Kirjoittaja Aihe: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus  (Luettu 9179 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JS

  • Vieras
607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« : 13.03.2012, 11:58:10 »
Auto: 2007 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).

Vaihdatin etuiskareiden kääntölaakerit ja samassa yhteydessä huomasivat oikeanpuoleisen iskunvaimennuksen säädön olevan rikki. Ohut tappi, joka on iskunvaimentimen yläpään kierreosan sisällä ja jonka tulisi painua iskunvaimentimen päällä olevan säätöyksikön onton akselin sisään, on poikki. Service Boksin kuvissa ei ole tuo tappi näkyvissä. Onko kellään käynyt samoin, tarkoittanee uuden iskunvaimentimen vaihtoa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #1 : 13.03.2012, 12:20:10 »
Ei vaimenninta tarvitse vaihtaa, vaan se vaimentimen päässä oleva aktuaattori - menee vaihtoon. Liekö tuo jossain huollossa murjottu, kun vaimenninventtiilistön kääntöön ei kovinkaan suurta voimaa tarvita.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #2 : 13.03.2012, 12:47:36 »
Tarkoittanet aktuaattorilla tuota mustaa mötikkää, joka tulee kahdella kuusiokolopultilla iskarin päälle kiinni, sanoin sitä aiemmin säätöyksiköksi. No, irroittelin aktuaattorit kummaltakin puolelta ja ne ovat mielestäni ehjät, kummassakin ontto putki (muotoiltu neliskanttiseksi) alapuolella. Iskareissa sensijaan vasemmalla (tämä siis ehjä) on vaimentimen pään kierreosan sisällä pystyssä tappi joka jää sinne kun aktuaattorin vetää ylös. Tappi painuu aktuaattorin putken sisään aktuaattoria asennettaessa ja sitä sitten aktuaattori pyörittelee (vai painaako se sitä?), näin oletan. Oikeassa iskarissa ei tuota tappia kierreosan sisällä enää ole, lienee katkennut pois. Tarkoitatko että tuo iskarin yläpään kierreosan sisään jäävä tappi on jotenkin sinne asennettavissa, tuleeko tuo uuden aktuaattorin mukana? Perskules kun en tutkinut tutkinut iskarin päätä tarkemmin, katsoin vaan että aktuaattorin vastakappale (tappi) siellä törröttää. Täytyy tutkia uudelleen.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #3 : 14.04.2013, 09:31:30 »
No niin, katsastuksessa tämä asia tuli taas ajankohtaiseksi. Oikeassa etuiskarissa siis tuo vaimentimen päässä oleva tappi poikki -> sen säätö ei toimi. Etuiskareille vaimennuksen mittaus (säätö AUTO asennossa) antoi vasen yli 50, oikea yli 70. Takaiskareissa kummatkin karvan yli 20 ja hylsy tulossa lausunnolla "takaiskarit aivan sökö". Hyppäsin kabiiniin ja laitoin jousituksen SPORT asentoon, uusi mittaus ja kumpikin takaiskari karvan alle 50, eli siis täysin hyväksyttävät ja kunnossa. Noista mittauksista voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että tuo rikkinäinen etuiskari sekoittaa koko säädön, tai järjestelmä ei siitä syystä säädä AUTO asennossa ollenkaan, vain SPORT:lla vetää jäykäksi. No, jotain tarttis tehdä. Vaihtoehtoina on  1. kaikki iskarit uusiksi ja sopeutus, 2. etuiskarit uusiksi ja sopeutus tai 3. oikea etuiskari uusiksi ja sopeutus. Vaikka iskarit pitäisi vaihtaa pareittain, olen kallistumassa vaihtoehdon 3. kannalle. Vaikka uusittaessa vain toinen etuiskari pientä eroa vaimennukseen tulisikin (vuotoa ei ole ollut), olisi se kuitenkin parempi kuin nykyinen täysin sekaisin oleva vaimennus, jossa edes takaiskarien säätö ei toimi vaan ne ovat aina löysimmillään ja tuon todellakin tuntee ajossa. Lisäksi pelkästään etuiskarit maksanee minimissään vaihdettuna 600€ per puoli. Kaikissa vaihtoehdoissa on kuitenkin tehtävä tuo vaimennuksen sopeutus ja se on se kaikista epäilyttävin osuus. Kun on tullut vastaan kaikenlaista ihmeellistä noiden Peugeot merkkikorjaamoiden kanssa (mm. takapyörien kulmia ei voi säätää jne jne), epäilyttää että noinkohan tuotakaan hommaa osataan tehdä oikein? Onko kukaan koskaan joutunut teettämään alustan sopeutusta ja onko se onnistunut? Niin ja tuota oikean rikkinäisen etuiskarin mittauslukemaa 70+ ihmettelen myös, viitanneen siihen että säätötapin katketessa iskari on jäänyt jäykimmilleen tai ainakin lähes? Jos tappi olisi katkennut tehdyssä kääntölaakeriremontissa, olisiko sen pitänyt jäädä löysimmilleen kun auto tuskin on ollut käynnissä iskaria irroitettaessa vai toimiiko järjestelmä niin, että sammutettaessa /  auton ollessa paikallaan vaimennus menee jäykäksi? Jotenkin tuntuisi että vaimennus menisi löysäksi kun auto ei liiku ja jäisi siihen asentoon sammutettaessa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #4 : 14.04.2013, 09:39:57 »
Voi olla että tulee takapään iskarit kuntoon kun arvoja vähän muuttaa takajousituksen osalta.
Peugeot 3008 hybrid

