Kirjoittaja Aihe: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto  (Luettu 20662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

viper405

  • Vieras
405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« : 10.09.2007, 14:23:58 »
Auto: 1989 405 1,9 SRI.

On pösöstä hajonnut hammastangon suojakumi. Tietysti se sisempi oikean(repsikan) puoleinen haitarikumi, joka on siellä ohjaustehostimen sylinterin tangon kiinnikkeen takana. (Paikallisen varaosaliikkeen kirjasen mukaan 405:ssa kuuluisi muuten olla oikealla puolella yhtenäinen kumi ja vasemmalla isohaitarikumi ja pikkukumi, mutta mulla ainakin on juuri päin vastoin.)

Mitenkäs tuo kumi pitäisi saada paikoilleen? Onko ohjaustehostimen sylinterin tangon kiinnitys hammastankoon toteutettu pinnapultilla? Itse on kyllä ainakaan sitä saanut irti ja epäilyttävästi se näyttää hitsatulta. Kuitenkin näyttää siltä ettei kumia voi "millään" saada venytettyä tuon pultin ylitse sitä rikkomatta vai onko joku siinä onnistunut?

eki

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #1 : 10.09.2007, 21:24:24 »
205:een vaihdettiin kerran hantinpuolen suojakumi. Vaati kahdet kädet, kumirasvaa ja pari levittävää pihtiä (lukkorengaspihdit), mutta saatiin se kumin pienempikin silmä ujutettua läpi paikoilleen...

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #2 : 10.09.2007, 21:59:24 »
Perin ranskalainen suunnittelu tuossa osassa.

Jaa :)

Milläpä sitten sylinterin kiinnität hammastankoon, ellei erillisellä hammastangon päähän kiinnitetyllä tapin sisältävällä osalla (jonka voi tarvittaessa suojakumipalkeen asentaakseen myös irroittaa). Tosin irroittaminen ei ole tarpeellista, sillä suojakumi asentuu kyllä melko kätevästi sylinterinpään kiinnitystapin yli venyttämällä.

Ainakaan itse ei ole tarvinnut kyseisen homman suorituksessa sen kummemmin temuta saati kirota.

jukkapalo

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #3 : 04.02.2009, 08:33:12 »
Auto: 1995 405 1,8 GL.

Katsastuksessa huomattiin "ohjausvaihteen hammastangon suojakumi vaurioituneeksi" Apumiehen puolella. Onko vaihtohomma kuinka hankala? Tarvitaanko jotain erikoisetevyyttä tai spesiaalityökaluja? Löysin forumilta yhden keskustelun aiheesta mutta se keskittyi enemmän vaihtojuoman määrään ja laatuun kuin työteknisiin ohjeisiin.

Voisiko joku homman tehnyt antaa yksityiskohtaisen kuvauksen ja ohjeen, kuinka suojakumin vaihto menee.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #4 : 06.02.2009, 08:55:36 »
No hommahan etenee kait sillä tavalla, että irrotat raidetangon pään ja sekä hammastangosta sen yhden iskunvaimentimen näköisen osan pään, jonka jälkeen saat suojakumin vaihdettua.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #5 : 06.02.2009, 09:02:09 »
Hiukan uskoa koettelee se kumin venyttäminen siitä ohjaustehostajan tapin ohi mutta kyllä se siitä kuitenkin menee. Oikea oppisestihan se pitäisi vaihtaa toista kautta eli purkaa koko hammastanko osiin mutta eipä sitä kukaan niin tee eikä ole tarvettakaan.

ruovi

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #6 : 17.10.2010, 15:39:54 »
Auto: 1992 405 2,0 SRi.

Pitäisi vaihtaa vaurioitunut hammastangon suojakumi apukuskin puolelta, ilmeisesti hankala saada edellisten kirjoitusten perusteella tuo suojapaljekumi irti / uusi tilalle.

- tarvitseeko erikoistyökaluja?
- miten puhdistus pitäisi tehdä ja mitä rasvaa sinne pitäisi laittaa (paljonko ja miten)?

Lisäksi vielä kysyisin kumpi on oikea (Motonetistä):

Hammast suojak P405 -92
405 88->92 v/o ei tehostinta (ø11/45x240mm) [1988-1992]
405 88->92 oikea tehostimella jos ø11/45x240mm [1988-1992]

vai

Hammast suojakumi BX tehost V
405 88->92 v/o tehostimella jos molemmat ø10/40x175mm [1988-1992]

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #7 : 18.10.2010, 00:44:25 »
Ihan kuin jostain täällä olisin lukenut, että tommoinen metallinen hyllyn kannatin (kiskoihin kiinnitettävä) olisi hyvä apuväline kumin venyttämisessä tapin ohitse.

