Kirjoittaja Aihe: 405 - Termostaatit ja tiivisteet  (Luettu 4446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
405 - Termostaatit ja tiivisteet
« : 03.08.2007, 22:07:53 »
Tiivisteen voinee hätätilassa korvata myös jollain sopivalla tiivistemassalla (jos siis huomenna löydät sellaista, muttet uutta tiivistettä).

Tota pahvitiivistettä saa metritavarana ja kätevä kaveri veistää siitä mattopuukolla sopivan tiivisteen, ei ole oikeesti yhtään vaikeeta.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 01:08:03 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #1 : 03.08.2007, 22:46:46 »
Tota pahvitiivistettä saa metritavarana ja kätevä kaveri veistää siitä mattopuukolla sopivan tiivisteen, ei ole oikeesti yhtään vaikeeta.

Ai, siinä on sittenkin pahvitiiviste?-) Muistelin, että sellainen kuminen littuskainen rengas olisi 309:ssä ollut, mutta se taisikin olla Volvossa...
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 01:08:13 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #2 : 03.08.2007, 22:59:10 »
Ai, siinä on sittenkin pahvitiiviste?-) Muistelin, että sellainen kuminen littuskainen rengas olisi 309:ssä ollut, mutta se taisikin olla Volvossa...

Paha mennä sanomaan ku ei tiedä. Riippuu vuosimallista, vanhemmissa oli sekä kumi että pahvi tiivisteet, uudemmissa vaan kumi. Äläkä kysy milloin se muuttui, joskus 1985-2028 välillä riippuen mallista.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 01:08:31 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #3 : 03.08.2007, 23:03:37 »
Ai, siinä on sittenkin pahvitiiviste?-) Muistelin, että sellainen kuminen littuskainen rengas olisi 309:ssä ollut, mutta se taisikin olla Volvossa...

Voi olla myös Volvossa, mutta kyllä 309 termostaatti on tiivistetty kumisella o-renkaalla, joka asennetaan termostaatin laipan ulkokehälle. Poikkileikkaukseltaan o-rengas on U-mallinen. Ainakin vm.1992 TU3-koneessa on näin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

405GLX

  • Vieras
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #4 : 03.08.2007, 23:33:51 »
Voi olla myös Volvossa, mutta kyllä 309 termostaatti on tiivistetty kumisella o-renkaalla, joka asennetaan termostaatin laipan ulkokehälle. Poikkileikkaukseltaan o-rengas on U-mallinen. Ainakin vm.1992 TU3-koneessa on näin.

Sama juttu tuossa minun pösössä (405 GLX 1992).

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #5 : 04.08.2007, 00:01:48 »
Enpä ole kyllä yhdessäkään XU-moottorin termostaattikotelossa nähnyt paperista tai muustakaan materiaalista valmistettua ns. tasotiivistettä eli O-renkailla (2 kpl termostaatin tasolaipan molemmin puolin) tai urallisella tiivisterenkaalla (tasolaipan ympärille asennettava) ovat nuo tietääkseni olleet.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #6 : 04.08.2007, 00:05:06 »
Sama juttu tuossa minun pösössä (405 GLX 1992).

Näyttää vaihtelevan kone- ja vuosimallikohtaisesti. Itse asiassa eräissä tapauksissa kyseessä on jopa täsmälleen sama Motonetin tiiviste sekä Volvossa että 405:ssä. ;-)

Lainaus
TERMOSTAATTI/TIIVISTE    PEUGEOT 405
405 88--91 tiiviste (tarve 2kpl). . . . . . . . . . . . . . 30-6174     1.35
405 92--96 tiivisterengas (ympärille). . . . . . . . . . .  30-6112     0.90

TERMOSTAATTI/TIIVISTE    VOLVO 200-SARJA (EI 260)
Tiivisterengas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  30-6112     0.90

405GLX:n auto taisi olla vuosimallia 1992, joten siihen menee varmaan juuri tuo samainen "Volvon" kuminen urallinen tiivisterengas, joka asennetaan termostaatin laipan ympärille. Sen sijaan 309:ssä (XU5) mulla ei voinut olla tuollaista, vaan nuo kaksi toisenlaista.

