Kirjoittaja Aihe: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen  (Luettu 4540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #15 : 04.10.2022, 08:09:49 »
Renkaiden suurempi kuluminen taka-akselilla on aivan normaalia jos kyseessä on Hybrid4. Sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen ja sähkömoottorin antaessa välittömästi maksimiväännön kuluttaa se taka-akselin renkaita enemmän kuin etuakselin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #16 : 04.10.2022, 12:29:58 »
Hybrid4 on pelkällä sähkölläkin nelivetoinen, mutta toki ajallisesti saattaa kulkea enemmän takavedolla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #17 : 04.10.2022, 14:09:54 »
Tollasta Hybrid4 sen verran koittanu että sähkö moodissa rauhallisella ajotavalla se pukkaa takamoottorilla, mutta ei siinä kamalasti tarvitse liikaa liikkelle lähtiessä painaa "kaasua" että muuttuu automaattisesti 4WD, tuota ei voi olla huomaamatta koska etumoottorin mukaan tulo vastaa karkeasti samanlaista tunnetta kuin jossain 1990 malisessa Pajerossa turbon mukaan tulo. Se mikä on erikoista että nelivedon pakottamisella auto muuttuu tietyissä tilanteissa etuvetoiseksi, sähköllä ajaessa käytännössä pintakaasulla vetää etumoottorilla ja takamoottori tulee mukaan vasta kun kuorma kasvaa, esim ylämäessä.

Mutta siis pointti on varmaan se että Hybrid4 mallia ei saa pakotettua mitenkään etu- tai takavetoiseksi, se on aina nelivetoinen vaikkakin etenee tosiaan sähköllä ajaessa monesti enimmäkseen takavedolla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #18 : 04.10.2022, 15:20:52 »
Hybrid4 on pelkällä sähkölläkin nelivetoinen, mutta toki ajallisesti saattaa kulkea enemmän takavedolla.

Itselläni on 3008 GT Hybrid4 300 (vm. 2020) ja se ei ole jatkuvasti nelivetoinen vaan kuljettaja voi vetotapaan vaikuttaa. Jos kytkee electric-moodin päälle niin auto on tällöin takavetoinen, esim. kaupunkiajossa takaveto koko ajan päällä.  Mahdollista on myös laittaa 4WD-moodi päälle jolloin sähköinen neliveto toimii jatkuvasti, tämä erinomainen liukkailla keleillä.

Hybrid-moodilla taas veto vaihtuu etu-ja taka-akselin välillä kuten myös sähkö-ja polttomoottorin välillä. Polttomoottorin käydessä auto on etuvetoinen. Sport-moodi toimii kuten Hybridkin poislukien paikaltaan kiihdytykset jolloin etu-ja taka-akselin sähkömoottorit ovat käynnissä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #19 : 04.10.2022, 16:10:08 »
Mahdollista on myös laittaa 4WD-moodi päälle jolloin sähköinen neliveto toimii jatkuvasti, tämä erinomainen liukkailla keleillä.

Käyttöohjekirjan mukaan 4WD pysyy päällä vain 300 m jos järjestelmä ei havaitse sille käyttöä. Mikä se on käyttöä sitten on, sitä ei kerrota, mutta sain kyllä 4WDn pysymään päällä mäkisessä maastossa yli 5 km. Teknisesti hybrid4 on katuajoon tarkoitettu AWD eikä mikään maaston tarkoitettu 4WD.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #20 : 06.10.2022, 09:03:50 »
Viime talvena kun tuli nelivetoa käytettyä niin en huomannut että olisi kytkenyt vetotavan pois päältä eli olisi siirtynyt takavetoiseksi. Nyt tällä viikolla pariin otteeseen olen testannut tätä sähköistä nelivetoa työmatkoilla ja omassa autossa neliveto jatkuvasti päällä poislukien rullatessa alamäkeen.
Voi olla että ajotapa vaikuttaa siihen miten auton ajotietokone (ajonhallinta) säätää vetotapaa mutta omassa autossa ei ole sähköisen nelivedon poiskytkentää tapahtunut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #21 : 06.10.2022, 13:38:08 »
Niin, kylläse 4WD teksti siihen ruutuun jää mutta etumoottori putoaa pois pelistä jos sille ei ole tarvetta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #22 : 06.10.2022, 13:48:54 »
''Niin, kylläse 4WD teksti siihen ruutuun jää mutta etumoottori putoaa pois pelistä jos sille ei ole tarvetta''

