Kirjoittaja Aihe: 3008 - Lisävalojen asennus  (Luettu 9979 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #30 : 19.10.2020, 08:27:09 »
Kyllä. Nyppäät pitkien sulakkeen irti konepellin alla olevasta sulakerasiasta. Laitat siihen tilalle tuon sulakehaaroittimen.
Pitkien sulakkeen tökkäät takaisin tuon haaroittimen alempaan sulakepaikkaan. Näin pitkät toimivat jälleen samalla omalla sulakkeellaan kuten ennenkin.

Mutta sitten siinä haaroittimessa on se ylempi sulakepaikka. Siihen kun tökkäät uuden sulakkeen, niin sen jälkeen sen uuden sulakkeen läpi menee jännite sille johdonpätkälle, jota voit käyttää juuri esim. lisäpitkien releen heräte-plussaksi. Eli kun pitkille tulee virtaa, se jakaa sen myös releelle ja sytyttää lisäpitkät. Sulakkeeksi relettä varten riittäisi mahd pieni sulake, mutta itse laittaisin saman kuin mikä pitkälle on alkuperäisesti laitettu, niin on varasulake sitten pitkälle siinä tavallaan mukana tarvittaessa.

Tai sitten törkkäät siihen herätejohdon ilman herätteelle tarvittavaa sulaketta suoraan näin, kuten itse tein koska tuon haaroittimen johdonpätkä piti pätkäistä pois. Se ei mahtunut tuohon pitkän sulakkeen paikalle sen johdon kanssa leveyden takia.



Itse lisäpitkien + menee suoraan akulle tai siihen akun päällä olevan elektroniikka-levyn johonkin ison littanan sulakkeen kiinnityspulttiin, johon tulee jatkuva jännite. Ja muista laittaa oma sulake sille lisäpitkän plussalle.



Miinuksen voi heittää suoraan sopivaan runkomaadoitukseen, joka löytyy kun taskulampulla vähän vilkuilee.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #31 : 19.10.2020, 08:58:33 »
Jes näillä homma sujuu ku voideltu. Johtosatsissa on plussalle valmiiks sulakepesä niinku sullakin, niin niiden kytkennät tossa katoinkin jo eilen. Nyt kun tietää miten herätepuoli helposti tehtävissä, niin pääsee vetää johdot loppuu. Kiitos jeesistä ja kuvista. Nyt on niin selkeet ohjeet, että näillä pitäs kaikkien pärjää. Pitkien sulake täytyy tietty osaa paikallistaa, mutta sehän löytyy auton ohjekirjasta. Kiitoksia!

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #32 : 19.10.2020, 20:42:33 »
Meni ihan nappiin, mutta kertomasi ryöstöliitinmodifikaatio on tosiaan pakollinen ja työläs jos ei satu olemaan sopivaa nastaa/liitintä. Ite taiteilin liitoksen lopulta rc-auton pienen kaliberin liittimestä, että sain tinattua johon kiinni. Sulakkeen jalkaan yritin johtoa aluksi kolvata, mutta en saanut mun lähes aina toimineilla juotosaineilla tinaa tarttumaan, joten piti keksiä muuta. Asennus nyt ainakin siisti johtojen osalta 😊

ashal

  • Vieras
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #33 : 04.04.2021, 12:51:39 »
Kirjoituksessasi Peugeotin 3008 lisävaloista, heitän kysymyksen nimimerkille SEL oli kuvat asentamastasi lisävalosta.
Kysyn, että minkä merkin on tuo asentamasi lisävälo. On juuri sopiva tuohon kilven alle.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #34 : 05.04.2021, 15:04:15 »
Kirjoituksessasi Peugeotin 3008 lisävaloista, heitän kysymyksen nimimerkille SEL oli kuvat asentamastasi lisävalosta.
Kysyn, että minkä merkin on tuo asentamasi lisävälo. On juuri sopiva tuohon kilven alle.

On Purelux Road 75.  Parempiakin malleja on nykyisin. Laita lämmitettävällä lasilla oleva malli. Valostoren sivuilla on paljon sopivia malleja. Rekkarintaustakiinnityslevyllä laitoin siten että korvakkeet on taaksepäin ja niihin valaisimen kiinnikkeet kiinni. Kiinnityslevy on täkkipulteilla muovipuskurissa.

ashal

  • Vieras
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #35 : 05.04.2021, 20:39:40 »
Kiitokset vastauksestasi esittämääni kysymykseen.
Vastauksessasi oli hyvä tieto asennuksesta kilven alla olevaan ilmanottoaukoon johon itse tulen valon laittamaan.

