Kirjoittaja Aihe: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)  (Luettu 1424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ESM

  • Vieras
Auto: 2002 307 Wagon 1,6 (TU5JP4, NFU, 3ENFUB/271).

Tuli tälläinen ongelma. Autossa havaittiin hyvin lievää öljyvuotoa. Moottori pestiin ja vuodon paikaksi epäiltiin nokka-akselin tiivistettä. Kun jakohihnan kotelo avattiin, niin näytti tosiaan siltä, että nokka-akselin tiivisteet tai tiiviste olisi vuotanut vähän ja ne vaihdettiin (valitettavasti). Tämän jälkeen moottori alkoi kuitenkin vuotaa erittäin paljon öljyä. Kun jakohihnan kotelo aukaistiin, niin se oli sisältä erittäin öljyinen ja näytti siltä, että öljy oli vuotanut taas nokka-akselin tiivisteistä. Nokka-akselin tiivisteet vaihdettiin uudestaan merkkiliikkeestä ostettuihin osiin. Vaihtaja entinen automekaanikko, joka on tehnyt kaikki auton huollot viimeisen 10 vuoden aikana. Varsinkin toinen vaihto tehtiin niin huolellisesti kuin mahdollista. Kuitenkin jo 20 minuutin koeajon jälkeen oli selvästi runsasta öljyvuotoa havaittavissa. Ei ole aukaistu (ainakaan vielä ja saa nähdä jaksaa edes enää yrittää) jakohihnan koteloa, mutta paikkaa vaikuttaa täysin samalta. Mikähän tässä on nyt ongelmana.  (Ilmeinen vastaus on tietysti se, että jokin virhe on tehty tiivisteiden vaihdossa, mutta emme voi käsittää mikä.)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)
« Vastaus #1 : 22.08.2020, 18:34:51 »
Jos se perinteinen jossa tiiviste on laakeripukin sisällä, on sellainenkin mahdollista että pukin ulkopinnan kautta pääsee öljyä jos venttiilikopan tiiviste ei toimi siinä nurkassa mikä on pukin ja kannen yhtymäkohta. Usein nurkkiin tuikataan pikkasen silikonia, silloin pitää. Tietty kopantiivisteen pitää olla uutta kumia jotta painautuu kunnolla kantta vasten. Halvinta tarviketiivistettä en suosittele.
Toinen selitys saattaa olla liiallinen huohotus mutta se vaatisi jonkun pahemman vian moottorissa.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)
« Vastaus #2 : 24.08.2020, 22:21:41 »
Eihän tiivisteen vaihdon yhteydessä ole naarmutettu nokka-akselia?

ESM

  • Vieras
Vs: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)
« Vastaus #3 : 30.08.2020, 18:48:48 »
Kiitos vastauksista. Pitää tutkia vielä autoa, kunhan ehtii. Olisiko sellainen mahdollista, että vanha tiiviste on kuluttanut ajan myötä pienen uran ja painunut siihen. Tällöin vuoto on ollut hyvin vähäistä. Uusi tiiviste sen sijaan ei painu uraan jolloin öljyä on alkanut vuotaa runsaasti. Pitää vielä painottaa, että tiivisteen vaihdon jälkeen öljyvuoto oli ihan älytöntä verrattuna aikaisempaan vuotoon.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)
« Vastaus #4 : 31.08.2020, 08:23:30 »
Tuo uran kuluminen akseliin on ihan mahdollista varsinkin paljon ajetuissa autoissa, jos siinä uraa on niin siitä selviää asentamalla uusi tiiviste millin eri kohtaan akselilla. Jos tiivisteen paikkaa ei saa jostain syystä muutettua niin sitte SKF Speedi Sleeveä kehiin. Mutta kyllähän tuo vaihdettu tiiviste täytyy nyt irrottaa ja tutkiskella nokka-akselin tiivistepinta tarkasti hyvän valon kanssa, jos akseliin on tullut naarmuja vaihdon yhteydessä niin ne varmasti ovat syypää ja niistäkin selviää Speedi Sleevellä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)
« Vastaus #5 : 31.08.2020, 12:36:48 »
SKF Speed Sleev?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 307 - Öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä (TU)
« Vastaus #6 : 31.08.2020, 16:44:30 »
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01