Energiantuottonäytöstä näkee aivan suoraan mikä tai mitkä moottorit kulloinkin tuottavat liike-energiaa. Omassa autossa 4WD-tilassa etu-ja taka-akselin sähkömoottorit ovat koko ajan käytössä.
Jarrutusenergian talteenotossa (vaihteisto kytketty B-tilaan) tilanne toinen, siinä tapahtuu 4WD-tilassa vaihtelua etu-ja taka-akselin välillä. Kun auto electric-tilassa (takaveto) tällöin taka-akselin sähkömoottori on ainoa mikä lataa akkuja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #23 : 06.10.2022, 14:18:17 »
Niin sulla oli 2020 mallinen hybrid4, sen käyttöohjekirja ei mainitse tuota lainkaan että 4wd tiputetaan hybrid tilaksi 300 ajon jälkeen jos sille ei ole tarvetta. Tuon toiminta on muuttunut joskus loppuvuodesta 2020. 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #24 : 06.10.2022, 17:19:11 »
Niin sulla oli 2020 mallinen hybrid4, sen käyttöohjekirja ei mainitse tuota lainkaan että 4wd tiputetaan hybrid tilaksi 300 ajon jälkeen jos sille ei ole tarvetta. Tuon toiminta on muuttunut joskus loppuvuodesta 2020.
Tarkoittaako tuo, että ennen loppuvuotta 2020 valmistetut Hybrid4 EI TIPUTA nelivetoa hybridiksi 300m ajon jälkeen? Kiinnostaa, kun itselläkin kevällä 2020 valmistunut vastaava.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #25 : 06.10.2022, 17:41:07 »
Mulla ei ole kokemusta vanhemmasta Hybrid4, vain uudemmasta. Mutta kun noita käyttöohjekirjoja kurkkasin niin 30.9.2020 saakka oleva ohjekirja ei mainitse tuota 300 m rajaa. 1.10.2020 alkaen maininta löytyy. Sopiva hakusana voisi olla vaikka "ajotila"

Käyttöhjekirjat löytyy: https://www.peugeot.fi/omistajan-palvelut/huollot/omistajan-kasikirja.html

Tossa vielä lainaukset käyttöohjeista:

Ennen 1.10.2020
Lainaus
4WD (Nelipyöräveto)
Varustetason mukaan.
4WD-tila (nelipyöräveto) parantaa ajoneuvon pitoa alhaisilla ja kohtalaisilla nopeuksilla käyttämällä jatkuvasti jokaista neljää pyörää. Tämä tila on erityisen sopiva lumisilla teillä ja vaikeassa maastossa (muta, hiekka jne.) sekä vedenylityksiin kohtuullisella nopeudella. Ajo-olosuhteista ja akun varaustasosta riippuen, 4WD-tila voi olla 100 % sähköinen.

Tila on entistä tehokkaampi, kun autoon on asennettu olosuhteisiin sopivat renkaat, kuten esimerkiksi talvirenkaat. Pitoa voidaan parantaa jopa 135 km/h:n nopeuteen asti sähkömoottoreilla. Tämän nopeuden yläpuolella ajoneuvoa ajetaan vain etupyörillä.

Alkaen 1.10.2020
Lainaus
4WD (Nelipyöräveto)
(mallin mukaan)
Parantaa ajoneuvon pitoa alhaisilla ja kohtalaisilla nopeuksilla käyttämällä jatkuvasti jokaista neljää pyörää. 4WD-tila (nelipyöräveto) sopii erityisesti lumisilla teillä ja vaikeassa maastossa (esim. muta, hiekka) ajamiseen sekä vedenylityksiin kohtuullisella nopeudella. Ajo-olosuhteista ja akun varaustasosta riippuen, 4WD-tila voi olla 100 % sähköinen. Jos järjestelmä ei havaitse pyörien luistamista tai huonoa pitoa 300 metrin ajon jälkeen, se vaihtaa Hybridi-tilaan.

Tila on entistä tehokkaampi, kun autoon on asennettu olosuhteisiin sopivat renkaat, kuten esimerkiksi talvirenkaat. Pitoa voidaan parantaa jopa nopeuteen 135 km/h asti sähkömoottoreilla. Tämän nopeuden yläpuolella ajoneuvoa ajetaan vain etupyörillä.

Edelleen tuo päivän jälkeinenkään auto ei oikeasti vaihda tilaa 4WD -> Hybrid, näytössä kyllä lukee 4WD mutta toimii kuten hybrid tai sähköajotilasssa, on takavetoinen kunnes tehoa pyydetään niin paljon että etumoottori(t) lähtevät mukaan. Edelleen Hybrid4 ei pysty millään ajotilavalinnalla pakottamaan etu tai takavetoiseksi, vaan sen on teknisesti aina AWD mikä usein käsitetään 4WD vaikka se nyt sitä ei tarkalleen ottaen ole. Uudemman version saa jostain syystä kulkemaan jopa sähköllä tasa- tai pintakaasulla etuvetoisena, vähän veikkaan että vanhempi ei sitä taida tehdä (joku varmaan kokeilee ja kertoo). Ihan empiirisessä testissä kuormitus tuntuu ratkaisevan pysyykö 4wd päällä vai tippuuko se pois, sillä samassa paikassa missä pystyy ajamaan 5 km 4WD ei enää sitten kovassa myötätuulessa pysy 4WD päällä, vaan ajoneuvo muuttuu takavetoiseksi varsin nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2022, 18:22:28 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #26 : 07.10.2022, 07:55:10 »
Tarkoittaako tuo, että ennen loppuvuotta 2020 valmistetut Hybrid4 EI TIPUTA nelivetoa hybridiksi 300m ajon jälkeen? Kiinnostaa, kun itselläkin kevällä 2020 valmistunut vastaava.

