Kirjoittaja Aihe: 307 - Vaihdekeppi jumissa  (Luettu 9204 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #15 : 28.04.2013, 20:08:46 »
Ei se kyllä pitäisi olla kuin pakkia varten. Miten minusta tuntuu, että siirtoholkkin sisäreunaan on tullut pykälää. Ja sitten on hypännyt siirtohaarukan peltien väliin. Aukase niin varmaan ne menee ihan tarkastamalla ja taivuttelemalla ja viilaamalla siirtoholkia.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #16 : 28.04.2013, 21:56:54 »
Voi elämä sitä riemua, ihmetystä ja ties mitä. Herman Guntteri tai hänen hovikorjaamonsa käynyt tuolla aikaisemmin. Tuossa päädyssä on tollanen "tappi" missä on hahlo. Tämä tappi ei ollut kunnolla paikallaan eikä myöskään omassa hahlossaan. Osan kääntö 45 astetta ja 5 milliä sisään jolloin osuu uraansa ja kiristys. Vaihdekepin keskitysongelma ratkaistu.

Turhaan tuli toisaalta otettua loota pöydälle asti, tulipahan vaihdettua vuotava kampiakselin takastefa. Yksi vaihteensiirtotanko tuosta vaijerimekanismista taisi rikkoutua kun avasin sen "korkista" eikä suostu menemään takaisin kasaan. Tilataan uusi... Huomenna koitan kasailla valmiiksi jos saan tuon tangon.

Pari kuvaa tuosta päädystä. Ekassa kuvassa näkyy miten tappi on ylempänä ja jälkimmäisessä oikealla paikallaan.





TEMP_ARKISTOON
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #17 : 28.04.2013, 22:29:12 »
Hetkinen. Eikäs tuo ole vitosvaihteen siirtotanko. Mitenkäs tuo autoi siihen. Eli tuo tanko siis jäi ulos niin se tankojen siirtohaarukka ei päässyt liikkumaan sivusuunnassa niissä levyhaitoissa. No eipä olis aivan heti arvannut. Tai oikeastaan olin kuitenkin jäljillä. Erittäin mielenkiintoinen loppuhuipennus. Katto kuitenkin nyt että on päätylaakerit auki. Itte käyttäeisin kyllä laatikon auki. Tuo on enää vartti ja näet muiden laakerien kunnon. Tuo päätylevy on kupera ja ei kyllä välttämättä ole irrotettavissa paikoilaan. Olen tuon iB5 päätyn useamman kerran käyttänyt pois ja siinä pitää kakkosnelosella konetta siirtää että se tulee pois. Ja toinen juttu on tuon tangon saminen paikoilleen saatika lukitseminen. EI varmaan onnistuisi jos ei tuota päätä olis nähnyt pöydällä. Joo tuohon on muuten varmaan laakerit vaihdettu ja se on jäänyt tuo tanko lukittematta. Ja miten se pääty on tiivisteliimalla laitettu. Eikohän tuossa pitäisi olla kunnon tiiviste.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2013, 22:34:22 kirjoittanut PeugeotDriver »

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #18 : 28.04.2013, 22:54:37 »
Itsekkin ihmettelin miten tuolla oli noin iso vaikutus. Kuitenkin uskottava se vain on että pitkittäisvälys hävisi kokonaan ja vaihteensiirto toimii kuten pitää, ei tarvitse erikseen hakea keskikohtaa.

Sitä en tiedä miksi tuo laatikko on auki käynyt... Kytkinasetelmakin oli tuoreen näköinen. Asetelmassa taisi olla -09 valmistusleimakin.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #19 : 28.04.2013, 23:04:11 »
Service boxin kuvasta katsottuna jos oikein ymmärsin hieman väsyneenä niin noitten haarukoiden akseli olisi juuri tuo. Eli osanumero 3



Boxin kuvista en löytänyt erillistä tiivistettä tuolle päätykopalle.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #20 : 28.04.2013, 23:17:11 »
Joo niin näkyy olevan juuri tuo tanko. Joo tuo selvittää tuon asian. Se on näköjään kytketty yhteen. iB5 vaihdelaatikossa tuo vitosvaihteen siirtäjä ei ole kytketty yhteen tuon vitosvaihteen siirtoharukaan. Niinpä siinä voi käydä niin, että viitosvaihde jää päälle jonkun toiseen vaihteen kanssa. Minulle kävi juuri niin. Tuossa rakenteessa näin ei pääse käymään. Nyt sitten vaihteensiirtäjän harukka ei päässyt uimaan siirtotankojen haarukkaurien läpi ja keskikohtaa joutui hakemaan kautta keppi tuntui jäykältä. Nyt tuo on selvä kun tuota vähän viitii pohtia. Noissa urissa on todella tarkka välys ja ovat karkaisutja kohtia joten siinä pitää olla kohdllaan. Noistahan se tulee se jämäkkyys siihen vaihdelaatikkoon. Itte tykkään enemmän sellisesta hämmennettävästä kuluneesta laatikosta. Lavapösössä on juuri sellainen hyvin ajettuna, että voi samalla kädellä millä ajelee niin sormikoukulla rattivaihdetta hämmentää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #21 : 29.04.2013, 00:17:53 »
Kyllä, tuo siirtäjät paikoillensa (kunkin vaihteen kytkentäpaikkaan) lukitseva (kuula/jousi ja akselissa ura) tanko on mahdollista asentaa väärin.

