Auto: 2004 307 1,6 XT (TU5JP4 + MA/5N).
Autossa nousee lämmöt 98 asteeseen ilman ilmastointia ennen kuin flekti lähtee käyntiin ja monen tahon mukaan ei pitäisi nousta yli 95:n. Ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyvät aika hyvin vakiona. Voiko tuohon olla muuta selitystä kuin se, että ilmastointi pyörittää flektiä koko ajan suuremmalla nopeudella? En löytänyt mistään sähkökuvasta tuota, että kumpaa nopeutta ilmastointi haluaa käyttää, vaiko molempia. Mutta jos vain suurempaa, niin miten kannattaa testata, onko vika pienemmän nopeuden releessä vai vastuksessa? Sulake näyttäisi olevan nopeuksille yhteinen, mikäli tulkitsin oikein.
Nyt tuli vastus(23€) ja ylempi rele(12€) vaihdettua,tiedä sit oliko mitään hyötyä,tunnin käyttelin konetta hitaampi nopeus lähtee kyllä päälle,mut vasta noin 100:ssa asteessa ja ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyy vähän alempana,toisaalta uskalsin nyt ajella ihan normaalisti ilman ilmastointia kylmää puhaltaen,täytyy kattella kun ilmat lämpenee ja vaihtaa tuo termarikin.
Itse sain vihdoinkin aikaiseksi irrottaa tuon puskurin ja katsoa tuota lämpötila-asiaa. Etuvastuksen irrotin ja mittasin suoraan vastuksen jaloista, enkä saanut mitään lukemaa. Uusi vastus paikalleen ja koeajolle, ei mitään muutosta aiempaan. Testiksi sitten johdot irti etuvastuksesta, jolloin nousi 105:een ja sammui 99:ssä, ja toimi myös ilmastoinnin kanssa. Vanha etuvastus roskista ja lisää tutkimusta, liittimestä antoi puolet uuden resistanssista ja vastuksen jaloista ei mitään, kunnes niitä vähän hioi. Vanhakin etuvastus siis toimi (ainakin vielä). En lopultakaan oikein ymmärtänyt tuota vanhaa, mutta uusi antoi kyllä oikeat lukemat.
Eli johtopäätöksenä siis, ei kannata luottaa liikaa foorumiohjeisiin eikä omiin mittauksiin. Myös yleinen väite "lämmöt ei nouse yli 95:n jos etuvastus on kunnossa" ei pidä paikkaansa ainakaan kaikilla ohjelmaversioilla, ehkä ecujakin on erilaisia. Eli vastusta ei kannata mennä vaihtamaan, ellei lämmöt nouse yli sadan. Omassani siis kytkentä/katkaisu ykkösnopeudella 98/94 ja kakkosnopeudella 105/99. Myöskään ilmastointi ei tuota etuvastusta tarvitse, vaan flekti pyörii joko koko ajan täysillä tai ei lainkaan, tai sitten jollain muulla säätömekanismilla.