Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Liian korkeat päästöarvot
Auto: 1994 306 1,6 XR (3-ovinen, 7CNFZ2/258).
Elikkäs semmonen homma että Pösö pomppasi päästöistä katsastuksessa. Alla katsastuksessa mitatut päästöt:
Ensin päästöt tyhjäkäynnilla ja perässä kierroksilla:
CO%:
2.73 (0.5) ja
3.25 (0.3) (suluissa sallitut arvot)
CO2: 12.80 ja 12.90
HC ppm:
594 (100) ja
534 (100) (suluissa sallitut arvot)
O2 1.00 ja 0.33
Lambda kierroksilla
0.910 (0.97-1.03) (suluissa sallittu väli)
Ennen katsastusta vaihdoin lahon takapöntön uuteen Motonetista ostettuun pönttöön. Pöntön vaihdon jälkeen muuten pakoputkesta alkoi kuulua pientä "röpötystä" koneen (ja putken) ollessa lämmin. Katsastuksen jälkeen vaihdoin uudet tulpat ja ilmansuodattimen. Kolmen ensimmäisen pytyn tulpat oli kuivat ja valkoisenharmaat. Viimeisen pytyn tulppa oli öljyinen ja tulpan kuopassa oli jonkun verrann öljyä. Mittasin myös puristukset ja ne heitteli välillä 7-12. Suurimmat puristukset oli tuossa viimeisessä pytyssä. Tänään kävin PR-Dieselillä mittauttamassa päästöt uudestaan. Erittäin asiallinen huoltomies yritti vartin verran saada päästöistä sallittuja lukemia siinä onnistumatta (ei muuten perinyt edes maksua kun ei sallittuja tuloksia saatu
) Alla tänään mitatut päästöt:
Ensin päästöt tyhjäkäynnilla ja perässä kierroksilla:
CO%: 0.208 (0.50) ja
4.388 (0.5) (suluissa sallitut arvot)
CO2: 12.64 ja 12.20
HC ppm: 12 (100) ja
141 (100) (suluissa sallitut arvot)
Lambda 1.162 ja
0.882 (0.97-1.03) (suluissa sallittu väli)
Eli tulppien ja ilmansuodattimen vaihdosta oli jonkun verran apua muttei tarpeeksi. Tuo CO%-arvo vaihteli kierroksilla pirusti. Välillä se oli sallituissa arvoissa (muttei tarpeeksi kauaa) ja välillä se ampui tuonne yli neljään. Huoltomies antoi aika ympäri pyöreitä neuvoja. Kaikkien kaapelien kunnon tarkastus (silmämääräisesti kunnossa), katalysaattorin vaihto, sytytyksen ajoituksen tarkistus (putkessa "paukkuu" välillä eli se voisi ilmeisesti viitata sytytyksen ajoituksen olevan pielessä. Miten ajoituksen voi tarkistaa ja säätää?). Minulla on tämä auto ollut n.8v ja ennenkin on päästöjen kanssa ollut ongelmia mutta ne on saatu kuntoon pakoputkea fixaamalla. Nyt putken pitäisi olla kunnossa eikä sen pitäisi vuotaa mistään.
Motonetissa uusi katti näyttää maksavan 160€ eli n. kolmanneksen koko auton arvosta. Ei kovin tekisi mieli alkaa uutta kattia ostamaan. Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Olisiko foorumilaisilla neuvoja mitä tehdä? Mistä aloittaa? Kaikki neuvot otan erittäin kiitollisena vastaan.