Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapään aurauksen säätötangot  (Luettu 19782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #30 : 14.05.2013, 13:14:48 »
Motonetin Lemförder tuli ostettua. Enää asennus puuttuu ;) Pussissa oli mutterit mukana, mutta muistanko väärin, että myös mutteri on epäkesko orkkiksessa? Pultti nyt joka tapauksessa pitää vielä merkkiliikkeestä noutaa.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #31 : 14.05.2013, 14:52:19 »
Onko se pultti muka miten tarpeellinen uusia?
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #32 : 14.05.2013, 15:19:53 »
Mutterit tulee mukana mutta epäkesko pultti ei. Yleensä tosiaan vanhalla pultilla pärjää.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #33 : 27.06.2013, 00:12:21 »
Itse joskus vaihdoin tangot laserpassilla ennen kuin entiset olivat edes väljät. Huomasin viime syksynä että ulkosyrjät rupesi hivenen kulumaan. Nyt ostin sitten suuntauslaitteet, niin olihan niissä liika aurausta molemmilla puolin. Eli aika vaikea on saada ne kulmat kohilleen muutakuin 4 pyöräsuuntaamalla.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #34 : 27.06.2013, 15:39:22 »
Ens tilistä vien kanssa nyt säätöön jahka saan vaihettua varuksi noi tangot. Just äskön mittasin emännän kanssa kepillä aurauksen renkaiden pystyurista niin sain tulokseksi noin 7mm aurausta. Ei ole ihme kun menee kuin ajokoira. Tarkkahan toi mittaus ei ole mutta pielessä on ja pahasti.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #35 : 28.06.2013, 12:34:47 »
Varmista ennen säätöä, että osaavat tehdä säädön tehtaan ohjeen mukaisesti alasvedettynä, kaikki ei edes tiedä mitä alasveto tarkoittaa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #36 : 23.07.2013, 22:28:05 »
Onko kellään käsitystä siitä paljonko ne arvot muuttuu jos ei tee alasvedettynä. Äsken tein koe mittaukset perä ylhäällä ja vetokoukun päällä hyppien tankki täynnä niin en huomannut mitään muutosta aurauksessa tai cambeerissa.Autossani on niin sanotut kuormajouset niin onko siinä mitään järkeä tehdä sitä suuntausta alasvedettynä? Camberit oli ainakin isot,melkein raja-arvoilla.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #37 : 30.07.2013, 15:37:58 »
Mulla säädettiin kulmat merkkiliikeessä mutta eivät voineet tehdä sitä alasvedettynä koska siihen tarvittavat työkalut oli epäkunnossa...
Kulmat pitäis olla nyt kuitenkin kunnossa eikä ainakaan taka-akselilta löytyny mitään väljää (katsari eikä säätäjä)

Auto silti ihan hirveä ajettava kaupungissa, esim kaivonkannet myrkkyä... Alkaa loppua ideat mitä tolle tekis... Iskarit on parivuotta vanhat, sachs:n advantaget. Voi tietty olla että ne pilaavat... Tai sit etupäässä jotain väljää, mutta kun tunnelta on sellanen että perä  muljuaa...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

juha_1

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #38 : 22.07.2014, 12:29:59 »
Auto: 1999 406 1,8 (16-ventt., 8BLFYE, 212 000 km).

Hylsy katsastuksesta ja vasen säätötanko väljä. Toisessa korjaamossa sanottiin, että molemmat pitää vaihtaa kerralla ja myös erikseen pitää maksaa jostain "muttereista" 20 e. Toisessa korjaamossa taas sanottiin, että ei tartte vaihtaa kuin se väljä ja eikä siihen mitään muttereitakaan tartte erikseen.

Etujarrulevyt kanssa minimissä eli kannattaa vaihtaa samalla. Ja vielä B-huollonkin vois teettää, kun on jokin huoltotarjous 99 euroa. Citikan merkkihuolto ja lupasivat tuohon samaan hintaan, kun on ranskalaisia molemmat.

