttaa casteriin? Eihän caster -kulma muutu renkaita käännettäessäkään, joten miten auraus siihen vaikuttaisi.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #6 : 11.10.2014, 12:20:26 »
Se vaikuttaa mittalaitteisiin kun auraushan ei ollu sama ennen ja jälkeen,ne mittaus tulokset mitataan yhdellä kertaa,camber tai caster itsessään ei ole muuttunut mutta koska loppuraportissa se on mitattu aurauksen ollessa eri,se hieman vääristää tuloksia,kyseisessä mittaus raportissa caster oli toisella puolen muuttunut 1:minuutin ja se ei tosiaankaan ole paljon mutta joku epäili et se ois jotenkin muuttunut paljon.Mut akseliväli eroa kyllä tutkisin ensin.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #7 : 11.10.2014, 17:21:11 »
Taitaa olla kulmat säädetty auton lepo korkeudessa eikä alas vedettynä. Tuo alas veto on aivan turha pelkästään aurauksia säädettäessä.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #8 : 12.10.2014, 01:50:25 »
Urkki olet ihan oikeassa, katsoin nopeasti että oli 2.5->3 astetta, vaikka olikin vain muuttunut yhden minuutin. Eli menee mittausvirheen marginaaliin.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #9 : 12.10.2014, 02:24:54 »
Ei mitään,pitäähän nuita itsekkin aina välillä ajatuksen kanssa funtsia.Sitä yritin myös tarkoittaa et aina tulee pieniä heittoja helposti,ei paljo tarvi mittapään tärähtää kun vanne kiinnitin hitusen liikahtaa.Mitä tuossa olen suunnanut harrastuksena autoja,myös liikkeiden jäljeltä niin kyllä niissä on valitettavan usein huomauttamista.Ei osata ei viitsitä tehdä kuin sinnepäin,toki parempi ku ei mitään,mut 406 on mun mielestä aika tarkka suunnattava,olen kokeillut muutamia variaatioita etu ja taka aurauksesta ja on niillä aika iso merkitys.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #10 : 12.10.2014, 16:31:02 »
406 on mun mielestä aika tarkka suunnattava,olen kokeillut muutamia variaatioita etu ja taka aurauksesta ja on niillä aika iso merkitys.

Niin on. Vasta vaihtoivat takapään säätötangot ja säätö mittatikulla aurausta 3 mm plus miinus yksi niin ratti meni kieroon. Kulkee ihan ok. Ennenkin pelkkä perään koskeminen on vaikuttanut ratin asentoon joka tuntuu hullulle.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #11 : 12.10.2014, 18:31:23 »
Kyllä se normaalia on,takapää on se joka määrittää auton kulkusuunnan,se muuten säädetään ekana jos autossa on mahdollisuus,onneksi 406:ssa on.Ne mittatikut on kyllä vähän niin ja näin kun sillä on hankala säätää kulkukulma nollaan.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #12 : 13.10.2014, 07:46:40 »
Kiitoksia kommenteista. Täytyy aloittaa mittaamalla onko apurunko suorassa. Autossa on keula mällätty jossain vaiheessa joten kaikki on mahdollista.
Tuskin ovat mitanneet alasvedettynä, se miten paljon tämä vaikuttaa kulmiin on jäänyt minulle arvoitukseksi.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #13 : 13.10.2014, 16:14:45 »
Tässä mun entisen 406 GW -98 kulmat alasvedettynä ja ajoasennossa. Jo pelkkä kuskin paino vaikutti aurauksiin enemmän kuin että oliko auto vedettynä alas vai ei.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Pyöränkulmat
« Vastaus #14 : 13.10.2014, 16:20:17 »
No nuo arvot eivät voi pitää paikkaansa, koska alasveto vaikuttaa aurauksiin kyllä ihan selvästi. Tuossahan lukee selvästi, että korkeus on ollut sama molemmissa mittauksissa.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2014, 16:27:31 kirjoittanut EFL605 »