Kirjoittaja Aihe: 508 kytkin ei irroita kunnolla  (Luettu 842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kiivi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
508 kytkin ei irroita kunnolla
« : 08.03.2023, 08:16:50 »
Auto: 508 2011 2.0 HDi 235 tkm ajettu.
Vaihteet rusahtelee, ellei vaihteita vaihda erittäin rauhallisesti (ja silloinkin voi rusahtaa). 1-2 vaihteilla vähemmän, isommilla vaihteilla enemmän.
Huomasin että jarruneste oli hieman vähissä (puolivälissä), lisäsin täyteen ja ehkä hieman parani, mutta ei mitenkään merkittävästi. Vaihteita on hankala saada päälle. Kytkin on jossain vaiheessa vaihdettu.

Esimerkiksi jos pysähtyy vaihde silmässä kytkin pohjassa, niin välillä auto yrittää liikkua nykien eteenpäin. Ei tapahdu joka kerta, mutta usein. Joutuu siis vapaalle laittamaan esim. valoihin pysähtyessä. Kaupunkiajo hyvin tuskaista nyt.

Auto myös täristää ja varsinkin kesäisin kolkottaa kytkin ylhäällä/ puolivälissä. Onko nyt sitten mahdollisesti useaa ongelmaa. Eli vauhtipyörä ja pää/ työsylinteri?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #1 : 08.03.2023, 09:55:33 »
Vaikuttaa niin huonolta etten ajaisi enempää. Jos työsylinterin ilmaus ei auta, kytkimessä on varmaan vikaa. Omissa autoissa olen huomannut sellaisen että jos kytkinlevyn poorit on kuivat, peruutusvaihde on vaikea saada päälle ja vika korostuu märällä kelillä, jotenkin kosteus jumittaa levyä pahemmin kuin kuiva keli.

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #2 : 08.03.2023, 16:34:01 »
Vaihteet menee varmasti hyvin päälle kun kone ei käy, eli parkissa. Kytkimen työsylinterissä vika.
Peugeot 406 executive 2004

kiivi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #3 : 08.03.2023, 17:32:44 »
Vaihteet menee varmasti hyvin päälle kun kone ei käy, eli parkissa. Kytkimen työsylinterissä vika.
Kone sammuksissa menee helposti vaihteet silmään. Pitää katsoa lämpimämpiä kelejä ja tuohan ei nyt kallis osa onneksi ole. Se on vaan itekseen ilmaukset vähän tympeämpi hoitaa.
Kolkotus varmaan vauhtipyörästä, mutta toisaalta on se koko oman omistusajan ääntä pitänyt (1,5 vuotta noin). Toisaalta voisikohan tärinä tulla siitä, jos kiinnikkeet on huonona? Moottorin/ vaihteiston siis.

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #4 : 08.03.2023, 20:05:22 »
Työsylinteri vaihtoon vaan ensimmäsenä.
Peugeot 406 executive 2004

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #5 : 09.03.2023, 08:16:57 »
Millainen työsylinterin vika aiheuttaa kuvatun ongelman? Niin paha vuoto, ettei toimi edes vaihtaessa? Vai imee ilmaa sisään?

Jarrunestetason kuuluukin laskea jarrupalojen kuluessa ja olla täysi vain uusilla paloilla. Vuotaako jarrunestettä?

607:aan vaihdoin hajonneen (150 tkm) kytkinasetelman yksin parkkipaikalla. Ilmaus onnistui ihan helposti yksin. Tuossa oli vähän samanoloisia ongelmia kunnes laakeri meni kokonaan läpi kytkinasetelmasta ja kytkin ei toiminut enää lainkaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #6 : 09.03.2023, 10:35:41 »
Uskomaton suoritus vaihtaa parkkipaikalla, irrottaa vetoakselit ym huh huh.
Dieselin painelaakeri oli ainakin vanhemmissa autoissa eri maailmasta verrattuna bensa versioihin. Omalla 406:lla pääsin melkein 550 000km alkuperäisellä laakerilla.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #7 : 09.03.2023, 11:45:23 »
Uskomaton suoritus vaihtaa parkkipaikalla, irrottaa vetoakselit ym huh huh.
Dieselin painelaakeri oli ainakin vanhemmissa autoissa eri maailmasta verrattuna bensa versioihin. Omalla 406:lla pääsin melkein 550 000km alkuperäisellä laakerilla.
oma 406 hdi oli kytkimen puolesta kunnossa 480 tkm kohdalla kun auto muutti pois. Noissa sanottiin olevan "vetotyypin" kytkin, mitä se sitten tatkoittaakin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #8 : 09.03.2023, 13:23:23 »
Kytkimen rakenne muuttui joskus vuosituhanteen vaihteessa vetävästä painavaksi ja rakenteltaan hyvin heppoiseksi. En tiedä noista dieseleistä, mutta 605 XU -99 oli vetävä ja täysin ongelmaton 250 tkm, mutta 607 EW -05 oli tuo aivan heppoinen painava, joka monella muullakin on hajonnut alle 200 tkm. Käsittääkseeni tuo sama painava kytkin on käytössä monessa muussakin mallissa.

Vetävä/painava liittyy siihen, miten paineasetelmaan kohdistetaan voima, joka irrottaa kytkimen.

Olihan se kytkinremppa parkkipaikalla kamala homma ja meni siinä muistaakseeni viisi päivää, ei tosin kovin montaa tuntia/päivä. Säästyi tonni, joten piti tehdä itse.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #9 : 09.03.2023, 16:10:56 »
Eikö tässä ole kytkimen työsylinteri ihan näkösällä eikä kytkinakselin ympärillä?

