Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89173 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lauri

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #75 : 17.08.2012, 12:11:53 »
Tuohan voisi positiivisesti ajatellen viitata siihen että ovat parantaneet alapallojen laatua kun ovat kuitenkin "jo" 100tkm kestäneet :-)

zeizei

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #76 : 06.09.2012, 21:42:36 »
Itse otin vanhasta nivelestä jääneen rinkulan näin pois...


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #77 : 07.09.2012, 07:48:35 »
Muutenhan tuo onnistuu nosturin nokassa helposti kun on sopivat hylsyt ja avaimet.

Torx-hylsyjen koko kolmeen kiinnityspulttiin? Keskimutteri on 35 mm  ;).
Yläpallonivelestä eri aihe, onko vaihtaneita? Tarkistus alapallon vaihtamisen yhteydessä kannattanee, kun aihe purettuna.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2012, 07:52:16 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

zeizei

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #78 : 07.09.2012, 09:28:09 »
Jarrusatulaan tarvitaan 13mm ja 15mm lenkit
Se rauta missä satula kiinni ja missä on jarrupalat on kiinni TX55 torxeil
Vetoakselin mutteri 35mm hylsyllä auki.
Alapallo aukaidstaan E14 & E18 hylsyil
Alatukivarsi tais olla 16mm & 18mm lenkeillä avattavissa
Jarrulevy aukeaa TX30 torxil

Niin ja abs anturi kannattaa irottaa ylhäältä siitä pidikkeestä eli kuvasta näkee..

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #79 : 07.09.2012, 13:07:11 »
Alapallonivelen vaihtoa varten, ei edellä mainittuja (jarrusatulaa, -levyä, veto-akselia ABS-anturia jne.) tarvitse irroittaa.

zeizei

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #80 : 07.09.2012, 17:24:57 »
No kerroppa miten vaihto tehdään...

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #81 : 07.09.2012, 18:17:17 »
Yksinkertaisesti eli pyörä pois, alatukivarsi irti olkatuesta eli irroitetaan alatukivarren ulompi pultti olkatuesta. Kolme nivelen kiinnittävää pulttia irti, kammetaan nivelrunko olkatuen tapista irti. Tappiin jäävään laakerin sisäkooliin laikalla ura ja lyöntitaltalla halki.  Asennus päinvastaisessa järjestyksessä eli uusi nivel tappiin ja pultit paikalleen jne.

Voin kyllä tulla suorittamaan työnäytöksen, jos homma tuntuu vieläkin vaikealta tai vaativan enempää purkamista.

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #82 : 08.09.2012, 09:00:05 »
Eikö vetarin mutteria ja akselia tarvi irrottaa...?Mulla olis oikeanpuolen alapallo vaihtovuorossa ens viikolla,jos selviää vaihdossa nopeammin niin kaikki mahdolliset vinkit otetaan vastaan.

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #83 : 08.09.2012, 12:40:43 »
Löysää vain vetarin pultti ja raidetangon pää, helpottaa vaihtoa. Itse kokeilin vaihtaa viimeksi raidetangon nivel paikollaan niin ahdasta oli. Vetari siksi irti jotta voi vetää välystä laakerin irroitusta varten eikä tartte vaihteiston öljyjen kanssa taistella kun akseli ei ole vedätyksissä lootasta.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #84 : 09.09.2012, 22:14:16 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (käyttöönotto 9/2006, 170 000 km).

Alapallot katsastuksesta läpi, alkuperäiset vaihdettu takuuna lukemassa 70'000km joskus noin 3,5 vuotta sitten.

