Kirjoittaja Aihe: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"  (Luettu 14677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

back in black

  • Vieras
Auto: 2009 308 SW 1,6 VTi 120.

Emännän auto herjaa tuota Engine management system faulty aina käynnistäessä. Ollut jo n. 2 kuukautta. Auto kyllä toimii ihan normaalisti, ainoa minkä olen huomannut niin ei nosta lämpöjä juurikaan yli 75° C. On minulla tuo PP2000 mutta en saa yhteyttä tuohon autoon, joskus kesällä huomasin ettei yhteys toimi. Toimii kyllä muissa (kokeiltu parissa 406 & 407) mutta tuohon meidän 308 niin ei. On kyllä toiminut n. vuosi sitten. Eli mitäköhän tuo Engine management system faulty tarkoittaa? jokin tietokone (boxi) vika vai mikä?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #1 : 05.01.2014, 19:05:34 »
Olisiko viallinen lämpötilan anturi? Olisiko ko. asialle jopa kampanja jos tarkemmin muistelen?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52285.45
« Viimeksi muokattu: 05.01.2014, 19:09:19 kirjoittanut Peugo »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #2 : 05.01.2014, 19:09:22 »
Hyvin mahdollista. Pian alkaa käynnistys ongelmat. Lähtee käyntiin kun painat kaasua. Lämpötila-anturin vaihto.
Peugeot 3008 hybrid

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #3 : 06.01.2014, 04:01:36 »
Yleensä kai noiden vikailmoitusten tarkoitus olisi että ongelma pyrittäisiin selvittämään ja korjaamaan, eikä jatketa vain ajamista kuukausitolkulla. Ymmärtäisin vielä jotenkin, jos kyse olisi reilun 10 vuoden ikäisestä autosta, jossa pelkkä merkkihuollossa käynti voi kustannuksiltaan ylittää auton kaupallisen arvon.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #4 : 06.01.2014, 15:31:31 »
Täysin samanlaisessa omassa autossani ei tullut mitään herjaa vaikka tuo jäähdytysveden lämpötila-anturi oli rikki ja näytti silloin maksimissaan 75c. Silloin pyrkivät vaihtamaan koko termostaattikotelon mikä olisi ollut tosi kallis osa...sanoin että vaihdetaan se pelkkä anturi kun tässä  voi sen vaihtaa ja se auttoi.
Tuo anturivika ei myöskään näkynyt vikakoodina silloin testerillä. Lämpöä riitti kyllä kabiinissa eli moottori oli varmaan normaalilämpöinen...anturi vain antoi väärää tietoa ilmeisesti.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Legge

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #5 : 07.01.2014, 14:59:18 »
Jottei jää epäselväksi, niin tuo ilmoitus ei tarkoita yhtikäs mitään muuta kuin, että jossain on vikaa. Testerillä selviää syy. Kannattaa pulittaa se muutama kymppi koodien luvusta huollolle.

back in black

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #6 : 08.01.2014, 20:27:38 »
Eipä auttanut anturin vaihto asiaan eli vika ei ole anturissa. Taitaa olla termostaatti jumissa/auki. Harmi kun tuolla omalla PP2000 en saa yhteyttä tuohon autoon. Vai osaako testeri sanoa onko vika just tuossa termarissa? Täytynee seuraavaxi mennä termostaattikotelokauppaan.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #7 : 08.01.2014, 20:40:41 »
Ilman tarkkaa faktaa väitän ettei viallinen termari aiheuta vikakoodeja jollei lämmöt nouse liiaksi. Eli vikakoodien lukeminen kannattaa ennen kalliimpien osien vaihtoa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #8 : 08.01.2014, 20:57:30 »
Merkkihuollon testerissä käyminen on ilmeisesti poissuljettu vaihtoehto? No kannattaa toki vaihdella osia ensin muutamalla satasella, saamatta aikaan mitään muutosta asiaan. Se vika on vielä todennäköisesti kuitattava sillä testerillä pois, muuten tuo ilmoitus ei häviä.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #9 : 09.01.2014, 16:25:51 »
Eikö lämpötila-anturin vaihto auttanut siis lämpöjen nousemiseen normaaliin 90c käyntilämpötilaan, vai eikö anturin vaihto poistanut 'Engine management system faulty' herjaa vai molempia  ::)
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

back in black

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #10 : 09.01.2014, 22:05:01 »
Anturin vaihdon jälkeen ei lämmöt edelleenkään nouse juuri yli 70 ° C eikä "Engine management system faulty" herja poistunut vaikka akku oli irti n. 45 min. anturi vaihdon ajan.

