Kirjoittaja Aihe: 306 - Päästömittausarvot pielessä  (Luettu 8327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #15 : 03.06.2016, 12:38:34 »
Suuttimen vianhan löytää heti, kun vaihtaa vialliseksi epäillyn paikkaa toiseen sylinteriin. Jos ei toimi siinäkään, niin suuttimessa vikaa.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #16 : 03.06.2016, 12:45:50 »
Onkos siinä 4-pytyssä samat puristukset kuin muissakin?

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #17 : 03.06.2016, 13:00:02 »
Ulkomuistista puristukset oli: 8, 7, 9 ja 11. Suurimmat puristukset oli siis 4-pytyssä mutta se johtunee tuosta öljystä tulpanreiässä.

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #18 : 03.06.2016, 13:20:47 »
Lainaus
Tämä oli mulle uutta tietoa. Missä tässä mallissa on tuo aktiivihiilisuodatin?

edit. tietääkseni tässä mallissa ei ole aktiivihiilisuodatinta ja velipoika oli samaa mieltä kun häneltä kysyin asiasta.

EVAP jutut on olleet pakollisia jo monta vuosikymmentä ja vm. 1994 autoissa sellaiset varmasti on. Tässä mallissa se löytyy edestä matkustajan puolen sisälokasuojan takaa. En varmaksi osaa sanoa onko itse venttiili moottoritilassa.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #19 : 03.06.2016, 15:07:08 »
Venttiili on moottoriitlassa apparin puolella "luumunkokoinen" menee letkut sinne lokasuojaan ja toinen benstankkia kohden. Ja siis tulee yhdellä letkulla kaasuläpältä. Tosin tuo ei ole se syy miksi 4-pytty on pimeänä. Suuttimet vaihtaa ristiin niin heti selviää onko se syyllinen kuten jo aiemmin kerrottiin.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 15:34:59 kirjoittanut ATS »

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #20 : 03.06.2016, 22:11:02 »
Eipäs ollutkaan vika suuttimessa vaan 4-pytyn suuttimelle tuleva liitin oli ottanut kipeää. Liitin oli sulanut alapuolelta ja liittimen sisältö johtoineen ja pinneineen oli näkyvillä. Liekö mennyt joskus oikosulkuun  ja lämmennyt ja sulanut siinä? Tässä  pari kuvaa liittimestä: http://aijaa.com/rX4bz5 http://aijaa.com/S5nSqE.

Testattiin suuttimien bensasuihkua itse ottamalla tuo suutintukki irti moottorista ja startattiin konetta. Tässä video tuosta: https://youtu.be/17Iy4zXQTlQ

Kuten videolta näkee niin 4-pytyn suuttimen suihku on huomattavasti heikompi kuin muissa. Muissa pytyissä suihku on terävä ja selkeä mutta nelosen suihku on heikko ja yhtä sumua. Vaihdoimme 1-pytyn suuttimen ja 4-pytyn suuttimen keskenään ja tulos oli sama: 4-pytyn suihku oli toisellakin suuttimella heikko vaikka sama suutin oli toiminut hyvin 1-pytyllä. Ja vastaavasti neloselta ykköselle vaihdettu suutin pelasi nyt hyvin. Uusi liitin pitää siis löytää jostain ja kolvata se paikalleen. Osaako joku kertoa mistä tuommoisen liittimen löytäisi? Onko kuinka yleismaallinen liitin ja löytäisikö jostain kaupasta?

Siinä kun laitettiin hilppeet takaisin paikalleen ja auto käyntiin niin huomattiin että moottorin käynti oli parantunut huomattavasti. Moottori kävi tasaisesti ja hytinä ja tärinä oli poissa. Tämä siis pelkällä suuttimien pintapuolisella putsauksella ja kahden suuttimen päittäin vaihdolla. Olisko syynä paremmalle käynnille yksinkertaisesti se että nyt 4-pytyn suuttimen liitin meni paremmin kiinni eikä ole kosketushäiriötä?  Vikavalo syttyi myös käynnistäessä ja vikakoodien luvussa tuli koodit 31 (väärä ilman ja bensan seos), 52 (lambda?) ja 27 (auton nopeussensori?). Vikavalo sammui kun kone lämpesi ja nosti kierroksia mutta syttyi satunnaisesti uudestaan ajossa. Pienen ajolenkin jälkeen kotipihalla huomasin, että pakoputkessa paukkuu edelleen tyhjäkäynnillä koneen ollessa lämmin vaikka kone nyt tasaisemmin käykin. Eli päästöt lienee edelleenkin pielessä?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #21 : 03.06.2016, 23:07:42 »
Motonetistä voisi löytyä sopiva liitin. Lukitus on tuossa hieman erilainen.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/487502/Pistokesarja-AMP-Junior-Power-timer-2-napainen