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #5 : 14.04.2013, 09:47:35 »
Miksi säädöt olisivat muuttuneet, ainoa muuttuja on tuo rikkinäinen etuiskari? Epäonnistunut sopeutus -> unettomat yöt -> alkoholismi -> lopputili -> perheen hajoaminen -> ....

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #6 : 14.04.2013, 11:21:06 »
Ei hätiä. Tuollaisia aktuaattoreita löytyy hyllystäni. Pitäisi tarkistaa, onko 607:ssa täysin sama komponentti kuin 407:ssa. Autosi VIN ja DAM? Tehdyt sopeutukset alustalle eivät muutu, jos tukivarsien potentiometreihin ei kosketa. Iskaritesti ei oikein passaa AMVAR-alustalle, puhun kokemuksesta nimimerkillä "ex-Amvar 8 >Koni Fsd 10+  ;). Laita yv:tä, niin haetaan ratkaisu. Purkuosiakin löytyy 607:aan. Itse sopeutus on helppo tehdä, korkeudet tasaisella alustalla akselikohtaisesti samoiksi. 


 
« Viimeksi muokattu: 14.04.2013, 11:24:20 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #7 : 14.04.2013, 11:51:45 »
Vika ei ole aktuaattorissa, vaan iskarin päässä oleva säätötappi on poikki eli vaatii sen iskarin vaihdon. (iskarin kiinnityspää on ontto ja tappi pitäisi olla siellä sisällä, tappi menee aktuaattorin onttoon akseliin). PPS:ssä näyttää olevan valikossa tuo iskunvaimennuksen sopeutus, mutta en ole sitä kokeillut koska muistaakseni tällä palstalla joku kirjoitti joskus, että toimenpidettä varten on auto saatava ilmaan niin, että renkaat roikkuu vapaana? Koetin katsella purkaamoilta josko löytyisi suunnilleen saman verran ajettu säädettävä/vuotamaton iskari, mutta en löytänyt. Jos sopeutuksen voi tehdä tasaisella tuo purkuiskari olisi yksi vaihtoehto, sitten vaan sopeutus omalla PPS:llä.

Edit 1: Iskunvaimennus on herjannut vikaa useampaan kertaan aina jos kuormaa on ollut takana. Muistaakseni vikatieto tuli "alustan korkeustiedosta" ja se oli tullut kaikista nurkista. Kuittailin ne pois ennen katsastusta. Sen katsoin katsastuksessa että ainakin nuo potentiometrien välitysvivut on ehjiä.

Edit 2: Espoossa olisi näköjään iskari autovahinkokeskuksella, mutta se on 2,2/2003 mallista joten lienee ilman säätöä? Täytyy soittaa.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2013, 12:11:34 kirjoittanut JS »

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #8 : 14.04.2013, 12:29:59 »
Näyttää olevan niin, että dieseleissä on sama iskari kuin tuossa bensa V6:ssa, muissa bensa 2,2:ssa varaosanumero on eri vaikka säätyvä alusta olisikin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #9 : 14.04.2013, 12:32:21 »
3.0 V6 ja 2.7 V6 mallin iskarit käy.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #10 : 14.04.2013, 12:54:20 »
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23974276

Kyllä PUG-508 tietää, meitsi komppaa  ;)- Tuosta iskari satasella. Katso jousien värikoodi. Jos haluat vähemmän ajetun, niin vasurikin käy, kun purat jousen...muuten oletko katsonut, että korkeudensäätöpotentiometrien vivut ovat kiinni pallonivelessä?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #11 : 14.04.2013, 14:51:56 »
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23974276
Jos haluat vähemmän ajetun, niin vasurikin käy, kun purat jousen..

