Auto: 1999 406 2,0 (2. mallisarja).
Pelti ei meinannut aueta ja avauskahvasta, kun kääntää peltiä avatessa, tulee "venyvä" vaikutelma, aivan kuin vaijeri olisi juuri napsahtamassa poikki, mutta lopulta pelti kuitenkin aina aukesi, kunnes lopulta tilanne oli, että konepelti ei mennyt lukkoon enää ollenkaan, jolloin vasta oli pakko alkaa ongelmaa tutkimaan.
Itse epäilin myös vaijerin kuntoa, mutta syyksi paljastuikin kuitenkin vain vaijerin kuoren "lipsuminen" sen konehuoneen puoleisen "lukituksen" puolelta (ks. kuvat 1 ja 2) ja tästä johtuva konepellin lukon päädyssä oleva vaijerinpään "klunssin" (ks. kuva 3, punaisella merkitty) törmääminen vaijerin kuoren reunaan(ks. kuva 3, keltaisella merkitty), kun konepeltiä avataan ja vaijeri alkaa kiristymään ja "klunssin" uppoaminen vaijerin kuoren sisään (jossa vaiheessa lukkomekanismi aukeaa, jos liikematka vielä siihen riittää), sekä vielä mahdollisesti '"klunssin" upottua vaijerin kuoren sisään sen jumittumisen sinne niin, että palautinjousi (ks. kuva 3, vihreällä merkitty) ei jaksa sitä sieltä irti kiskoa, aiheuttaen sellaisen tilanteen, että pelti ei enää kiinni laitettaessa lukitu.
Korjaus oli helpompaa kuin aluksi oletin, siitä onnekkaasta tapauksesta johtuen, että konehuoneen puolella todella on erillinen vaijerin kuoren kiristin (ellei tämä sitten ole joku omaan yksilööni jälkikäteen tehty viritys ongelman korjaamiseksi jo joskus aikaisemmassa vaiheessa). Myöhemmässä vaiheessa, kun homman tietää ja osaa, ei edes maskin irrottaminen ole toimeenpiteen suorittamiseksi välttämätöntä, mutta tässä kuvaan sen tehtäväksi, koska itse jouduin näin tekemään, jotta sain itse ongelman syyn todennettua.
1. Pelti auki.
2. Irrota keulamaski (3 muovista 'pikakiinnitysnastaa' yläreunan päällä + 2 klipsiä takapuolella alareunassa puskuriin kiinni).
3. Tutki, onko ongelma kuvauksen kaltainen:
a. Paina konepellin lukkokieli (ks. kuva 3, sinisellä merkitty) alas lukkoasentoon eli kuten pelti olisi kiinni.
b. Pyydä kaveria avaamaan peltiä normaalisti avausvivusta samalla itse tutkien, törmääkö vaijerin pään "klunssi" avatessa vaijerinkuoren reunaan ja uppoaako "klunssi" vaijerin kuoren sisään (HUOM! Testauksen jälkeen muista tarkistaa, että konepellin lukkokieli jää ylös, aukiasentoon ennen kuin paiskaat itse pellin kiinni).
4. Jos totesit, että ongelma oli kuten kohdassa 3a ja 3b on kuvattu, paikanna konehuoneen etureunan pellistä kuljettajan puoleisen ajovaloumpion keskivaiheen paikkeilta T-20-kokoinen torx-ruuvi (kuvassa 1 punaisella ympyröity) samalla pitäen toista kättä ruuvin alapuolella, jossa on vaijerin kuoren lukituspala (kuvassa 2 punaisella ympyröity), jottei se pääse putoamaan (mikä on epätodennäköistä, koska se on vaijerin kuoressa kiinni).
5. Irrota vaijerin kuoren lukituspala vaijerin kuoresta ja vedä vaijerin kuorta niin paljon kuin mahdollista pois päin konepellin lukosta päin niin, että vaijerille jäisi mahdollismman paljon liikkumavaraa kuvassa 3. punaisella kuvatun vaijerin pään "klunssin" ja keltaisella kuvatun vaijerin kuoren pään välille.
6. Kiinnitä vaijerin kuoren lukituspala takaisin vaijerin kuoreen ja kiristä se kunnolla paikoilleen, jotta vaijerin kuori pysyy nyt uudessa "korjatussa" kohdassaan, kun konepellin lukkovaijeria kiskotaan auki.
7. Testaa uudelleen kohdan 3a ja 3b. mukaisesti, napsahtaako lukko nyt helpommin auki, ja että "klunssi" ei pääse enää sukeltamaa vaijerin kuoren sisään (mikä siis sinne jumiutuessaan aiheuttaa sen, että pelti ei enää mene lukkoon). Ja taas testin jälkeen muista, että konepellin lukko jää aukiasentoon ennen kuin paiskaat pellin kiinni).
8. Jos homma korjaantui, maski takaisin paikoilleen ja pelti kiinni.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.