Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 26885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
^ No kyllähän tuota vieläkin (ja edelleen) saa vääntää 8)

Kun tuo öljynvaihto Peugeot'n AM6:een olisikin noin helppoa kuin Volvoissa. Tuo lämmönvaihdin vain kun toteutettu eri tavalla, joten hankaloittaa hieman tuota "huuhteluvaihtoa" Peugeotissa. Että sinänsä noita linkittämiäsi ohjeita ei kyllä suoraan voi soveltaa ::)

Benkku

  • Vieras
Toki kuoret eroavat, idea on sama. Laatikon jäähdytyskiertoa hyväksikäyttäen vaihdetaan öljyt. AM6 laatikon 'kiinteässä' lämmönvaihtimessa on käsiksipääsy öljykiertoonkin.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Juu, periaate on sama. Volvoon olen tuon joskus tehnytkin ja se meni helposti.
Mutta olisi kiva tietää millaisilla letkuilla (esim. halkaisija) tuonne Peugeotin lämmönvaihtimen alle pääsee kiinni? Ja mitenpäin öljynkierto on? Tulee vähemmän siivottavaa :D Mutta eipä tunnu kukaan olevan tehnyt huuhteluvaihtoa foorumilla...

Lisäksi tulee varmasti vaihtaa lämmönvaihtimen alla oleva tiiviste uuteen...

Benkku

  • Vieras
Kyllä, toinen vaihtoehto on pumpun painemittauslinjasta (öljykavanan porauksen tulppa vaijerilinkun lähellä), mutta tällöin uuden öljyn täytön joutuu samanaikaisesti tekemään täyttöreiästä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Serviceboxin ohjeen mukaan öljyä tarvitaan 7 litraa jos tehdään ohjeen mukaan.
Peugeot 3008 hybrid

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Millä muulla tavalla kuin avaamalla pohjaproppu serviceboxin ohjeilla tehdään tyhjennys että saadaan laatikosta ulos 7 litraa? Tehdäänkö tyhjennys ja täyttö kahteen kertaan?

rallyedriver

  • Vieras
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l

Onko tuo nyt oikea öljy am6 vaihteistoon? Merkkiliikkeessä hinta oli n. 20€/l oikealle öljylly jossa öljynvalmistajasta ei mainintaa Purkissa vain PSA logo. Onko auton kallistuskulmalla vaikutusta kun oikeaa öljynmäärä tarkastelee tarkastuspropusta? Voiko homman tehdä keula reilusti ylhäällä?

mcjukeh

  • Vieras
Tuo Mobil toimii hyvin myös AM6-aihdelaatikossa, se PSA:n oma öljy on aivan sikahintainen ja ylihinnoiteltu. Kyllä auton pitää olla vaakatasossa kun öljynmääriä tarkistaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Kun hifistellen vaihtotyö tehdään (niinkuin aina), niin laatikon öljyt testerillä 60 asteeseen ja sitten tasotulppa auki (moottori käy, vaihde P:llä ja aiemmin käyty vaihteet lävitse käsivalinnalla) . Myös vanhat öljyt kuumana pois laatikosta. Tässä lyhykäisesti AM-6 aiheeseen, foorumilta löytyy toisaalta tarkka öljynvaihto-ohje  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Kun hifistellen vaihtotyö tehdään (niinkuin aina), niin laatikon öljyt testerillä 60 asteeseen...

Satutko edes tietämään mikä tuon lämpimän öljyn tarkoitus on?
Audi A4 Tdi Q

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
No kuules JanneL, "en tässä nyt voi Benguksi muuttua", lainaus Putouksesta ;). Kun vanhat lasketaan pois, niin lämpimän öljyn mukana tulee siihen sitoutuneet kontaminaatiot ulos laatikosta. Kun taas täytetään puhtaalla öljyllä, niin  60 asteinen öljy on laajentunut tehtaan määrittämään tilaan ja tällöin öljyn määrä eli taso asettuu täysin optimiksi  ;). Kokemus osoittaa, että noin 3 litraa menee vaihdossä öljyä, vaikka kuinka "hifistelisi". Parasta on toimia ohjeen mukaisesti, en suosittele oikomiseen, vaikka sitäkin lukee valitettavasti harrastettavan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Vieras
60 asteinen öljy on epämiellyttävää ainetta. Mahtavatkohan ne merkkikorjaamossakaan öljyjä lämmitellä.

rallyedriver

  • Vieras
Olisiko järkeä vaihtaa samaan syssyyn 2 settiä tuota öljyä niin saa varmaankin melkein kaiken kuran vaihdettua pois? Tuo motonetin öljy kun nyt on halpaa kuin saippua ja autolla ajettu paljon ja vaihdosta ei tietoa.

antsu

  • Vieras
Mutulla sanoisin, että kannattaa ainakin vähän ajaa välillä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Periaatteessa riittää että käyt vaihdekaaviota läpi paikallaan useamman kerran, mutta käy ajamassa lenkki taajamassa niin samalla saat öljyt lämpimäksi ja liat irti ennen toista vaihtoa.

Audi A4 Tdi Q