No niin. Vihdoin ja viimein saatiin tämä ongelma selvitetyksi.
Tärinäongelman ilmettyä käytiin siis ensin rengasliikkeessä 1. Tasapainotus ja auto ajoon. Tärinä ei poistunut. Seuraavana päivänä uudestaan samaan liikkeeseen. Uusi hienosäätö ja noudettaessa saatesanat ”kaikki kunnossa, ei mitään vikaa”. Tärinä ei poistunut.
Tässä kohtaa ajattelin käyttää auton vielä rengasliikkeessä nro. 2. Tasapainotettavaa löytyi taas ja bonuksena renkaat vaihdettiin vielä akseleiden välillä päittäin. Auto ajoon. No nythän se vasta täristääkin!
Tässä kohtaa alkoi jo huumori loppua ja yhteyttä automyyjään.
Homma lähtikin etenemään uudella asenteella ja hetken kuluttua alkuperäisestä rengasliikkeestä tuli ohje käyttää auto Vantaan Autotek:llä, jossa homma kuulemma hoidetaan kuntoon. Paikka oli jo ennestään tiedossa ja sijaintikin sopivasti työmatkan varrella. Olipa tuota kollegakin ehtinyt jo kehua, kun hänelle tätä ongelmaa yhtenä päivänä manailin.
Viikonlopun jälkeen auto heti Autotekille ja sormet ristissä odottamaan, että ongelma saataisiin vihdoin ratkaistuksi.
Iltapäivällä tulikin soitto ja syykin selvisi samalla. Epäsopivat soviterenkaat! Eipä ollut aiemmissa paikoissa ollut mitään mainintaa tai pohdintaa niiden osuudesta ongelmaan. Suoraan sanoen en edes tiennyt, että sellaiset näissä ylipäätään oli. Ne oltiin vaihdettu, tehty vielä yksi tasapainotus ja paineita tarkistettu ylöspäin. Ja ai että, kyllä kelpasi ajella kotimatka vähän pidemmänkin kautta vielä oikein varmistellen, että tärinä loisti poissaolollaan. Jes!
Autotekiltä tuli kyllä vähän samanlainen kommentti, kuin mitä itsekin alkuperäisessä viestissä pohdin, että tien pienetkin nypyt tuntuvat etenkin ohjaspyörän kautta. Niin tuntuvat edelleenkin, mutta se tasainen tärinä on nyt pois ja hyvä niin. Hieman ärsyttävän alun jälkeen pääsee vihdoin nauttimaan autosta ja kyllähän se mukavalta onkin tuntunut.