Kirjoittaja Aihe: 307 - Polttoainesuodattimen ilmaaminen (DV6)  (Luettu 1540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eerolehtinen

  • Vieras
307 - Polttoainesuodattimen ilmaaminen (DV6)
« : 09.08.2017, 09:11:51 »
Auto: 2007 307 1,6 HDi 90.

Auto on pelannut hyvin kevääseen asti. Sen jälkeen alkoi sammumaan ajossa kun kone oli lämmin ja pysähtyi esim. liikennevaloihin. Tätä esiintyy vaan lämpimällä ilmalla. Kierrosten ollessa noin 2000 niin auto nykii. Luin foorumeita ja päätin tulpata EGR:n. Tuumasta toimeen ja päätin vaihtaa polttoaineen suodattimen samalla. Innokkaana vedin polttoaineletkut irti ja vaihdoin suodattimen ja purin jotta saisin EGR:n tulppauslevyn paikoilleen. EGR:tä löysätessä huomasin, että toinen pultti oli väännetty pyöreäksi joten päätin jättää tulppaamisen siihen ja hommata uuden pultin. Polttoainesuodatinta kasattaessa huomasin, että putket ovat täysin samanlaiset enkä sitten tajunut merkata niitä. Oli vähän tyhmä olo. Kokosin systeemin ja yritin käynnistää. Ei startannut. Kaikki tuntuu toimivan mutta ei vaan käy.

Kokeilin startata mutta tuntui että suodatin on täysin kuiva. Ei tule löpöä. Miten saisin tietää kumpi letku on kumpaan?

Luin foorumia ja mun Pösössä taitaa olla käsipumppu. Missähän käsipumppu on sillä vaikka kuinka yritin katsoa niin en löytänyt sitä tai en osanut etsiä oikesta paikasta. Koneen päällä on yksi mahdollinen ehdokas mutta uskallanko ottaa sen telineestä ja kokeilla? Siihen menee polttoaineletkuja.

eerolehtinen

  • Vieras
Vs: 307 - Polttoainesuodattimen ilmaaminen (DV6)
« Vastaus #1 : 09.08.2017, 18:36:50 »
Ongelma ratkesi. Pumppu on ihan koneen päällä. Sitä kun muutaman kerran pumppasi niin jo hörähti kone käyntiin. Polttoaineletkujen järjestyskin oli helppo selvittää. Ne oli ensin väärin päin mutta sen huomasi helpolla sillä kaasu ei vastannut ollenkaan. Kone kävi koko ajan tyhjäkäynnillä ja tärisi aika rajusti. Vaihdoin letkut toisin päin ja pumppasin käsipumpulla taas muutaman kerran ja käynnistin. Vähän se nikotteli alussa. Oli kai ilmaa mutta sitten lähti kiertää hienosti. Vähän kierroksia vaan niin hyvin pelitti.

Tulppasin EGR:n ja loppui nykiminen ja sammuminen. Käy hienosti ja tasaisesti mutta nyt tuntuu kuin olisi tehoja hukassa. Aiemmin kun polkaisi vanhaan malliin kaasua niin se jotenkin hyytyi. Piti kiihdyttää pintakaasulla. Nyt on tasaisesti tehoja hukassa mutta ei ollenkaan niin paljoa kuin aiemmin. Nyt voi polkea rauhassa ja kierrättää kunnolla eikä kone nikottele yhtään. Samalla savuttaminen kiihdyttäessä poistui. Polttoaineen kulutuksesta en osaa sanoa vielä. Sen näkee tulevaisuudessa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Polttoainesuodattimen ilmaaminen (DV6)
« Vastaus #2 : 09.08.2017, 18:45:00 »
Risa EGR tekee just sen kuopan kun painat kaasua, ensin hyytyy ja sitten lähtee verämään. Miten sä sen tulppasit?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.