Kirjoittaja Aihe: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?  (Luettu 1945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arnieman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Tervehdys!

Tuli hankittua vuosimallin -21 Hybrid4, johon laitettiin ennen luovutusta alle uudet Continental VikingContact 7 -kitkat rengaskoolla 225/55/18.
Koeajon kyseisellä autolla tein alueella, jossa nopeusrajoitukset olivat maks. 80 km/h. Olin koeajanut vastaavalla tekniikalla olevia autoja jo parikin yksilöä muutamaan kertaan, joten malli sinänsä oli jo itselle hyväksi todettu.

Vasta sitten kotimatkalla satasen alueella huomasin, että auto täristi melko selkeästi. Seuraavalla viikolla sitten katsottiin tasapainotukset ja säädettävää kyllä löytyi. Täristys pieneni jonkin verran, mutta tyytyväinen en ole vieläkään. Rengasliikkeen edustajan näkemys pienen koeajon jälkeen oli, että kaikki olisi nyt kunnossa. Koeajo oli tehty kylläkin 80 km/h alueella.

Nyt olisinkin kysellyt vastaavan mallin omistajilta omia näkemyksiä auton käyttäytymisestä kovemmilla nopeuksilla. Alustahan on melko pintakova ja ainakin itse huomaan, että tien pienemmätkin nypytykset tuntuvat melko selvästi läpi, etenkin jos ajotuntumaa lähtee oikein tarkasti tunnustelemaan. Aiemmilla koeajoilla ennen tämän auton ostoa en kuitenkaan kiinnittänyt mitään huomiota vastaavaan tärinäilmiöön ja siksi nyt yhä epäilen, että vika olisi renkaissa tai vanteissa.

Tuntuuko muilla esim. 110 km/h ajaessa ratissa minkäänlaista vapinaa tai pientä jatkuvaa tärinää penkin kautta ihan ”perstuntumalla”?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #1 : 20.11.2022, 06:55:32 »
...Alustahan on melko pintakova ja ainakin itse huomaan, että tien pienemmätkin nypytykset tuntuvat melko selvästi läpi, etenkin jos ajotuntumaa lähtee oikein tarkasti tunnustelemaan.

Mitähän siellä mahtaa olla rengaspaineena? Mietin vaan kun ei tollanen 3008 minusta mikään pintakova ole, päin vastoin.

...siksi nyt yhä epäilen, että vika olisi renkaissa tai vanteissa.

Tuntuuko muilla esim. 110 km/h ajaessa ratissa minkäänlaista vapinaa tai pientä jatkuvaa tärinää penkin kautta ihan ”perstuntumalla”?

Ei sieltä kyllä pitäisi  mitään jatkuvaa tärinää tuntua ei penkissä eikä ratissa. Penkki viittaa takarenkaiden ja ratti eturenkaiden epätasapainoon. Helppohan tuo on testata kun vaihtaa kesärenkaat  alle, jos tärinä ja vapina loppuu niin vika löytyi. Minua ei kamalasti yllättäisi vaikka rengassarjasta vika löytyisikin, sen verran monta kertaa on tullut nähtyä huolimatonta rengastyötä ja esim huonosti vanteelle noussut rengas tai tasapainotus.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Arnieman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #2 : 20.11.2022, 09:24:23 »
Paineet olivat aluksi 2.9/3.0 ja tällä hetkellä taitaa olla 2.6/2.7. Olisikohan syytä vielä tiputella?

Kesärenkaiden testaus oli kyllä mielessä, mutta kiireiden takia en vielä ehtinyt kokeilemaan ja nyt onkin jo lumi maassa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #3 : 20.11.2022, 10:05:19 »
Pystyheittoa renkaassa tai liikkeen kone ei tee laatutasapainoitusta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #4 : 20.11.2022, 11:56:14 »
Itsellä vm. 2020 vastaava Hybrid4. En ole huomannut mitään tärinöitä. Mutta perjantaina vaihdoin talvikumit ja huomasin, että molemmat takarenkaat oli kulunut sisäreunastaan sileäksi. Muualla pyörissä vielä 3 mm jäljellä. Onkos muilla ollut vastaavaa? Vika vai ominaisuus?

