Kirjoittaja Aihe: 407 - PRND (Automatic gearbox malfunction) (solenoidiventtiilit)  (Luettu 8639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timo_l

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Automaattivaihteiston vian merkkivalo PRND


Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 2,0 (AL4-automaattivaihteisto, 99 000 km).

Olen omistanut iloisesti auton nyt viikon, ja tänä aamuna PRND-virheiden määrä kohosi 2->4, joten täytynee alkaa selvitellä mistä on kyse. Onko kellään esiintynyt ko. ongelmaa? Minulle se on tullut vain aamuisin töihin lähdettyä ja kun lähdetään kiihdyttämään vauhtiin vähän isommalla tiellä. 3:lle asti vaihtaa hyvin mutta kun aika siirtyä 4:lle niin tulee pieni nykäisy ja virheilmoitus ruutuun, sitten körötellään 3:nen laatikossa 60km/h. Liikkeelle pääsee taas sammuttamalla ja käynnistämällä auton uudestaan ja vikailmoitus on poissa, yleensä on riittänyt että tekee kerran, tänään piti jo 2x matka keskeyttää hetkeksi.

Ratkaisu:

Noniin, uskoisin nyt melko varmasti että ongelma on selvitetty ja ratkaistu. Tai ainakin 4 päivää on päässyt ajelemaan ilman virheilmoitusta.

Eteläisessä Suomessa automaattilaatikkojen korjaamiseen erikoistunut paja otti viime tiistaina auton työn ja puolikas päivä siinä vierähti. Agenda oli laatikon ilmeisesti öljynpainetta ohjailevien solenoidien (allekirjoittaneessa ei ole mekaanikon vikaa) vaihtaminen. Samalla tuli 3 l uutta öljyä askiin eli uskoakseni voisi sanoa että öljyt vaihtui siinä samassa. Nyt tuntuis pösön laatikko pelaavan, mitä nyt kickdownilla sai aikaseksi jonkun ESP/ASR ilmoituksen ruutuun, mutta mitäpä pienistä - Ranskalainen kun on. 8)

Testerin vikakoodi oli 006, öljynpaineen säätely - vika jatkuva. Projektin hinta oli 800 e. Tässäpä tämä jos joku samaisen ongelman kohtaa.

timo_l

  • Vieras
Merkkihuoltoon. Öljynvaihto vaihteistoon. Ohjelmistojen päivitys. Jos ostit auton autoliikkeestä, niin yhteys automyyjään ensin. Jos ostit yksityiseltä, niin omasta kukkarosta menee korjaus.

Autoon on kyllä tehty juurikin huolto ja hkirja muutenkin täydellinen, eikö huolto-ohjelmaan kuulu myös laatikon huoltaminen?! Liikkeestä on kyllä auto hankittu joten ei sikäli suurta lovea lompakkoon pitäisi tulla.

Ulkomaisilta forumeilta kuuluu, että toisella viallinen ABS anturi aiheuttajana, ja toisella auttoi akun vaihtaminen uuteen. Mietin voisiko tämä tosiaan olla akusta johtuvaa? Koska virhe on tullut joka kerta aamulla kun auto on seissyt yön yli. Päivällä kun saa muutaman kilsan alle niin ei mitään ongelmaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Sitä en osaa sanoa voiko akku vaikuttaa tuohon. Mutta mulla on kuusivuotias auto ja alkuperäinen akku toimii hyvin. Toisessa autossa 7-vuotias akku simahti.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vaihteisto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Öljynvaihto tehtävä suosituksen mukaan 2 vuoden välein tai 40-60tkm kumpi ensin tulee täyteen.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Ulkomaisilta forumeilta kuuluu, että toisella viallinen ABS anturi aiheuttajana, ja toisella auttoi akun vaihtaminen uuteen.

Tyyppivika - eikä kumpikaan mainitsemistasi syistä mitenkään kosketa tätä, vaan ongelma on vaihteistossa itsessään.


ZIPPER

  • Vieras
Paineanturit, hydrauliikkayksikkö, tai koko vaihteisto. Suunnilleen tuossa järjestyksessä ruvetaan huollossa arpomaan   :-\.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Itsellä ei vikavalo herännyt, mutta toiminta muuttui oleellisesti öljynvaihdon jälkeen : Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (automaattivaihteistot).

Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, 3FZ, automaatti).

Omaan autoon automaattivaihteiston öljyt vaihdettiin vetoakselien stefojen yhteydessä km-määrällä 147 000. Asentaja totesi öljyn tummuneen (osittain varmaan vuotavien stefojen takia?), mutta varmasti myös ajan saatossa vaihteiston normaalina kulumisena. Korjaustyön jälkeen automaattivaihteisto toiminut paljon tarkemmin mm. moottorijarrutus tilanteessa.