Ja Penguin`lle: Ei merkkihuollon testerillä käynti ole pois suljettu eikä turhiin osiin ole tarkoitus tuhlata satasia. Nyt on mennyt tuo anturi 21.80 €. Ymmärrän itsekin jos esim. öljynpaine valo palaa ja kone käy kun kaksitahti diesel niin ei kannata ajaa, mutta jos vaikka kone aivastaa tai jokin valo vilahtaa kojetaulussa niin tapanani ei ole heti juosta merkkiliikkeeseen ja testeriin kiinni että mikä on. Itse sen verran autojen kanssa puuhaillut että kiinnostaa itseä paikallistaa vika kotikonstein ja myös korjata se. Harmi kun tuo oma PP2000 ei saa yhteyttä tuohon autoon, luultavasti pistokevika. On minulla ELM 327 vai mikä lie muistanko nimen oikein. Sillä saan yhteyden. Ei vikakoodeja, no saahan sillä vaikka niitä lämpöjä mitattua. Anyway lämmöt ei nouse normaalix eli 90 ° C ja tällä hetkellä epäilyxeni kohdistuu tuohon termostaatti hässäkkään, jos viikonloppuna saisi jotain aikaiseksi.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #11 : 10.01.2014, 21:40:09 »
Ite olen seurannut jäähdytysveden lämpöjä livenä juuri tuolla ELM327:lla. Laitapa se kiinni ja vertaa sen antamia asteita mittariston lukemiin. Lämpeneekö syylärille menevät letkut ajossa? Olihan nyt satavarmasti jäähdytysnestettä tarpeeksi ennen ja jälkeen anturin vaihdon (ilmatasku)?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

back in black

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #12 : 11.01.2014, 18:11:38 »
Tänään aamusella ajattelin lähteä etsimään uutta termostaattikotelo hässäkkää ja sitä ennen laitoin kapulan (mulla olikin maxiscan 509) kiinni mittaamaan lämpöjä ja piruuttaan puristelin vesiletkuja että olisiko ilmataskuja. Ajaessani  huomasin hämmästyen että lämmöthän alkaa nousemaan yli 70 °c. Maxiscan näytti että nousi yli 90°C kunnes tippui nopeasti n.75 °c ja nousi taas rauhallisesti sinne 90°C. Tämän teki 3-4 kertaa, kojetaulun mittari näytti samoin. Tästä toivoa täynnä ajoin suoraan töihin lämpöiseen hallin ilmaamaan kunnolla ja matkalla näytti tasaista 100°C. Pesin auton ja ilmasin kunnolla, nestettä on ollut ja on riittävästi, räpläsin tota PP2000,en saanut sitä toimimaan ja akkukin oli tunnin irti. Kotia ajaessani ei taaskaan nostanut lämpöjä. Matkaajossa näytti 60°C (+-3°C) kotona kävi tyhjäkäyntiä 10 min. ja lämmöt nousi jopa 81°C. Ulkolämpötila -5°C eli taas ollaan lähtöpisteessä !

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #13 : 11.01.2014, 18:25:02 »
Termari sökö. Toimivalla termostaatilla lämmöt ovat 104...108 astetta obd portin kautta mitattuna. Mittari näyttää tällöin 90 astetta.
Peugeot 3008 hybrid

back in black

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine management system faulty"
« Vastaus #14 : 25.01.2014, 16:49:01 »
Termostaatti vaihdettu (jo 14 pvä.) ja nyt toimii. Kävi Lahdessa Laakkoselta kyselemässä ja sanoivat että ei ole mitään kampanjaa tuohon 308 termostaatti asiaan,korkeintaan voi jotain prosentteja saada tosta osasta. No ostin termostaatin täyteen hintaan (156,60 € ) ja lähdin samantien vaihtamaan sitä itse.Nyt mittari näyttää tasaista 90 °C ja ja OBD portin kautta tasaista 80-84 °C. Ei tuota 100 °C mitä PUG-508 mainitsi,mutta onhan tuo 80 jo paljon enemmän kuin ennen oli 60 °C. Ja oma 406 Pösö samat asteet näyttää mittarin ja OBD portin kautta. Management herja pitää vielä käydä kuittaamassa pois