Kirjoittaja Aihe: 306 - Etuoven johtosarja  (Luettu 19568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannu

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #15 : 15.05.2010, 12:25:57 »
Auto: 1997 306 1,9 TD (porrasperä).

Irrotin oikean puolen etuoven johtosarjan ja edestä piti ottaa hanskalokero, kojelaudan alakulman päästin irti, irroitin oven tiivisteen ja leikkasin verhousta hanskalokeron kohdalta. Niin sain johtosarjan sisältä näkyviin. Se menee siitä alas kynnyskotelon viereen ja apukuskin penkin alle. Enempää en viitsinyt kaivaa sitä näkyviin. Johtosarjan sai pois kun työnsi läpivientikumit sisälle, väänti eristeet sivuun ja irroitti johdot kiinnikkeistään, yksi kiinnike pitää repäistä irti johdoilla. Helppo johtojen yhdistelykohta on keskellä kynnyspalkkia, jos on hankkinut uuden johtosarjan. On tilaa työskennellä.

Itse en johtosarjaa lähde ostamaan, maksaa liikaa. Todella haastava on korjata tuota vanhaa, jokunen johto katkennut ihan oveen tulevan liittimen juuresta. Johdoista näyttää murtuvan ensin eristeet, sitten vasta kuparijohtimet, siksi ne katkeavat kuin leikattuna. Johtojen muovieriste on liian kova, pitäis olla sitkeämpi ettei väsy ja murru. Lisäksi johtosarja ei pääse liikkumaan tarpeeksi pitkältä matkalta ja rasitus tulee liian lyhyelle matkalle ja se joutuu taipumaan turhan paljon.

Oliskohan kellään kytkentäkaaviota ovien johtosarjoille, jos ohittais koko oven liittimen ja laittais entisajan tyyliin? Onkohan oven sisällä jatkuvat johdot saman värisiä kuin oveen tulevatkin johdot?

Johtosarja korjattu. Haastava työ mutta onnistui ja on toiminut kuukausia jo. Oveen tulevasta liittimestä kaivoin johtoja lisää näkyviin sen verran että tinaus onnistui ja myös johtimen tunnistus. Johtoja on 17 kappaletta ja niistä huomattava osa oli poikki. Korjaus tapahtui siis tinaamalla ja päälle kutistesukka, lopuksi koko paketti yhteen kuumaliimalla. Kuvia hommasta löytyy kuvablogista käyttäjältä ha007s:

http://kuvablogi.com/blog/24486/2/

wekkuli

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #16 : 31.05.2010, 20:10:56 »
Kertokaas tuosta johtosarjan vaihdosta semmonen juttu... Olen käsittänyt niin, että johtosarja vaihdetaan ja uutta piuhaa haitarikohdalle oven ja korin väliin saadaan vedettyä korin puolelta, jossa löysiä on parikymmentä senttiä. Näin saadaan "tuoretta" taivuttelematonta johtoa taitoskohtaan. Sitä vaan en ymmärrä että mihin sitä uutta johtosarjaa sitten tarvitaan, kun joka tapauksessa kolvi, tina ja kutistesukat on syytä kaivaa esiin? Eikö vanhan lyhentäminen niin, että vanhat taitteet jää pois riitä?

Ja mulla siis tuo sigun 306 -98 xrdt sedan, jossa myös oireilee sekä keskuslukko, radio että sähköikkunat siihen malliin, että tänä kesänä askartelen vähän noiden johtojen kanssa...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #17 : 01.06.2010, 02:15:07 »
Kertokaas tuosta johtosarjan vaihdosta semmonen juttu... Olen käsittänyt niin, että johtosarja vaihdetaan ja uutta piuhaa haitarikohdalle oven ja korin väliin saadaan vedettyä korin puolelta, jossa löysiä on parikymmentä senttiä. Näin saadaan "tuoretta" taivuttelematonta johtoa taitoskohtaan. Sitä vaan en ymmärrä että mihin sitä uutta johtosarjaa sitten tarvitaan, kun joka tapauksessa kolvi, tina ja kutistesukat on syytä kaivaa esiin? Eikö vanhan lyhentäminen niin, että vanhat taitteet jää pois riitä?