Oikein muistit kannatinvinkin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45842.msg196644#msg196644

Muita vinkkejä vaihto-operaatioon:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7664.0
« Viimeksi muokattu: 16.05.2011, 16:00:51 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

esaerkki

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #8 : 16.05.2011, 09:53:03 »
Ongelma:

Auto: 1994 405 2,0 GTX.

Miten vaihdetaan oikean puolen tehostetun hammastangon suojakumi?

Ratkaisu:

Vaihdatinpa kumit Oulussa Pösön paikallisessa huollossa ammattimiehellä, aikaa meni 1,5 tuntia molempien vaihtoon. Kiinteä työkustannus 106 e ja kumit 15 e eli yhteensä 121 e.

Vaihto tapahtui sillä tavalla, että raidetangot kierrettiin irti (ovat siis kierteellä hammastangon päistä). Ei siis irrotettu raidetangon niveltä pyörän päästä. Siitä sitten kumit hammastankoon, tehostajan kiinnityspultteja löysättiin jonkin verran, että sai sen tangon irti siitä pitkästä pultista. Oikea puoli meni ihan ilman lämmittämisiä ym. muita kepulikonsteja paikalleen, mutta vasenta kumia piti pikkusen lämmittää (siinä, kun on se ulompi pää niin pieni, reilu 10mm).

Muuten Motonetin myymä vasen kumi ei ole ollenkaan sopiva, kun se alkuperänen kumi on tavallaan kaksiosainen, jossa toinen pää on paksumpi ja toinen ohuempi ja pituudeltaan noin 25 cm.

TEMP_ARKISTOON

palonte

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #9 : 27.09.2014, 12:17:25 »
Auto: 1991 405 1,9 GRI.

Oikealle puolen hammastangon suojakumin vaihdon tekee haasteelliseksi ohjaustehostimen sylinterin kiinnityspultti. Pultti on osa hammastangon päässä olevaa "murkulaa", jossa on samalla raidetangon sisempi nivel. Aiheesta löytyy palstalta muutamia keskusteluja, joista voisi päätellä että kumin voi venyttää "sovella"kiskon avulla pultin yli. En onnistunut ja mulla on orkkis kumi käytössäni. Samoin keskusteluista voi lukea että tämä murkula on kierteillä kiinni hammastangossa ja sen voi kiertää pois häiritsemästä. Sain murkulan pyörimään, mutta se ei tule silti irti hammastangosta, vaan pyörii jäykästi ja voimaa käyttäen paikalleen tulematta ulos. Onko hyviä neuvoja asian eteenpäin saamiseksi. Seuraava vaihtoehto lienee koko hammastangon purku osiin päydällä, joka on aika iso show.

palonte

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #10 : 29.09.2014, 16:12:50 »
Eipä ole tullut mielipiteitä, niinpä vastaan itse. Tein kahdesta sovellakiskonpätkästä (n.60cm) venytystyökalun. muotoilin toisen kiskon sopimaan "murkulaan" ja ulkopäähän tein M10 kierretangosta levitystyökalun, jolla sain kasvatettua ulkopäässä kiskojen etäisyyden samaksi tai hieman isommaksi, kuin murkulan päässä. Homma onnistui, mutta kumi venyi, eikä sopinut paikalleen enää siten kun kuuluisi. No sainpahan auton katsastettua.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #11 : 29.09.2014, 18:55:45 »
Tässähän on varmasti sama systeemi kuin 605:n vastaavassa jossa tehtaan ohje muistaakseni käskee todellakin purkamaan hammastangon suojakumin vaihtoa varten.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #12 : 29.09.2014, 20:26:54 »
'Purkamaan hammastangon' -> tarkoittaa käytännössä irroittamaan oikeanpuoleisen raidetangon hammastangosta, jolloin nivelen suojakumi voidaan ujuttaa ohi tehostinsylinterin kiinnitystapin suojakumia suuremmin venyttämättä.

palonte

  • Vieras
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #13 : 30.09.2014, 10:37:48 »
Samoin keskusteluista voi lukea että tämä murkula on kierteillä kiinni hammastangossa ja sen voi kiertää pois häiritsemästä. Sain murkulan pyörimään, mutta se ei tule silti irti hammastangosta, vaan pyörii jäykästi ja voimaa käyttäen paikalleen tulematta ulos.

'Purkamaan hammastangon' -> tarkoittaa käytännössä irroittamaan oikeanpuoleisen raidetangon hammastangosta

Eli siis tarkemmin sanottuna kuinka?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 405 - Hammastangon suojakumin vaihto
« Vastaus #14 : 30.09.2014, 19:19:08 »
Raidetanko on kiinni hammastangossa kierteellä, se hydraulisylinterin "korvake" hammastangosta ei lähde tietääkseni irti?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’