Kirjoittaja Aihe: 406 - Näppäiltävä ajonesto  (Luettu 30627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #15 : 13.11.2010, 05:08:22 »
Vihreä valo syttyy, mutta auto ei käynnisty

...ja punainen sammuu vai jääkö palamaan?

eki

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #16 : 13.11.2010, 10:32:07 »
Punainen valo ei jää palamaan, mutta moottori ei saa bensaa eikä näinollen  käynnisty. Mikä käynnistää bensiinipumpun. Koska pumppukin on nyt vaihdettu niin mietin että onko siinä ajonestossa sittenkin jotain vikaa. Koodi on ollut ennen sen poistoa 1111 ja sillä se nyt ainakin näyttäisi toimivan.
Viimeisellä reissulla auto sammui ja nyki monta kertaa ja sitten jäi tuohon parkkipaikalle, eikä enää käynnisty.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #17 : 13.11.2010, 15:00:22 »
Onko moottoritilassa olevassa sulaketaulussa, sulake numero F10 ehjä? Jos sulake on ehjä, tuleeko sille jännite, ajoneston ollessa vihreänä? Mikäli sulake on varmasti ehjä ja jännitettä ei sulakkeella ole, kannattaa katsoa että moottorilassa oleva "törmäyskytkin" on varmasti pohjassa.

Tuntematta kysyjän tarkempaa sähköteknistä osaamista, ei oikein uskalla jakaa tarkempia ohjeita.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #18 : 13.11.2010, 15:19:44 »
...moottori ei saa bensaa eikä näinollen  käynnisty. Mikä käynnistää bensiinipumpun.

Moottorinohjain päätteellään ohjaa kaksoisreleen kelaa, joka kytkee käyttösähköt mm. poltto-ainepumpulle. Tarkista siis kaksoisreleen vetokäämien ohjaukset ja kaksoisrele. Mikäli rele ei saa ohjausta -> johtokatkos, tai ohjaustransistori viallinen. Releen vetäessä, mittaa jännitehäviö keinokuormalla kärkien yli taikka suosiolla uusi rele.

eki

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #19 : 14.11.2010, 23:37:32 »
Vieläkään ei auto käynnisty, vaikka rele, bensapumppu ja sulakkeita on vaihdettu. Mitä vielä voisi kokeilla. Käynnistyykö bensapuppu heti kun virran
kääntää päälle vai vasta kun ajonesto on pois päältä? 

Mitä vikaa pitäisi etsiä?

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #20 : 15.11.2010, 00:30:02 »
Käännä virrat päälle:
-jos kaksoireleen nastaan 14 ei tule akkujännitettä, on vika virtalukossa tai johdotuksessa

Näppäile ajonesto "vihreään tilaan":
-jos kaksoisreleen nastoihin 5 ja 6 ei tule akkujännitettä, on vika joko ajonestonäppäimistössä, johdotuksessa, moottorinohjausyksikössä tai kaksoisreleessä

Jännite tulee kaksoisreleen nastoihin 5 ja 6:
-jos akkujännite ei tule "törmäyskytkimen" nastaan 1, on vika johdotuksessa

Jännite tulee "törmäyskytkimen" nastaan 1:
-jos jännite ei tule "törmäyskytkimen" nastaan 3, on kytkin joko auki, tai viallinen

Jännite tulee "törmäyskytkimen" nastaan 3:
-jos jännite ei tule sulakkeelle F10, on vika johdotuksessa

Jännite tulee sulakkeelle F10:
-jos jännite ei tule bensapumpulle, on vika johdotuksessa, sulakkeessa tai sulakkeen pitimessä

Jännite tulee bensapumpulle:
-jos jännite tulee bensapumpulle, eikä se silti pyöri, on joko pumppu viallinen tai sen maadoituksessa on vikaa

Itse en keksi paljon tuon selvempää tapaa selvittää, missä se vika on. Jos tuota ei pysty selvittämään esimerkiksi virtakynällä, lienee aika viedä auto korjaamolle. Halvempaa se on sittenkin kuin vaihtaa osia sokkona arpomalla.

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #21 : 13.05.2011, 13:38:09 »
Auto käyntiin näppäimistöstä johto irti (olisi löytynyt foorumiltakin jos olisit edes yrittänyt etsiä)

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #22 : 14.05.2011, 07:22:04 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (16-ventt., radiotoiminen kaksinappinen kauko-ohjain).