Syy uuden liittimen tarvitsemiseksi on tietysti se, että kun johtimet katkeavat korin puolelta tulevan johtosarjan liittimen juuresta (johon johdot on valettu), niin siihen ei saa kunnollisia ja kestäviä liitoksia enää tehtyä. Eikä sieltä korin puolen läpivientiaukosta kummaltakaan puolelta saa kiskottua ulos ylimääräistä johtoa käytännössä lainkaan. Syy korjausjohtosarjan erittäin pitkiin johtoihin (n. metri) taas on siinä, että virallisen ohjeen mukaan liitokset tehdään matkustamon puolelle ja silloinkin niin, että liitoskohdat porrastetaan mahdollisimman pitkälle matkalle, jolloin yhteen kohtaan johtosarjaa ei muodostu paksua kohtaa.

Käytännössä useimmat kuitenkin helpottavat hommaa tekemällä liitoskohdan auton ulkopuolelle jäävän alkuperäisen johtosarjan ehjään osaan, jonka jälkeen liitoskohta ja hieman ylimääräistä johtoa työnnetään ovipilarin sisälle suojaan. Jos työn tekee "oikeaoppisesti", niin varsinkin kuljettajan puolella on vaikea päästä käsiksi kohtaan, jossa ovijohtosarja liittyy matkustamon johtosarjoihin. Etumatkustajan puolelta liitoskohta löytyy pienemmällä vaivalla.

Nämä kuvat havainnollistavat melko hyvin, minkä verran johtoa suunnilleen saa vedettyä auton ulkopuolelle:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42309.msg184098#msg184098
« Viimeksi muokattu: 01.06.2010, 02:25:07 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #18 : 01.06.2010, 03:19:36 »
306:ssa ovijohtosarja tulee läpivientikumin kautta korin puolelta haitarikumin suojaamana ja liittyy ovirunkoon kiinnitettyyn vastaliittimeen kierrettävän lukitusrenkaan avulla. Liittimiin saa toki edullisesti uusia pinnejä, mutta korin puolelta tulevan johtosarjan valettuun liittimeen niitä on käytännössä hankala vaihtaa.

Korjausjohtosarja asennettuna kuljettajan puolelle:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuvia korjausjohtosarjasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52655.0
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012, 23:46:02 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #19 : 01.06.2010, 23:34:11 »
Korinpuoleinen liitin on A-pilarissa ja johtimet katkeavat 'oven puolelta'. Korin puoleista johtosarjaa, ei liene järkevää alkaa katkomaan/johdon pätkiä sieltä 'lainaamaan'. Kytkentäjohdin metritavarana ja uudet pinnit oviliittimeen (ts. A-pilarin liittimen vastakkeeseen) eivät mitenkään merkittävästi kustanna.

Taidat sekoittaa 306:n ovijohtosarjan 605:n ratkaisuun, jossa liittimet on sijoitettu juuri päinvastoin kuin 306:ssa? No, periaate on kuitenkin sama, mutta ilmeisesti 605:ssä johtosarja kestää selvästi paremmin? Kuvista päätellen 605:n johtosarja ei taitu yhtä pahasti.

306: haitarikumin sisällä kulkeva johtosarja liittimineen tulee A-pilarin aukosta ja kiinnittyy ovessa olevaan vastaliittimeen (ks. aiempi selostukseni).
605: haitarikumin sisällä kulkeva johtosarja liittimineen tulee ovesta ja kiinnittyy A-pilarissa olevaan vastaliittimeen (ks. kuva 1, kuva 2 ja varaosakuva).
« Viimeksi muokattu: 02.06.2010, 00:20:38 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #20 : 03.06.2010, 13:05:32 »
Taidat sekoittaa 306:n ovijohtosarjan 605:n ratkaisuun, jossa liittimet on sijoitettu juuri päinvastoin kuin 306:ssa? No, periaate on kuitenkin sama, mutta ilmeisesti 605:ssä johtosarja kestää selvästi paremmin? Kuvista päätellen 605:n johtosarja ei taitu yhtä pahasti.

