Kirjoittaja Aihe: 508 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 109513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #120 : 22.03.2017, 08:47:52 »
Kyllähän tehdas ja maahantuonti noita on aika hyvin korvannutkin jos huoltohistoria kunnossa.
Huoltamattomaan yli 6v vanhaan autoon on toki hieman vaikea odottaa korvausta saavansa...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #121 : 22.03.2017, 08:58:20 »
Siis myös auton toisesta omistajasta eteenpäin? Itse olin huomaavani, että kiinnostus osallistua korjauksiin oli oman THP: n ongelmiin vähäinen. Luovuin autosta 32 tuhatta ajettuna jakopään oireiun lisääntyessä. Eka jakopää remontti 20 tuhatta ajettuna ja pösöliike oli tämän auton vaihtanut  naapuriliikkeen kanssa päästäkseen ongelmasta eroon.

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #122 : 22.03.2017, 17:51:35 »
Hieman offtopic:

Tiedossa on 2011 vuosimallin Peugeot RCZ THP200 koneella, nyt ajettu yli 180000 tkm ja vielä mennään alkuperäisillä jakopään kilkkeillä. Auto on ensimmäisellä omistajalla.
Lisäksi 3 muuta THP200:sta on tiedossa millä on ajettu kyllä edellämainittua vähemmän, n. 130000 tkm, n. 110000 tkm ja n. 60000 tkm. Ja  nämä ovat myös alkuperäisillä jakopään kilkkeillä.

Pieni on otanta, mutta kertoo ehkä jotain.

THP200/THP205 versiossahan on eri jakopäänkilkkeet kuin tuossa THP156:ssa.
On kyllä pikkuisen on säästetty väärässä paikassa tuon THP156:sen osien suhteen kuin noilla kilsoilla poikivat... :o
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Hippy205GTI

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #123 : 19.04.2017, 11:12:40 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP 156 (automaatti, 120 000 km).

Auto: 2011 508 1,6 THP 156 (70 000 km).

Käytin tänään omaa 508:a Länsiautossa, nykimisen vuoksi. Ensin todettiin että juu putsataan venttiilit ja imusarja vaihdetaan. Kun noudin auton sanottiin että asia korjaantuu ohjemistopäivityksellä. Tämä päivitys on tehtaan kampanja. Nyt sitten pyydetään tarkkailemaan ilmeneekö vika uudestaan.....   En ihan vakuuttunut korjaamon asiantuntevuudesta...

Selvisikö Sinulle tai jollekin muulle nykimisen syy? Omassani (156 SW/autom) nykiminen ilmenee kiihdytyksessä tai tasanopeudella (säätimellä) ajettaessa ylämäissä. Onko muilla vastaavia häiriöitä ilmennyt?

Mitä tuolle tehtiin ja mitä maksoi? Paraniko mainituilla toimilla; ohjelmistopäivitys vai ventiiliä ja imusarjaa vaihdettiin?

Missä muilla vika on ollut, kun nykimistä on ilmennyt?

Tällainen tieto olisi hyödyllistä, kun sitä huoltoon viedään. Siellähän saatetaan aloittaa  epätodennäköisimmästä päästä, jolloin korjauslaskua saadaan kehittymään. Kun mikään vikakoodi ei asiasta kerro, ei mitään helposti havaita ja etsiskelyyn saa aikaa toki kulumaan.  ;D


JyrkiL

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #124 : 19.05.2017, 12:15:07 »
Auto: 2014 508 1,6 THP 156 (45 000 km).

https://www.youtube.com/watch?v=kXeEo8wWqzw

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #125 : 22.05.2017, 13:24:43 »
Yleisin nykimisen syy on karsta tai korkeapainepumppu...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Hartsa

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #126 : 10.07.2017, 18:49:04 »
Auto: 2013 508 SW 1,6 THP 156 (n. 109 000 km).

Tulipahan ostettua Peugeot.

Auto oli käynyt marmoritiskillä huollossa 103000km kohdalla, eli noin 4kk sitten, tällöin oli kaikki ollut kunnossa (varmistettu soittamalla huoltoon). Auto alkoi ostamisen jälkeen parin päivän päästä vuotaa venttiilinkopan tiivisteestä öljyä ja liikkeelle lähdettäessä esiintyi ajoittain tehon puutetta. Auto huoltoon ja huollon tuomio; jakoketjusarja vaihdettava ja venttiilikopan tiiviste.