Olen miettinyt että uskaltaisikohan ajoneston kytkeä pois käytöstä (irroittamalla johto). Mahtaako lyödä totaalisesti lukkoon esim. akun irroituksen yhteydessä? Entä mitä katsastus sanoo pois kytketystä ajonestosta?

Tällaisia asioita olen miettinyt. Tuossa omassa autossani ajonesto oli kytketty avaimeen joka toimi moitteetta 1,5v, mutta talvella tämän vuoden alussa alkoi yht`äkkiä vaatimaan taas koodin näpyttelyä. En saa enää millään konstilla ohjelmoitua sitä avaimeen.
MB E250 cdi

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #23 : 14.05.2011, 07:34:17 »
Entä mitä katsastus sanoo pois kytketystä ajonestosta?

Ajonestolaitteen saa poistaa käytöstä, jos se ei ole autossa pakollinen varuste. Ajonesto on ollut pakollinen 01.10.1998 alkaen. Sitä aiemmin (1997 lähtien) se oli pakollinen uusissa automalleissa. Mutta 406:ssa käynnistyksenesto ollut avainkäyttöinen jo syksystä 1997 lähtien (vuosimallit 1998 ja uudemmat), joten sen saa laillisesti poistaa käytöstä. Vakuutustekniset vaikutukset kannattaa tarkistaa omalta vakuutusyhtiöltä.

Ei se setä sano mitään jos se ei huomaa, jos huomaa ja ryhtyy ikäväksi niin kai siitä voi jotain virkata.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #24 : 14.05.2011, 11:54:43 »
Entä mitä katsastus sanoo pois kytketystä ajonestosta?

Vuosimallisi auton ollessa kyseessä ei mitään, varuste tuli pakolliseksi vuonna -98.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #25 : 17.05.2011, 21:37:23 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (16-ventt., radiotoiminen kaksinappinen kauko-ohjain).

Sellainen homma tuli vielä mieleen kun tuossa pohtisin että tohtisiko ajonestoa kytkeä pois, että lakkaako kauko-ohjauskin silloin toimimasta?
Jollain tavallahan nuo tuntuisi olevan kytköksissä toisiinsa. Tuli vain mieleen kun vara-avaimen kauko-ohjaimeen laitoin uuden pariston ja sen jälkeen joutusin näppäimistöllä tunnistamaan /koodaamaan kaukon uudelleen.
Auto tunnistaa nyt sekä vara-avaimen että käyttö-avaimen. Perimmäinen ongelma on siinä että ajonestoa ei jostain syystä saa enää kauko-ohjaimen pikkunapista kytkettyä pois niin kuin ennen.
Kuitenkin jotain eloa järjestelmässä on koska avaimen tunnistus koodaus toimii ja pysyy muistissa.
MB E250 cdi

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #26 : 17.05.2011, 21:47:02 »
Eukon autosta otin liittimen irti näppäimistön takaa ja kaukosäätö toimii edelleen...  Auto on -97

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #27 : 17.05.2011, 21:54:07 »
Oliko siinä myös radiotaajuinen kauko-ohjaus? Vai infrapuna?
MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #28 : 02.06.2011, 13:52:48 »
Sitä olisin vielä kysynyt että kuuluuko johto irrottaa näppäimistöstä vai kojelaudan alla olevasta pistokkeesta? Yritin kojelaudan alta irroittaa mutta en saanut johtoja irti. Lisäksi tuntuu että joku on johtosarjaa joskus ropannut kun siinä oli sen näköisesti teippiäkin ympärillä.
Toisaaltaan en saanut näppäimistöstä lähtevää johtonippua irtoamaan. Onko siinä jokin juju miten se kuuluu irrottaa. Kauhean kovin en uskaltanut johdoista vetää.
MB E250 cdi

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #29 : 02.06.2011, 15:24:32 »
Käännä se koko näppäimistön paneeli siitä sulaketaulun edestä auki (yksi muoviruuvi, jota käännät 90 astetta), ja sitten otat sen liittimen sieltä näppäimistöltä irti. Siinä liittimessä on pidikkeet, joita piti vääntää. Ensin toinen pääty liittimestä vähän matkaa irti, sitten toinen. Jotain "kangaserkkaria" niissä johtonipuissa taitaa olla ihan tehtaan jäljiltä.