Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake  (Luettu 18166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Apte

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #15 : 19.04.2011, 20:14:15 »
Tulipa tuossa mieleen kun itselläni on automaattinen ilmastointi autossa ja kun käytän ilmastoinnin sijasta puhallinta ja pistän lämpöasteen 20 ja puhaltamaan kahdella ensimmäisellä asteella, niin puhaltaa yllättävän lujaa ilmaa vaikka on toisiksi matalimmat kierrokset valikosta, johtuiskohan nämä näistä releistä ja sulakkeista ?

terri

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #16 : 24.04.2011, 18:10:28 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Autossani onkin ainoastaan isompi vastus eikä releitä ollenkaan.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #17 : 08.08.2011, 20:59:42 »
Auto: 2004 307 1,6 XT (TU5JP4 + MA/5N).

Autossa nousee lämmöt 98 asteeseen ilman ilmastointia ennen kuin flekti lähtee käyntiin ja monen tahon mukaan ei pitäisi nousta yli 95:n. Ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyvät aika hyvin vakiona. Voiko tuohon olla muuta selitystä kuin se, että ilmastointi pyörittää flektiä koko ajan suuremmalla nopeudella? En löytänyt mistään sähkökuvasta tuota, että kumpaa nopeutta ilmastointi haluaa käyttää, vaiko molempia. Mutta jos vain suurempaa, niin miten kannattaa testata, onko vika pienemmän nopeuden releessä vai vastuksessa? Sulake näyttäisi olevan nopeuksille yhteinen, mikäli tulkitsin oikein.

Nyt tuli vastus(23€) ja ylempi rele(12€) vaihdettua,tiedä sit oliko mitään hyötyä,tunnin käyttelin konetta hitaampi nopeus lähtee kyllä päälle,mut vasta noin 100:ssa asteessa ja ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyy vähän alempana,toisaalta uskalsin nyt ajella ihan normaalisti ilman ilmastointia kylmää puhaltaen,täytyy kattella kun ilmat lämpenee ja vaihtaa tuo termarikin.

Itse sain vihdoinkin aikaiseksi irrottaa tuon puskurin ja katsoa tuota lämpötila-asiaa. Etuvastuksen irrotin ja mittasin suoraan vastuksen jaloista, enkä saanut mitään lukemaa. Uusi vastus paikalleen ja koeajolle, ei mitään muutosta aiempaan. Testiksi sitten johdot irti etuvastuksesta, jolloin nousi 105:een ja sammui 99:ssä, ja toimi myös ilmastoinnin kanssa. Vanha etuvastus roskista ja lisää tutkimusta, liittimestä antoi puolet uuden resistanssista ja vastuksen jaloista ei mitään, kunnes niitä vähän hioi. Vanhakin etuvastus siis toimi (ainakin vielä). En lopultakaan oikein ymmärtänyt tuota vanhaa, mutta uusi antoi kyllä oikeat lukemat.

Eli johtopäätöksenä siis, ei kannata luottaa liikaa foorumiohjeisiin eikä omiin mittauksiin. Myös yleinen väite "lämmöt ei nouse yli 95:n jos etuvastus on kunnossa" ei pidä paikkaansa ainakaan kaikilla ohjelmaversioilla, ehkä ecujakin on erilaisia. Eli vastusta ei kannata mennä vaihtamaan, ellei lämmöt nouse yli sadan. Omassani siis kytkentä/katkaisu ykkösnopeudella 98/94 ja kakkosnopeudella 105/99. Myöskään ilmastointi ei tuota etuvastusta tarvitse, vaan flekti pyörii joko koko ajan täysillä tai ei lainkaan, tai sitten jollain muulla säätömekanismilla.

town12

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #18 : 30.06.2012, 22:25:37 »
Auto: 2003 307 1,6 XT.