Minullekin on kerran kiireessä käynyt niin. Tosin korjasin sen heti, havaittuani ettei vaihteensiirto toimi oikein, avaamalla päätykotelon ja pyöräyttämällä ruuvimeisselillä kyseistä lukitustankoa. Varmaankin hyvästä syystä ura ruuvimeisselille koneistettu jo tehtaalla.  :P
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013, 00:21:18 kirjoittanut Benkku »

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #22 : 29.04.2013, 12:43:16 »
Tuntuu kieltämättä hyvältä kun sain samalla hiellä 3 eri vikaa korjattua, vaikkakin alkuperäinen vika korjaantui itsestään matkalla leikkauspöydälle.

Tänävappuna taidan juoda ihan oikeaa samppanjaa, tuli sen verran säästöä verrattuna vaihtolaatikkoon.

Kustannukset

- 2l öljyä 20e
- Takastefa 17e
- Vaihteensiirtotanko 29e

Vaihtolaatikko 54tkm ajetusta 1750e kotiin toimitettuna. Suomalaisen varaosia maahantuovan yrityksen siivellä... Tohon hintaan en olisi tarttunut kuin viimeisenä vaihtoehtona, mutta tässä tilanteessa voi vähän fiilistellä  8)

Työtunteja sitten hirmusesti, kuka näitä laskee jos ittelleen tekee.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Haaraparta

  • Vieras
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #23 : 17.09.2020, 16:01:19 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 (VF33HNFUB84011991).

Hei! Meillä tuli kakkosautoon hyvin samantyyppinen ongelma. Muutamaa päivää aiemmin vitosvaihde alkoi satunnaisesti pullahtamaan pois päältä ja nyt maanantaina pullahduksen jälkeen mikään eteenpäin menevä vaihde ei mene päälle. Pakin saa päälle. Huolto tutki tilannetta ja totesi, että laatikkoa avaamatta ei pääse eteenpäin, eikä kustannusmielessä suosittele noin vanhalle enää niin isoa operaatiota. Onko TI-hengessä järkevää lähteä tutkimaan tuota, vai kannattaisiko lähteä metsästämään romikselta toista boxia. Onko tässä ketjussa todetun vian ohella jotain muuta ns. triviaalia ongelmaa? Auton dumppaaminen olisi epämieluisa vaihtoehto, koska sille heinäkuussa tehtiin iso huolto jakopäähuoltoineen ja leima olisi voimassa vielä 10 kk.

Haaraparta

  • Vieras
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #24 : 24.09.2020, 10:49:30 »
Vaihtolaatikon haku hieman takkuaa. Näissä on ilmeisesti valmistuspäivästä toiseen vaihdellut laatikko ja vetarien kiinnitykset vaihtuvat samalla. Pystyykö joku Serviceboxiin pääsevä katsomaan millä koodilla tähän kulkuneuvoon (VF33HNFUB84011991) pitäisi laatikko lyötyä? Käsittääkseni 20DM12-koodilla laatikko ei sovellu, mutta myöhemmät 20CQ16/20CP43/20CN20 olisivat yhteesopivia.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #25 : 02.10.2020, 07:02:42 »
Laatikko auki vain. Onhan se aika helppo irrottaa loppupeleissä. Manuaalilaatikko on helppo kasata ja aukoa. Siinä on ainoa se öljyn kanssa läträäminen. Osiakin saa. Siellä on haaruan lukitus auennut ja haarukka tipahtanut tai vastaavaa.

Haaraparta

  • Vieras
Vs: 307 - Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #26 : 08.10.2020, 15:23:32 »
Ei ole itsellä paikkaa tuota ruuvailla. Auto on nyt pajalla ja toinen vastaava kulkuneuvo on luovuttanut laatikkonsa. Jos on ylimääräistä aikaa jossain vaiheessa, niin täytyy kurkata tuonne laatikon sisään. Pakin siinä saa päälle, mutta ei mitään eteenpäin pyörivää vaihdetta. Arvaus viasta on, että sisällä olleet vääränlaiset öjyt, jotka ei ole voidelleet laakereita. Avaaminen ja korjaaminen arvioitiin romislaatikon laittoa kalliimmaksi vaihtoehdoksi. Joka tapauksessa tämä fiksaus lienee kustannukselta koko auton nykyarvon luokkaa.  :-\
« Viimeksi muokattu: 08.10.2020, 15:31:49 kirjoittanut Haaraparta »