Kirjoittaja Aihe: 308 - Vikakoodi P0014, Depollution system faulty ja nykiminen kylmänä (VTi)  (Luettu 4140 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jomppanen

  • Vieras
Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi (88 kW, n. 200 000 km).

Autooni tuli kesällä virheilmoitus Depollution System Faulty, ja varoitusvalo syttyi palamaan. En tarkistanut silloin vikakoodia, ja varoitusvalo sammui muutaman käynnistyksen jälkeen. Loppukesästä / alkusyksystä auto on alkanut nykiä KYLMÄNÄ melko pahasti. Etenkin hitaasti kiihdyttäessä kolmosvaihteella n. 30-40 km/h nopeudessa nykii pahasti. Lisäksi n. 50 km/h vauhdissa taajamassa ajettaessa moottori nykäisee yhden kerran hiukan kovemmin - tämä ei toistu enää, kun moottori lämpenee. Viime viikolla tuli uudestaan samainen depollution system faulty -ilmoitus ja varoitusvalo syttyi. Luin vikakoodin, P0014, 'nokka-akselin asennon ajoitus liian aikaisella tai järj. toiminta'. Auto käynnistyy normaalisti, mutta tyhjäkäynnissä kierrosmittari heijaa jonkin verran.

Tilasin jo paikalliseen varaosaliikkeeseen uuden nokka-akselin asennontunnistimen / ajoitusanturin, mutta liekö ongelmana jokin muu, kun tuo vikakoodi ei kuitenkaan tule anturista? Kellään kokemusta tai muuten tietoa, mitä tehdä?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Paljonko autolla on ajettu? Suosittelisin jakoketjun tarkistuttamista venymisen varalta. VTi ei ole tyypillisin esimerkki tästä, mutta THP moottoreissa aika tyypillinen ongelma tuolla vikakuvauksella. Toki ongelman voi aiheuttaa myös viallinen ajoituksensäätöjärjestelmä, esim. Solenoidivika.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Jomppanen

  • Vieras
Kiitos vastauksesta. Autolla on ajettu n. 200 000 km ja ketju on vaihdettu neljä vuotta sitten 120 000 kohdalla. Ostin auton kesällä käytettynä. Ehkäpä käyn tarkistuttamassa sen ketjun kireyden - minkähänlainen operaatio se mahtaa olla?

Lieneekö tarpeellista edes kokeilla anturin vaihtoa näin aluksi?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Jomppanen

  • Vieras
Vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen itse. Vika poistui, eli moottori ei nykinyt. Auto toimi paremmin kuin sen hankkiessani, 4-5 ajokertaa, kunnes tänään aloitti taas saman nykimisen ja antoi samaisen vikailmoituksen kuin aiemmin "Depollution Faulty System". Vikakoodi on todennäköisesti sama P0014 kuin aiemmin - sitä en päässyt vielä lukemaan. Ja kuten aiemmin, jos olisin ajanut koneen tänään lämpimpäksi, tuo nykiminen olisi varmaankin lakannut.

Käytin auton tässä välissä huollossa, eivätkä sielläkään havainneet mitään vikaa, koska auto tosiaan toimi tässä välissä aivan normaalisti. Epäilivät hiukan tuota ongelmaa jakopäässä, mutta osaisiko joku selittää, miten ongelma voi olla hetkellisesti poissa siinä tapauksessa, että jakoketju on venynyt?

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Venynyt jakoketju kalisee ainakin startin jälkeen. Itse lähtisin tarkistuslistalla , tulpat?, puolat, katalysaattori, joka esim tuossa meidän vm.2008  mallin autossa hajottuaan sytytti tuon merkkivalon ja aiheutti nykinää.