Kirjoittaja Aihe: Boxer - Etujarruosat  (Luettu 5847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Venttiseiska

  • Vieras
Boxer - Etujarruosat
« : 02.04.2017, 12:06:40 »
Auto: 1998 Boxer 2,5 TD (DJ5TED, 79 kW, VF3233J4215481342, käyttöönotto 08.12.1997, DAM 7660/29.10.1997).

Inssi määräsi etujarrulevyt ja -palat vaihtoon, levyt kuluneet ja palat tarkertelee. Miten tiedän oikeat "kilkkeet" valita hyllystä, kun esim Fixus-varaosaselain antaa 2:ta eri halkaisijaa ja 280-millisestä löytyy 2:ta paksuutta?

Vai tarvitseeko kontata auton alle ja yksinkertaisesti mitata halkaisija ja paksuus? Ja jarrupaloja löytyy kans muutamia erilaisia.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #1 : 02.04.2017, 15:25:26 »
Jarrulevy 300mm Girlingin jarrut palojen vo nro:425118
PS. Service boxissa sanotaan takuu alkanu 1.1.1990 DAM nro 7660
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #2 : 02.04.2017, 16:32:33 »
Jarrupalan koko 159,8x64,1mm näkyy nykyjää olevan LUCAS TRW
Alkuperäinen varaosanumero 425118 ja kulumisenvarotus johdon kaa 425225
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #3 : 02.04.2017, 22:15:45 »
Valmistenumeron perusteella Service Box:n mukaan autoosi sopivat seuraavat jarruosat:

GIRLING, 1800 KG UNTIL PRODUCTION 16205352:

Etujarrulevyt:
4246 Y5, RP 4249 H9, 2 FRONT DISKS KIT, VENTILATED, DIAM 300 EP 24

4249 H9: https://www.rexbo.eu/search?q=4249+H9

Etujarrupalat:
4251 18, RP 4254 52, BRAKE PAD KIT FRONT, SEE A
4252 25, RP 4254 56, BRAKE PAD KIT FRONT, SEE B

A) Round connector (pyöreä liitin)
B) Pack connector (kulmikas liitin)

Jäähdytettyjen jarrulevyjen halkaisija on siis 300 mm ja paksuus 24 mm (minimi 21,9 mm). Etujarrusatuloiden valmistaja on Girling (tunnetaan osavalmistajien luetteloissa myös nimillä Lucas ja TRW). Jarrupaloista on tähän automalliin olemassa kahta eri mallia, joiden erona on vain kulumisenvaroittimen johdon liitin (pyöreä tai kulmikas liitin). Tämän asian voi tarkistaa vain autosta katsomalla.

4254 52: https://www.rexbo.eu/search?q=4254+52
4254 56: https://www.rexbo.eu/search?q=4254+56

Huom! Joidenkin jarruosavalmistajien luettelot sisältävät virheellisiä tietoja: alkuperäisosanumeroilla 4252 25 ja 4254 56 etsittäessä ne saattavat ehdottaa sopiviksi osiksi kulmikkaita jarrupaloja, joiden kulmissa on reiät ohjuritapeille ja jotka on tarkoitettu Brembon valmistamiin etujarrusatuloihin. Esim. Fixuksen varaosaselaimen ehdottama tuote Ferodo FDB1545 ei ole yhteensopiva osa.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 22:44:07 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Venttiseiska

  • Vieras
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #4 : 22.06.2017, 10:07:50 »
Jarrupalatja -levyt olis jo, mut tuli uusi ongelma... Mistä kannattaa hankkia jarrusatula(t), kannattaa molemmat uusia samalla kertaa? Alettiin työkaverin kans eilen vaihtamaan levyä ja paloja apparinpuolelle, siellä ei männät menneet sisään päin, vaikka puristimesta alkoi runko vääntymään... :-\

Ainaki muutama kaveri oli sitä mieltä, ettei nykyään "kannata" itse korjata jarrusatuloita, kun hinnat on tulleet huomattavasti alas...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #5 : 23.06.2017, 11:05:49 »
Saisihan nuo vanhatkin varmaan elvytettyä vielä kuntoon, mutta uusia saa sen verran edullisesti (alle 100 eurolla ulkomailta), että ehkä on järkevämpää ja ennen kaikkea nopeampaa vaihtaa uusiin. Vaihtaisin noin vanhaan autoon kummatkin jarrusatulat.

