Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)  (Luettu 21566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Herukam

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 307 2,0 HDi (5-ovinen).

Aluksi ongelmana oli, että auton ovet eivät auenneet kauko-ohjaimella. Luonnollisesti yritin avata ovet avaimella, mutta sepä ei sopinutkaan lukkoon. Lukko on öljytty ja varmasti sula, mutta avain ei vain siinä kierry mihinkään.

Paikansin ongelman siihen, että akku on tyhjä. Onnistuin tänään avaamaan konepellin auton alta ujuttautumalla vaijerille saakka. Heitin toisesta autosta apuvirtaa, mutta siltikään lukot eivät aukea. Kojelaudassa oleva keskuslukituksen avausnapin merkkivalo vilkkuu koko ajan tasaista tahtia n. kerran sekunnissa. En tiedä mitä tuo vilkkuminen tarkoittaa. Heräsi kuitenkin epäilys, että liittyy siihen miksi ovet eivät aukea.

Seuraavaksi otin akun irti n. tunnin ajaksi ja kytkin sen takaisin kiinni, edelleen vilkkuminen jatkuu samalla tavalla, eikä auto vastaa kauko-ohjaimen painalluksiin.

Yritin jopa saada lukkosepänkin paikalle avaamaan auton, mutta ilmoittivat sen onnistuvan ehkä joulun jälkeen ja tarvitsen toki autoani ennen sitä.

Mikä siis avuksi? Tietääkö joku mitä tuo merkkivalon vilkkuminen tarkoittaa? On käynyt jo mielessä, että mäjäyttäisin etuoven pikkulasin rikki, että saan auton ovet auki ja pääsen kokeilemaan, että pitääkö avain laittaa virtalukkoon ja "ohjelmoida" uudelleen.

Ratkaisu:

Nyt on tullut sitten aika kertoa miten auto saatiin toimintaan. Lukkoliikkeen kaverit tulivat pihaan ja avasivat autoni oven alle kahdessa minuutissa työntämällä koukullisen avaustyökalun oven raosta ja vetämällä sisäkahvaa. Maksoi 70 e.

Tämän jälkeen jouduin ohjelmoimaan avaimeni uudelleen kääntämällä virrat päälle ja painamalla n. viiden sekunnin ajan kauko-ohjaimen avausnappia. Huomioitavaa tässä on se, että epäonnistunut käynnistysyritys madalsi akun jännitteen liian alhaiseksi tämän jälkeenkin ja avain piti taas kerran ohjelmoida uudelleen. Kun auto ei enää tunnistanut avaimen kauko-ohjausta, alkoi tuo kojelaudassa oleva keskuslukituksen valo taas vilkkumaan. Tämä siis saattoi hyvinkin olla merkki siitä, että avaimen tiedot ovat unohduksissa.

Apuvirran antamisen jälkeen auto lähti käyntiin sujuvasti ja on toiminut nyt jo kolme päivää täysin moitteetta.

Keskuslukituksen merkkivalon vilkkumisesta vielä sen verran, että käynnistys ei onnistu mikäli valo vilkkuu. Startti toki pyörii. Ohjelmointi oli varsin helppoa ja sen tietää onnistuneen, kun kilometrien kohdalle näyttöön tulee yksi vilkkuva viiva lukemien sijaan.

mikkiZ

  • Vieras
Harvakseltaan vilkkuva punainen lukitusnapissa merkkaa ovien olevan lukittuina, nopeasti vilkkuva ajoneston häiriötä (virrat kytkettynä). Jos "turvalukitus" on aktivoitu ei liene mahdollista avata kahvoista vaikka ikkunan särkisitkin. Aika kinkinen tila sulla... Kyselit varmaan maahantuojalta toiminta-ohjeita? 

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
307:ssä näyttää olevan "kaikessa viisaudessa" jätetty lukkopesä pois etumatkustajan ovesta ja takaluukusta, joten niistäkään ei ole apua...

Selailin 307:n ohjekirjaa, mutta siinäkään ei mielestäni kerrottu, mitä keskuslukituspainikkeen valon vilkkuminen merkitsee. Merkkivaloon liittyvää keskustelua, joka tosin koskee vain valon jäämistä palamaan:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43518.0

Mahdollisesti kyseessä on keskuslukituksen ja/tai ajoneston vikatila, joka on aiheutunut akun tyhjentymisen seurauksena, jolloin auton ohjausyksikkö on kadottanut avainten tiedot muististaan ja vaatii siten avainten ohjelmoimista uudelleen. Tällöin myös ajonesto saattaa olla aktivoitunut ja auto ei suostu käynnistymään (ks. 406:n tapaus). Avainten ohjelmoiminen (alustaminen/sopeuttaminen/parittaminen) vaatii puolestaan itse ohjekirjan ohjeiden mukaan tehtynä auton sisälle pääsyä ja sekään ei välttämättä auta, vaan voidaan tarvita merkkiliikkeen apua, joka ohjelmoi avaimet Peugeotin korjaamo-ohjelmiston avulla auton ohjausyksikön muistiin. Googlella asiasta löytyy jonkin verran tietoa ulkomaisilta foorumeilta. Esim.:

http://w3ww.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=70692
http://www.peugeotcentral.co.uk/ftopic-4841.html

Kannattaa vielä varmistua siitä, että kauko-ohjain todella toimii. Pariston (CR2016?) ainakin vaihtaa edullisesti. Tosin ohjekirja muistuttaa, että viimeistään pariston vaihdon jälkeen saattaa ilmetä alustamistarvetta, joten tilanne voi mennä pahemmaksikin...