Tai sitten lähimmästä autosähköliikkeestä. Tuo on ihan yleinen liitinmalli suuttimissa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #22 : 06.06.2016, 13:49:38 »
Tänään loppuu jälkikatsastusaika eikä päästöjä ole saatu kuntoon. Autoon vaihdettiin 4-pytyn suuttimen kärähtänyt liitin uuteen ja käynti sillä sillä parani. Venttiilinvälykset on tarkistettu ja säädetty. Anturit antaa yleismittarilla oikeita arvoja lukuunottamatta moottorinlämpötila-anturia jolta ei saatu yleismittarilla mitään arvoja. Hain purkaamolta käytetyn anturin mutta sekään ei antanut mitään arvoja. Onko nuo molemmat anturit siis paskana? Millaisia arvoja tuon moottorin lämpötila-anturin pitäisi antaa? Saan uuden anturin motonetistä vasta huomenna eli siitä ei tähän hätään ole mitään apua koska ajoaika loppuu tänään.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #23 : 06.06.2016, 14:27:49 »
Tuo 4:s pytyn toimimattomuus juuri on se syy miksi katalysaattori hajonnut kun on mennyt palamatonta bensaa sinne. Siksi ei enään puhdista niitä pakokaasuja.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2016, 14:36:15 kirjoittanut ATS »

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #24 : 06.06.2016, 14:36:19 »
Viimeiseen asti olen toivonut ettei katti ole viallinen. 160€ motonetissä uusi katti niin ei kovin innosta uutta ostaa.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #25 : 06.06.2016, 14:43:20 »
Tiedän kun olen vastaavaan joutunut ihan originaalin vaihtamaan ja hinta oli jotain 600€ kun oli kiire  :-[ Ja syynä tosiaan se että 3:s pytyn tulpanjohdossa oli huono kontakti ja välillä ei sytyttänyt lainkaan. Periaatteessa ihan samanlainen tilanne kun suutin antaa liian vähän tai ei ollenkaan bensasuihkua niin ei syty seos (ilmaa suurinosa mutta hetkittäin myös bensaakin)  ja menee palamattomana pakoputkeen.

masag

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #26 : 06.06.2016, 18:30:51 »
Sattuisko kellään pyörimään tallin nurkissa ylimääräistä toimivaa kattia sopuhintaan?

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #27 : 06.06.2016, 20:57:44 »
Saat Biltemasta yleiskäyttöisen katalysaattorin n. 79 € (ei keraaminen),  joka varmasti on yhteensopiva kyseiseen autoon. Joudut varmaan vaihtamaan lambda-anturinkin samalla niin hintaa kertyy lisää. Pitää olla aito Bosch, muuten voi toimia huonosti.Myös boscilainen tarvike käy, mutta joutuu johtoja katkomaan. Myös rengasonline ja topautoosat myyvät tarvikekatteja, joita taas ei ilmeisesti tarvitse hitsailla n. yli 100 € arvoisia. Myös nuo lambda-anturit saat halvemmalla topautoosat nettikaupasta. Katso varaosanumerot serviceboxista. Esim boschin lambda n. 57 €.

Bilteman tarviketta joutuu hitsailemaan, mutta hitsaaminen ei paljoa maksa, ehkä hädin tuskin tunnin työ osaavalla korjaamolla. Hintaa kertyy sitten hieman yli 200 €. Tämän halvemmalla et selviä ja aika harvalla lojuu biltemaa halvempi käytetty katalysaattori nurkissa, joka vielä toimisi. Ei niitä huvikseen vaihdella.

Ei kai noin vanhaan "ritsaan" kannata 600 € laittaa...

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #28 : 23.04.2019, 20:08:06 »
Auto: 1996 1,8 306 Cabriolet (VF37DLFZ230708002).

Lambda katsastuksessa 1.13 Tollainen peli pomppasi katsastuksessa päästöistä. Tai muut arvot oli sallituissa rajoissa, mutta lambda 1.13 korotetulla joutokäynnillä. Olikos näissä mitään tyypillisiä mistä alkais hakemaan. Imuvuotoa tai pakoputken vuotoa veikkaili inssi. Putki vuotaa hiukan takaliutoksesta mutta voisiko tehdä tuollaisen. Auto haisee kyllä muutoinkin siltä että käy paksulla.

Muut arvot lapusta:
Tyhj. Co% 0,02 co2 14.7 hc ppm 27 o2 0.39

Kierroksilla vastaavat 0.00, 13.10, 5, 2.24, lambda 1.13

Miltäs vaikuttaa? Aivan vieras maailma nämä bensavehkeet.

matias123

  • Vieras
Vs: 306 - Päästömittausarvot pielessä
« Vastaus #29 : 25.04.2019, 09:09:57 »
Jäännöshappi liian korkea.

Kyllä se vuodolta vaikuttaisi. Takaliitoksen kartio näistä yleensä menee. Taitaa olla korjauksena väliputken vaihto kokonaan. Jos et aikonut pitää autoa pitkään niin voi kai sinne laittaa siihen tarkoitettua pakoputken tiivistysteippiä.

Etsi pakoputkesta kostean näköisiä paikkoja. Samaan aikaan kun auto käy, toinen tukkii kengällä pakoputkea ja toinen katsoo mistä tupsahtelee.