Kuvassa ko. tiiviste 30-6112 kiinni Volvo 240:n termostaatissa (kaikkea sitä onkin tullut kuvattua). :-)



« Viimeksi muokattu: 08.09.2007, 23:43:22 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #7 : 04.08.2007, 07:36:35 »
Muutama viikko sitten, kun vaihdoin tyttären 89-vuosimallin BX:ään kannentiivisteen, vaihdoin samalla myös termostaatin. Vanhassa termarissa oli tuo laipan ympärille tuleva o-rengas ja uuden mukana tuli 2kpl litteitä o-renkaita laipan molemmin puolin. Nuo tiivisteet eivät kuitenkaan pitäneet, vaan nesteet valui ulos. Laitoin sen jälkeen lisäksi kumimassatiivistysainetta (pun), jonka jälkeen vuoto lakkasi. Litteät o-renkaat eivät loppujen lopuksi oikein edes mallanneet kunnolla paikoilleen, mutta pääasia on, että vuotoa ei ole. Vaarana kuitenkin on, että se moottorinpuoleinen tiiviste saattaa lipsahtaa pois paikoiltaan ja jumiuttaa termostaatin päästyään kosketukseen termostaatin jousen kanssa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #8 : 04.08.2007, 18:17:24 »
Enpä ole kyllä yhdessäkään XU-moottorin termostaattikotelossa nähnyt paperista tai muustakaan materiaalista valmistettua ns. tasotiivistettä eli O-renkailla (2 kpl termostaatin tasolaipan molemmin puolin) tai urallisella tiivisterenkaalla (tasolaipan ympärille asennettava) ovat nuo tietääkseni olleet.

Mutta XUD sarjan moottoriestä löytyy. Viimeiset mitkä näin oli 1988 ja 1989 malliset. Uusemmissa ei tosiaan ole kuin tuo kumitiiviste, niissä tosin on sitten muovinen "kansi", vanhemmissa "kansi" on alumiinia.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 01:09:06 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

405GLX

  • Vieras
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #9 : 06.08.2007, 20:20:22 »
Vanhassa termarissa oli tuo laipan ympärille tuleva o-rengas ja uuden mukana tuli 2kpl litteitä o-renkaita laipan molemmin puolin. Nuo tiivisteet eivät kuitenkaan pitäneet, vaan nesteet valui ulos.

Tämä tuli testattua käytännössä. Termostaattia ostaessa näin nuo 2 litteää o-rengasta ja kysyin heti että eikö saa samanlaista tiivistettä kuin aiemmin oli. Myyjä oli kovasti sitä mieltä että noi 2kpl litteitä on paljon parempia, mutta sainpahan silti mukaani samanlaisen tiivisteen kuin alkuperäisessäkin oli. Litteät o-renkaat paikalleen ja kaasua --> vettä valuu ihan selvästi välistä pois, ei ehdi edes haihtua. Noita oli myös vaikea saada kunnolla paikalleen. Tilalle termostaattia ostaessa pyytämäni laipan ympärille tuleva o-rengas ja vettä tulee tasan 1 tippa joka ehti siitä haihtua heti ja uutta ei näkynyt vaikka sitä 10min kokeilin aikaan saada.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #10 : 07.08.2007, 17:49:04 »
...uuden mukana tuli 2kpl litteitä o-renkaita laipan molemmin puolin. Nuo tiivisteet eivät kuitenkaan pitäneet, vaan nesteet valui ulos. Laitoin sen jälkeen lisäksi kumimassatiivistysainetta (pun), jonka jälkeen vuoto lakkasi. Litteät o-renkaat eivät loppujen lopuksi oikein edes mallanneet kunnolla paikoilleen, mutta pääasia on, että vuotoa ei ole.