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #5 : 20.11.2022, 12:10:52 »
Kulmat pielessä ->  nelipyöräsuuntaukseen.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #6 : 20.11.2022, 12:55:24 »
Paineet olivat aluksi 2.9/3.0 ja tällä hetkellä taitaa olla 2.6/2.7. Olisikohan syytä vielä tiputella?

Suositus paineet taitaa olla kuormasta riippuen edessä 2,3-2,4 ja takana 2,4-3,4 bar, kyllä mä sinne itse laittaisin ulkolämpötilan ollessa nollan korvissa tuollaista 2,5 ja 2,6 bar, sehän vastaa +20 asteessa 2,7 ja 2,8 bar, mutta ei tollanen 0,1 tai 0,2 ero tärinöissä mitään muuta. Renkaiden epätasapaino tuntuu nimenomaan jossain 100-120 km/h korvilla.

Pystyheittoa renkaassa tai liikkeen kone ei tee laatutasapainoitusta.

Totahan voi koittaa hävittää pyöräyttämällä rengasta vanteella. Joskus oli yhdessä liikkeessä tasapainotettu kaksi kertaa ja silti tärisi ja vapisi, ajoin toiseen liikkeeseen, oli 10 km ajolla renkaissa isoja heittoja, ja loppui tärinät ja vapinat siihen.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2022, 12:59:47 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #7 : 20.11.2022, 20:09:38 »
Vika väpätykseen löytyy renkaista, vanteista tai niiden liitospinnasta pyörännavasta , vedetty pultit niin piukkaan että napa on kierossa
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #8 : 20.11.2022, 21:17:56 »
Saapas kuulla mikä oli vikana.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #9 : 21.11.2022, 07:56:09 »
Tervehdys!

Tuli hankittua vuosimallin -21 Hybrid4, johon laitettiin ennen luovutusta alle uudet Continental VikingContact 7 -kitkat rengaskoolla 225/55/18.
Koeajon kyseisellä autolla tein alueella, jossa nopeusrajoitukset olivat maks. 80 km/h. Olin koeajanut vastaavalla tekniikalla olevia autoja jo parikin yksilöä muutamaan kertaan, joten malli sinänsä oli jo itselle hyväksi todettu.

Vasta sitten kotimatkalla satasen alueella huomasin, että auto täristi melko selkeästi. Seuraavalla viikolla sitten katsottiin tasapainotukset ja säädettävää kyllä löytyi. Täristys pieneni jonkin verran, mutta tyytyväinen en ole vieläkään. Rengasliikkeen edustajan näkemys pienen koeajon jälkeen oli, että kaikki olisi nyt kunnossa. Koeajo oli tehty kylläkin 80 km/h alueella.

Nyt olisinkin kysellyt vastaavan mallin omistajilta omia näkemyksiä auton käyttäytymisestä kovemmilla nopeuksilla. Alustahan on melko pintakova ja ainakin itse huomaan, että tien pienemmätkin nypytykset tuntuvat melko selvästi läpi, etenkin jos ajotuntumaa lähtee oikein tarkasti tunnustelemaan. Aiemmilla koeajoilla ennen tämän auton ostoa en kuitenkaan kiinnittänyt mitään huomiota vastaavaan tärinäilmiöön ja siksi nyt yhä epäilen, että vika olisi renkaissa tai vanteissa.

Tuntuuko muilla esim. 110 km/h ajaessa ratissa minkäänlaista vapinaa tai pientä jatkuvaa tärinää penkin kautta ihan ”perstuntumalla”?

Itselläni Peugeot 3008 GT vm. 2020 eikä pienintäkään tärinää millään nopeudella.
Vaikka renkaat on tasapainotettu niin tärinää voi aiheuttaa se että rengas/vanneyhdistelmä ei ole pyöreä eli löytyy pystyheittoa. Uudestaan vaan rengasliikkeeseen ja pyytää tarkistamaan pystyheiton. Jos sitä löytyy niin renkaita kääntämällä vanteella saa ongelman ratkottua.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #10 : 21.11.2022, 17:39:07 »
Mulla vanhassa diesel-508:ssa oli myös ongelmaa takapyörissä noin 120 vauhdissa. Käytin paikassa jossa oli vaihdettu kumit vanteille. Sanoivat että vanteessa/renkaassa vähän epäpyöreyttä mutta tasapainottivat kuitenkin "takuutyönä" kun siinäkin oli parantamisen varaa, ehkä muutamien satojen kilsojen ajon jälkeen renkaanvaihdosta. Ei poistanut kokonaan tärytystä mutta vähentyi niin että en jaksa enää natista tai hoitaa enempää enkä ainakaan renkaita tai vanteita vaihtaa. Katsotaan sitten kun nykyiset Kumhot vaihtuu seuraaviin renkaisiin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Arnieman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #11 : 21.11.2022, 20:28:33 »
Kiitoksia kaikille vastanneille. Selvittely jatkuu näillä eväillä ja ilmoittelen toki mistä ratkaisu lopulta löytyy, kunhan siihen asti päästään.

