Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa  (Luettu 24931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #60 : 24.10.2017, 02:01:00 »
Laitatko tuon auton runkonumeron, niin saadaan katsottua juuri kyseiseen menopeliin sopivia osia. Esimerkiksi Bilteman nettisivuilta rekkarilla hakemalla saa helposti selville, löytyy "alustan nro"-kohdasta.

Lambdasäätö hyppää mukaan kun anturi on lämmennyt toimivaksi. Sitä ennen mennään ennalta määritetyillä syötön kartoilla, eli lasketaan moottorin ja imuilman lämpötilan, imusarjan paineen, kaasuläpän asennon ja kierrosten avulla tietty ruiskutusaika. Mitä kylmempi kone, sitä rikkaampaa seosta syötetään, ns. automaattiryyppy.
Lämpimällä lambdalla & osakuormalla (ei kaasu pohjassa) mennään "suljetussa säätöpiirissä" polttoainetalodellisuuden ja päästöjen vuoksi. Tällöin lambda-anturin datan mukaan ecu rikastaa ja laihentaa seosta hakien koko ajan optimaalia pistettä. (Ei jäännöhappea pakokaasuissa -> laihemmalle, toistetaan kunnes jää happea liikaa -> rikkaammalle). Kaasu pohjassa (yleensä) mennään kartoille turvallisuussyistä, eli ajetaan moottoria avoimessa piirissä, ilman happidataa pakokaasuista. Tällöin ajetaan hieman rikkaalla, jotta koneesta saadaan kaikki irti ja se ei pääse laihalle. Ja onhan siellä koneen kyljessä nakutusanturikin, jonka avulla tarvittaessa säädetään mm. sytytysennakkoa.

Tämä on siis oma käsitykseni tavan ruiskukoneen toiminnasta, korjatkaa viisaammat jos on erheitä. :o

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #61 : 24.10.2017, 02:55:34 »
VF38BRFVE80251885

Päästöt kävin ottamassa korjaamolla viikko sitten. Tässä arvot

Tyhjäkäynnillä:

CO / 0.00
CO2 / 13.7
HC / 10
O2 / 1.25
Lambda: 1.063

Kierroksilla:

CO / 0.01
CO2 / 14.3
HC/ 11
O2 / 0.35
Lambda / 1.016

Eli lambda pelaa? Onko se nyt sitten poissuljettu? Eli se ei vaikuta kylmäkäynnistykseen mitenkään? Tilasin juuri autosensorberlin sivulta uuden tyhjäkäyntimoottorin. Ei ollut pahanhintainen posteineen. Oli joku foorumulainen tilannut kanssa ja pelannut niin miksi ei. Onhan se puolta halvempikin.

« Viimeksi muokattu: 24.10.2017, 03:33:46 kirjoittanut SeBBo »

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #62 : 24.10.2017, 14:21:59 »
Tässä on serviceboxista napattu kuva koneen antureista ja niiden osanumeroista:


Sulla on vissiin tuo alumiininen imusarja ja jo aiempien kuvien perusteella siihen kuuluva MAP (intake air pressure sensor) on koodiltaan 1920Z2. NFP-koodilla, eli pösön mukaan "no further production". Kyseistä anturia on aiemminkin foorumilla metsästetty, tuloksetta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68566.0

Tuossa triidissä Benkku totesi, että käytännössä kaikki vapareissa käytetyt anturit ovat samaa tyyppiä (0-105 kpa painealueelle - jännitetaso 0.5-4.5 volttia, ratiometrinen), eli helpointa varmaan olisi testausta varten ruuvata anturin paikalle pieni letkunippa ja laittaa sitten letkun päähän sopiva MAPpi. Esimerkiksi Ebaysta näyttäisi löytyvän 19209H-koodilla (kuvan osa nro. 6) letkulle käypäisiä antureita ja xu7jp-koneen letkun päähän kuuluvaa 1920P2-anturia saa parilla kympillä autopartsmarketista. Kummassakin näyttäisi olevan sama liitinkin kuin nykyisessä anturissa. Itselläni on Ebaysta tilattu "Trofom"-merkkinen (muistaakseni  maksoi n. 13€?) tyhjäkäyntisäädin ollut käytössä nyt reilun vuoden. Kyllä se vielä ainakin on pelittänyt.  ::)

