Kirjoittaja Aihe: 308 - Suuttimen kiristys arvot  (Luettu 912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JKK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
308 - Suuttimen kiristys arvot
« : 10.12.2021, 20:49:01 »
Auto: 308 1.6 HDi

dieselsuuttimen kiristys, 1.6hdi alkoi tulla pakokaasun hajua sisälle. Pikaisesti vilkaisin niin etummaisista suuttimen kiinnitys muttereista ainakin yksi oli löysällä. Mitä olette käyttäneet momenttina? Haynesin mukaan olisi 4Nm + 65 astetta. Eipä ole noin pientä momenttiavainta ja tuon kokoisilla näkyi sitten hintaakin olevan ihan reilusti. Joitakin 5Nm alkaen oli kohtuu hintaan. Vai oletteko arviolta kiristäneet. Nyt tuota yhtä käsin vähän kirrasin mutta varmaan pitää kaikki läpi käydä

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #1 : 11.12.2021, 07:22:31 »
KIRISTYSTIUKKUUDET : MOOTTORIT DV6 16 S (EURO 4)      
  • 4 Ruiskutussuuttimien kiinnitysruuvit - Nokka-akselin laakeripesät   
    Esikiristys   0,5 daNm
    Kiristys   1 daNm
  • 40 Sumuttimen kiinnikkeen mutteri / Kierretapit (4) nokka-akselin laakerikannessa   
    Esikiristys   0,4 daNm
    Kulmakiristys       75 °
1 daNm=10 Nm      
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

JKK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #2 : 11.12.2021, 09:27:38 »
Ok, onko tosiaan noin paljon eli 40nm +kulma kiristys? Jossain palstalla joku horisi 5nm lukemista, toki tuo 4nm kuulostaa kyllä tosi hengettömältä kiristykseltä. DV6 TED4 antaa ainakin motonet moottorin koodiksi. Mites ruo kiristys, pitäisikö tehdä lämpöisellä koneella. Pakkasessa seisseelle ei varmaan kannata.

JKK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #3 : 11.12.2021, 09:59:26 »
Seikkailin vielä brittien frenchcar forumeilla ja siellä kyllä käyttivät arvoa 4Nm+65ast. Jossain peugeot boxerin moottorissa nuo mutterit näytti olevan 0,7daNm +80ast. Mutterit lienevät myös "venyviä" ja periaatteessa pitäisi aina vaihtaa, mutta aika harvoin sitä kyllä tehdään.

JKK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #4 : 11.12.2021, 10:03:07 »
No niin lukihäiriö perhana.. 0,4 daNm eli 4Nm tuossa vastauksessa lukikin.  ;) luin sen moneen kertaa 4:ksi. Ei näköjään auta lauantai aamuna tehdä auto hommia :P

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #5 : 11.12.2021, 10:22:47 »
Suuttimet kannattaisi käyttää irti ja uusia pohjatiivisteet sekä puhdistaa tiivistepinnat kannessa ja suuttimessa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

JKK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #6 : 12.12.2021, 12:32:27 »
En nyt ainakaan tässä vaiheessa lähde isompaa suutin remppaa tekemään. Jossain vaiheessa saattaa kyllä tulla eteen. Yhden suuttimen etummainen pultti oli tosiaan aivan löysällä. Tässä oli aivan hieman tummaa kannen päällä löystyneen mutterin kohdalla. Muutaman kerran aikaisemmin paikalla seistessä haistoin pakokaasun, alkoi sitten kerralla tulla tuoksu kapiniin ajaessakin. Toivottavasti sain kohtuu ajoissa tuon kiinni ettei ole paljon ehtinyt karstaa aiheuttaa. Ainakin nyt loppui pakokaasun haju. Toisessa myös etummain aivan hieman löysällä lähti kiertymään alle 4Nm. Varmaan pitänee ainakin nuo löysällä olleet mutterit vielä vaihtaa jossain välissä, noita ei taida kannattaa ostaa kuin pösöltä. En alkanut jumpaamaan muita auki ja sitten kiristys, (johtuen muttereiden materiaalista) vaan koitin hieman yli 4Nm että ainakin sillä olivat kiinni. Kaikki muut olivat juuresta kuivia eikä ollut tummaakaan missään. Täytyy nyt tarkistella noita säännöllisesti.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #7 : 12.12.2021, 15:28:52 »
En nyt ainakaan tässä vaiheessa lähde isompaa suutin remppaa tekemään. Jossain vaiheessa saattaa kyllä tulla eteen. Yhden suuttimen etummainen pultti oli tosiaan aivan löysällä. Tässä oli aivan hieman tummaa kannen päällä löystyneen mutterin kohdalla. Muutaman kerran aikaisemmin paikalla seistessä haistoin pakokaasun, alkoi sitten kerralla tulla tuoksu kapiniin ajaessakin. Toivottavasti sain kohtuu ajoissa tuon kiinni ettei ole paljon ehtinyt karstaa aiheuttaa. Ainakin nyt loppui pakokaasun haju. Toisessa myös etummain aivan hieman löysällä lähti kiertymään alle 4Nm. Varmaan pitänee ainakin nuo löysällä olleet mutterit vielä vaihtaa jossain välissä, noita ei taida kannattaa ostaa kuin pösöltä. En alkanut jumpaamaan muita auki ja sitten kiristys, (johtuen muttereiden materiaalista) vaan koitin hieman yli 4Nm että ainakin sillä olivat kiinni. Kaikki muut olivat juuresta kuivia eikä ollut tummaakaan missään. Täytyy nyt tarkistella noita säännöllisesti.

Jos yllä oleva tieto pitää paikkansa, pitäisi 4Nm jälkeen kiristää vielä 75 astetta. Kyllä mutterit voi avata ja uudelleenkiristää, ei tiiviste siitä välitä mitään. Eri asia on jos suutinta liikuttaa, silloin roskaa pääsee tiivistepintaan eikä uudelleenkiristys hyödytä.

Vielä jonkinmoinen työkalu jos joutuu irrottamaan suuttimet: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804088/MTX-Automotive-Kalvainsarja-dieselsuutinpesille
Toisaalta jos istukkapinnat on puhtaat, voi ne varmistaa pelkällä ruuvarilla: laittaa ruuvarin päähän paksun kangastupon ja puhdistaa pinnan sillä. Lopuksi paineilmaa ja uudet kuparitiivisteet.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2021, 15:40:35 kirjoittanut fluxpur »

JKK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Suuttimen kiristys arvot
« Vastaus #8 : 12.12.2021, 23:40:51 »
Juu tuon 75ast lisää nuo löysällä olleet kiristinkin. Toiset koitin 4Nm ja käsivaralla sen verran että tuntuivat kireällä plevan. Täytyy sitten jossain vaiheessa ehkä noita tiivistehommiakin katsella. Mutta nyt pääasia että toimii. Meikäläisen tallissa kun on taivas kattona, niin vähän näin talvella rajoittaa intoa isompiin hommiin, jos ei ihan pakko. Kiitoksia vielä saamistani hyvistä neuvoista. Tähän asti enemmän touhunnut bensa sitikoiden kanssa (C5, C4) , ja edellisestä dieselistä joka citroen picasso, on sitten vähän enemmän aikaa. Siinä sitten muita murheita, moottorissa ei mitään.