Kirjoittaja Aihe: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?  (Luettu 2127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« : 13.11.2021, 15:09:32 »
Auto: 1.6 VTi Sport 120 vm -08

Tulipas heräteostoksena hommattua otsikon mukainen kulkine, kun halavala sai (1200€!). Kärry on hyvin huollettu mm. kytinremppa viiime kuussa ym. Todella hyvä ajaa ja päällisinkin puolin hieno kaksilla uusilla renkailla. Omasta vanhasta romufiiatista jos saan 400e niin tälle jää hintaa 800 joten jakoketjurempan korjaamohinta ei sinänsä haittaa

Viimeisin jakopään huollon leima löytyy papruista jossain 150 000km kohdalla ja nyt on mittarissa jo noin 276 000km eli aletaan varmaan olla jo vaaran rajoilla vai? Mielestäni tyhjäkäynnillä ei nyt mitään sirputusta juuri kuulu mutta vaihteella kyyhdytettäessä selvä erikoinen pörpötys, ykkösellä kaikkein selvin ääni. En nyt sanoisi että se on "rallatusta" kuten monissa viestiketjuissa on kerrottu, enemmän sellainen kuin kynnellä vetäisi jotain muoviritilää edes taa, voihan se olla kyllä rallatusta tuokin.

Varsinainen kysymys kuuluu tällä hetkellä että voiko mahdollista ketjun venymistä nyt ensiapuun paikata kiristintä vaihtamalla, voiko pelkkä kiristin olla löysä? Onko tässä rintapellin puolella se kiristinpultti jonka voi helposti vaihtaa?

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #1 : 13.11.2021, 16:09:54 »
VTi koneessa on tosiaan ketju ja sille ei ole määritelty mitään vaihtoväliä, tosin jonkun ranskankielisen dokumentin kohdalla oli mainittu 240tkm huoltoväli.

Ketjunkiristin toimii öljynpaineella, onko varmasti oikeat öljyt koneessa.

Näissä ei mielestäni ole ketjuongelmia ollut toisin kuin THP koneissa, toki ketjun laahaimet eli ohjaimet voi olla loppu noilla kilsoilla
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #2 : 13.11.2021, 17:42:56 »
VTi koneessa on tosiaan ketju ja sille ei ole määritelty mitään vaihtoväliä, tosin jonkun ranskankielisen dokumentin kohdalla oli mainittu 240tkm huoltoväli.

Ketjunkiristin toimii öljynpaineella, onko varmasti oikeat öljyt koneessa.

Näissä ei mielestäni ole ketjuongelmia ollut toisin kuin THP koneissa, toki ketjun laahaimet eli ohjaimet voi olla loppu noilla kilsoilla

Öljyistä en kyllä tiedä kun ei ole laitettu viimeksi öljynmerkkiä huoltovihkoon eikä myyjältäkään älynnyt kysellä. Varminta toki olis vaan vaihtaa öljyt nyt itse niin onpahan varmasti myös vaihdettukin.

Osaatko sanoa tuosta kiristimestä, onko se siellä rintapellin puolella ja vaihdettavissa jos tilais pelkästään sen nyt alkuunsa, öljyn vaihdon jälkeen.

timant

  • Vieras
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #3 : 13.11.2021, 18:03:02 »
on tuosta kiristimestä jossain vaiheessa ainakin tullut parannettu versio, auttaako tässä tapauksessa niin paha sanoa mutta vaihto ei tosiaan hirveän vaikea ole; riippuen hieman paljon joutuu irroittelemaan osia tuosta edestä..

https://youtu.be/HI0KEHJDxOs?t=853

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #4 : 13.11.2021, 18:16:00 »
on tuosta kiristimestä jossain vaiheessa ainakin tullut parannettu versio, auttaako tässä tapauksessa niin paha sanoa mutta vaihto ei tosiaan hirveän vaikea ole; riippuen hieman paljon joutuu irroittelemaan osia tuosta edestä..

