Kirjoittaja Aihe: 607 - Nostokohdat  (Luettu 2511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
607 - Nostokohdat
« : 25.04.2020, 13:05:33 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4, 3FZ).

Tunkkauskohta edessä vääntyy ja painuu. Alusta ei ole kovin ruosteinen. Eilen renkaita vaihtaessa jo ennestään hiukan taittunut nostokohta pelkääjän puolella edessä taittui lisää ja painui kuopalle. Klossi hallitunkin välissä otti jo kiinni kynnyskoteloon nostotaitoksen ulkopuolella. Ei tuossa näe mitään ruostevaurioita. Maalipinnassa näkyy kyllä ruostetta pyöräkaaren ja oven etureunan välisessä osassa kyljen alaosassa.

Onko muille käynyt noin? Millainen rakenne tuossa on? 605:ssa kynnyskotelon näkyvä osa on vain koriste. Onko 607:ssa sama juttu?

Mitäs tuolle pitäisi tehdä? Tuleeko jo katsastuksessa ongelmia?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #1 : 25.04.2020, 13:25:54 »
Aina ollut surkeat nostokohdat Peugeotissa. Kyllä nuo enemmän tai vähemmän menee linttaan jos ei nosta oikealla työkalulla. Peugeotilla on oma työkalu, eli sellainen palikka (tulee nostimen ja nostokohdan väliin) jossa on ura keskellä. Ottaa siis tasaisemmin kynnyskotelosta eikä päästä sitä liparetta taipumaan linttaan. En ole ikinä nähnyt tuollaisia yhdessäkään autokorjaamossa, enkä käytä itsekään.

Jos menee linttaan niin eipä tuolle kauheasti voi mitään tehdä. Jos on päässyt vain hiukan linttaan niin voimapihdeillä voi kokeilla taivuttaa takaisin oikeaan muotoon (jos kestää takaisin taivuttelua). Ei vaikuta katsastukseen vaikka nostokohdat olisi lintassa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #2 : 25.04.2020, 13:54:57 »
Aina ollut surkeat nostokohdat Peugeotissa.

Ei ole aiemmissa ollut ongelmia. Siis ei myöskään tuossa 605:ssa, joka on 6 vuotta vanhempi ja pitkälti sama rakenteeltaan.

Sitä mietin myös, että saishan tuon jolloin putkitongeilla tai isolla jakoavaimella väännettyä suoraksi, mutta vaikeampi rasti on nostaa ympäriltä painunut peltikin ylös (tai no alas). Luultavasti myös painuu takaisin seuraavan kerran nostettaessa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #3 : 25.04.2020, 14:12:10 »
Mikäli nostettaessa ei mitään ihmeellistä ole tehty, on kysymyksessä mahdollisesti sisäpuolella olevan korroosion aiheuttama pellin pehmeneminen.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #4 : 25.04.2020, 14:13:56 »
Minun 2008 vuosimallin 308ssa oli ruoste pehmentänyt koteloa ja saumaa juuri tuosta nostokohdasta. Uutta peltiä piti vähän laittaa oikealle puolelle. Huomattiin myös katsastuksessa. Itsekin kyllä katsoin ja koputtelin ennen katsastusta, mutta totesin etten koske siihen ennen katsastusta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #5 : 25.04.2020, 15:14:33 »
Minulla on palikka, jossa ura nostokohdan sauman kohdalla. Tällä estän sauman taittumisen, vaikka helmat onkin hyvässä kunnossa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #6 : 25.04.2020, 18:44:11 »
Mikäli nostettaessa ei mitään ihmeellistä ole tehty, on kysymyksessä mahdollisesti sisäpuolella olevan korroosion aiheuttama pellin pehmeneminen.
Ei tuossa mitään kovin ihmeellistä ole tehty. Alussa käytin auton omaa nosturia ja viimeiset n. 10 vuotta hallinosturia + puukalikka. Saman käsittelyn on saanut 605 ja 607:n kaikki neljä nostopaikkaa. Oiskohan ollut viime syksynä kun ensimmäisen kerran kiinnitin huomiota tuon painumiseen. Nyt tosiaan painui selvästi lisää.