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #63 : 25.10.2017, 00:08:35 »
Tuota, palataanpa sieltä ysäriltä tähän päivään. Laittakaa selaimeen eBay ja sitten hakukenttään 162083198342 niin siintä sitten hakusanat ja etsimään sopivaa tai siis halvempaa kuin viisitoista. Se lambdan sulake on vain lämmitykselle että se lambda alkaa toimimaan nopeammin. Siellä on vastus siellä kärjessä. Tänään soitti isännöitsijä kun oli valitettu että siellä on joku Voortin raato pukeilla monta viikkoa seissyt. Minun mielestäni kaksoismassa vaihtui muutamassa päivässä.  Se tuntui jopa hieman loukkaavalta. Tänään vielä laitoin FE 75W. Kyllä on lapsellisia ihmiset että ei sasi enää autoja rassata pihalla. No olihan se vaihdelaatikko kyllä auton takana ja joku asiaan perehtymätön voi luulla autoa romutettavan. Viittaat tässä eddelliseen viestiini. Sanoin isännöitsijälle että katteellisten vanhojen akkojen höpötystä ja toivotin hyvää alkavaa talvea vain.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017, 00:18:15 kirjoittanut PeugeotDriver »

palezu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #64 : 25.10.2017, 00:44:51 »
Vielä halvempi: https://www.ebay.com/itm/Manifold-Absolute-Boost-Air-MAP-Sensor-For-Peugeot-1007-106-206-306-307-407-Bipp/253099337178?epid=2180635888&hash=item3aede565da:g:gg0AAOSw4TNZlKTt&vxp=mtr

Mulla oli MAP-anturi rikki pari vuotta sitten. Muistaakseni kylmänä lähti ihan hyvin käyntiin, mutta pian alkoi käydä heikkoa tyhjäkäyntiä ja vikavalo paloi kokoajan(vikakoodi oli liian rikas/laiha seos). Ajaminen oli nykivää ja kone kävi räkäisesti(rikkaalla).

Ketjun aiheeseen liittyen eli polttoaineen hajuun, mulla on auto töhäytellyt polttoaineen hajuja sisälle jo pitkään, erityisesti kylmäkäynnistyksessä. Tarkistin kaikki letkut ja vaihdoin pari klemmaria siitä moottorin päältä, ei auttanut. Pitkällisen metsästyksen jälkeen viimein hoksasin että se onkin yksi polttoainesuutin joka silloin tällöin tirauttaa hieman tiivisteestä ulos imusarjan päälle. Kysymys kuuluu että mistäs saisi uudet tiivisterenkaat noihin suuttimiin? Kone on XU7JP4.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017, 00:50:02 kirjoittanut palezu »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #65 : 25.10.2017, 09:31:45 »
Niin tässähän oli alumiininen imusarja. Siitten eBaysta 322563143940 tai sitten 1920Z3 406 sensor hakukoneeseen ja jostain retrokaupasta tai sitten lukee niitä numeroita siitä messinkikannasta ja hakee niillä. Joo, nehän aikanaan joutu lopettamaan kestävien alumiinisten imusarjojen valmistamisen kun ei enää riittänyt Norjan alumiinitehtailta niin isoja tilauksia mitä Peugeotin tehtaan alumiinivalimot olis tarvinneet pelkästään 406 valamiseen ja oli pakko siirtyä heikompaan ämpärimuoviseen.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #66 : 25.10.2017, 13:37:01 »
Tuota tuota, originaalianturin tyyppi (kuten jo aiemmin todettu) on kierteellinen 1920Z2, jota ei meinaa löytyä yhtään mistään, ei edes sieltä ebaysta. Kuinka ajattelit tuon Z3:n tunkea siihen kierteiseen reikään?

