Kirjoittaja Aihe: 607 - Alaväännön puute (HDi)  (Luettu 9591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SaPeKa

  • Vieras
607 - Alaväännön puute (HDi)
« : 28.09.2013, 23:32:32 »
Auto: 2001 607 2,2 HDi (DW12TED).

Samaa myllyähän on monessa mallissa. Moottorissa on aneeminen alavääntö. Alle kahden tonnin ei vetoja tunnu löytyvän. Mittaristossa ei pala vikavaloja, moottori käynnistyy ja käy hyvin. Kulutus on ihan normaalia luokkaa eikä tuo savuta. Perus OBD-lukija ei halua kommunikoida tuon kanssa eikä tilattu PowerPointSystem ole vielä saapunut joten vikakoodeja en ole lukenut. Ilmamäärämittarin ensin puhdistin ja sen jälkeen ostin varalta uuden, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Swirl-venttiilillä ei tunnu olevan vaikutusta pikkukierroksilla. Egr:n tukkimisella ei ole vaikutusta eikä hiukkaspönttö ole tukossa. Alipaineen ohjausventtiilejä vaihdoin egr:n ja turbon ohjauksen välillä, mutta silläkään ei tullut muutoksia.

Haulla en löytänyt vastaavaa tältä palstalta. Serkkupalstalla oli jotain juttua vastaavista ongelmista. linkki 1, linkki2 Noiden em. vikojen (IMM ja jako pielessä) lisäksi luin tuolta jostain, että jollain olisi pettänyt keinuvipu(t) ja samanmoinen alaväännön puute olisi selvin oire. Luulisi, jos keinuvipu pettäisi ja moottori kuitenkin kävisi vielä kaikilla pytyillä niin jonkinlaista mekaanista ääntä tulisi tuosta?

Yksi vaihtoehto mikä tuon mielestäni (anturi tms. vikojen lisäksi) voisi aiheuttaa on juuttuvat/muuttuvat turbon siivet. Voisiko ne olla jumiutuneet korkeiden kierrosten asentoon eivätkä sytytä vikavaloa?

Ajatuksia/kokemuksia mahdollisista vian aiheuttajista ennen kuin konkreettisemmin etsii vikaa?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #1 : 28.09.2013, 23:58:23 »
Omassa autossa murtui turbon johdesiipiä ohjaavan alipainekellon alipaineletku ja moottori meni heti vikatilaan eli tehot häipyivät kokonaan ja vikavalo syttyi, tästä voisi päätellä että jos johdin siivet olisivat jumissa siitä syttyisi vikavalo. Tämän moottorin turbossahan on kiinteät johdesiivet joita liikutellaan sisään/ulos eli tyypillisiä kääntyviä johdesiipiä ei ole joten ei ehkä ole niin herkkä jumiutumaan kuin tyypillinen VNT johdinsiivikko.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #2 : 30.09.2013, 21:04:21 »
Katsos ettei välijäähdyttimen ritilät ole kurasta tukossa. Asustelee siinä syylarin vieressä. (edestä katsottuna oikealla puolella)
Laita lamppu konehuoneen puolelle ja tiiraile maskin säleiköstä näkyykö valoa välijäähdyttimen läpi.

Edit:
Tuli mieleen että alavääntöön vaikuttaa imusarjan säätöläpät, joita ohjataan alipainesäätimen kautta vivulla. Vipu saattaa irrota tai alipainekello tai sen ohjain voi olla rikki. Ohjain helpossa paikassa kytkinasetelman kopan päällä, säädin hankalasti lähellä rintapeltiä.

Edit2:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28030.0
« Viimeksi muokattu: 30.09.2013, 21:14:15 kirjoittanut Vasara »

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #3 : 02.10.2013, 21:14:09 »
Pääsin tuossa lukemaan vikakoodeja ja anturidataa tietokoneella enkä äkikseltään huomannut mitään erikoista joka voisi aiheuttaa ongelmaa. Pienillä kierroksilla ahtopaineet oli jonkin verran alle ohjearvon, isommilla samoissa lukemissa.