Juu, väärää muistikuvaa. Ongelmana tuossa tosiaankin liian lähekkäin (korkeussuunnassa) sijaitsevat liitinvastakkeet, jolloin käytönaikainen taivutus johdon pituusyksikköä kohden muoodstuu suureksi.

405_rules

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #21 : 15.06.2010, 09:39:50 »
Kertokaapa montako ja minkä värisiä johtoja noista täytyy edes kytkeä jos on autossa sähköikkunat ja keskuslukitus? Ne loput johdothan voisi suojata ja työntää vaikka kaarmin sisään. Eipähän tulisi niistä liitoksista paksua nippua, joka sitten taas on vaarassa murtua.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #22 : 15.06.2010, 10:07:20 »
Johtimia ei tunnisteta värin, vaan koodin perusteella:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44130.0

306:een on tehtaalla asennettu vain tarvittava määrä johtoja varustelun mukaan, korjausjohtosarjassa tulee sitten toki 23. Taisi perusmallissa olla 9 tai 10 (ei peilejä) ja sitten paremmissa 16 (lasit, lukitus, peilit ja lämpömittari) tai enemmänkin... Auton valmistusajankohdastakin riippuen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Grape

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #23 : 12.12.2010, 17:22:56 »
Auto: 2000 306 2,0 HDi 90 (10/1999).

Oikean etuoven johtosarja tuli tiensä päähän ja useampi johto ilmeisesti murtui kerralla ja sai aikaiseksi myös komeat savut soittimesta. Johdot olivat murtuneet, kuten yleensä, korin puolen liittimen juuresta. Jäljistä ja vanhoista tinoista voi päätellä, että joku on ollut samoilla asioilla ennen minua, tämä aiheuttaa nyt hieman pään vaivaa. Kävin ostamassa Raision Automaasta johtosarjan korjaussarjan, minkä hinta tällä hetkellä on 95,95 e.

Ongelmaa aiheuttaa nyt keskuslukon johdot. Muut johdot sain selvitettyä numeroiden perusteella mutta keskuslukon johdoista en numeroita löytänyt. Johtojen värit, mitkä ovat auton korin puoleisessa alkuperäisessä johtosarjassa, ovat seuraavat: 2kpl punainen, 2kpl vaaleanpunaine, 2kpl keltainen.

Kaksi näistä johdoista on ilmeisesti virtajohtoja. Toisesta vaaleanpunaisesta mitattaessa tuloksena on hieman yli 5 volttia ja toisesta punaisesta mitattaessa tuloksena on hieman alle 5 volttia. Kuuluuko näin olla vai pitäisikö mittaustuloksen olla 12 volttia? Yöksi otin akun pluskaapelin irti ja kun päivällä laitoin sen takaisin oli mittaus tulos molempien johtojen päistä vain n. 1.0-1.2 volttia. Painoin kuljettajan ovesta lukkonupin alas, lukot pompsahtivat tietysti heti auki mutta tämän tempun jälkeen johdoista löytyi taas se 5 volttia. Keskuslukitus piti ilmeisesti "herättää" tällä tavalla..? Eli nyt pitäisi löytää keskuslukon johtojen oikea järjestys. Olen huomannut että johdoissa ilmeisesti on numero aina viimeistään ennen liitintä (niinkuin korin puolen johtosarjan töpselissäkin mutta äärivarovainen töpselin kaivelu ei ollut tarpeeksi varovainen), eli johtosarjan alkulähteiltä saattaisi numerot löytyä??

