Kirjoittaja Aihe: 406 - Käyntiongelma (metallilastuja suuttimissa) (HDi)  (Luettu 4628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW HDi (automaatti, käyttöönotettu 12/02, ajettu 117 000 km).

Nyt alkoi auto oikuttelemaan kun takuu loppui.

Auto sammui myrskypäivänä kun maantieajosta pienensi kierrokset tyhjäkäynnille risteyksessä, eikä lähtenyt siitä käyntiin. n. 10 minuutin tauon jälkeen auto lähti käymään ontuen harmaata savua savuttaen. Ko. episodin jälkeen auto toimii muuten mutta tyhjäkäynti on erittäin ontuvaa, käyntiääni vedättäessä hieman 'säkättävää', ja polttoaineen kulutus tipahti monta litraa / 100km. Maantieajossa auto tuntuisi muuten pelaavan, mutta automaattiloota ei tiedä pienillä nopeuksilla aina mitä tehdä.

Ajotietokoneen mukaan pa kulutus on nyt luokkaa 3-5l/100km satasta ajettaessa tasaisella tiellä. (normaali kulutus on 6l yläpuolella). Mitähän on mennyt? Kulutuksen pienentyminen ei haittaa ollenkaan. Vääntöä riittää ja kierroksiakin mylly ottaa ihan hyvin. Ehkä viimeinen huippu on kateissa.

Vaikuttaisi sille että pumppu ei anna polttoainetta ihan normaalisti suuttimille. Joku anturi? ilmamääräanturi?

Ilmanputsari checkattiin ja sieltä ei löytynyt mitään outoa.

Ratkaisu:

Tämä olikin sitten monimutkaisempi homma. Auto lakkasi lähtemästä käyntiin enää kokonaan, ja hinuri vei korjaamolle. Siellä se on kohta puoltoista viikkoa ollutkin.  Moottoririkkoakin jossain välissä ilmoitettiin viaksi (että jakohihna olisi pomppinut yli).

Nyt oli suuttimista löytynyt metallilastua, eli joku pumppu siellä on varmaan kilahtanut. Kun vaihtoivat 2 pytyn suuttimen saivat koneen käymään mutta hetken päästä oli alkanut ontumaan taas ja 3 pytyn suutin oli taas täynnä jotain metallista. Laittavat kuulemma koko polttoainesysteemin uusiksi, jakohihnan vaihtoivat jo. Saa nähdä päättyykö tämä tarina hyvin...

---

Jaahas, tää homma nyt meni niin että vaihtoivat autoon kaikki suuttimet ja ei muuta. Maahantuoja oli ilmoittanut että pumpusta voi irrota metallilastua vaikka siinä ei ole mitään vikaa. Joten elämme uskossa että tuo pelkkä suuttiimien vaihto riittää (pitänee kuitenkin pitää hinausauton numero kännykän pikavalinnoissa). Kulunkipuoli vielä arvoitus.

---

Koko suuttimet laittoivat uusiksi, hinta koko hommalle > 2000 e. Maahantuoja maksoi, siellä on kai ollut jotain huonompaa valmistussarjaa jossa ollut vikoja. Onneksi näin, sillä huoltolasku olisi ollut 3000 e muuten, nyt selvittiin reilulla 900 eurolla (120 000 km huolto + jakohihna).

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käyntiongelma (metallilastuja suuttimissa) (HDi)
« Vastaus #1 : 12.02.2005, 19:02:29 »
Vikavalo ei pala? Mekaaniset viat ei sytytä vikavaloa, ja kaksi kuuluisinta mekaanista vikaa ovat EGR ventiilin tai sen ohjaus ventiilin vika tai polttoaineen siirtopumppu.

Koitappa irroittaa EGR:n ohjaus letku, Muista tarkastaa että otat oikean letkun irti koska toinen sähköventtili ohjasi jotain muuta. Ohjasikoha se toinen jotain ilmaläppää vai peräti hukkaporttia, sitä en muista.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 16:07:45 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käyntiongelma (metallilastuja suuttimissa) (HDi)
« Vastaus #2 : 12.02.2005, 19:57:06 »
Vikavalo ei pala juu. Pitää varmaan varmistaa tuo EGR venttiili homma jos siitä letkuhärdellistä löytää oikean. Pitää varmaan ens viikolla käyttää pajalla josko ne löytävät jotain. Mutta eikös se voi olla että joku anturi antaa vaan virheellisiä lukemia ja auton compuutteri ei kuitenkaan tulkitse hommaa viaksi niin ei vika valokaan syty?

Vikavalon pitäisi syttyä jos jokin anturi antaa raja-arvojen ulkopuolella olevaa tietoa, jos taas anturi antaa rajaarvojen sisällä olevaa virheellistä tietoa niin valo ei syty.

Tuo kulutus mittarin lukema, uudemissa HDi moottoriessa tietokone laskee kulutuksen Suuttimien aukioloajoista, loogisesti tässä tapauksessa moottorin ohjaustietokone korjaa ruiskutusta alaspäin huomattavasti = ei anna polttoainetta moottorille niin paljoa kuin pitäisi.

406:ssa on tulipellissä kaksi mustaa muovi mötikkää joihin tulee alipaineletkut ja sähköjohdot, toinen ohjaa EGR:ää ja toinen jotain muuta ks edellä. muistaakseni uudemmissa malleissa on joku kaasuläpän tapainen keksintö ennen imusarjaa.

Tässä kyseisessä tapauksessa epäilen että joko EGR on auki kokoajan tai tuo ilmaläppä juuttunut kiinni (tai liian pienelle) koska tuntuisi siltä ettei ilmamäärä mittarin läpi kulje tarpeeksi ilmaa jolloin ruiskutusmäärät jäävät liian pieniksi koska tietokone pyrkii ehkäisemään savutusta ruiskuttamalla vain niin paljon polttoainetta mikä on mahdollista polttaa ilmamäärän puitteissa.

Tietysti ilmamäärämittari voi olla viallinen tai suuttimissa vikaa yms.

Silloin kun mun autosta hajosi tuo EGR:n ohjausventtiili ensiksi epäiltiin suuttimia kun ruiskutusmäärät olivat ihan poskellaan, olin itse hallissa katsomassa kun vikaa tutkittiin ja paikallaan kaasun painaminen aiheutti juuri kuvailemasi kaltaisen harmaan pilven ja sitä savua tuli erittäin runsaasti. Kierroksia moottori kerää huomattavan hitaasti ryntäytettäessä....
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 16:07:30 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.