Toiset sanovat että automaattivaihteiston öljyjä ei tarvitse vaihtaa, kun sitä ei huoltokirjassa/ohjelmassa erikseen mainita. Itse kuitenkin olen sitä mieltä että kyllä pitäisi, mutta millä väleillä: aika/km-määrä? Ajattelin kysyä täältä, että mikä olisi järkevä vaihtoväli.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2016, 09:49:24 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

timo_l

  • Vieras
Vaihteisto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Öljynvaihto tehtävä suosituksen mukaan 2 vuoden välein tai 40-60tkm kumpi ensin tulee täyteen.

Huoltovihkon mukaan automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu C huoltoon. Tosin tässä tapauksessa viimeisimmästä C huollosta on hieman reilut 24kk ja 30tkm aikaa mutta voisihan se tietysti olla ajankohtainen, vaihdetaanhan moottorinkin öljyt kerran vuoteen.

Akkua äkkiseltään vilkaisemalla voisi veikata sen olevan originaali, joten senkin taidan vaihdattaa. Katsotaan josko näillä lähtisi. Ilmoittelen tänne kuinka käy jos joku muukin sattuu tulevaisuudessa kompastumaan samaiseen ongelmaan. :)

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Huoltovihkon mukaan automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu C huoltoon. Tosin tässä tapauksessa viimeisimmästä C huollosta on hieman reilut 24kk ja 30tkm aikaa mutta voisihan se tietysti olla ajankohtainen, vaihdetaanhan moottorinkin öljyt kerran vuoteen.

Mietin itse samaa kun tiedustelin onko omaani vaihdettu automaatin öljyt, vastaus oli että huollossa vaihdetaan jos asiakas pyytää eli ei tehdä automaattisesti vaikka huoltokirjassa vaihto on mainittu, laitoin sitten samantien öljyt vaihtoon.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Benkku

  • Vieras
Testerin vikakoodi oli 006, öljynpaineen säätely - vika jatkuva. Projektin hinta oli 800 e.

Aika arvokas keikka... Pari paineenreguloivaa solenoidi venttiiliä (257416) Sitrosella 2x124 eur, euroopasta <80 eur kpl, 3 ltr öljyä. Osat ja öljy alle 300 tai edullisimmillaan alle 200 eur, tunti töitä ja venttiilit on vaihdettu.


vintagev6

  • Vieras
"Ulkomaisilta forumeilta kuuluu, että toisella viallinen ABS anturi aiheuttajana, ja toisella auttoi akun vaihtaminen uuteen"

Tyyppivika - eikä kumpikaan mainitsemistasi syistä mitenkään kosketa tätä, vaan ongelma on vaihteistossa itsessään.

Toivon tosiaan että vialla voisi kuitenkin olla yhteys esim. ABS-anturin vikaan tai jopa kuluneisiin jarrupaloihin. Vaimon 407 2.2 Executivessa (2004) on menossa etujarrulevyt ja -palat vaihtoon joiden kuluneisuudesta johtuen ajotk valittelee kokoajan jarruista ja eps:stä. Kaikkein kummallisinta on että juuri nyt viikon sisään on tullut kaksi kertaa myös PRND Automatic gearbox mailfunction -herja. Koskaan aikaisemmin mitään vikakoodeja ei ole havaittu. Kertokaa muut onko vastaavia kokemuksia. 
« Viimeksi muokattu: 13.06.2013, 12:55:00 kirjoittanut vintagev6 »

timo_l

  • Vieras
"Ulkomaisilta forumeilta kuuluu, että toisella viallinen ABS anturi aiheuttajana, ja toisella auttoi akun vaihtaminen uuteen"

Kaikkein kummallisinta on että juuri nyt viikon sisään on tullut kaksi kertaa myös PRND Automatic gearbox mailfunction -herja. Koskaan aikaisemmin mitään vikakoodeja ei ole havaittu.

Kun itsellä tuo laitettiin kuntoon niin kaveri pajalta sanoi, että 9/10 autosta tulee tämän PRND virheen kanssa kuntoon vaihtamalla nuo paineensäätöventtiilit. Tietty testerillähän tuo selviäis? Ketjusta löytyy tuo vikakoodi.

timo_l

  • Vieras
Tiedätkö onko nuo solenoidit sellaisessa paikassa että niille menevien sähköjohtojen liitokset voisivat helposti hapettua tms. Onko boxi? suojassa kosteudelta? On tullut vuosittain pestyä konetta liuotinpesuaineella ja vedellä. Mielestäni virhekoodi syttyi kun ajoin terävän asfalttikatkoksen yli auton tärähtäessä. Autolla ei ole ajettu kuin 62 tuhatta ja vaihdatin laatikon öljyt ostaessani auton kun mittarissa oli n. 44 tuhatta.

Ei kyllä ole yhtään mekaanikon virkaa jotta pystyisi sanomaan. Sen verran osaan sanoa, että itsellä nuo solenoidit oli vaihtovalmiit <100tkm ja 6v ikäisinä.

Kannattanee ne koodit lukea, ei maksa paljon muuta kuin vaivan - paitsi lasipalatseissa.