Ongelma:
Auto: 2001 206 1,4 (40 000 km).
Auto ollut omistuksessa 11 vuotta, kertaakaan ennen tätä talvea ei ole ollut ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa, aina on lähtenyt ekalla yrittämällä käyntiin, ei ole ollut moottorinlämmitintä eikä lämmintä tallia kuin pari viimeistä vuotta. Autolla on aina ajettu lyhyitä matkoja, eikä sekään ole osoittautunut ongelmaksi aiemmin.
Vuosi takaperin syksyllä 2010 merkkihuollossa vaihdettu akku (tai ainakin akun vaihto laskutettu), viime talvena ei ongelmia mutta tänä talvena sitäkin enemmän. Eli nyt on jäänyt ruutuun auto jo noin 5 kertaa. Aamulla lämpimästä tallista lähtee ok, mutta jää duunin tai kaupan pihaan. Työmatkaa yhteensä päivässä 10km x 2 + muu satunnainen ajo.
Viikko sitten perjantaina auto jäi duunin pihaan. Mittaristo herää mutta kun yrittää sartata kaikki simahtaa pimeäksi, ei edes yritystä. Olin lähdössä viikonlopuksi matkalle ja kiireessä en kerennyt hakea autoa pois, joten se oli kovissa pakkasissa viikonlopun yli ulkona. Maanantaina työkaverin autosta apuvirtaa ja starttas nätisti. No ajelin sillä sitten yli puolentoista tunnin lenkin (ihan typerää vaan ajella ympyrää latauksen toivossa).
Keskiviikkon käytin auton vuosihuollossa, ja samalla tsekkasivat akun, kuulemma ei ole mitään vikaa ja lataakin hyvin. Laitatin samalla moottorinlämmittimen, ettei tarttisi aina jättää autoa duunin parkkikselle seisomaan, siellä kun on tolpat. No ajattelin että kaikki on ok, niin eikös taas perjantaina töistä lähtiessä auto jää ruutuun. Pakkasta oli about 20 astetta ja tolppassa oli ollut viallinen ajastinkello, eli ei ollut lämmittänyt moottoria.
Huoltamolta lainasin starttiboostteria ja taas auto käyntiin ja melkein tunnin verran ajelua ympäriinsä autoa sammuttamatta, ja samalla reissulla ajelin motonettiin ostamaan omia kaapeleita ja starttiboosteria ja sinne pihallehan se auto taas jäi, vaikka oli lämmin moottori. Ystävällinen motonetin kaveri tsekkas jollain mittarilla akun tilaa ja sanoi että 7% kapasiteetista käytössä eli ei lähde enää käyntiin. Ja ei lähtenytkään, joten sitten taas vara-akusta virtaa jotta sain auton kotio. Miten ihmeessä 50-60 minuutin ajelu ei sen vertaa ladannut akkua että olisi lähtenyt käyntiin?
Mikähän ihme vois olla vikana? Akku viallinen, vai startissa vikaa vai laturissa? Ihmetyttää että huoltomiehen mukaan akku ok, ja sit kuitenkin jättää ruutuun seisomaan. Edellinen akku autossa oli 5 vuotta eikä kertaakaan tyhjentynyt. Enhän mä voi joka kerta autoa käynnistää apuvirralla tai ajella tolkuttomasti vaan ympäriinsä siinä toivossa että akku latautuu (varsinkaan kun sekään ei näytä auttavan).
Ratkaisu:
Lisäänpä tännekin diagnoosin. Akku oikkarissa tai muuten vain kuollut. Siinä oli vain 4V kun vaihdettiin.