Valmistenumeron perusteella Service Box:n mukaan autoosi sopivat seuraavat etujarrusatulat:

GIRLING, 1800 KG UNTIL PRODUCTION 16205352:

Etujarrusatula, vasen, ei ABS-jarruja:

4401 88, NFP, NEW CYLINDER, LEFT, W/O ABS BRAKES
4410 79, RECOND CYLINDER, LEFT, AV, W/O ABS BRAKES AND AGE >= 2

Etujarrusatula, vasen, ABS-jarrut:

4401 90, NFP, CALIPER CYL, LEFT, WITH ABS BRAKES

Etujarrusatula, oikea, ei ABS-jarruja:

4401 89, NFP, NEW CYLINDER, RIGHT, W/O ABS BRAKES
4410 80, RECOND CYLINDER, RIGHT, AV, W/O ABS BRAKES AND AGE >= 2

Etujarrusatula, oikea, ABS-jarrut:

4401 91, CALIPER CYL, RIGHT, WITH ABS BRAKES

Ratkaisevaa on siis se, onko autossa ABS-jarrut vai ei ja sitä Service Box ei tiedä.

Uusia voi etsiä esim. näistä paikoista:

http://www.mister-auto.fi/
https://www.rexbo.eu/
https://www.autodoc.fi/
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Venttiseiska

  • Vieras
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #6 : 23.06.2017, 11:22:37 »
Ei oo ABSja.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #7 : 23.06.2017, 11:23:08 »
Jos se mäntä on hyvä nii putsaus ja uudet tiivisteet ja jarrukumirasvaa niin hyvin pelaa. Ite oon joskus toisten autoon laittanut kunnostettuja ja ei ne hyviä olleet.

Venttiseiska

  • Vieras
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #8 : 24.06.2017, 15:47:59 »
Saisihan nuo vanhatkin varmaan elvytettyä vielä kuntoon, mutta uusia saa sen verran edullisesti (alle 100 eurolla ulkomailta), että ehkä on järkevämpää ja ennen kaikkea nopeampaa vaihtaa uusiin. Vaihtaisin noin vanhaan autoon kummatkin jarrusatulat.

Valmistenumeron perusteella Service Box:n mukaan autoosi sopivat seuraavat etujarrusatulat:

GIRLING, 1800 KG UNTIL PRODUCTION 16205352:

Etujarrusatula, vasen, ei ABS-jarruja:

4401 88, NFP, NEW CYLINDER, LEFT, W/O ABS BRAKES
4410 79, RECOND CYLINDER, LEFT, AV, W/O ABS BRAKES AND AGE >= 2

Etujarrusatula, vasen, ABS-jarrut:

4401 90, NFP, CALIPER CYL, LEFT, WITH ABS BRAKES

Etujarrusatula, oikea, ei ABS-jarruja:

4401 89, NFP, NEW CYLINDER, RIGHT, W/O ABS BRAKES
4410 80, RECOND CYLINDER, RIGHT, AV, W/O ABS BRAKES AND AGE >= 2

Etujarrusatula, oikea, ABS-jarrut:

4401 91, CALIPER CYL, RIGHT, WITH ABS BRAKES

Ratkaisevaa on siis se, onko autossa ABS-jarrut vai ei ja sitä Service Box ei tiedä.

Uusia voi etsiä esim. näistä paikoista:

http://www.mister-auto.fi/
https://www.rexbo.eu/
https://www.autodoc.fi/
Ei oo ABSja.

Eli esim tää (klik) olis oikealle puolelle sopiva?