Kaipaamani johdot ilmeisesti ovat: 6202, 6212, 6293, M472 sekä sisävalon johdot. Mistä sisävalo ylipäänsä tietää syttyä? Tuleeko tieto keskuslukon ohjainlaitteelta vai onko ovitunnistimelle omat johdot?

pj_heippa

  • Vieras
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #24 : 12.12.2010, 18:47:48 »
Sisävalon tunnistin on oven lukkosyteemissä. Tulee samassa nipussa. Voin ollä väärässäkin.

Itsellä samanikäinen HDI rek. 12/99 350tkm mittarissa.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #25 : 25.12.2010, 20:28:33 »
Vaihdoin juuri 2000 vuosimalliseen HDi kuljettajan oven johtosarjan. Korjaussarjassa johtimien värit ja numerointikoodit olivat aivan pielessä, joten piti käydä 16 johtoa yksitellen läpi. Aikaa työ vaati noin 3 tuntia.

Liitokset pystyy tekemään kuljettajan jalkatilaan, ei tarvitse liittää ovirungon sisään.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #26 : 25.12.2010, 22:00:00 »
Korjaussarjassa johtimien värit ja numerointikoodit olivat aivan pielessä

Peugeoteissa johtimet tunnistetaan numeroista ja kirjaimista koostuvan koodin perusteella, ei värin. Korjausjohtosarjan johtimissa ei ole myöskään koodeja, vaan joidenkin muiden merkintöjen lisäksi (esim. 64 DM 2067) johtimiin on merkitty tähtimerkin jälkeisellä numerolla (1-23), mihin liittimen pinnin se menee (esim. *18 tarkoittaa liittimen pinniä 18). Vastaavasti liitinrunkoihin on merkitty erittäin pienillä numeroilla rivien päissä olevat pinnit.

Korjausjohtosarjassa on kaikki mahdolliset 23 johdinta (viittä eri paksuutta), mutta käytössä olevien johtimien määrä riippuu auton varustetasosta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #27 : 26.12.2010, 00:54:19 »
Tämän tiesinkin, että johtimet tunnistetaan numerokoodeilla, uutta oli että korjausjohtimessa ei ollut vastaavia koodeja, tosin kaikissa liitoksissa johtimien paksuudet täsmäsivät.
Huomioitavaa oli myös se, alkuperäisessä olevat aivan ohuimmat johtimet olivat korjauspiuhassa korvattu seuraavalla suuremmalla johdinpaksuudella.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #28 : 26.12.2010, 10:49:13 »
Peugeot505.info: 306 - Etuoven johtosarja

Tuossa on tekemäni asiaa käsittelevä artikkeli. Kytkentäkaaviot ovat vielä hieman keskeneräisiä (osittain lähdemateriaalin vähyyden/puutteiden vuoksi), mutta siitä huolimatta tiedoista lienee monelle hyötyä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 306 - Etuoven johtosarja
« Vastaus #29 : 16.02.2013, 18:02:16 »
Auto: 1998 306 1,8 (automaatti, VF37ALFZP32567793).

Terve, omat oveni oireilivat kaiuttimien, ikkunannostimien ja peilin säätöjen osalta. Johtosarja oveen on hypännyt reilusti yli 200 euron, joten kahden oven johtosarjan osat olisivat olleet hyvän matkaa yli 400 e. Tein uudet johdot siis käsipelillä; ostin liittimet erikseen (2 x 17 kpl + muutama ylim. varoiksi) kaksi kumipaljetta ja muoviset liittimen pohjat. Kahden oven kustannus jäi n. 80 e kieppeille. Juotin piuhat ja kutistussukat päälle.

Ovet vain irti ja hommiin. Aikaa meni noin 3-4 t /ovi. Kannattaa merkata saranoiden paikat, jotta ovet saa kivuttomasti kohdilleen takaisin. 505.info-sivut olivat tosi hyvät. Johtimien paikat jäljitin pikkuisen lampun avulla oikeaan paikkaansa liittimessä. Nyt kaikki toimii taas. Ohessa pari kuvaa.

t: Irfan

[ylläpito on poistanut liitteen]