Tuon kuvan perusteella rakenne on epäsymmetrinen ja siinä on siten kätisyys. Myös varaosakatalogissa on eri osanumerot: linkki. Varaosanumeroiden -ja kuvan perusteella 407:n alustan iskunvaimentimet ovat erilaiset: linkki.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #12 : 14.04.2013, 16:17:59 »
Noista mittauksista voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että tuo rikkinäinen etuiskari sekoittaa koko säädön, tai järjestelmä ei siitä syystä säädä AUTO asennossa ollenkaan, vain SPORT:lla vetää jäykäksi.

Ajoneuvon ollessa pysähtyneenä vaimentimet ovat löysimmässä asennossa.

Samasta asiasta on väännetty katsastuskonttorilla täälläkin. Eivät meinaa millään tajuta/uskoa. Onneksi on sport nappi, jolla vaimentimia saa hiukan jäykistettyä paikaallankin.

Autosi takavaimentimissa ei ole mitään vikaa. Etuvaimennin josta puuttuu aktuaattorin akseli, voi olla missä asennossa vaan eli venttiilistön säädin pääsee pyörimään vapaasti.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2013, 16:23:32 kirjoittanut Benkku »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #13 : 14.04.2013, 18:20:52 »
Näin on. Sporttiasennolla ei ollut suurta vaikutusta iskaritesterissä (on dokumentoitu). 607:ssa on (jousi-iskaripaketti) McPherson, 407:ssa RoadTouch-alusta, eli jousi erillinen. Katsoin 407 AMVAR-iskarin tappia. On lujasti kiinni ja kun vetää kärkipihdeillä irti, niin alkaa ilmestyä öljyä onton akselin koloon. Siis kertakäyttöinen KYBbi  ;). Ruotsista varaosana on halpa. 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Sähkösäätöinen iskunvaimennus
« Vastaus #14 : 14.04.2013, 19:00:25 »
PUG:n kertoman 2,7:n lisäksi kaikissa facelift dieseleissä näyttäisi olevan sama varaosanumero etuiskareille kuin tuossa bensa V6:ssa eli ne käynee ja vasen/oikea iskari ovat erilaiset. 407:n iskarit ei varaosanumeron perusteella käy kuten PL kertoikin. Vuosi sitten kun katsastin saman auton oli takaiskareiden arvot ihan "normaalit" 40-50 vaikka säätö oli automaatilla, siksi epäilen säädön toimivuutta. Vaimennusta säädetään ajoalustankin mukaan, joten olettaisi sen jäykistyvän mitattaessa kun rengasta "pompotetaan"? Vai voiko olla niin, että nopeuden ollessa 0 ei säätöä tehdä? Niin ja kuten jo aikaisemmassa viestissä kerroin, niin tässä tapauksessa Sport asennolla oli suuri merkitys iskaritestissä (n. 20 -> n. 48). Pelkällä Auto asennossa tehdyllä mittauksella auto olisi hylätty takaiskareista, onneksi olin itse sitä käyttämässä katsastuksessa.
En itsekään usko, että takaiskareissa on vikaa mutta se on varma, että säätö ei toimi, on sen verran eksoottista kyytiä, jopa muijakin on maininnut tuosta pomppimisesta ja jos se tuon huomaa niin on se todella perseellään. Kiitos linkistä, arjen tullen pitää tutkia ja hommata ensin tuo iskari, sitten vaihto ja sopeutus. Senhän näkee sitten voiko tuon sopeutuksen tehdä ilman nosturia. Onko tietoa miten iskarin tappi pyörii,  säätö jäykemmäksi myötäpäivään kuten hana ja löysemmäksi vastapäivään vai? Pitäis saada asennettavan iskarin tappi samaan asentoon kuin paikallaan oleva.