Haastava katella noita, ku ei saa blokattua liian ohuita ja kevyelle etuakselille tarkoitettuja pois... :-/

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #9 : 26.06.2017, 10:36:41 »
Hae suoraan alkuperäisvaraosanumerolla, niin pitäisi löytyä sopiva osa:

Etujarrusatula, oikea, ei ABS-jarruja:

4401 89, NFP, NEW CYLINDER, RIGHT, W/O ABS BRAKES
4410 80, RECOND CYLINDER, RIGHT, AV, W/O ABS BRAKES AND AGE >= 2

https://www.autodoc.fi/search?keyword=440189&maker_id=88

Esimerkiksi:

https://www.autodoc.fi/fte/7821478
https://www.autodoc.fi/abs/7715564

Kannattaa lisäksi varmistaa, onko jarrusatulassa kaksi jarruletkun paikkaa ja ilmausruuvia vai vain yksi. Näytti noilla em. varaosanumeroilla löytyvän kumpaakin tyyppiä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #10 : 26.06.2017, 10:47:25 »
Jos se mäntä on hyvä nii putsaus ja uudet tiivisteet ja jarrukumirasvaa niin hyvin pelaa. Ite oon joskus toisten autoon laittanut kunnostettuja ja ei ne hyviä olleet.

Jos voi pitää autoa poissa ajosta sen aikaa, kun ottaa osat irti, tarkistaa ne ja sitten odottelee tarvittavien uusien osien saapumista (ulkomailta tilatuissa voi varautua n. 1-2 viikkoon), niin toki noinkin voi tehdä. Usein noin vanhoissa autoissa jarrusatulat ovat niin ruosteessa, että männän pölysuojakumikaan ei istu kunnolla paikalleen, vaan ruosteet pitää saada ensin pois tiivisteen urasta ja sitten mielellään osat suojattua (maalattua) niin, ettei hetken päästä tilanne ole taas samanlainen.

Itse olen harrasteautojeni kohdalla yleensä hiekkapuhaltanut ja maalannut vanhat jarrusatulat, mutta siihen menee paljon aikaa ja nykyään kunnostetut jarrusatulat ulkomailta ostettuna ovat todella edullisia (toki nekin ovat ruosteessa nopeasti, jollei niitä maalaa itse). Kunnostettujen osien laadussa voi toki olla eroja.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Venttiseiska

  • Vieras
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #11 : 26.06.2017, 18:29:08 »
Toi autodoc.fi asiakastuki on kans aika vitsi...

Tämmösiä alkoi Leo Gage ehdottelemaan kun kysyin jarrusatuloita...
https://www.autodoc.fi/era/2473327
https://www.autodoc.fi/lnk-2346989
https://www.autodoc.fi/era/2473327
https://www.autodoc.fi/lnk-2346989   ;D

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #12 : 27.06.2017, 13:41:03 »
Sen männän kunnon näkee kun polkee sen melkein ulos. Ei nuo huonommaksi ole mennyt vaikka samoilla osilla kasaa kun putsaa hyvin. Tietty jos tiiviste on vaurioitunut niin sit.

Venttiseiska

  • Vieras
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #13 : 28.06.2017, 06:25:19 »
Katotaan, mitä tulee... Laitoin A.B.S-merkkiset satulat tilaukseen, tekniset tiedot oli ainaki oikein... Onko jollain tietoa, mikä kierre on siinä kuusiokolopultissa, millä "liukusatula" on kiinni etuakselissa? Ja mistä kannattaa kysellä ko osaa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Etujarruosat
« Vastaus #14 : 28.06.2017, 08:08:32 »
GIRLING, 1800 KG UNTIL PRODUCTION 16205352:

Jarrusatulan kehikon kiinnityspultti olkatukeen:
4405 27, SOCKET SCREW, DIAM 16X150-50

Kierre on siis tuo M16x1,5 ja kierreosan pituus on todennäköisesti 50 mm. Tuota saa vain alkuperäisvaraosana ja lujuusluokka on todennäköisesti 12.9 tai ainakin 10.9.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info