Itse olen aivan kädetön näissä hommissa, enkä kyllä rupea vaihtamaan. Ensimmäisessä paikassa hinta yhteensä kaikkineen 650 euroa ja jälkimmäisessä 500 euroa. Toisaalta nuorten työpaja, jossa on ammattilaiset tarkastamassa, tekee 40 euroa tunti eli lupasivat työt 100 euroa. Osat ja öljy sinne pitää hankkia itse. Perivät öljyn vaihdosta 20 euroa, mutta toisaalta sehän sisältyy siihen B-huoltoon, joka on 99 euroa.

Kysyin sitten takuusta, ja eivät luvanneet sieltä työpajalta työlle mitään takuuta. Kuluttajaviraston ja autohuoltoliiton välisessä sopimuksessa on, että takuu työlle ja osille vähintään 6 kuukautta ja jotkut lupaavat vieläkin enemmän. AD-varaosamaailma lupasi osille kolmen vuoden takuun, jos ne asennetaan jossain korjaamolla. Luultavasti tuo työpaja menisi semmoisesta. Kaikki tekevät mukaan nelipyöräsuuntauksen.

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #39 : 22.07.2014, 23:33:59 »
Suosittelen vaihtamaan molemmat säätötangot, ei lisää paljoa kustannuksia. Kuitenkin nelipyörä suuntaus maksaa sen verran paljon, että sitten tietää niiden kestävän pitkään taas. Itse vaihdoin kaksi viikkoa sitten molemmat, vaikka katsastuis moitti väljäksi vain toista. Hyvä säätöliike varmistaa ennen säätöä, myös etupään raidetangot . (vaikka katsastus tarkistanut) Niin ja vanhoilla pulteilla ja muttereilla laitoin uudet paikoilleen.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #40 : 23.07.2014, 01:24:46 »
Lompakko sen kertoo, missä kannattaa korjauttaa.  ;D Jos tuo työpajan hinta pitää sisällään myös nelipyöräsuuntauksen, niin harkitsisin kyllä vahvasti sitä. Kustannukset jäisivät tällöin vähän alle puoleen tuosta kalliimmasta korjaamohinnasta. Toki joutuisit itse ehkä nähdä vaivaa osien hankinnassa, mikäli et aikaisemmin auton osia ole ostellut. Jos asennutat tässäkin ketjussa aiemmin mainitut Lemförderin tangot, niin ne kyllä tapaavat kestää yli 100 000 km, ellei nyt aivan "perunapellossa" ajeta epätasapainoisilla renkailla. Vanhoilla kiinnityspulteilla pärjää useimmiten mutta ainakin välttyy yllätyksiltä, jos varautuu nekin vaihtamaan uusiin.

juha_1

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #41 : 23.07.2014, 10:09:46 »
Menin tuohon AD-varaosamaailmaan, ja näytin mistä pomppas ja että myös eteen jarrulevyt ja -palat laitetaan. Sieltä se sitten laski, että osien hinnaksi tulee noin 150 euroa. Turhaa niitä lähtee kyselemään monesta paikasta. En sen tarkemmin kysellyt osien merkkejä. Onko jotain merkkiä, jota kannattaa välttää?

Tuo B-huolto varmaankin kannattaa teettää merkkihuollossa, kun se maksaa vain sen 99 euroa? Loput sitten siellä työpajalla.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #42 : 23.07.2014, 17:43:01 »
Onko jotain merkkiä, jota kannattaa välttää?

Ei tule mieleen erityistä merkkiä mutta nivelissä just Lemförder ja TRW Moog on paremmasta päästä. Jarrupaloissa Bosch ja Ferodo on oikein hyviä. Jos menet Autopartsmarketin sivuille, niin siellä on laaja valikoima joista voi hinnan perusteella päätellä mikä on laadukasta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #43 : 24.07.2014, 09:38:28 »
Ja jos ulommaisilla raidetangon päillä on paljon kilsoja (yli 100 000 ) niin vaihattasin ne samalla vaikka ei olisikaan väljää. Sekin riippuu, että paljon ajaa vuodessa. Itse yli 50tkm ja toiset ei aja kuin 5tkm.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

juha_1

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #44 : 28.07.2014, 15:37:45 »
Tanko on Moog. Jarrupaloja on kahdet, kun eivät tienneet kummat on oikeat. Bosh ja Lpr. Eikö niistä oikeasti näe oikeanlaista rekisteritunnuksen perusteella?