30 km ajon jälkeen tyhjäkäynnillään parkissa olleessaan (n. 5-10 min) lämmöt nousivat tappiin ja kojetaulu alkoi pimputtamaan STOPpia. Aloin tutkia silmämääräisesti ja huomasin ettei flekti pyöri ollenkaan - olisiko tähän syynä mahd. sulake? Vai mistä kannattaisi lähteä vikaa paikallistamaan? Ajossa lämmöt pysyy tasaisesti 90 asteessa joten termostaatissakaan ei liene vikaa?

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #19 : 01.07.2012, 18:41:30 »
Ihan ensin katso sulakerasioiden sulakkeet, sitten kannattaa ilmata järjestelmä. Pari ruuvia jarrunestesäiliöstä irti ja pieni käsi mahtuu ilmaruuville. Jos lämmöt nousi tasaisesti niin ei ole anturivika, nuo flektin releet ja sulakkeet+anturi sitten tarkastukseen. Tietysti testerillä pystyy pyörittelemään molempia nopeuksia, jos ei haluu summanmutikassa osia vaihdella. No, sekin voi olla halvempaa kuin merkkipajalle vieminen.

sitruuna

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #20 : 26.04.2015, 09:06:37 »
Auto: 2003 307 1,4 (TU3JP).

Flekti ei pyöri, joten sen sulakkeen tarkastus vuorossa. Tarvitseeko akunkenkä irrottaa, kun moninapaliittimet sulakkeiden päältä on kuitenkin irroitettava? Flekti ei tunnu lähtevän päälle vaikka lämmöt nousee yli 90 asteen. Ilmastoinnin kytkentäkään ei herätä flektiä.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #21 : 26.04.2015, 15:47:55 »
2004 1,6 kone,flekti lähtee vasta 100 astees pyörii. Ilmastoinnin kanssa pyörii herkemmin,mutta tuskin saa näillä keleillä flektiä pyörimään.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59881.msg277114#msg277114
« Viimeksi muokattu: 26.04.2015, 15:51:21 kirjoittanut starship »

sitruuna

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #22 : 26.04.2015, 17:53:20 »
Aloittelijakysymys; 90 asteen jälkeinen viiva lienee 95 astetta? Siinä viisarilukemassa flekti ei ainakaan ole herännyt. Ihmeen herkästi jo näillä keleillä kipuaa mittari yli puolivälin, liekö näissä syylärin mitoituksessa laskettu paljon flektin varaan.

Maskin taakse tuli kurkittua ja todettua että vasemmalla syylärin edessä olevat ilmavirran(?) mukaan aukeavat läpät aukeavatkin menosuuntaan. Saako tuon läppäpaneelin asennettua väärinpäin?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #23 : 26.04.2015, 18:03:00 »
Flekti lähtee päälle 95 asteessa, eli 90 jälkeen seuraava viiva.
Peugeot 3008 hybrid

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #24 : 26.04.2015, 19:30:27 »
No sitte mun pps valehtelee,koska minulla se lähtee vasta 100 astees.

sitruuna

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #25 : 26.04.2015, 22:24:45 »
Ilmeisesti noissa on malli- ja vuosikohtaisia eroja tuulettimen kytkentärajassa. Flektin sulakkeesta, lähteekö sulakerasian edessä oleva ohjausboksi pois ilman sen liittimiin kajoamista?

djkizmo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #26 : 10.07.2015, 14:17:29 »
Ei mahdu boksi taittumaan pois kolostaan, jos liittimiä ei irrota. Ovat pikaliittimiä, helppo irrottaa ja kiinnittää.

djkizmo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #27 : 21.07.2015, 11:52:39 »
Mistähän noita flektin vihreitä Cartierin releitä voi ostaa?

Benkku

  • Vieras

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #29 : 24.07.2015, 01:01:33 »
Pökötillä vuonna 2011 12egee,mut näytti ihan samalta ku normireleet.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 01:10:13 kirjoittanut starship »