Ei mee kauaa kun on vaihdettava taas vai mahdettiinkohan vaihtaa olka-akselit samalla takuuseen?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #85 : 09.09.2012, 23:35:46 »
Aika näyttää. Mulle ei kerrottu mitä vaihdettiin, mutta muusta ei ainakaan puhuttu kuin alapalloista. En juuri nyt edes tiedä mikä on olka-akseli.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #86 : 14.09.2012, 09:34:37 »
Minä vaihdoin eilen alapallonivelen apparinpuolelle ja hommaan meni yllättävän vähän aikaa, kun ei purkanut ylimääräistä. Jarrusatulan irrotin että saa jarrulevyn irti navasta, koska muuten palloniveltä ei saa irrotettua kun se jarrulevy on tiellä, mutta sitä kaarta ei tartte irrottaa. Ja vetarin kun löysää ja raidetangon pään kun irrottaa, niin sitten saakin jo napahässäkkää kammettua sen verran, että pystyy sen nivelen vaihtaa. Nin ja tietysti se alatukivarren pultti pitää irrottaa myös.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #87 : 14.11.2012, 21:24:27 »
Juuri vaihdoin apukuljettajan puolelta alapallonivelen. Vanha oli SKF kuten myös uusi jonka asensin (79 euroa)

Vaihto onnistui hyvin ilman mitään turhia irroituksia, jarrusatula, abs-anturit ja raidetangonpäät olivat tukevasti paikallaan.

Irroitin ainoastaan vetoakselin päätymutterin, alatukivarren pultin, jarrulevystä 2 kpl pieniä torx- pultteja jotka pitävät levyn paikallaan ja tietenkin nivelen 3 kpl torx-pultit.

2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #88 : 17.12.2012, 10:33:31 »
Alapallon vaihtoohje ala plagu:

Tarvitset perustyökalut, eli normaali hylsysarjat (myös torx onhan kyseessä peugeot), tunkin jne.

Tunkkaa auto, irroita rengas jne.

Vaihe 1
Irroita raidetangonpääm pultti:


Vaihe 2
Irroita raidetangon pää: (onnistuu parhaiten esim tälläisellä: Kliketi)


Vaihe 3.
Irroita alatukivarren pitkäpultti (kuvassa mutteri jo irti), lyömällä se läpi.


Vaihe 4.
Paina alatukivartta alas ja vedä tolppaa ulospäin (älä liioittele ettet joudu vaihtamaan vaihteistonkin öljyjä) jotta pääset käsiksi alapallo nivelen torx pultteihin, avaa pultit.


Vaihe 5.
Irroita jarrusatulan "kaaren" alempi pultti (ja tarvittaessa löysennä ylempää että saat kaaren kääntymään eestä) ja poista jarrulevy (2 torxia)


Vaihe 6.
Väännä alapalloa alaspäin risa pallonivel tippuu ilman kummempaa voimaa, laakerin sisäkooli jää paikoilleen (näkyy kuvassa)



Vaihe 7.
Rälläköi sisäkooli halki, kopsauta sitä niin tippuu


Vaihe 8. Napauta uusi pallonivel paikoilleen:


Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.


Tuossa on ERITTÄIN hyvin kerrottu miten alapallonivel vaihdetaan. Juuri noin se pitää tehdä. Yritin oikopolkuja, joita joku kuulemma käyttänyt. EI lähde alapallonivel jossei jarrulevyä avaa tai ei ainakaan uusi pallonivel mene paikoilleen. Turhaa on yrittää oikopolkuja, auki vaan heti, ei mene homma liian vaikeaksi.  Minulle tuli hieman ylimääräistä tehtävää, oikeanpuolen vetoakseli tuli ulos, muttei öljyä yhtään, eikö oikealta puolelta tule öljyt, vain vasemmaltako ? , vai oliko laatikko kenties tyhjä. Niitä asioita pohdiskelen, kukaan ei tiedä. Vasemman pallonivelen vaihtoi muut, haluaisin kuitenkin tietää, tuleeko öljyt ulos alapalloniveliä vaihdettaessa, minun käsittääkseni ei pitäisi tulla.

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #89 : 17.12.2012, 14:08:37 »
Mun autosta  ainakin tuli vaihteistoölyä pihalle,kun vaihdoin vasemmalle puolelle.Oikean puolen vaihdoin irrottamatta vetaria,löysäsin vain sen mutterin,mutta eikös oikealta puoleltakin tule öljyt pihalle jos vetää liikaa vetaria ulos?