Kannattaa lukea ne viestit mihin vastaa, jo ensimmäisessä viestissäni suosittelin ebay-anturia letkun päähän. On nimittäin huomattavasti helpompi löytää kyseisellä jengalla letkunippa kuin mappi.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #67 : 25.10.2017, 15:24:08 »
Niin, Niin. Z2. Mikä se on nyjkyään ko pitää viisastella joka asiasta. Eikö tässä ole tarkoitus auttaa tätä kamraattia? Näkeehän sen sokea Reetakin että mitä minä olen tarkoittanut. Jos on kirjoitusvirhe niin sellainen on. Senhän voi laittaa vakka norsun kärsään jos haluaa viritellä. Letkun päähän olis pitänyt sinun isän laittaa aikanaan jotakin. Anteeksi vain kauheasti jos täällä jotakin koittanut kirjoittaa.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017, 15:29:03 kirjoittanut PeugeotDriver »

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #68 : 25.10.2017, 22:46:49 »
Pientä tutkiskelua. Imuilman anturi ilmeisesti pelaa. Lämmittäessä resistanssi laski ja taas jäähdyttyään nousi. Pieni pätkä siitä:

https://www.dropbox.com/s/nqklezpkob4mvrb/2017-10-25%2018.31.25.mp4?raw=1

Sitten se tyhjäkäyntimoottori. Pitäisikö sen karan liikkua sisäänulos ihan käsivoimin vai mitä? Ei meinaan sitten liikkunut yhtään minnekkään ja paljon käytin voimaa. Laitoin sen irtonaisena liittimen päähän ja käytin virtoja päällä ja pois, niin se kara pikkaisen vaan nykäs, mutta ei liikkunut minnekkään. Onko se nyt sitten sökö? No uusi on jo tulossa, ei vaan ole vieläkään lähtenyt tulemaan vaikka päivässä piti lähtee  ???



PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #69 : 26.10.2017, 11:18:12 »
Se imuilman resistanssi on taulukoitu sinne Marellin sivuille ainakin. Ne on jotain vakiovastuksia niin että siinä on vaikkapa 100 milliohmia +20 ja sitten tietenkin se vastus yrittää olla lineaarinen Ja sen vastuksen saa ostettua, oliko se nyt kymmenellä centillä. Se tyhjäkäyntimoottori on purettuna ja kuvattuna 106 mallin sivulla. En vain löytänyt omaa raporttia mistään. Se ei kyllä liiku kuin uutena. Siinä on ruuvi ja siinä on aika iso välitys. Kun liittimen laitaa se taisi ensin ajaa sen karan ulos joloin se olis ilmansaanti kiinni ja siitä sitten sisälle ja lisäilmaa kunnes moottrin kierrokset on kohdallaan. Senhän huomaa, kun se hakee sen kohdan. Ulkopäin sitä on aivan turha puhdistaa. Sen moottrin päätylevyn kyllä saa irrotettua ja moottrin puhdistettua mutta yleensä kyllä mitä olen niitä aukonut se ruuvi kuluu ja laakerit siitä sähkömoottorista. Itse ajattelin niin että se hakee sen päätyn siitä ensin kun sen ensi kertaa asentaa ja sitten tietsikka antaa pulssia siitä käsin. Se joka on automatiikkaan perehtynyt on tämä selvää miten se toimii. Joskus lueskelin Harrikan sivuiilta miten ruiskujärjestelmä toimii. Se imuilman lämpötila antaa sitä ryyppyä. Paineantura ja lämpöantura ovat ratkaisevat. Niin oliko tässä imuilman massan mittausta? Miten minusta tuntuu että polttoainepumppu on loppu. Otappa apuremmi pois tyhjällä tankilla. Tiputta jännitteen ja paljastaa heikon pumpun. Se kyllä nostaa kulutsta ja muitakin nykimisiä ja sammumisia risteyksiin.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #70 : 28.10.2017, 04:09:37 »
Muutamana päivänä nyt ollut auto lohkossa tunnin puoltoista, niin ei ole kierrokset leijunut. Päinvastoin, kun on muutama miinusaste ollut, niin kierrokset jäävät leijumaan 1500-1800 välille. Tätäkään ei tee aina. Tyhjäkäyntimoottori lähti eilen tulemaan. Jos ensiviikolla pääsisi laittamaan paikalleen. Katsellaan sitten mitä tapahtuu.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #71 : 01.11.2017, 11:34:37 »
Eilen sain postista haettua uuden tyhjäkäyntimoottorin. Akunkenkä irti ja uusi tilalle, kenkä takaisin ja käytin virtoja päällä pois muutaman kerran ja käynnistin, piti muutaman sekunnin vähän alta kahdentonnin kierroksia ja siitä laski sitten normaaliin. Ainakin nyt kierrokset laskevat todella paljon tasaisemmin ja tänä aamuna ei leijumisongelmaa havaittu. Kerron myöhemmin, että oliko syy nyt sitten tuossa, kun nyt hetken on paikallaan ja saa ajeltua.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #72 : 16.11.2017, 16:55:32 »
Joo kyllä ne leijailemiset oli siinä. Ei mitään ongelmaa ole ollut enään. Saa nyt vaan nähdä, että kauanko tuommoinen halppis tyhjäkäyntimoottori kestää. Onko motonetin versio muuten ihan se magneti minarelli vai kanssa joku tarvike? Kun maksaa kuitenkin melkein 50e.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #73 : 14.03.2018, 10:13:25 »
Päivitystä pitkästä aikaa tuohon bensankulutukseen. Otin suutintukin käteen ja starttasin samaan aikaan ja katsoin miten suuttimista tulee bensaa. Tuli kuin vesipyssystä. Eikö starttausvaiheessa jo kuuluisi paineiden olla sitä luokkaa, että ihan sumua tulisi jo? No vaihoin uuden käytetyn bensapumpun paikalleen eikä vaikuttanut kulutukseen mitenkään. Samalla vaihdoin paineensäätimen uuteen. Sen huomasin, että tällä toisella bensapumpulla virrat päälle laittaessa kuuluu pumpusta ääni, kun taas vanhalla ei kuulunut. Mitä jää enää jäljelle??? Mietin sitä lambdaa, mutta auto leimattu vuoden vaihteessa ja päästöt otettu ja arvot olivat:

