Kirjoittaja Aihe: 607 - Ratti tärisee  (Luettu 2178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Evreka

  • Vieras
607 - Ratti tärisee
« : 31.08.2018, 07:20:23 »
Auto: 2001 607 3,0 V6 (automaatti, 297 000 km).

Ongelmana ratin/korin pieni tärinä/tutina ja kauhea jyrin. Alkaa tuntumaan 20-30km/h nopeudesta ja jatkuu ihan moottoritienopeuksiin asti. Tärinän voimakkuus ei oikeastaan muutu, pienesti tuntuva tutina. Ja samaan aikaan alkava jyrinä joka ei muutu kaartelemalla ja tienpinta vaikuttaa jonkin verran. Ei ole sellaista tasaista vaan hieman muuttuvaa koko ajan jolloin siihen ei totu kuten vaikkapa työauton rengasmeluun. Parhaiten korin värinä tuntuu "kytkinjalassa" ja vaihdekepistä kevyesti pitämällä. Ratti tekee pientä, ehkä sentin liikettä. Välystä ei tunnu ohjauksessa.

Oikealle puolelle vaihdettu laakerit eteen ja taakse. Koiranluut vaihdettu kaikki. Alapallot vaihdettu eteen. Renkaat uudet ja ostettu kesän alussa. Meinaan kuitenkin kokeilla vaihtaa renkaat edestä taakse. Kiihdytyksessä ei tunnu mitään ihmeellistä, kun on näissä sellaistakin foorumin perusteella ollut.

Laakeri, iskarin ylälaakeri, vetonivel? Kaikki kai voi vaikuttaa. Ei kai renkaiden sentään pidä 20km/h nopeudessa alkaa jyrisemään. Tässä muutenkin tuntuu alusta vikaiselta, kuopat "lyö" käsille ja kolinaa kun menee sopivan jyrkän reunan yli. Mutta ne löytynee katsastuksessa.

Edit: ja tuo jyrinä on niin kokonaisvaltainen ettei sitä pysty paikallistamaan. Otin sen tähän mukaan, koska olen aika varma että liittyvät toisiinsa tärinän kanssa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2018, 07:30:54 kirjoittanut Evreka »

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #1 : 31.08.2018, 13:28:42 »
Ratin tärinä ja liike viittaisi renkaassa olevaan vikaan. Pystyheittoa tai vika runkorakenteessa. Entä vikaa vanteessa? Pystyheittoa voisi olla jopa useammassa renkaassa. Tasapainotus kunnossa?

Minulla oli tuota tärinää ja liikettä ratissa joka alkoi kyllä vasta satasen nopeudessa. Syyksi paljastui ainakin renkaan runkorakenteen rikkoutuminen. Vannetta ei ole vielä tarkistettu. Vika paheni tammikuusta alkaen ja kesärenkaiden vaihdossa näki että ainakin renkaan runko oli vioittunut. Tärisi myös jo kahdeksankympin vauhdissa. Kulutuspinnassa oli sileäksi kulunut kohta. Syksyllä alle laittaessa ei huomannut mitään silmin tarkastellessa.

Toisessa autossa uudet vialliset takaiskunvaimentimet kuluttivat minulla kerran samanlaisia kohtia takarenkaisiin ja toki myös tärinää oli. Vaimentimenssa ei toiminut lyhyen terävän liikkeen vaimennus ollenkaan. Esiintyi ajossa satasen nopeudessa sekin. Paikallaan ollessa lyhyt nopea ja terävä painallus kolahti. Pitkä painallus, ei mitään vikaa.

Evreka

  • Vieras
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #2 : 04.09.2018, 06:28:38 »
Tasapainotuksen luulisi olevan kunnossa kun renkailla ajettu alle 10tkm. Eilen nostin keulan ylös ja D:llä käytin ettå näkee miten renkaat pyörii. Ei mitään ihmeellistä, ehkä pientä sivuheittoa tai sitten silmä valehteli ::) sellaisen huomasin, että nyt pitempään ajaessa oli aikaa kuulostella ja aika varmasti ääni kuuluu etuoikealta. Ja jousesta kiinni pitäessä tuntuu hentoa värinää kun keula oli ylhäällä D päällä. Pyöränlaakeri on vaihdettu tammikuussa tähän. Vetoakselin tukilaakeri?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #3 : 04.09.2018, 09:04:41 »
Joku auto aikoinaan vipotti rattia, oli raidetangon päissä väljää.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #4 : 05.09.2018, 12:33:05 »
Kokeile molemmat pyöränlaakerit vielä rengasta käsin pyörittämällä, niin ei tule moottorin värinöitä sotkemaan. Vaihdettu laakerikin voi olla jo viallinen, jos on asennettu väärin. Hajotessaan pyöränlaakeri voi pitää melkoista jyrinää, itsellä kuulosti jarrulevystä pyörittämällä niin pahalta että luulin ensin tasauspyörästön olevan rikki.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #5 : 05.09.2018, 13:41:35 »
Itsellä joskus aiheutti vanhassa autossa tärinää etuvanteen rikkoutunut keskitysrengas. Oli varmaan rikkinäisenä jo lyöty paikalleen ja vanne oli inasen huonosti keskitetty. Tärinä ei kyllä muistaakseni tuntunut ihan taajamanopeuksissa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, mikäli autossa on sellaiset vanteet, joiden kanssa joutuu käyttää sovite/keskitysrenkaita.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #6 : 05.09.2018, 16:42:42 »
Automaattivaihteisen rengas ei pyöri vapaa-asennossakaan aivan vapaasti. Rengas ilmassa ja vaihde D asennossa voi olla paras tulos. Silloin kai pitäisi yrittää tunnustella jousta josko siitä tuntuu jotain laakerin välykseen viittaavaa.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #7 : 14.09.2018, 00:50:52 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Mielenkiintoinen aihe. Aika samantapaista ongelmaa täällä. Omaan 607 2,2 bens manualiin vaihdettiin juuri nivelakselit, toinen etulaakeri ja samoin renkaat, mutta tutina on tallella. Väsyin peruskorjaajiin ja "vanhan auton kuluneisuutta" kommentteihin ja sain juuri tiedon paikallisesta Peugeot hifististä jonka intohimo on mukavuusseikat - hän ottaa auton tutkintaan. Palataan aiheeseen.

TEMP_ARKISTOON

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ratti tärisee
« Vastaus #8 : 10.10.2018, 23:10:29 »
Sain 607:n  korjaamolta ja nyt auto on kunnossa. Tärinän, vapinan, tutinan syy oli moottoria kannattavan alatuen sisällä hajallaan oleva kumikartio. Korjaajat eivät halunneet uskoa ko. syytä asiaan vaikka kuinka yritin sitä heille ehdotaa. Vaihtoivat reikaita jne. vaikka itse olin sen tehnyt useaan kertaan. Kannattaa pitää näkemyksestään kiinni jos on asiasta jonkin verran perillä. Seuraavaa vikaa odotellessa saa hiukan hengähtää - kilometrejä 2001 / 2.2 bens. manuaalissa on 345.000