Käsittääkseni teikäläisellä sama malli kuin minulla eli ei facelift joten ajonhallinta ohjaa molempia autoja samalla tavalla jos autoissa sama ohjelmistopäivitys.
Tuli eilen taas testattua sähköistä nelivetoa ja ensimmäistä kertaa ajaessani pintakaasulla ryömintänopeutta 4WD-tilassa autoni muuttui takavetoiseksi. Heti kun painoin vähän kaasua enemmän kytkeytyi veto etuakseliin. Kun vauhtia oli +40km/h oli neliveto koko ajan toiminnassa.


Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #27 : 07.10.2022, 13:04:21 »
Käsittääkseni teikäläisellä sama malli kuin minulla eli ei facelift joten ajonhallinta ohjaa molempia autoja samalla tavalla jos autoissa sama ohjelmistopäivitys.
Tuli eilen taas testattua sähköistä nelivetoa ja ensimmäistä kertaa ajaessani pintakaasulla ryömintänopeutta 4WD-tilassa autoni muuttui takavetoiseksi. Heti kun painoin vähän kaasua enemmän kytkeytyi veto etuakseliin. Kun vauhtia oli +40km/h oli neliveto koko ajan toiminnassa.
Jep... tein saman testin itsekin :-) Ihan järkeväähän se on noin. Hyvin kuitenkin neliveto ehtii mukaan jos on tarvetta esim. talviliukkailla.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #28 : 07.12.2022, 14:50:27 »
Palaisin tuohon takarenkaiden kulumiseen. Talvirenkaat kun vaihdettiin alle, tuli taas huomautus että takana olleet kesärenkaat on sakkorenkaat. Eli total 41 tkm ajettu auto on kuluttanut takana kahdet kesärenkaat sakkorenkaiksi. Renkaat olleet käytössä kesät 2020 - 2022. 2021 syksyllä ostin taakse uudet renkaat, jotka siis syksyllä 2022 sakkorenkaat. Edessä 3 mm jäljellä. Minusta hieman outoa. Vaikka kuinka on vetoa takana ja akut painaa. Onko muut kokeneet vastaavaa, onko ollut tarvetta ostaa renkaita.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 3008 - GT Hybrid takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #29 : 08.12.2022, 07:25:30 »
Palaisin tuohon takarenkaiden kulumiseen. Talvirenkaat kun vaihdettiin alle, tuli taas huomautus että takana olleet kesärenkaat on sakkorenkaat. Eli total 41 tkm ajettu auto on kuluttanut takana kahdet kesärenkaat sakkorenkaiksi. Renkaat olleet käytössä kesät 2020 - 2022. 2021 syksyllä ostin taakse uudet renkaat, jotka siis syksyllä 2022 sakkorenkaat. Edessä 3 mm jäljellä. Minusta hieman outoa. Vaikka kuinka on vetoa takana ja akut painaa. Onko muut kokeneet vastaavaa, onko ollut tarvetta ostaa renkaita.
Minkä merkkiset renkaat siellä alla sulaa? Mulle kävi tehokkaan ja painavan takavetomersun kanssa samalla lailla: yhdessä kesässä renkaat sakoille. Ja ajelin kyllä ihan rauhallisesti, en suditellut. Alla oli silloin Hankookit. Ne ei siis kestänyt yhtään. Vaihdoin alle Michelinit, niin ne eivät kuluneet kesässä kun puolet siitä mitä Hankookit. Eli renkaan laadullakin on väliä näissä kulutusasioissa.
Nyt 3008 Hybrid4:ssä alla Michelinit ja pari kesää ne oli siellä alla pyörineet ja vielä olisi ensi kesän päässyt, mutta olivat pirulaiset kuluneet takana molemmat sisäreunastaan liikaa. Auto kävi nelipyöräsuuntauksessa ja suunnattavaa löytyi. Pyysin samalla autoliikettä tilaamaan mulle uudet takarenkaat. Meillä oli näköjään vain pientä väärinymmärrystä sanan "vastaavat" kanssa: tilasivat Hankookit. Pyysin tilaamaan uudelleen Michelinit.... :-)