Onko tuossa erikseen kantava palkki kuten 605:ssa vai onko pintapelti se kantava osa?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #7 : 25.04.2020, 20:00:37 »
Jos hallitunkilla nostaa pehmeässä maastossa, tunkki uppoaa maahan, eikä pääse pyörillä liikkumaan/myötäilemään auton perässä, alkaa vääntämään helmaa ja painuu varmasti kasaankin helpommin, kuin vs. hallin lattia.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #8 : 25.04.2020, 20:47:06 »
Vanhassa corollassa havainnut tuota mutten yhdessäkään Pösössä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #9 : 26.04.2020, 09:16:43 »
Jos auto pitää helmoista nostaa, niin olen käyttänyt auton omaa tunkkia vaikka sitä ei suositellakkaan käytettäväksi kuin hätätapauksissa.

Pari vuotta sitten kävin 406:seen vaihdattamassa alapallon yhdenmiehen pajassa. Asentaja ei vaivautunut ajamaan autoa nosturille vaan päätti tehdä lattialla ja nostaa hallitunkilla helmasta, ei edes tunkin kohdasta vaan keskeltä autoa saumasta. Siinä sitten auto ylhäällä, rattia edes-takas kääntäessä, sen verran auto liikkui sivusuunnassa että helma meni kasaan. +20vuoden kokemuksella oleva asentaja tietenkin syytti ruostetta vaikka ei kyllä näin ollut.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Benoit

  • Vieras
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #10 : 26.04.2020, 09:19:53 »
Tein juuri sen virheen, mistä megaman kirjoitti. Vaikea nostokohtaa on saada varsinkaan etupäässä suorassa pysymään, kun rakenne on heikko. Ikävintä on, kun sauma alkaa irvistämään painumisen vuoksi. Nyt nostan autoa edessä vain rungosta ja takana käytän uritettua palikkaa hallitunkin kanssa. Vähän jännittää miten katsastus suhtautuu sauman rakoon, kun ei kuitenkaan läpiruostumista ole.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #11 : 26.04.2020, 09:33:09 »
Itse nostan autot rungon kohdalta, kiinnityspisteestä. 508:n takaa keskeltä siitä rosterisesta palkista (neliöputkesta)akselistossa, laitan väliin paksun leveen lankun pätkän. Nousee perä kerralla ylös.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #12 : 26.04.2020, 10:28:41 »
Jos auto pitää helmoista nostaa, niin olen käyttänyt auton omaa tunkkia vaikka sitä ei suositellakkaan käytettäväksi kuin hätätapauksissa.

Pari vuotta sitten kävin 406:seen vaihdattamassa alapallon yhdenmiehen pajassa. Asentaja ei vaivautunut ajamaan autoa nosturille vaan päätti tehdä lattialla ja nostaa hallitunkilla helmasta, ei edes tunkin kohdasta vaan keskeltä autoa saumasta. Siinä sitten auto ylhäällä, rattia edes-takas kääntäessä, sen verran auto liikkui sivusuunnassa että helma meni kasaan. +20vuoden kokemuksella oleva asentaja tietenkin syytti ruostetta vaikka ei kyllä näin ollut.

Tuo on selvästi asentajan virhe
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #13 : 26.04.2020, 11:28:20 »
Jos hallitunkilla nostaa pehmeässä maastossa, tunkki uppoaa maahan, eikä pääse pyörillä liikkumaan/myötäilemään auton perässä, alkaa vääntämään helmaa ja painuu varmasti kasaankin helpommin, kuin vs. hallin lattia.
Olen nostanut ulkona asfaltilla. Onhan tuo sen verran epätasaista, että hallitunkki ei liiku kuin nykien. Sinänsä tuo pätee, että tuo on taittunut ulospäin ja tunkkihan liikkuu auton alle nostettaessa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Nostokohdat
« Vastaus #14 : 07.08.2020, 21:31:46 »
Tässä vielä muutama kuva. Katsastus maanantaina. Putkipihdit ja hitsausvälineet löytyy. Kannattaako tehdä mitään ja miten käy katsastuksessa?

Vaikuttaa tämä 607 pehmenevän muutaman vuoden aiemmin kuin 605.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)