https://youtu.be/HI0KEHJDxOs?t=853

Jees pitääpä tilata jostain eka tuo kiristin ja palata sitten asiaan miten meni, kai tuolla sitten uskaltaa rauhallista kaupunkiajoa edelleen ajella jos ei nyt ihan heti remppaa olis tekemässä?  [EDIT] En kyllä muuta teekään ku rauhallista kaupunkiajoa, täysin kaupakassi siis tämä pösötti  :D
« Viimeksi muokattu: 13.11.2021, 19:00:54 kirjoittanut KiMiT »

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #5 : 27.11.2021, 15:39:25 »
Uusi kiristin tulikin mutta enpä päässyt vielä vaihtelemaan kun ei tallista löytynytkään 27mm lenkkiavainta. Mitenkähän se ilmanputsarista lähtevä paksu putki lähtee irti? Kotelo/putsari pois, mahtuuko sitten ottamaan putken tai pudottamaan vaikka alemmas jotta pultti mahtuu tulemaan, onko putsarikotelon pohja miten kiinni?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #6 : 28.11.2021, 01:37:40 »
Putsarikotelo puretaan kolmena palana paikoiltaan, mikäli se on yhtä ahtaassa raossa, kuin 308:ssa.

« Viimeksi muokattu: 28.11.2021, 01:42:34 kirjoittanut Skodisti »

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #7 : 28.11.2021, 09:32:34 »
Putsarikotelo puretaan kolmena palana paikoiltaan, mikäli se on yhtä ahtaassa raossa, kuin 308:ssa.



Joo ahdasta on ja samalta näyttää tämä, vaikuttaisi että tuo putkinro 2 ei ole pannalla kiinni kotelossa joten kotelon paikoiltaan nostaminen riittäisi kiristinpultin ulostuloon.

Kiitos kuvasta, onko jotain julkista sivustoa jossa olisi kattava hajotuskuvien haku?

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6


Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #10 : 28.11.2021, 11:17:44 »
Ja toinen vaihtoehto on: https://catcar.info/peugeot/?lang=en
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #11 : 28.11.2021, 14:01:54 »
Jees eipä onnistunut kiristinpultin vaihto, suht helposti pääsi käsiks ja hikisesti sais ehkä pultin auki mut ottanee kiinni kaasuläppäkoteloon eikä mahdu tulemaan pois? Vai onko tuossa joku kikka 3 ?

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #12 : 30.11.2021, 20:12:01 »
Tässpä se näkyykin , läppäkotelon joutuu irrottaa jotta pultti mahtuu tulemaan, mut on kyllä ahdas paikka  >:(

https://youtu.be/HI0KEHJDxOs?t=585

Pitää se vielä kuitenkin kerran kokeilla, paikallisessa korjaamopajassa antovat hinta-arvioksi 140e tuon pultin vaihdolle eli pari tuntia työtä. Ja jakoketjurempalle noin 700e

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #13 : 11.12.2021, 14:59:43 »
No nyt on kiristin vaihdettu, oli lopulta aikas iisi homma ja alla linkistä muutama kuva. Mut harmi ei auttanut asiaan, röpöttää edelleen, jopa enemmän(?), en tiedä  ::) Kai se pitää käyttää ketjurempassa tässä jossain vaiheessa, sainkin jo tarjouksen 750e joka ei ole ihan maata kaatava hinta kuitenkaan  :)

https://drive.google.com/drive/folders/1j5A6pbMt0M5L9VSXFYCcirISI2ddAPgI


Mitäs kaikkea tuossa ketjurempassa olisi hyvä vaihtaa josko hommais osat itse?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 207 - VTi jakoketjun kiristin ?
« Vastaus #14 : 13.12.2021, 14:25:06 »
VTi koneessa on tosiaan ketju ja sille ei ole määritelty mitään vaihtoväliä, tosin jonkun ranskankielisen dokumentin kohdalla oli mainittu 240tkm huoltoväli.

Ketjunkiristin toimii öljynpaineella, onko varmasti oikeat öljyt koneessa.

Näissä ei mielestäni ole ketjuongelmia ollut toisin kuin THP koneissa, toki ketjun laahaimet eli ohjaimet voi olla loppu noilla kilsoilla
Tähän myöhäinen kommentti. Eikö näissä ykskutosissa nimenomaan ole ollut ketjujuttuja kilometrien myötä? Tietääkseni ei niinkään noissa 1.4:ssa, mutta isommissa kylläkin...?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207