Hehkut antoivat vikakoodia eli joku ei ilmeisesti toimi. Tuo tuskin vaikuttaa ko. ongelmaan. Toisaalta nuo hehkut taitaa olla aika p*rse paikassa moottorin takana verrattuna esim 8V 2.0 HDI:hin.  :(

Imusarjan läppiä eli swirl-venttiiliä olen käpistellyt. En huomannut vaikutusta, jos tanko on kiinni tai sitten tanko on irti ja läpät on sidottu auki-asentoon. Tuossa jokin aikaa sitten huomasin, että minulla tuo läppien ohjaus toimii hieman eripäin kuin juutuubin videoissa (yksi pätkä, klick). Ilman alipainetta kone sammuksissa tanko on ulostyöntyneenä (kuten videoissakin) jolloin läpät ovat ymmärtääkseni auki-asennossa. Kun moottorin laittaa käyntiin, tanko on edelleen ulostyöntyneenä eli lapät olisivat auki. Kun kierrokset nousevat sinne kahden tonnin paremmalle puolelle, vetää alipaine tangon sisään ja läpät vaihtaa asentoa. Eli juuri toisinpäin kuin nettivideoilla näkyy. Toimiiko tuo väärinpäin vai miten? Ja jos toimii väärinpäin, niin miten se on mahdollista? Minun ymmärryksen mukaan sitä ei väärillä kytkennöillä saa toimimaan "väärinpäin".

Btw. Minä en ihan ymmärrä miksi otsikko piti muuttaa ja aihe siirtää 607-osastolle. Aihe ei suoraan koske 607 mallia eikä sen kaikkia hdi-moottoreita vaan yleisesti tuota DW12TED-moottoria.  ::)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #4 : 03.10.2013, 09:09:44 »
Pitääpä tarkistaa omasta tuo swirl läpän toiminta. Itsellä ainakin alavääntö on ohuempaa jos läpät ovat kokoajan auki, tuli joskus kokeiltua että mitä vaikuttaa ja mielestäni ero on kuitenkin havaittavissa. Mitä hehkuihin tulee niin joo vaihto on aika hankala homma, olethan huomioinut että jos yksikin hehku on viallinen niin FAP:n regenerointi ei pitäisi onnistua ts. Jälkiruiskutusta ei oteta käyttöön jolloin FAP regeneroituu ainoastaan passiivisesti moottoria suuresti kuormitettaessa. Eli voisiko FAP olla kuitenkin tukossa?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #5 : 03.10.2013, 09:39:30 »
FAP ei ole tukossa, kun olen käyttänyt pöntön auki ja puhdistanut. Ei tuo ollut tukossa ennen ko. operaatiotakaan.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #6 : 03.10.2013, 12:27:51 »
En tiedä voisiko tässä olla osasyy, mutta ainakin Citroenin puolella (joten luultavasti myös Peugeoteissa) Swirl-läppien ohjaukseen on tullut muutoksia tietyn päivämäärän jälkeen, aiemmin ohjaus oli "läpät kiinni" jos niitä ei ohjata sähköisesti ja myöhemmin "läpät auki" jos niitä ei ohjata sähköisesti. Tähän kuulu myös joku ecun vaihto tai päivitys ja osat eivät luonnollisesti ole suoraan vaihtokelpoisia keskenään. Jos autossa on väärät osat seurauksena tehon puute.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #7 : 04.10.2013, 00:05:15 »
Löytyi vähän iltalukemista.
http://superpitto.free.fr/zx/hdi/BOSCH%20HDI%20EDC15C2%20injection%20system.htm
Samasta linkistä hyvä kuva mahtavista saastelaitteista.


ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #8 : 11.10.2013, 21:07:23 »
Kokemusta joku sata tuhatta tuosta 2.2 hdi.  Oma pelasi hienosti ja silloin kun noita solenoideja meni, ( osat kuvasta 1,4, 8 ja 10 )  niin vikavalo syttyi näyttöön ja tehot hävisivät.  Ei tuo kone alakierroksilla koskaan vääntävin ollut verrattuna esim 605 olleseen 2.1 turbo dieseliin. Jossain 2000 kierroksen paikkeilla alkoi tapahtumaan kun 2.2 hdi polkaisi eli paras vääntö löytyi muistaakseni 2000- 2500 paikkeilta.   Yhden kerran vaihdon tuon osan numero kolme, joka vaikuttaa muistaakseni jotenkin ennakoon ja alavääntöihin, joten kannattaa tarkistaa se.  Mikäli osa toimii niin edestä päin katsottuna moottorin oikella puolella näkyy kannessa pienoinen vipu, jota tuo osa liikuttaa kun moottorista nostaa kierroksia.  Egr venttiiliä ei tarvinut vaihtaa kertaakaan eikä hiukkaspönttöihin koskea.  Ainoastaan noita solenoideja vaihdettiin muutamia ja kerran turbon ahtopaineen tunnistin, mutta myös sen rikkoontuminen sytytti vikavalot. Testerinä toimi minulla ihan normi obd lukija.  Virrat vain piti olla autossa päällä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #9 : 11.10.2013, 22:28:51 »
Ot mutta itsellä pihassa tosiaan 605 2.1td ja 607 2.2hdi ja kyllä hodari vie voiton väännössä ja tehossa koko kierroslukualueella, varsinkin 1000...2000 kierrosta. Kyseessä siis toimiva HDi.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #10 : 11.10.2013, 23:05:17 »
Testailin tuota imusarjan läppää yksi ilta. Irrotin läpän käyttövivun ja sidoin vuoronperään auki ja kiinni. Alaväännössä en huomannut eroa p-dynolla mitattuna. Isommilla kierroksilla huomasi kumpi oli kiinni-asento jolloin toisen venttiilin imukanava on ymmärtääkseni tukossa. Kone oli puutuneempi ja pukkasi hieman mustaa savua isommilla kierroksilla. Nyt läppä on sidottu auki-asentoon, kun mielestäni alipaineohjaus toimii väärinpäin.