Tyhjäkäynnillä:

CO / 0.00
CO2 / 13.7
HC / 10
O2 / 1.25
Lambda: 1.063

Kierroksilla:

CO / 0.01
CO2 / 14.3
HC/ 11
O2 / 0.35
Lambda / 1.016

Voiko lambdassa olla vikaa vaikka arvot ok? En keksi enää mikä tuota vaivaa?? Sen verran olen katsonut, että boschilainen alkuperäinen lambda sieltä löytyy. Voiko olla vielä alkuperäinen? Autottaisikohan vikakoodien luku?


406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #74 : 14.03.2018, 17:09:55 »
Ymmärtääkseni suuttimen tulisi kyllä aina antaa ihan kunnollista sumua, jakotukin paineenhan tulisi olla oikea jo ennen käynnistystä.

Lambda ei välttämättä anna vikakoodia mutta sen ehjäksi toteaminen on helppoa vaikka pelkällä yleismittarilla ellei tarkoitukseen paremmin soveltuvaa oskilloskooppia ole käytössä. Lambdan signaalijohdin on muistaakseni musta, ja se muuttuu punaiseksi lambdan liittimen jälkeen ainakin omassa autossani. Tuon signaalijohtimen jännitteen tulisi vaihdella vajaan voltin ja nollan välillä suhteellisen suurella taajuudella, kunhan moottori on lämmennyt. Olen oman lambdani mittaustulokset lähettänyt tuohon ketjuun:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69782.15
Mittauksen toteutin pistämällä nuppineulan signaalijohtimen läpi, josta vedin johtimen ohjaamoon mittalaitteelle. Muista maadoittaa mittarin musta johto runkoon tai vaikka tupakansytyttimen kautta.

Lambda voi hyvinkin olla alkuperäinen mutta jos se toimii niin tapauksessasi epäilisin kyllä noita suuttimia. Googlettamalla löytyy muutamia suuttimen virtausmittauksia tekeviä yrityksiä. Uusien suuttimien löytämisen olen itse kokenut haasteelliseksi.

Monet 406:t näyttävät kärsivän erilaisista käyntihäiriöistä joiden syytä on erittäin vaikea löytää. Omassanikin on monenlaista pientä oiretta vaikka kaikki moottorin käyntiin vaikuttavat anturit ja aktuaattorit on joko todettu toimiviksi tai vaihdettu. Harmillista, sillä muutoin kyseessä on niin mukava auto.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4