Tähän väliin kyllä pakko kehua, että tänään kelin ollessa hyvinkin talvinen, oli oikein mukava ajella menemään. Tämä on itselleni ensimmäinen auto, jolla pääsee iloitsemaan nelivedosta. Eikä tuo korkeampi maavarakaan edellisiin nähden pahitteeksi ole :)

Arnieman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #12 : 28.11.2022, 21:50:53 »
No niin. Vihdoin ja viimein saatiin tämä ongelma selvitetyksi.

Tärinäongelman ilmettyä käytiin siis ensin rengasliikkeessä 1. Tasapainotus ja auto ajoon. Tärinä ei poistunut. Seuraavana päivänä uudestaan samaan liikkeeseen. Uusi hienosäätö ja noudettaessa saatesanat ”kaikki kunnossa, ei mitään vikaa”.  Tärinä ei poistunut.

Tässä kohtaa ajattelin käyttää auton vielä rengasliikkeessä nro. 2. Tasapainotettavaa löytyi taas ja bonuksena renkaat vaihdettiin vielä akseleiden välillä päittäin. Auto ajoon. No nythän se vasta täristääkin!

Tässä kohtaa alkoi jo huumori loppua ja yhteyttä automyyjään.
Homma lähtikin etenemään uudella asenteella ja hetken kuluttua alkuperäisestä rengasliikkeestä tuli ohje käyttää auto Vantaan Autotek:llä, jossa homma kuulemma hoidetaan kuntoon. Paikka oli jo ennestään tiedossa ja sijaintikin sopivasti työmatkan varrella. Olipa tuota kollegakin ehtinyt jo kehua, kun hänelle tätä ongelmaa yhtenä päivänä manailin.

Viikonlopun jälkeen auto heti Autotekille ja sormet ristissä odottamaan, että ongelma saataisiin vihdoin ratkaistuksi.
Iltapäivällä tulikin soitto ja syykin selvisi samalla. Epäsopivat soviterenkaat! Eipä ollut aiemmissa paikoissa ollut mitään mainintaa tai pohdintaa niiden osuudesta ongelmaan. Suoraan sanoen en edes tiennyt, että sellaiset näissä ylipäätään oli. Ne oltiin vaihdettu, tehty vielä yksi tasapainotus ja paineita tarkistettu ylöspäin. Ja ai että, kyllä kelpasi ajella kotimatka vähän pidemmänkin kautta vielä oikein varmistellen, että tärinä loisti poissaolollaan. Jes!

Autotekiltä tuli kyllä vähän samanlainen kommentti, kuin mitä itsekin alkuperäisessä viestissä pohdin, että tien pienetkin nypyt tuntuvat etenkin ohjaspyörän kautta. Niin tuntuvat edelleenkin, mutta se tasainen tärinä on nyt pois ja hyvä niin. Hieman ärsyttävän alun jälkeen pääsee vihdoin nauttimaan autosta ja kyllähän se mukavalta onkin tuntunut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #13 : 29.11.2022, 11:10:06 »
Sulla on siis tarvike alut autossa ja soviterenkaat oli väärät?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Arnieman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Hybrid4 täristää, renkaat vai alustan ominaisuus?
« Vastaus #14 : 29.11.2022, 11:36:06 »
Sulla on siis tarvike alut autossa ja soviterenkaat oli väärät?

Kyllä, juuri näin. Nämä talvirenkaat tuli tarvikevanteilla ja soviterenkaat olivat hieman väärän kokoiset, joka aikaansai sen täristyksen. Selkeä syy siis lopulta, vaikka selvittely kestikin aikansa ja vaati useammassa liikkeessä käynnin.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2022, 11:47:58 kirjoittanut Arnieman »