Ottaisin yhteyttä paikalliseen merkkiliikkeeseen ja kysyisin tuosta vilkkuvan valon merkityksestä. Kenties heillä olisi muutenkin keinoja tilanteen ratkaisemiseksi. Poliisiakin voi yrittää pyytää murtautumaan autoon, jollei lukkosepältä liikene aikaa edes tällaiselle hätätapaukselle. Autovaraskin voisi osata auttaa, mutta heihin voi olla vähän hankalampaa ottaa yhteyttä. :-) Jos lasin rikkomista mietit, niin kysy ensin merkki- tai lasiliikkeestä, mikä lasi vaihtotöineen tulee halvimmaksi - pienin ei välttämättä ole halvin.

Yrittäisin vielä kerran elvyttää sitä kuljettajan oven lukkoa, joka kenties on vain jumissa käytön puutteen vuoksi. Aiemmassa viestissäsi mainitsit, että ovi on saatettu vaihtaa, mutta lukko jätetty jostain syystä vaihtamatta. Ehkä auton aiempi omistaja voisi tietää asiasta enemmän ja parhaassa tapauksessa saisit tietoosi oven/lukon luovuttaneen auton tiedot, joiden perusteella saisit teetettyä uuden avaimen. Jos lukko todellakin on väärä/toimimaton, niin ehkä sen saisi avattua poraamalla tms. menetelmällä, kun se kuitenkin olisi syytä vaihtaa toimivaan. Jälleen merkkiliike tietänee asiasta enemmän.

Itse olen näiden tietojen valossa sitä mieltä, että ohjausyksikkö on kadottanut avainten tiedot akun tyhjentymisen seurauksena, jolloin auto ei tosiaan käynnisty, vaikka sen sisälle pääsisitkin. Hinaaminen merkkiliikkeeseen saattaa olla käytännössä ainoa vaihtoehto. Jos autossasi on sopiva kaskovakuutus, hinaaminen korjaamolle saattaa mennä sen piikkiin (vaatimuksena voi olla, että jo alkanut matka on keskeytynyt eli kotipihaan jääneen auton hinaamista se ei todennäköisesti korvaa).
« Viimeksi muokattu: 22.12.2010, 21:29:19 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Mun 406:ssa, en ole ikinä saanut kuskin puolelta ovea avaimella auki. Se ei pyöri tyhjää, kuten yleensä tekee, kun on jumissa. Vaan ainoastaan vastustaa...No monessa nykyautossa ei ole enää lukkoa kuin kuskin ovessa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tuo avausnapin valohan vilkkuu tasaisesti noin kerran sekunnissa, aina kun ovet ovat lukittuna. Näin ainakin itselläni kahdessa aiemmassa 307:ssa ja sama homma näkyy olevan 206:ssa ja 308:ssa. Hälyttimen kanssa vieressä oli toinen nappi, jossa keltainen valo vilkkui kun häly oli päällä, mutta eivät vilkkuneet tasatahtiin, vaan toinen oli nopeampi.

starship

  • Vieras
Minulla avain toimi vielä normaalisti, vaikka patterin vaihdoin, kannattaa kokeilla.

mikkiZ

  • Vieras
Keskuslukituksen merkkivalon vilkkumisesta vielä sen verran, että käynnistys ei onnistu mikäli valo vilkkuu. Startti toki pyörii.

No hienoa että selvisi. Toi vilkkuminen ei aina estä käynnistymistä, mikä sen logiikka on, ei hajuakaan. Omassa ei tarvitse kuin vahingossa avata ja sulkea kaukosäädöllä ja heti vilkuttelee, tai tänään kun oli akku irti niin taas vilkutteli, mutta aina on käyntiin lähteny vihoittelematta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Positiivista oli, ettei tässä tapauksessa tarvittu hinausta merkkiliikkeeseen avainten/ajoneston alustusta varten, vaan homma onnistui itse tehden. :-) Jatkoa ajatellen suosittelen pikaisesti tilaamaan auton avaimella toimivan kuljettajan oven lukon. Akun kunto kannattaa käydä testauttamassa akkuliikkeessä ja tarvittaessa ostaa uusi; varsinkin, jos kyseessä on vielä alkuperäinen akku vuodelta 2001.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 20:27:39 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tässä tapauksessa oli myös hyvä, ettei ollut turvalukitusta käytössä. Olisi oven avaaminen mennyt astetta paria hankalammaksi.

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Ongelma:

Auto: 2002 307 2,0 HDi XT (5-ovinen).

Aamulla auto ei käynnistynyt, vaikka käynnistinmoottori pyöritti. Edellisen päivän & illan ei mitään ongelmia. Oikeastaan ainoa (näin toisella kyydillä töihin tulleena) mikä on muuttunut eilisestä: kauko-ohjain avaimesta oli kuoret rikki ja vaihdoin illalla uudet kuoret. Haistaako sisällä oleva siru tämän prosessin, vaaditaanko jotain kuittausrituaaleja ja onko sama edessä kun vaihtaa patterin?

Töitten jälkeen päätin kokeilla lähteekö toisella (ei kauko-ohjausta) avaimella - lähtihän se. Kävin pikkulenkillä, keskuslukitus kyllä hoituu, mutta ei käynnistys.

Ratkaisu:

Avaimen kuoren oikeassa alanurkassa olevaa pientä mustaa ajoneston mikrosirua ei ensin huomattu siirtää kauko-ohjaimen kuorien vaihdon yhteydessä vanhasta uuteen, jonka vuoksi auto ei käynnistynyt.
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

Pugi406

  • Vieras
Kuoria vaihtaessa muistit siirtää sen sirun vanhasta uuteen? Siru ei ole siinä piirilevyssä ja patteri vaikuttaa vain keskuslukitukseen, ei käyntiin lähtöön.