Kirjoittaja Aihe: 5008 - Turbon jäähdytyspumpun ja turbon rikkoutuminen (THP)  (Luettu 3707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uoto

  • Vieras
Auto: 2010 5008 1,6 THP 156 Sport.

Yksi masentava kertomus lisää THP koneisista Pösöistä ja huollon toiminnasta/asiakaspalvelusta.

Keväällä -13 määräaikaishuollossa todettiin että tubon jäähdytyspumpun olevan rikki (~47tkm ajettu tuolloin). Sain valittelun/todistelun jälkeen tuosta osat menemään takuuseen. Syksymmällä uudelleen huoltoon kun sisään tulee palaneen haju -> todetaan että turbo on rikki. Turbon näkee vuotavan myös ulos öljyä mutta huollon mukaan vielä huonompi homma on imusarjaan/välijäähdyttimelle päätyvä öljy.

Mielenkiintoisen asiasta tekee se että ko jäähdytyspumppu on todennäköisesti näitä viallisia sarjoja mutta vikaantumisestahan ei mitään vikavaloja syty. Tuon pumpun rikkoutumista tai vikaantumisen huomaamatta jättämistä ei oikein voi kuluttajan syyksi jättää. Huollon mukaan tuon pumpun rikkoutuminen ei myöskään aiheuta turbon rikkoutumista. Eli heidän mukaansa ko jäähdytyspumppu on tarpeeton. Turbo on kuluva osa ja kuuluukin hajota noin 50tkm ajokilometreillä. Maahantuojan vastaantulo kuukausien soittelun ja vänkäämisen jälkeen on 30% varaosien osalta. Toisinsanoen hyvä jos edes katteitaan menettävät.

Toiminta etenkin huollon osalta on ollut lähestulkoon koko ajan ala-arvoista. Kohteliaaseen sävyyn olen asioita yrittänyt hoitaa mutta lupauksista huolimatta ei kuitenkaan edes viitsitä asioista informoida vaan jatkuvasti pitää soitella perään ja kysellä missä mennään. Toisaalta käytännössä mihinkään ei ole päästy. Olen kahteen otteeseen vienyt tapausta maahantuojan virallisessa huolto/myyjäliikkeessä ylempään portaaseen mutta asioiden hoitaminen yrityksen sisäisesti ei tunnu kiinnostavan. Tällä hetkellä tapaus on kuluttajavirastolla odottelemassa ehdotusta miten asioita jatketaan. Kovin valoisalta ei homma edelleenkään näytä.

Auto on ostettu liikkeestä missä näitä myös uutena myydään (ja huolletaan). Minulle ko auto on myyty vuoden maahantuojan käytössä olleena. Huollot on tehty vähintäänkin ohjelman mukaisesti ja mm jakopääkin jo kertaalleen minunkin aikana uusittu.

Olisiko foorumilaisilla vinkkejä miten tulisi edetä? Kuluttajana on hieman vaikea väitellä onko tuo pumppu vaikuttanut turbon hajoamiseen vai ei (kuulemma ei mitenkään mutta kirjallista lausuntoa en tästä heiltä tietenkään saa, ihme homma sinällään). Olen vedonnut siis kuluttajana tuotteen virhevastuuseen jäähdytyspumpun osalta (täysi korvaus työ & osat). Toki myös turbo lienee samalla tavoin viallinen yksilö jos kerran jäähdytyspumppua ei oikeasti mihinkään tarvita (~50tkm).

Jos mitään muuta ei tästä kirjoituksesta jää käteen niin ainakin THP moottorien omistajien kannattaa kuullostella aina toisinaan käykö tuo jäähdytyspumppu. Ehkä se kuitenkin on tarpeellinen laite turbon elinkaaren kannalta...

Legge

  • Vieras
Mikä siinä turbossa on oikeasti rikki? Ulospäin vuotava öljy + käry kuulostaa siltä, että turbolle öljyä syöttävä putki on prakannut (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53858.0). Melkolailla tyyppivika, jota on myöhemmin yritetty ehkäistä lämpösuojalla. Toki, jos olet pitkään ehtinyt ajella vuotavalla putkella, niin turbo on voinut kärsiä muutenkin.