Tässä se onkin - asennuksen huolellisuus. Erilliset O-renkaat todennäköisesti vuotavat mikäli niiden sijaintia (keskeisyys pesään jne.) termostaattikotelon asennuksen ajaksi ei varmisteta. Tippa liimamassaa auttaa tähän ja huolellinen asennus onnistuu.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #11 : 07.08.2007, 17:58:00 »
Tässä se onkin - asennuksen huolellisuus. Erilliset O-renkaat todennäköisesti vuotavat mikäli niiden sijaintia (keskeisyys pesään jne.) termostaattikotelon asennuksen ajaksi ei varmisteta. Tippa liimamassaa auttaa tähän ja huolellinen asennus onnistuu.

Aivan. Ensin kokeilin asentaa ne tiivisteet ilman liimamassaa ja vaikka kuinka huolellisesti yritin, ne ilmeisesti kuitenkin siirtyivät paikaltaan. No, liimamassa avuksi ja homma hoitui. Ne o-renkaat olivat poikkileikattuna tämän malliset, (). Paremmin sopivat olisivat olleet tämän malliset, [].
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #12 : 07.08.2007, 22:22:33 »
Tässä se onkin - asennuksen huolellisuus. Erilliset O-renkaat todennäköisesti vuotavat mikäli niiden sijaintia (keskeisyys pesään jne.) termostaattikotelon asennuksen ajaksi ei varmisteta. Tippa liimamassaa auttaa tähän ja huolellinen asennus onnistuu.

Ei kai niitä kahta erillistä vanhempaan malliin tarkoitettua O-rengasta muutenkaan kuulu asentaa toisenlaisen tiivisteen omaavaan uudempaan malliin, jonne niiitä ei ilmeisesti ole edes tarkoitettu asennettavaksi? Joko eroa on pelkissä termostaateissa tai sitten myös termostaattikotelossa ja sen kannessa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #13 : 07.08.2007, 22:26:01 »
Mikähän syy on saanut valmistajat siirtymään yhdestä O-renkaasta kahteen erilliseen, varsinkin kun näiden asennus vaatii sitten myös tuon tiivisteliiman?

On tapahtunut juuri päinvastoin, kahdesta O-renkaasta yhteen uralliseen tiivisteeseen, kuten tuosta aiemmasta Motonetin osia listaavasta viestistä käy ilmi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17041.msg93716#msg93716

Lainaus
TERMOSTAATTI/TIIVISTE    PEUGEOT 405
405 88--91 kesä/talvi 88° (ei Mi16/D/TD). . . . . . . . . . 30-6025     7.40
405 92--96 kesä/talvi 89° (ei Mi16/D/TD). . . . . . . . . . 30-6232     7.40

405 88--91 tiiviste (tarve 2kpl). . . . . . . . . . . . . . 30-6174     1.35
405 92--96 tiivisterengas (ympärille). . . . . . . . . . .  30-6112     0.90

Oikea tiivistetyyppi oikean termostaatin kanssa, niin ei pitäisi olla vuoto-ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 11:56:08 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Termostaatit ja tiivisteet
« Vastaus #14 : 07.08.2007, 23:29:39 »
Termostaatin mukana mulle kyllä tyrkytettiin noita 2 erillistä rengasta? Sain kuitenkin erikseen eurolla ostettua tuon yhden tiivisteen mallin, minusta paljon näppärämpi laittaakin.

Mikäli autosi on vuosimallia 1992 ja vanhan tiiviste oli tuollainen uralla varustettu malli, on sinulle myyty väärä termostaatti ja/tai vain väärät tiivisteet. Toki termostaatit saattavat olla keskenään jollain tavalla vaihtokelpoisia, mikäli käytetään myös niihin kuuluvia oikeita tiivisteitä. Tosin varaosaluettelon mukaan vuosimallista 1991 lähtien (suunnilleen, hiukan konekohtaista) myös sylinterikannen päätyyn kiinnittyvä termostaattikotelo ja sen kansi ovat eri varaosanumeroilla kuin vanhemmissa, joten niistäkin voi löytyä perusteita eri tiivistemallin käyttämiselle. Vaikuttaisi siltä, että uusia ja vanhoja osia ei ole tarkoitettu sekoitettavaksi keskenään.

En ole vanhaa ja uudempaa rakennetta päässyt keskenään vertailemaan, joten en osaa sen tarkemmin yhteensopivuudesta sanoa...
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009, 01:09:22 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info