Tuossa testaillut vetoa vaihteilla ja n. 1800 kierroksen kohdilla turbo lähtee mukaan ja sen jälkeen tulee vetoja. Sitä ennen hengetön. Turboviivekin tuossa meikäläisen autossa on ärsyttävän pitkä. Painepuolta sitä kait tuon perusteella saisi tutkailla.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #11 : 12.10.2013, 10:31:14 »
Lainaus
Variable swirl air inlet

The variable swirl system increases the rotational movement of the air in the combustion chamber to ensure that the fuel is completely burned. This ensures high performance and low emissions.
The air intake system includes a helical air duct, causing the air flow to rotate into a vortex (swirl), and a tangential duct providing an axial flow. The tangential duct is fitted with a butterfly valve that opens when the engine reaches a preset speed (2,100 rpm at 80 °C) and the injection rate reaches a preset flowrate (40 mg per cycle).The formation of particles at low engine speeds is reduced as a result of the improved fuel / air mixing in the swirl. At higher engine speeds, more air flows through the tangential duct and the swirl is reduced, thereby optimising airflow into the combustion chamber.The piston tops are machined to provide valve clearances, a central dome and the cavity needed to create the swirl.
The injectors, located centrally in the combustion chamber, ensure uniform fuel spray.

Tuossa citikan puolelta lainattua, eli tietyin ehdoin swirl-läpät avataan 2100 1/min jälkeen (moottorin lämpötila ja ruiskutusmäärä). Eli läpät voivat olla kiinni korkeammillakin kierroksilla, mutta käsittääkseni niiden pitäisi olla aina kiinni alle 2100 1/min jotta palaminen olisi mahdollisimman tehokasta, kun ilman pyörteily sekoittaa ilman ja polttoainesumun paremmin. Toimiiko swirl sinulla näin?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #12 : 12.10.2013, 13:19:19 »
Varmaanhan se silleen on tarkoitus toimia. Jos olen oikein rivien välistä ymmärtänyt, on imusarjan läppien tärkein tehtävä pienemmät päästöt. Mielestäni läpillä suljetaan jokaisesta sylinteristä toisen imuventtiilin kanava. Eli läppien ollessa kiinni, menee ilma sylinteriin vain yhden venttiilin kautta jolla on vielä pidempi kanava. Tuolla saadaan ilman virtausnopeus isommaksi ja varmaankin täytöksessä enemmän pyörteileväksi. Tuossa ymmärtääkseni rajoitetaan samalla täytöksen ilmaylijäämää -> vähemmän NOxeja ja hiukkasia. Voi olla, että teoriani ei ole täysin oikea...

Kuva osoitteesta http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/c5/c5tech3.html josta varmaan Antinkin lainaus on peräisin.


Toinen kuva ja lainaus osoitteesta http://superpitto.free.fr/zx/hdi/BOSCH%20HDI%20EDC15C2%20injection%20system.htm

a - Short inlet duct (helical shape)
b - Long inlet duct (tangential)

Using the short inlet duct allows maximum swirl to be obtained (swirl movement). Air is let into the inlet ducts by opening the "Swirl" control butterfly valve at high engine speeds. Using 2 inlet ducts allows maximum filling (reduced swirl).

Advantages of the variable "Swirl":
·      optimisation of combustion (air/fuel mixture),
·      better performance/pollutant emissions compromise.
The variable "Swirl" gives a reduction in carbon particles.


uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #13 : 27.01.2015, 21:01:01 »
Auto: 2000 607 2,2 HDi (automaatti).

Onkos tämä selvinnyt jo? Tuo oma tulokas kärsi samasta viasta, mutta rupesi rempomaan alhaalta (en olis uskonut miten hyvin) kun putsasin IMM:n bräkleenillä.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Alaväännön puute (HDi)
« Vastaus #14 : 28.01.2015, 17:37:03 »
Eipä ole omalta kohdalta tilanne kummentunut, aneeminen alavääntö on nyt ollut "ominaisuus".  >:(

Kuten tuossa totesin alussa, niin melkein ensimmäisenä puhdistin IMM:n ja sen jälkeen ostin uuden, kun puhdistuksella ei ollut vaikutusta.