MMi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
  • 5008 BlueHDI 2.0 2015
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #36 : 26.01.2022, 14:49:26 »
Moi,

Motonetistä suosittelivat mun autolle (5008 BlueHDI 2.0, 2015) tätä koska todennäköisimmin CAN -ohjatut pitkät: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800006/Lisavalon-asennussarja-yhdelle-valolle-1224V-myos-CAN-vayla

Pystyyköhän tuolla ottamaan herätteen samalla tavalla sulakkeelta?

Toyota -foorumilta bongasin muuten myös tällaisen haaroittimenkaltaisen, joka mahtuu ahtaampaankin väliin: https://www.vleds.com/way-37062.html

-Marko


Kyllä. Nyppäät pitkien sulakkeen irti konepellin alla olevasta sulakerasiasta. Laitat siihen tilalle tuon sulakehaaroittimen.
Pitkien sulakkeen tökkäät takaisin tuon haaroittimen alempaan sulakepaikkaan. Näin pitkät toimivat jälleen samalla omalla sulakkeellaan kuten ennenkin.

Mutta sitten siinä haaroittimessa on se ylempi sulakepaikka. Siihen kun tökkäät uuden sulakkeen, niin sen jälkeen sen uuden sulakkeen läpi menee jännite sille johdonpätkälle, jota voit käyttää juuri esim. lisäpitkien releen heräte-plussaksi. Eli kun pitkille tulee virtaa, se jakaa sen myös releelle ja sytyttää lisäpitkät. Sulakkeeksi relettä varten riittäisi mahd pieni sulake, mutta itse laittaisin saman kuin mikä pitkälle on alkuperäisesti laitettu, niin on varasulake sitten pitkälle siinä tavallaan mukana tarvittaessa.

Tai sitten törkkäät siihen herätejohdon ilman herätteelle tarvittavaa sulaketta suoraan näin, kuten itse tein koska tuon haaroittimen johdonpätkä piti pätkäistä pois. Se ei mahtunut tuohon pitkän sulakkeen paikalle sen johdon kanssa leveyden takia.



Itse lisäpitkien + menee suoraan akulle tai siihen akun päällä olevan elektroniikka-levyn johonkin ison littanan sulakkeen kiinnityspulttiin, johon tulee jatkuva jännite. Ja muista laittaa oma sulake sille lisäpitkän plussalle.



Miinuksen voi heittää suoraan sopivaan runkomaadoitukseen, joka löytyy kun taskulampulla vähän vilkuilee.
5008 BlueHDI 2.0 2015

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #37 : 08.02.2022, 10:41:25 »

MMi:lle koostetta tästä ketjusta.... CAN -väylään tulevat laitteet ovat Motonet tuotteissa hiukan pulmallisia ja käsittääkseni useimmiten tarpeettomia. Perinteinen rele on useimmiten sopiva-riittävä, kun herätevirta otetaan kaukovalojen polttimolle menevästä sulakkeesta/johtimesta ja sähkö valolle otetaan sopivalta vapaalta sulakkeelta tai virtakiskosta sulakkeen kautta releelle ja siitä valaisemelle.  Omassani asennus on näin ja jätin kytkimen tuomatta ohjaamoon (laiskuus). Jos paneeli pitää kytkeä pois - nappaan sulakkeen irti sulakekotelosta.

Jukka P.

MMi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
  • 5008 BlueHDI 2.0 2015
Vs: 3008 - Lisävalojen asennus
« Vastaus #38 : 21.08.2022, 14:33:52 »
En ihan hetkeen tämän kanssa jaksanut tapella.Mutta nyt taas perehdyin uudestaan ja olit Jukka P ihan oikeassa - ei ollut siitä "kehittyneemmästä" johtosarjasta tähän. En sille herätettä saanut millään. Ostin sitten ihan perusjohtosarjan (https://m.motonet.fi/fi/tuote/4800040/Johtosarja-Deutsch-300W-1-valolle) ja se toimi heti kerrasta juuri tämän keskustelun ohjeiden mukaan. Tai olin myös jotenkin saanut sen sulakehaaroittimen rikki,eli piti ostaa uusi vastaava.

Kiitos avusta,ja vastauksista!
« Viimeksi muokattu: 21.08.2022, 14:37:50 kirjoittanut MMi »
5008 BlueHDI 2.0 2015