Kahta eri mallia tarjotaan hdi koneiseen ainakin mulle tallinnasta.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2023, 16:42:07 kirjoittanut Kitkar745 »
Peugeot 406 executive 2004

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #10 : 09.03.2023, 19:12:30 »
Joo sehän on siinä laatikon ulkopuolella.
Muutaman kympin maksaa.
Muistaa vaan sitten tehdä ilmauksen ennen sylinterinn kiinnitystä. Muistaakseni ilmataan niin että kytkinletku painetaan eka pykälään ja kun ilmat on ulkona letku painetaan pohjaan.

Venu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #11 : 12.03.2023, 13:19:51 »
Itellä oli samaa ongelmaa,luulin että kytkin hajosi.jarruneste säiliön pinta oli puolessa välissä ja kytkimen nestelinja lähtee just samasta kohtaa.linja hörppäsi ilmaa  eikä kytkin enää irroittanut kunnolla.pelkkä nesteen lisäys ja ilmaus korjasi tilanteen.helppo homma.

kiivi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #12 : 12.03.2023, 17:00:37 »
Ei tuo ilmaus ota onnistuakseen. Klipsit lähtee nätisti auki, neste seilaa putkessa eestaas, mutta ei saa kunnolla nestettä "liikkeelle". Nyt menee poljin sitten pohjaan ja jää siihen, kun ei ilmaus onnistu (tai hajosi pää/ työsylinteri). Mitäs kikka kolmosia tuohon oikein on? Nestepinta ei lähde laskemaan säiliöstä, että sitä mihinkään valuisikaan. Kokeiltu eri klipsien asennoissaa enemmän ja vähemmän letkua irti, kansi irti ja kiinni säiliöstä.

Eli klipsit auki, letkua 1 pykälä irti, pumppausta ja sillä pitäisi mennä. Eikö?

kiivi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #13 : 12.03.2023, 20:38:13 »
Kyllä se sitten loppuviimein alkoi onnistumaan.
Jätin korkin auki, poljin ylhäällä ja letku 1 "naksu" irti. Ilmausnipasta letku astiaan. Annoin 10-20min olla näin. Takaisin tullessa oli hieman nestettä tullut letkua pitkin, mutta ei niin paljoa kuin olettaisi.
Painoin polkimen pohjaan ja jätin siihen, taas odottelua. Alkoi virtaamaan nestettä, mutta pääosin ilmaa vielä. Paljon kuplia.
Sitten taas poljin ylös, odottelua, poljin alas, odottelua. Noin tunti tätä ja alkoi tulla pientä tuntumaa. Odotin aina että ilmakuplien tulo loppui. Tuli ihan painovoiman avulla näin tehtynä. Aikaa meni vain paljon. Välillä hyvin varovasti kokeilin pumpata kytkintä, mutta tuntui että siitä on vain enemmän haittaa.

Alkoi päivä loppumaan kesken, mutta voi taas ajaa. Kolmosvaihteella pitää hieman varoa ettei ole korkeat kierrokset (kakkoselta kolmoselle vaihto siis), mutta muilla vaihteilla toimi jo ok. Ottaa vähän alhaalta vielä kiinni ja aivan yläasennossa polkimessa on löysää, mutta pitää jatkaa tuota ilmausta vielä huomenna tai ensi viikonloppuna. Pumppaamalla kytkinta tuntuma on muutaman sekunnin ok. Toimii siis teknisesti ottaen paremmin, eli irroittaa, mutta vielä ilmeisesti ilmaa. Tuli mieleen myös että kun ensimmäistä kertaa aloihin ilmaamisen, niin toinen klipsi oli ollut avoinna. Liekkö joskus joku aiempi omistaja ilmannut kanssa tai vaihtanut tuon osan ja unohtanut sen klipsin painaa kiinni.

Pumppaamalla poljilta en käytännössä saanut mitenkään ilmattua.
Käytännössä voi tehdä ilman työkaluja, kunhan on letkun pätkä ilmausnippaan. Klipsit lähtee käsinkin auki, mutta pieni meisseli on hyvä olla.
Kun ei ole erillista kierrettävää ilmausruuvia, niin voisi olla kokeilun arvoista tehdä siten, että kaveri kytkintä painamassa ja toinen siirtää letkua kiinni/ auki asentoon samalla tavoin kuin jarruja ilmatessa on usein tapana. Kytkin pohjaan, letku 1 napsu irti, letku kiinni, kytkin ylös ja toistoja.

Ei ollu varaosaliikkeissa hyllyssä osaa ja merkkiliikkeestä olisi ensi tiistaiksi saanut, mutta aika suolainen hinta. Vähän vajaa 80€. Sillä tuota ilmausta nyt sitten aloin kokeilemaan. Luulen että sama syy ollut kuin Venu tuossa aiemmin kirjoitti. Vajaa puoliväliin mennyt nesteet ja päässyt hörppäämään ilmaa.

Venu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 kytkin ei irroita kunnolla
« Vastaus #14 : 12.03.2023, 21:09:08 »
Itse ilmasin näin.klipsi eka pykälään,letku kiinni ja toinen pää kuppiin jossa kytkinnestettä.letku pinnan alle.sitten käsin painelin kytkinpoljinta vain puoleen väliin.ilmat pois ja muutaman kerran säiliö täyteen nestettä ja homma ok.ei saa laskea pintaa liian alas.varmaan näin olet tehnytkin.