30% pelkistä osista kuulostaa liian vähältä, vaikka itse joudut todennäköisesti jotain maksamaan. Esim. 30% maahantuoja + 30% myyjäliike vaikuttaisi paremmalta. Kannattaa ainakin kirjelmöidä kuluttajaneuvojalle asiasta.

EDIT: Mitä tulee kirjallisiin lausuntoihin, teet itse kirjallisen reklamaation liikkeelle, missä perustelet kantasi. Siihen vaadit 2 viikon sisään kirjallisen vastauksen, jossa saavat satuilla omat selityksensä. Nämä paperit toimitat sitten sinne kuluttajaneuvojalle aikanaan.

EDIT2: Ja tosiaan, noita pumppuja on näistä prakaillut. Moottorin sammutuksen jälkeen pitäisi etupäästä kuulua hetken aikaa sirinää. Jos ei kuulu, niin pumppu on sökö = ei hyvä homma.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 14:37:39 kirjoittanut Legge »

uoto

  • Vieras
Turbo vuotaa öljyä sekä sisään että ulos. Ulkoisen vuodon näkee ihan silmämääräisesti ja todennäköisesti kyse on juurikin tuosta öljyä syöttävästä putkesta. Huollon mukaan suurempi ongelma on sisäinen vuoto eli turbolta välijäähdyttimelle lähtevä putki on öljyinen ja välijäähdytin myös. Epäilen että pitkään en vuotavan putken kanssa ole ajellut ja myös kilometrejä on tällä välin tullut hyvin vähän. Lienee jopa mahdollista että ko vuoto putkeen on tullut jokun pura/kasaa operaation seurauksena (jakopää/jäähdytyspumppu/turbon rassaus).

Reklamaatio on tehty ensimmäisen kerran syksymmällä vapaamuotoiseen formaattiin sähköpostitse-> ei mainittavaa vaikutusta. Ja nyt myöhemmin kuluttajaviraston pohjan mukaisesti. Kohtapuoleen tuo kaksi viikkoa tuossakin tulee täyteen. Näkisin myös itse että 75% suuntainen korvaus työ/osat osalta olisi ihan ok ja tämä on myös jotakuinkin linjassa kuluttajaviraston "ennakkopäätöksien" kanssa.

Onko kellään tietoa miten fataalia tuon jäähdytyspumpun rikkoutuminen oikeasti on? Epäilen että se ei ihan turha kuitenkaan ole ja voiko tuon rikkoutuminen jopa haitata normaalia jäähdytystä? Kun tuo hajosi pyysin itselleni vanhan pumpun tai takuuseen uuden. Sain takuuseen uuden enkä siis päässyt näkemään miltä hajonnut pumppu näyttää.

SaPeKa

  • Vieras
Ainakin osa putken sisälle tulevasta öljystä tulee huohottimesta eli turbo ei välttämättä vuoda öljyä systeemiin.

Legge

  • Vieras
Varma ei voi tietenkään näkemättä olla, mutta kuulostaa sonnalta. Veikkaan, että turbossa ei ole mitään vikaa. Pelkästään huohotuksesta (kumiletku tulee venttiilikopan päältä imuputkeen) kertyy välijäähdyttimeen niin paljon öljyä 3 vuodessa, että voi kaataa mukiin huolella. Putkien pinnat ovat varmasti öljyiset jokaisessa THP:ssa.

Ulkoisen öljynsyöttöputken vaihtaminen on toki sekin ~500 euron keikka merkkihuoltamossa.

uoto

  • Vieras
Mulla on vähän sama mutu asiasta. Täytyy olla joku syy miksi maahantuoja on niin kovin nihkeä asian suhteen (tai sitten myyjäliike). Joko turbo ei ole rikki vaikka näin minulle on väitetty ja pyydetty lupaa 2800€ muodolliseen korj(v)aukseen tai sitten oikeasti näytän siltä että muutama tonni vuodessa on ihan ok uudehkon auton ylläpitoon.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Riippuen ajosta sitä öljyä voi olla runsaastikin siellä ahtoputkissa. Pumpun rikkoutuminen ei näy kuljettajalle, mutta vikakoodi jää muistiin.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99