Ok, myyjäliike hoitaa osan ja itse pienemmän osan. Tänään piti työt alkaa ja moottoria purettaessa huomasivat että kappas jäähdytinnesteet ja öljyt näyttävät hyvin saman värisiltä ja koostumuskin on jokseenkin sama. Epäillään kannentiivistettä, mutta mistä sitä tietää vaikka olisi halki koko moottori.

Eli käytännössä 6000km aikana auton moottori tullut täysin valmiiksi. Hienoa Peugeot.

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #127 : 10.07.2017, 21:13:12 »
Kauhiasti on kaikkea muuta tarinaa tässä topicissa suunnilleen lankomiesten Ladoista maapallonkiertäjämersuihin saakka, joten palataanpas hetkiseksi ihan aiheeseen, eli THP-moottoriin. Seuraavana tarinani omistamastani 508 SW THP 156 -11 autosta. Ajopeli tuli minulle 96tkm ajettuna, jolloin havaittavissa oli jo pientä nykimistä. Tietoinen riski joka laukesi.

88tkm 9/15 jakoketju II hilppeineen (Tämä tehty edelliselle omistajalle takuuseen)
111tkm 10/16 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, no more goodwill)
139tkm 4/17 jakoketju III hilppeineen (omaan piikkiin, uusimman tyypin ketju öljyreijillä)
141tkm 5/17 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, there´s no goodwill around, hämmästyttävän lyhyt väli edellisestä puhdistuksesta mutta kunnon kakut oli jo)
147tkm 7/17 turbon lisävesipumppu (OEM-pumppu maailmalta oli aika paljon edullisempi kuin marmorin pyynti...)

Tällä hetkellä vikaa ilmoittelee myös öljypumpun jumissa olevan paineenalennin, mutta sitä ei tarvitse korjata, sillä ei täydestä öljynpaineesta haittaa ole eikä kyseessä ole päästöihin vaikuttava vika (=ei huomioida katsastuksessa). Tyyppivikoja on siis moottorissa keskimäärin neljä (ketju, kanavat, korkeapainepumppu ja öljypumpun säädin) ja niistä minulla on nyt jo kolme. Katsotaan missä vaiheessa korkeapainepumpun kanssa päästään hommiin. Knok knok...

Joku tuossa aikaisemmin kommentoikin, että nykiminen johtuu lähes poikkeuksetta korkeapainepumpun tiivisteiden pettämisestä tai sitten imukanavien imuventtiilien karstoittumisesta. Asia on sekä kokemukseni että kokeneen THP-mekaanikon ammatillisen kokemuksen perusteella juuri näin. Kahdesti tehdyn imukanavien puhdistusoperaation ja yhden ketjunvaihdon kokemuksella ketjun venyminen ei oireile nykimisenä, eikä toisaalta ketjun vaihto vaikuta karstoittumisen aiheuttamaan nykimiseen millään tavalla. Myöskään moottorinohjaussoftalla tai muulla maasähkölaahaimilla ei nykimistä poisteta. Ketjun venyminen voi vaikuttaa karstoittumisen nopeuteen, mikäli ketju venyy niin paljon että se alkaa vaikuttaa ventiilien ajoitukseen. Perusongelmaan ei vain ole mitään ratkaisua olemassa, sillä varsinaisen oikean EGR:n puuttumisen vuoksi pakokaasujen kierrätykseen imukanavissa ei ole mahdollista vaikuttaa.

Tämä kirjoitus ei ole itkemistä eikä kannustusta paalaamaan kaikki THP:t, vaikka sellainen kieltämättä on käynyt mielessäkin. Kuhan tässä summailen, että normaali käyttäjä ei voi vaikuttaa näihin vikoihin oikeastaan millään tavalla. Itselläni ei ole vaihtoehtona laittaa vehjettä kiertoon, häviäisin siinä nyt enemmän kuin ajamalla edelleen itse. Kone ei huohota, kuluta öljyä ja turbon ilmaputket ovat täysin kuivat. Kone on siis edelleen mekaniikaltaan niin terve, kuin se uudella ketjulla ja puhalletuilla kanavilla vain voi olla. Eikä ole valittamista käyttöominaisuuksissakaan tällä hetkellä. Onneksi talouden toisessa autossa on selvitty vähän vähemmillä lisämausteilla.

« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 21:19:41 kirjoittanut Salmiakkipatonki »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #128 : 10.07.2017, 21:40:21 »
Salmiakkipatonki, hyvä raportti kokemuksista tämän moottorityypin kanssa. Ja varsin asiallinen vaikka onkin ollut riittävästi tuota ongelmaa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #129 : 11.07.2017, 07:15:55 »
Kauhiasti on kaikkea muuta tarinaa tässä topicissa suunnilleen lankomiesten Ladoista maapallonkiertäjämersuihin saakka, joten palataanpas hetkiseksi ihan aiheeseen, eli THP-moottoriin.

Oli, siivosin, koitetaan pysyä jatkossa aiheessa.

Tuolla muualla on osioita joissa voi täysin vapaasta keskustella mistä tahansa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #130 : 11.07.2017, 08:10:28 »
Hyvä juttu. Pääasia, että THP:n ongelmat ovat ratkaisuna tiedossa. Helppo korjata ja hyväksyä moottorityypille ominaisena  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #131 : 11.07.2017, 08:22:40 »
... Helppo korjata ja hyväksyä moottorityypille ominaisena  ;).

"Pikkuvikoja - helppo korjata" (Joni Skiftesvik: Katsastus)
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #132 : 11.07.2017, 08:35:04 »

 Perusongelmaan ei vain ole mitään ratkaisua olemassa, sillä varsinaisen oikean EGR:n puuttumisen vuoksi pakokaasujen kierrätykseen imukanavissa ei ole mahdollista vaikuttaa.


Koskeekohan tämä ongelma kaikkia nykyaikaisia bensaturboja?

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #133 : 11.07.2017, 09:53:05 »
Koskisiko ainakin bensiinikäyttöisiä suoraruiskutusmoottoreita?
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

sMoMcInnen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #134 : 12.07.2017, 17:45:53 »
Auto: 2013 508 SW 1,6 THP 156.

Lyhyt moottorivikahistoria oman kulkineen osalta, muita vikoja ei ole ollut, siitä iso plussa.

Kuten tuolla tehottomuutta -ketjussa jo on tullut sanottua, auto on muuten parasta mitä olen omalla rahalla ostanut ja siksi tuon moottorin kanssa pelleilyt sekä ottaa päähän ja samalla sen pystyy jotenkuten nielemään.

500 km - 05/2013 - uusi auto ja hymy herkässä
23 000 km - 4/2014 - laahain ja ketjunkiristin
38 000 km - 10/2014 - jakopääremppa, imukanavien puhdistus
64 000 km - 8/2015 - piti olla jakopääremppa, päätyikin koko moottorin vaihtoon, mäntään palanut reikä. Uusi moottori uudella ketjulla. Samoihin aikoihin viikon sisään vaihdettiin öljynlauhdutin (tehokkaampaan) ja turbo (siipien säätöakselin laakerissa välystä).
Edellä mainitut meni kaikki takuuseen (3 vuotta).

100 000 km - 04/2017 - korkeapainepumppu
Kustannusarvio oli noin 800-900 euroa, mutta korjaamo oli oma-aloitteisesti ollut yhteydessä sekä maahantuojaan ja tehtaaseen. Minulle jäi maksettavaksi osa työstä, noin 150 euroa.

Kuten näkyy niin uusi moottori on jakopään osalta jaksanut hienosti ensimmäiseen verrattuna, 40 000 km ilman ongelmia. Nyt mittarissa on noin 106 000 km ja se on alkanut nykimään kiihdytyksissä ja siksipä taitaa olla aika alkaa varautumaan imukanavien putsaukseen. Minkäs hintainen keikka se mahtaa olla? Nimimerkillä, lomarahat meni jo...

Vihdoin, 190 päivän odotuksen jälkeen, 208 GT Line PureTech 130 EAT8-automaatti